• 178.289 movies
  • 12.224 shows
  • 34.003 seasons
  • 647.542 actors
  • 9.376.805 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

scorsese

• 13169 messages
  • 11078 votes

Madonna: truth or dare - 120 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.

Aardige documentaire waarin Madonna tijdens haar Blonde Ambition Tour wordt gevolgd door een camera. Een boeiend en ook wel vermakelijk kijkje achter de schermen van een wereldster op een wereldtournee. Uiteraard komen er ook wat optredens van de show zelf voorbij. Het gaat alleen wel wat te lang door allemaal.

Totaal: 26 punten.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14694.300.jpg

Dief (1998) – misdaad – 86min – 111stemmen – FTV – 20nov2016 – 3punten

film van Mark Punt, levensverhaal van de beruchte bankovervaller Frans van Reeth allis “de kleerkast”, super aangename film die geen moment verveeld, veel komische- en actiescenes, prima acteerwerk en heel sterke sound en muziek, de verhaallijn is mooi chronologisch opgebouwd, kortom een goeie aangename film 4* voor mij

(6films:15punten)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#3 Misdaad - American Gangster (2007) - 119 min - 250+ stemmen - FTV - 17-11-2016 - 3 punten (8 totaal)

http://static.skynetblogs.be/media/32278/dyn009_original_1204_800_pjpeg_20580_592ba5775cb246569abacf644ad67df8.jpg

"The loudest one in the room is the weakest one in the room."

American Gangster verteld het verhaal van de oud chauffeur van een overleden Misdaadkoning uit Harlem die zijn eigen imperium opbouwt door Heroïne direct uit Vietnam te importeren via het Amerikaanse leger. Tegelijk probeert een agent zijn organisatie op te rollen, hij komt echter niet ver door de grote corrupte in het New Yorkse politiekorps.

Frank Lucas is zonder twijfel Denzel Washington's beste rol. Op een sterke manier zet hij de misdadiger neer, zowel intimiderend als menselijk. Russell Crowe doet het verder ook goed als de Richie Roberts.

De film is mooi opgenomen. De jaren '60/'70 was goed gedaan, maar op een of andere manier vond ik het toch net wat te modern over komen. De muziek van Marc Streitenfeld vond ik erg goed.

De film is vrij lang, maar wist de aandacht toch goed vast te houden. Bepaalde dingen hadden beter belicht kunnen worden en ik vond het ook onwaarschijnlijk dat iemand zo machtig als Lucas zich zo laat intimideren door die corrupte agent. Verder heb ik toch weinig aan te merken. Mooi om te zien hoe Lucas zijn imperium opbouwt en de touwtjes strak in handen heeft.

Uitstekend Misdaad/Drama van Scott.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#3 Misdaad - Mean Streets (1973) - 112 min - 250+ stemmen - FTV - 17-11-2016 - 2 punten (10 totaal)

http://www.arageek.com/wp-content/uploads/932.jpg

In de jaren '70 waaide er een frisse wind door Hollywood. Van de nieuwe generatie filmmakers, de zogenaamde Movie Brats, zouden een paar uitgroeien tot enkele van de beste regisseurs ooit. Francis Ford Coppola, Brian DePalma, Roman Polanski, Steven Spielberg - en Martin Scorsese. Scorsese is een geniaal maker van misdaadfilms, dat heeft hij zeker bewezen. Met Mean Streets word echter wel duidelijk dat Scorsese niet altijd even goed is geweest en dat de frisse wind ook behoorlijk kan stinken.

Het zou me niets verbazen als dit een van de favoriete films is van Quentin Tarantino. Alles waar ik me aan erger bij zijn films zie ik hier terug. Onzinnige dialogen waar maar geen einde aan komt, veel te lange gevechten die uit het niets lijken te komen en het vervelendste van alles: de film gaat totaal nergens over en is erg saai.

De film draait om Johnny Boy (De Niro) die het leven van zijn kameraad Charlie (Keitel) behoorlijk moeilijk maakt door voortdurend schulden te maken en mensen op te fokken. Daarnaast heeft Charlie ook een geheime relatie met Johnny's nicht en zoekt hij een manier om vergeving te krijgen voor zijn zonden. Beide heren zijn wel ontzettende kruimeldieven, ze praten over bedragen als 40$. Terwel ze er wel op los schieten met wapens en rijden in dure Cadillacs, túúrlijk...

