- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#5 Hodejegerne (2011) - Misdaad - 100 minuten - 1477 stemmen - FTV – 15 november 2016 – 2 punten – Tussenstand: 13 punten
http://i.imgur.com/EScGzaT.jpg
Zeer vermakelijke thriller. Weet de gehele tijd boeiend en grotendeels ook spannend te blijven. Het verhaaltje steekt leuk in elkaar al zitten er wel wat momentjes van toevalligheid en ongeloofwaardigheid in. Hoewel ik me daar een beetje aan kon storen, stond het verder goed genoeg overeind en was de film goed verzorgd.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
American Hustle (2013) - FTV - 138 minuten - >250 stemmen - 3 punten - 16/11/2016 (totaal 6 films, 20 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/94000/94636.300.jpg
De reden dat American Hustle oorspronkelijk mijn aandacht trok is simpel: het decollete van Amy Adams. Prominent in beeld op de posters, en ook prominent in beeld gedurende de film. Maar verder vond ik American Hustle lang niet zo leuk als ik verwachtte. Het is een verhaal over een groep oplichters in de jaren '70 die een grote zaak plannen, zich dieper in de nesten werken dan ze hadden gehoopt, en tussen het oplichten voor financieel gewin is eigenlijk iedereen hier ook continu bezig om elkaar op persoonlijk vlak te bedriegen. Ongetwijfeld kan je je er mee bezig houden wie nu wie bedriegt, wat de motivaties zijn, wie de personen in het verhaal nu echt zijn. Maar het oplichtingsverhaal boeide me niet. De personages boeiden me niet. Wie er dan wie oplichtte, wie er vervolgens wie op welke manier in de maling neemt: het zal me worst wezen. Verder is eigenlijk iedereen in de film een moreel leeg stuk vreten, en het kon me bijzonder weinig interesseren wat er met hen gebeurde. Nu zijn het stuk voor stuk goede acteurs die een prima stuk werk leveren, al ben ik er bij Jennifer Lawrence nog steeds niet over uit of ik haarzelf nou superirritant vind, of dat ze steeds bijzonder overtuigend een kutwijf neerzet. Zelden grappig, zelden interessant, dan nog maar twee sterren voor het acteren. 2.0*
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Cold Comes the Night (2013)|Misdaad | 90 minuten | 16 november '16 | FTV| <250 stemmen | 3 punten | 7 totaal
http://www.peek-a-boo-magazine.be/photos/n-film-cold-comes-the-night-1759-16.jpg
De eerste film met Bryan Cranston die ik zie is helaas een tegenvaller. Cranston speelde niet ontzettend slecht maar mijn verwachtingen lagen stukken hoger dan dat hij hier aflevert, ook zijn accent was erg storend. Dit is deels ook te wijten aan het totaal oninteressante personage dat hij speelt, op de blindheid, waar ze meer mee hadden kunnen doen, na is het personage nergens origineel. En met dit personage de gehele film, het is nergens origineel of spannend.
De kleine rol van Robin Lord Tayler vond ik één van de leukste stukjes, dat zegt genoeg lijkt me.
Het geheel is ook weer niet ongelofelijk slecht en door de acceptabele speelduur is de film prima uit te zitten maar meer dan twee en halve ster kan ik er niet van maken.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#6 Shut Up and Play the Hits (2012) - Documentaire - 105 minuten - 14 stemmen - FTV – 16 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 16 punten
http://i.imgur.com/7GUoihR.jpg
Dit bleek meer een concertregistratie te zijn dan een documentaire. Ik luister LCD Soundsysten wel af en toe en ben blij dat ze weer met nieuwe muziek gaan komen. Behalve de muziek wist ik echter weinig van de band af. Ik was dus wel benieuwd naar deze documentaire die zou draaien rond het laatste concert dat ze ooit zouden geven. Dat concert is mooi in beeld gebracht en ziet eruit als een show die ik best had willen meemaken. Daaromheen zit een stukje interview met de frontman en wordt hij de day after gevolgd. Dat laatste voegt wat mij betreft weinig toe en hoewel het interview gedeelte wel interessant is blijft het maar een klein kijkje in de band en vooral de hoofdpersoon achter de band.