Wat Scorsese hier nog onderscheid van Tarantino is de Katholieke ondertoon en het typisch Italiaanse karakter. Al had die Katholieke symboliek veel meer belicht kunnen worden. Verder heeft de film ook een heerlijk jaren '70 sfeertje en word de jaren '70 muziek op een leuke manier gebruikt, wat dan weer een van de positieve dingen van Tarantino's stijl is. Ook is de film wel erg goed geschoten. Een aantal indrukwekkende shots en ook goed ge-edit (Scorsese had dan ook hulp van Brian De Palma).

Het eindresultaat blijft echter behoorlijk saai. Wat ik dan wel vreemd vind is dat bij Mean Streets veel mensen wel zien hoe hinderlijk die saaiheid is, maar bij de films van Tarantino niet. Resevoir Dogs en Pulp Fiction vind ik zeker geen slechte films, maar ze gaan wel nergens over en zijn alleen goed door de cinematografie, het acteerwerk en de gave editing in combinatie met goede muziek. Ik snap dat sommige het sfeertje kunnen waarderen, maar in vergelijking met Taxi Driver en Goodfellas is Mean Streets toch echt geen goede film.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Menace II Society (1994) - FTV - 97 minuten - >250 stemmen - 2 punten - 19/11/2016 (totaal 11 films, 34 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/187.300.jpg

Rauwe film over het leven in the 'hood - we zien het wel en voornamelijk het wee van Caine en zijn vrienden. Caine is de zoon van een junkie-moeder en een dealer-vader, opgegroeid bij opa en oma, en al van kinds af aan opgegroeid in het gang-leven. Zijn vrienden zijn (grotendeels) van hetzelfde laken een pak, gewetenloze moordenaars, verkrachters en overvallers die leven in een vicieuze cirkel van steeds meer geweld en wraak over en weer. In hoeverre deze beelden van het leven in Compton realistisch zijn kan ik moeilijk inschatten, maar ik vind het maar moeilijk om veel sympathie op te brengen voor Caine. Laat staan voor iemand als O-Dog. Ook niet na de prekerige voice-over. Natuurlijk, een klotejeugd en dito omgeving, en opgegroeid in een cultuur waar misdaad, machismo en geweld centraal staan, maar ik kan hem zelden betrappen op goede bedoelingen, en vaak is ook hij de veroorzaker van al het geweld. Hij slaat meerdere mensen om helemaal niets compleet lens, hij rooft, hij moordt, hij bezwangert vrouwen om ze vervolgens alleen te laten zitten, hij vindt het leuk om het zoontje van z'n vriendin drank te geven en met z'n pistool te laten spelen. Hij is misschien iets minder extreem dan iemand als O-Dog, maar dat is wel een heel laag referentiekader. Maar de film toont wel vrij overtuigend de spiraal van ellende en geweld, en hoe moeilijk het is om daar uit te komen of uberhaupt met een rechte rug in te leven. Boyz n the Hood was beter en subtieler, maar dit is dan weer een stuk beter dan Juice. 3.0*

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#4 Misdaad - A History of Violence (2005) - 96 min - 250+ stemmen - FTV - 19-11-2016 - 2 punten (12 totaal)
http://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/a-history-of-violence-2005/hero_EB20050922REVIEWS50919002AR.jpg
Een zorgzame vader wordt op een dag lastig gevallen door een stel gangsters die beweren hem te kennen. Hij weet zich uitstekend te verweren. Is hij wel wie hij beweerd te zijn?

Als je de naam David Cronenberg hoort denk je vooral aan Body horror en maffe Sciencefiction, en totaal niet aan het genre Misdaad. Toch heeft de Canadese regisseur na de eeuwwisseling een aantal Misdaad-drama's geregisseerd, waar A History of Violence er een van is. De hand van David Cronenberg is echter nergens te herkennen, behalve in de lekker harde gewelddadige scènes die behoorlijk wat gore hebben voor een Misdaadfilm. En daarnaast is de

Het concept is sterk, het verhaal is redelijk (al had het wat beter uitgewerkt kunnen zijn) en het acteerwerk is ook goed. Viggo Mortensen speelde een goede hoofdrol, in het begin kwam hij echt over alsof hij niets van de misdadigers afwist.

De film is degelijk opgenomen en is wel vermakelijk. Prima Misdaad/Drama.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

8. The Family (2013) - Misdaad - 111 min (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 20 nov. - 2 punten (tot: 21 punten)http://blogcritics.org/wp-content/uploads/bcimages/2013/12/TheFamilyMain.jpgVermakelijke en luchtige misdaadkomedie die doet wat wat je van zulke films mag verwachten. Het is een mix tussen maffia-, familie- en high schoolfilms. In de film zien we een gezin die uit de VS vlucht en in Frankrijk in een getuigenbeschermingsprogramma terechtkomt. Ze beginnen een nieuw leven, maar de oude maffiagewoontes kunnen ze maar niet afleren. Wie hoopt een The Godfather aan te treffen kan deze maar beter overslaan. Prima regie (Luc Besson) en cast (o.a. Robert De Niro, Michelle Pfeiffer en Tommy Lee Jones). Een leuk en simpathiek tussendoortje. Richting de 3,5*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#3 - The Son of No One (2011) - Misdaad/drama - 90 min - +250 stemmen - FTV - 2 punten (subtotaal 7, totaal 67)

Derde misdaadfilm in een week (ontzettend veel, vind ik dat zelf), en de derde die ik niet de helft van de * kan geven. Nooit geweten dat 90 minuten zó lang konden duren...

Het eerste kwartier, wanneer wordt getoond wat er 15 jaar eerder gebeurd was, dat gaf nog wel enigszins hoop. Maar daarna wordt daar een ganse film door nauwelijks iets mee gedaan, en blijf je maar zitten wachten op iets..., tja, gewoon op 'iets'.
Pas in de laatste 5 minuten is er dan een wending die onnodig over the top en gewelddadig is; niet bepaald het soort van sterke einde waar ik zat op te wachten.

Een film hoeft niet doorlopend een spraakwaterval te zijn om te kunnen boeien, zeker niet, maar de scenes waar White, zowel het kind als de volwassene, voor zit uit zit te staren... Diepe zucht.
En dat terwijl die twee jonge kerels misschien wel het beste acteerwerk presenteerden van de ganse cast.

1,5*

mayhemblik schreef:
"...omdat er tot drie keer toe posters in beeld kwamen van de legendarische geweldige punk band Millions of Dead Cops ."..

Geweldig !! Meteen de meest boeiende momenten van de ganse film.

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

#12. Polisse (2011) - Misdaad / Drama -127 minuten - FTV- 20-11-16

33+4= 37 punten

120 tot 179 minuten: 2 punten

FTV- 1 punt

180 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/75000/75658.300.jpg

Franse film over zware onderwerpen zoals Pedofilie, incest, kindermishandeling, verkrachting, uithuwelijken enz. De hele film is in een documentairevorm gegoten wat betekent dat je constant met de camera dicht op de acteurs mee kijkt. Alhoewel de film over die zware onderwerpen gaat is de film niet echt schokkend. De zaken die door de agenten worden behandelt worden aangestipt maar nergens uitgewerkt. Hierdoor krijg je nergens echt een brok in je keel of denk je van s**t. Niet dat de film nu moet shockeren maar verder doet de film ook niets. De relaties onderling zijn niet erg interessant en worden ook verder niet goed uitgewerkt. De film is dus vooral beschouwend en hierdoor blijft de band of het gevoel van medeleven uit. Regisseuse Maïwenn speelt zelf de rol van fotografe Melissa. Een zweverige tante die totaal niet in de film paste en dan ook niets toevoegt, sterker ik vond haar persoon zelfs vet irritant. Ik denk dat er getracht is om de vele problemen waar de agenten van de jeugdafdeling van de politie tegen aanlopen, te laten zien. Helaas is dit maar gedeeltelijk gelukt.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Experiment in Terror (1962) - FTV - 123 minuten - <250 stemmen - 4 punten - 20/11/2016 (totaal 12 films, 38 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9971.300.jpg