Vooral van de beelden en muziek genoten dus en hoewel wat weinig inhoudelijke informatie verder voor mij toch interessant geweest om te zien.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Mildred Pierce (1945) - FTV - 111 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 16/11/2016 (totaal 7 films, 23 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4678.300.jpg
Het valt niet mee om (quasi-)single mom te zijn in de jaren '40. Helemaal niet als je oudste dochter een verwend, verwaand nest is, die alles wil en krijgt wat haar hartje begeert. Mildred is duidelijk beter in overleven en werken dan in opvoeden. De film begint nog als een noir: er wordt een moord gepleegd, Mildred laat het lijk liggen, en na een mislukte zelfmoordpoging haalt Mildred Pierce een kennis in huis om de onderzoekswateren te vertroebelen. Maar al snel gaat het over het wel en wee van Mildred: een sterke vrouw, maar ook in eerste instantie getrouwd met een lapzwans, en ook met de kinderen is het niet bepaald altijd koek en ei. En net als het goed lijkt te gaan met een goedlopende eigen zaak en een leuke nieuwe man, gaat het weer de soep in. De nieuwe man blijkt ook een gat in de hand te hebben, net als dochterlief die daarnaast continu een secreet blijkt door moeders nieuwe liefde te verleiden, stiekem met iemand anders te trouwen, en ondertussen al moeders zuurverdiende geld uit te geven aan onzinnigheden.
Maar ik merk dat ik nu teveel in de plotdetails ga. Dit illustreert misschien een beetje mijn probleem met deze film. Het punt wat ik hier probeer te maken is dat er weliswaar wat noirelementen zijn, maar dat het toch vooral een portret is van het turbulente leven van een sterke maar soms ook nogal naieve vrouw (een indrukwekkende Joan Crawford) - en al dit persoonlijke wel en wee van Mildred kon me toch niet de hele film bekoren. Het ging me toch wat teveel de GTST-kant op - ik hoopte toch op meer misdaad en minder relatieperikelen. Het is verder bijzonder goed gemaakt, en het acteerwerk van met name moeder en dochter was erg sterk, maar toch was dit soapige familiedrama niet de film waar ik op gehoopt had. 3.0*
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
#07. The Mobfathers (2016) - Misdaad -94 minuten - FTV- 17-11-16
21+2= 23 punten
45 tot 119 minuten: 1 punten
FTV- 1 punt
1 stemmen: Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/529000/529102.300.jpg
Voorop gesteld dat ik niet de grootste fan ben van gangsterfilms, moet ik ook bekennen dat de film me ook niet tegenvalt. De film start met een gevecht waarbij Chuck wordt opgepakt en in de gevangenis belandt. De geheel verdere film volgen we deze Chuck dan ook. Veelal heeft het te maken met de verkiezing van Jing Hing Triad. Waar elke drie jaar een Dragon Head wordt gekozen en ditmaal wordt dat dus de vrijgekomen Chuck of tegenstander Wulf. Prachtig beelden, degelijk acteerwerk, zelf wat grappen en de spanning wordt goed vastgehouden. Minpuntje waren de special effects van moorden die waren erg nep. Nu weet ik niet of het de bedoeling was of dat het puur toeval was maar met de huidige verkiezingen in Hong-Kong. En de demonstraties tegen de bemoeienis uit Peking. Zag ik toch wat parallellen in deze film.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
#08. Hell or High Water (2016) - Drama / Misdaad -102 minuten - FTV- 17-11-16
23+2= 25 punten
FTV- 1 punt
346 stemmen: Te jong voor punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/450000/450751.300.jpg
Maatschappij kritische op zijn Texaans? De film krijgt veel lovende woorden maar ik zie het niet. Zeker de film is prachtig qua vormgeving: mooi gefilmd en de de fallout van de financiële crisis is overal te zien aan de borden met 'closing down' en 'debt relief' langs de weg. Maar verhaaltechnisch steekt de film te simpel in elkaar. Verder is het acteerniveau degelijk, Ben Foster en Chris Pine zetten de twee broers prima neer maar tillen elkaar niet naar een hoger niveau. Wat zeker in het geval van Chris Pine maar weer eens onderschrijft dat hij geen groot acteur is. Het duo Jeff Bridges en Gil Birmingham onderstreep dat ook nog eens pijnlijk. Zij spelen samen op een ontzettend fijne, en zeer humorvolle manier twee Texas Rangers met veel (zelf)spot en belediging over en weer. Heerlijk! Ze stelen dan ook de show in deze film. De film is onderhoudend genoeg en is niet slecht maar echt enthousiast ben ik er ook niet over.