Experiment in Terror ben ik eigenlijk op het spoor gekomen via de muziek: de briljante geesten van Fantomas hebben op hun Director's Cut ook een versie van Henry Mancini's filmmuziek voor deze film opgenomen. En de verhalen die ik er over las waren ook goed, dus toch maar eens gaan kijken. En het is inderdaad een vrij behoorlijke film. Experiment in Terror is een spannende noir, waar een loslopende crimineel vrouwen tot bankdiefstal probeert te dwingen, en ze anders te vermoorden. EiT ziet er bijzonder goed uit en drijft op sfeer: de beginscene waarin meisje Sherwood naar huis rijdt en thuiskomt ziet er al fantastisch uit, en gedurende de hele film ademt dit noir, duisternis en spanning. De acteurs doen het eigenlijk ook zonder uitzondering goed. Desalniettemin, de film is wel wat lang uitgesponnen en had compacter gekund - ik had toch wat moeite om mijn aandacht er bij te blijven houden. Toch, over het algemeen ben ik wel te spreken over dit experiment. 3.5*

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

#13. 3-4x Jûgatsu (1990) - Actie / Misdaad -96 minuten - FTV- 20-11-16

37+3= 40 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

122 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1292.300.jpg

Een wat tegenvallende Actie / Misdaad film van Japanse bodem. De film doet nogal gedateerd aan en heel veel actie is er niet te zien. Verhaaltechnisch was het daarbij ook niet veel soeps. Autowasser/pompbediende krijgt te maken met een gangster en wordt het van kwaad tot erger om zichzelf te redden. Nu ben ik gewend om Aziatische films te kijken maar bij deze had ik af en toe het gevoel dat het allemaal wat fragmentarisch gebeurde. Hierdoor raakte ik soms de weg wat kwijt. Een ander nadeel is de humor, ik ben niet gek van humor en die is bij deze film nadrukkelijk aanwezig. Zelden ook echt grappig. Voor mij viel daarom de film nogal tegen.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Triumph des Willens (1935) - FTV - 114 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 20/11/2016 (totaal 13 films, 41 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2618.300.jpg

In het kader van "verplichte historische kost": Triumph des Willens, Leni Riefenstahl's legendarische nazi-propagandafilm. De film is een registratie van een grootse nazi-bijeenkomst in Neurenberg, en geeft een hoop indrukwekkende beelden. Vooral de grootse beelden van de mensenmassa's aldaar, marcherende regimenten, en het massale publiek dat juichend en Hitlergroetend de voorbijrijdende stoet toejuicht, maakt een behoorlijke indruk. Maar toch vond ik dit minder interessant dan ik verwacht had. De film is behoorlijk lang uitgerekt, en er volgen ook veel beelden van speeches die (hoewel vaak indrukwekkend in beeld gebracht) nauwelijks de moeite waard zijn - behalve dan het feit dat ze inhoudelijk angstaanjagend doen denken aan wat mensen als May, Trump, Erdogan en Le Pen tegenwoordig uitkramen. Hitler zelf komt als orator het overtuigendste over, en krijgt uiteraard ook het meeste spreektijd en aandacht. Maar ondanks de traagheid en de soms lange minder interessante stukken, een indrukwekkend gefilmd stuk propaganda waarvan ik me heel goed voor kan stellen wat een indruk dit toendertijd gemaakt moet hebben.

scorsese

• 13169 messages
  • 11078 votes

Hush...hush, sweet Charlotte - 133 min - ftv - <250 stemmen - 4 punten.

Goeie film over een oudere vrouw die al jaren teruggetrokken leeft nadat ze vroeger haar geliefde heeft vermoord. Een prima plot met een paar prima wendingen. Een veelbelovende opening en een redelijk spannend laatste gedeelte (wanneer er wat meer vaart in de gebeurtenissen zit). Het had misschien wel wat korter gekund. Bette Davis is perfect gecast.

Totaal: 30 punten.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

9. Stop the Pounding Heart (2013) - Docu (IMDb) - 98 m. (1p) - FTV (1p) - 20 st. (1p) - 20/11 - 3 p (tot: 24 pnt)http://ilmese.documentaristi.it/en/wp-content/uploads/sites/3/2015/03/stop-the-pounding-heart.jpgZeer rustige quasi-docudrama over een streng religieuze familie uit Texas. Qua geloof is deze film een stuk authentieker dan andere religieuze films die in clichés gaan hangen of aan de oppervlakte blijven. Vooral de woorden van de moeder van het gezin maken indruk. Minpunt is wel dat het aan de lange kant is voor het weinige wat er in de film te beleven valt. De dagelijkse bezigheden komen niet verder dan geiten melken, bidden en, hoe kan het ook anders in Texas, schietoefeningen en rodeorijden.

Daar moet je het als kijker mee doen, waarbij ik zelf de religieuze raad van de moeder het hoogtepunt vond. In die zin is het jammer dat de focus van deze film vrijwel uitsluitend gericht was op de oudste dochter, juist de moeder lijkt me het meest interessante personage uit dit gezin.

3* voor het geheel, maar ik denk dat de regie teveel was gefocusd op het fictieve verhaal wat het wilde vertellen en daardoor de veel interessantere realiteit niet altijd heeft weten vast te leggen.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Catch Me If You Can (2002)|Misdaad | 141 minuten | 20 november '16 | FTV| >250 stemmen | 3 punten | 12 totaal

http://jarviscity.com/wp-content/uploads/2016/06/catch-me-if-you-can-classroom-scene.jpg

Het verhaal van Frank Abagnale Jr. verfilmd door Steven Spielberg. De film heeft om te beginnen een fantastisch plot, de vele baantjes en manieren van frauderen van Frank zijn interessant om te zien en het brengt afwisseling. DiCaprio speelt de hoofdrol ontzettend goed en ook Tom Hanks en Christopher Walken zijn goed op dreef. De film heeft leuke vewijzingen naar James Bond en The Flash. Fijne film, vier sterren.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Spotlight (2015) - FTV - 123 minuten - >250 stemmen - 3 punten - 20/11/2016 (totaal 14 films, 44 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/121000/121606.300.jpg

De Oscarwinnaar van afgelopen jaar nog steeds niet gezien: schandalig! Maar die lacune heb ik inmiddels gevuld. Spotlight deed me eigenlijk de hele film terugdenken aan All The President's Men - net zo'n film waarin journalisten onder tegenwerking van alle kanten een zaak uitdiepen die steeds nog groter blijkt te zijn dan ze eerder dachten. Net als All The President's Men is Spotlight een sterke film, maar ze vertonen ook allebei vrij vergelijkbare karakteristieke punten, die misschien niet iedereen even goed trekt. Sterk acteerwerk, en een erg goed opgebouwd script waarin de krachten van buitenaf steeds groter en wijdverbreider blijken zonder dat je het overzicht verliest, maar ook erg leunend op praten en qua cinematografie e.d. vooral erg degelijk maar niet spannend. Daar zijn het de films ook niet naar, natuurlijk. Alleen al vanwege het onderwerp en de goede uitdieping daarvan wat mij betreft verplichte kost, maar echt bovenin mijn Top 10 van het jaar gaat 'ie niet eindigen. 4.0*

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

10. Polytechnique (2009) - Misdaad (IMDb) - 77 m. (1p) - FTV (1p) - 54 st. (1p) - 20/11 - 3 punt (tot: 27 punt)http://cityuponahillmedia.com/blog/wp-content/uploads/2014/06/Polytechnique-2.jpgInteressante film over een waargebeurde schietpartij op een Canadese school, in dit geval was het een mannelijke student die uit vrouwenhaat diverse studentes wou doodschieten. De film heeft een fraaie zwartwitstijl, en inhoudelijk komt ook het verhaal voldoende naar voren, al had ik wel graag wat meer verhaal gezien. Wat dit type films betreft ('high school shootings') gaat mijn voorkeur uit naar 2:37 (2006). Na Arrival is het de tweede Villeneuve die ik deze week zie. 3*

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Mein Liebster Feind - Klaus Kinski (1999) - FTV - 95 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 20/11/2016 (totaal 15 films, 47 punten)

De tweede documentaire van het weekend over een ontzettend getalenteerde, ontzettend nare man. Na Ginger Baker is het nu de beurt aan Klaus Kinski, in de documentaire Mein Liebster Feind, gemaakt door zijn geregelde collaborator Werner Herzog. Ik kan Herzog's films over het algemeen erg goed waarderen, en datzelfde geldt voor de acteerprestaties van Kinski. En vanuit dat perspectief is het best wel interessant om verhalen te horen over met name Aguirre en Fitzcarraldo (en in iets mindere mate over hun andere samenwerkingen), en Herzog terug te zien gaan naar de jungle waar het is opgenomen. Kinski is compleet rucksichtlos, intens, egocentrisch, gewelddadig, opvliegend, en leeft zich regelmatig zo in zijn rollen in dat de grens tussen fictie en werkelijkheid voor hem vervagen. Zie bijvoorbeeld zijn Jesus-speech in het begin, of de geweldige anekdote waarin de Indiaanse extra's zo geintimideerd en overtuigd van Kinski's waanzin zijn dat ze Herzog aanbieden om Kinski voor hem te vermoorden.

Maar toch, het is wel vermakelijk maar veel meer ook niet. We horen voornamelijk Werner Herzog, en af en toe wat andere mensen die betrokken waren bij de producties, en de gesproken anekdotes zijn op een gegeven moment wel genoeg geweest. Herzog is zelf trouwens ook niet de meest makkelijke man of betrouwbare verteller, zoals bijvoorbeeld blijkt uit zijn verhaal hoe hij Kinski op een gegeven moment onder bedreiging van een geweer gedwongen heeft om Aguirre af te maken, of hoe hij op een gegeven moment op het punt stond om een brandbom naar Kinski's huis te gooien. Op een gegeven moment wist Herzog ook wel met Kinski om te gaan, en wist hij welke knoppen in te drukken om hem op de juiste manier te manipuleren. Het is dan ook wel weer grappig om op een gegeven moment te horen hoe Claudia Cardinale en Eva Mattes (zijn tegenspeelster in Woyzeck) over hem praten: als een lief, verlegen jochie en correcte tegenspeler, in plaats van de agressieve maniak waarin hij vaak verviel.

Kortom, leuke verhalen over een erg goed acteur, een onmogelijk mens en een grootse bron van anekdoten, ook over de wisselwerking tussen hem en Herzog. Maar toch iets teveel een oplepeling van anekdotes om me echt weg te blazen. 3.5*

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15625.jpg

Zaman (1983) – misdaad – 90minuten – 52 stemmen – FTV – 21nov2016 – 3punten

film van Patrick Le Bon, schitterende politie film over een norse politie-inspecteur Zaman, film zit schitterend in elkaar, sound, muziek, acteerwerk( met Marc janssens als Zaman en de jonge herbert Flack als zijn collega) en een prachtig jaren 80sfeertje, alles zit goed, enig minpuntje is het bruuske einde van de film voor de rest echt wel een aangename film die voor mij 4* verdiend.

(7films:18punten)

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/105000/105047.jpg

Black (2015) – misdaad – 90min – 272stemmen – FTV – 21nov2016 – 2punten

film van Adil El Arbi en Bilall Fallah, Black verteld het keiharde verhaal van de 15jarige Mavela Zwart en lid van de brusselse jeugdbende “Black Bronx” op een dag leert ze Maruane een marokaanse jongen uit de rivaliserende gang “1080” kennen, van dan af is het kiezen tussen liefde of de “black bronx”, heel sterke film, knap acteerwerk vooral de rol van Mavela is schitterend, sound en muziek is ook top,met enkele heel ruwe scenes is dit één van de films die ik in de lage landen nog niet ben tegen gekomen, topfilm die een dikke 5* verdiend

(8films:20punten)

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

#14. The Mechanic (2011) - Actie / Thriller misdaad op IDMB- 93 minuten - FTV- 20-11-16

40+2= 42 punten

FTV- 1 punt

2009 stemmen: 0 punten

http://i.imgur.com/xCpyoQv.jpg

Zondagavond en zin in verstand op nul film(s) Het kwam dus goed uit dat ik nog The Mechanic had liggen. Eerst de film uit 2011. Tja, wat moet je over zo`n film zeggen. Een Jason Statham kijk je natuurlijk om zijn acteer kwaliteiten. Nee, het draait natuurlijk om de actie. En dan zit je met deze wel goed. Na wat ik gelezen heb blijft verhaal redelijk trouw aan de originele 'Mechanic' uit 1972 met Charles Bronson. Er zijn prima en degelijke visuals en een aantal geslaagde en goed gefilmde vechtscénes maken deze thriller toch de moeite waard. Fijne en leuke samenwerking met Ben Foster. De film deed dus wat hij moest doen vermaken.

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

#15. Mechanic: Resurrection (2016) - Actie / Misdaad- 98 minuten - FTV- 20-11-16

42+2= 44 punten

FTV- 1 punt

265 stemmen:0 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/102000/102257.300.jpg

Na deel 1 kijk je natuurlijk ook deel 2, maar man, man wat was dit slecht. Een actiefilm begint natuurlijk met actie. Helaas overtuigd die direct al niet, zeer slechte CGI. Naar een bijna onmogelijk verplaatsing per boot (geen struikelblok voor een actiefilm) van Rio de Janeiro naar de stranden van Thailand, zien meer dan kwartier lang het mooie lichaam van Jessica Alba. Een mooi poppetje maar verder is dit juist waardoor de film juist zo slecht is. Een dom standaard liefdesverhaaltje. Het verhaal was in deel 1 al mager maar is hier gewoon stupide. Waarom als meest gevaarlijke huurmoordenaar, niet gewoon direct de boosdoener om liggen? In deel 1 was de toevoeging van de sidekick juist een goede aanvulling. Nu deze dus weggelaten is blijft er niet veel meer over dan 1 à 2 goede knok-scene's. De ontploffingen ware ronduit belabberd. Nee, deze faalt op meerdere vlakken.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Zodiac (2007)|Misdaad | 162 minuten | 21 november '16 | FTV| >250 stemmen | 3 punten | 15 totaal

http://67.media.tumblr.com/1fa23e3bcb8ec4b02685c7e7169475b3/tumblr_m7h77hS0hS1rzhmt3o1_r1_1280.jpg

Zodiac had ik veel eerder willen kijken maar mede door de lange speelduur is dit er nooit van gekomen. Dit geldt overigens voor meerdere Fincher films.

Het eerste uur van de film is erg sterk dankzij de afwisseling in scenes tussen de politie, The Zodiac en de verschillende kranten. de kranten en helaas ook de The Zodiac verdwijnen uit beeld. Jake Gyllenhaal speelt zijn rol ontzettend sterk, het boeiend om te zien hoe hij geobsedeerd is door The Zodiac killer en hem zelf probeert om te sporen. Naast Gyllenhaal spelen ook Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo hun rol erg sterk.

Door het fantastische plot is de film ondanks de ruime speelduur constant boeiend. De bij vlagen uitstekende soundtrack en het feit dat het een waargebeurd verhaal is en the Zodiac nooit gepakt is maakt het plot alleen maar sterker.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#10. Mondo Cane (1962) - 108 minuten - 61 stemmen - RW - 21 november 2016 - 2 punten (Totaal: 30 punten)

Zoals anderen al aangaven is dit nu niet meer zo schokkend als 50 jaar geleden al blijft het dierenleed niet altijd even aangenaam om naar te kijken (dierenrechtenorganisaties zouden het vertonen van dit materiaal ook meteen afkeuren). Ik had deze vroeger als tiener al gezien en een aantal zaken herinnerde ik me nog zoals het massaal afmaken van de varkens door een primitieve stam in Afrika, de dronken Duitsers die de day after door de straten strompelen. Enkele zaken hoorde er niet meteen in thuis zoals het bezoek van de 3de leeftijd aan Hawaii dat allesbehalve authentiek overkwam en dan het gedeelte van de missionarissen op het einde. Het blijft wel amusanter dan het latere Faces of Death dat m.i. erg goedkoop in elkaar was gebokst.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Pickpocket (1959)|Misdaad | 75 minuten | 21 november '16 | FTV| <250 stemmen (nog net, 249 stemmen nu )| 3 punten | 18 totaal

https://image.tmdb.org/t/p/original/sLSJCKqmE8a27Ly1I7OplxZ9ZQu.jpg

Ik ben nog zeer onwennig en onbekend in de wereld van 'oude films'. Ik had voor Pickpocket slechts 6 films van de jaren 40 en 50 samen gezien, maar dit wel met 3,8 ster gemiddeld beoordeeld. Die enkele keer dat ik zo'n film opzet kies ik er wel één waarvan ik bijna zeker weet dat die goed zal bevallen.

Robert Bresson was voor mij zodoende ook nog een onbekende waar ik wel interesse in had maar ik zal niet snel weer een film van hem opzetten. Pickpocked viel mij ontzettend zwaar en ondanks de korte speelduur leek er geen eind aan te komen. Het bijna volledig ontbreken van muziek maakte de film erg traag net als de voice over, daarnaast kon de hoofdrolspeler mij ook niet overtuigen. Maar dat deze kans bestaat bij oudere films is mij bekend, laat ik er daarom ook maar niet teveel over zeggen. Waarschijnlijk dat ik hem als ik meer ervaring met dit soort films heb maar eens opnieuw moet bekijken.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#11. Mondo Bizarro (1966) - 80 minuten - 8 stemmen - 21 november 2016 - FTV - 3 punten (Totaal: 33 punten)

Eigenlijk staat alles beschreven in de premise. Ondertussen zijn de dingen die worden getoond niet meer zo vreemd en hebben de meeste mensen dit wel al eens gezien in andere films, shows of documentaires. Het enige waar ik het gevoel had dat de personen die werden gefilmd echt van niets wisten, was het laatste met de slavenveiling. Dat voelde echt aan als eeuwen terug in de tijd. Dat was ook het beste in een weinig schokkende docu.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Polytechnique (2009) -FTV - 77 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 20/11/2016 (totaal 16 films, 50 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/49000/49414.300.jpg

Pff, dat was een heftige zit. Als voorbereiding op Arrival, te kijken ergens in de nabije toekomst, was ik van plan om nog even wat achterstallige Villeneuves weg te werken: Sicario, en deze Polytechnique. Ik ging de film in met slechts de aanbeveling van John Milton, maar zonder echt een idee te hebben waar de film over ging. Al wordt het in een minuut of vijf met de beginscene en de dedicatie aan de slachtoffers al redelijk duidelijk waar dit heengaat. Een klein kritiekpuntje, de niet-chronologische volgorde werkte niet helemaal voor mij. Verder maakte Polytechnique vooral indruk. Prachtig geschoten, uitstekend geacteerd, en ook qua uitwerking van het verhaal waarbij ook de persoonlijke wanhoop en haat van de dader naar voren kwam, naast natuurlijk de ijzingwekkende geweldsontploffing zelf en de tragische gevolgen ruim na die tijd. Het is verder beter voor iedereen die de film nog wil zien dat ik nu mijn mond ga houden, dus bij deze. Polytechnique: indrukwekkend doch een behoorlijke klap voor m'n kanis, dank daarvoor John Milton, en ik denk dat ik toch maar voor wat luchtigers ga later vanavond in plaats van nog een Villeneuve.

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

Voor mij staat Polytechnique ook nog op de planning 77 min., dus dat moet sowieso wel lukken.

Ik heb inmiddels wel een paar films gezien, maar ben nog niet aan registreren toegekomen. Zelfde als Bas, enorm druk met school (scriptie schrijven, artikel publiceren, vergaderingen notuleren, ik heb geen (typ)handen meer over). Daarnaast kan ik het dit keer lastig combineren met het bioscoopprogramma.

tbouwh

• 5811 messages
  • 5402 votes

Woland ik moet zeggen dat ik, wat ik van Hitler's speeches gezien heb, juist erg indrukwekkend vond. Ik weet niet welke speeches er in TDW verwerkt zijn, maar de man was qua retoriek en historische verwijzingen angstvallig goed. Ik betrapte mezelf er bijna op dat ik half ging 'begrijpen' wat Duitsers in de jaren '30 in deze man zagen. Hij wist echt als geen ander hoe 'ie met z'n publiek moest omgaan. Ik weet niet hoe duidelijk dat in Triumph naar voren komt (uiteraard wel als je de context waarin 'ie geproduceerd is even wegdenkt)?

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

tbouwh, Hitler was inderdaad een overtuigende overkomende spreker (volgens mij had ik dat ook opgeschreven, dat was in ieder geval de bedoeling), en dat is ook in Triumph erg duidelijk in beeld gebracht. Riefenstahl kon dat uitstekend. Ik vond de speeches in Triumph echter wel wat lang (misschien was ik er ook niet helemaal in de juiste stemming voor), en waar ik me meer aan stoorde was niet zozeer de speeches van Hitler, maar de stukjes speech die je op een gegeven moment achter elkaar hoort van Hess en van allerlei andere hoge nazi-functionarissen, die duidelijk minder bedreven sprekers waren.

En Polytechnique, inderdaad een aanrader .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.