John Milton
-
- 24229 messages
- 13394 votes
#14. Chimps onder Elkaar (1984) – documentaire - FTV - 55 minuten - 44 stemmen – 3 punten - 16 november 2016 (totaal: 14 films, 37 punten)
1 punt speelduur, 1 punt ftv, 1 punt <250 stemmen
Haanstra is een van de vaderlandse grootheden, van wie ik inmiddels het een en ander heb gezien, en het is altijd de moeite waard. Ook Chimps onder elkaar heb ik met interesse bekeken. Toen mijn vriendin mijn 'mancave' binnenkwam lopen en een stukje zag terwijl ze naast me stond, kwam ze er direct naast zitten.
We zien een grotere groep Chimpansees die in Burgers Zoo bij elkaar zijn geplaatst in het kader van wetenschap onderzoek naar gedrag en groepsdynamiek. En die is uitermate zichtbaar in Haanstra's documentaire, wat het ook dertig jaar later nog een fascinerende kijkervaring maakt. Uiteraard zijn we inmiddels door de BBC een en ander gewend geraakt op visueel vlak, dat hier ontbreekt. Maar dan nog is er redelijk wat inventief camerawerk. Ik heb een Engelstalige versie gezien op YouTube. Aangenaam klein uurtje!
Ruime 3,5*
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#7 Hell or High Water (2016) - Misdaad - 102 minuten - 347 stemmen - FTV – 16 november 2016 – 2 punten – Tussenstand: 18 punten
https://www.groene.nl/system/uploads/assets/000/023/267/original/hell-or-high-water.jpg?1476973054
Chris Pine en Ben Foster spelen overtuigend twee bankovervallende broers die vooral door het achterliggende motief sympathie weten op te wekken. Foster speelt echter een ongeremd type dat nog wel even duidelijk maakt dat het toch gewoon een stel criminelen betreft en de film laat ook niemand onaantastbaar. Bridges speelt een heel typisch rolletje als bijna gepensioneerde ranger, maar weet die wel prima neer te zetten. De dialogen zijn boeiend en af en toe fijn droogkomisch. Beelden zijn mooi en de soundtrack is ook in orde. De film heeft een tragisch sfeertje over zich heen hangen en een einde dat er ook goed bij past. Kortom een mooi en realistisch misdaaddrama.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
3. The 400 Blows (1959) - Misdaad (IMDb) - 99 min (1p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 15 nov. - 2 pnt (tot: 9 pnt)http://alliancefrancaise.org.sg/wp-content/uploads/2015/10/400-coups2.jpgIMDb verwart kattekwaad met misdaad. Les 400 Coups is vooral een sympathieke film over een jongetje die zoals de titel al aangeeft nogal wat te verduren krijgt, die 400 klappen gaan van hele onschuldige zaken zoals betrapt worden in de klas met een pin-upplaatje tot het belanden in een jeugdinrichting. Wat heel onschuldig begint neemt gaandeweg serieuzere vormen aan. Het is mijn eerste Truffaut (
), een film met veel degelijkheid en een verhaal dat zich prima laat wegkijken, al vind ik het tegenwoordig als "sociaal jeugddrama" niet tot de absolute top van dat genre horen. Een degelijke 3,5* zit er wel in, mede vanwege het authentieke acteerwerk..
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
4. Le Voyage Extraordinaire (2011) - Docu - 60 min (1p) - FTV (1p) - 18 st. (1p) - 15 nov. - 3 pnt (tot: 12 pnt)http://www.encadenados.org/rdc/images/stories/rashomon/num_91/viaje-a-la-luna-5.jpg
Interessante documentaire over de beginjaren van de filmindustrie. De film toont diverse shorts en het focust vooral op Méliès, naast de shorts komt ook zijn leven als filmpionier aan bod. Tot slot gaat het in op het restauratieproces van de 400ste film van Méliès: Le Voyage dans la Lune (1902) - IMDb. Tot de interessante weetjes behoren het feit dat kleurenfilms al in 1902 bestonden, en dat Méliès uiteindelijk ca. 300 van zijn films heeft verbrand. De film Hugo (2011) gaat ook over Méliès en is een aanrader. 3,5*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
5. Goodfellas (1990) - Misdaad - 146 min (2p) - FTV (1p) - >250 st. (0p) - 16 nov. - 3 punt (totaal: 15 punten)http://ilarge.lisimg.com/image/4576772/803full-goodfellas-screenshot.jpgHoewel het geen genre is die me aanspreekt, is dit een maffiafilm die absoluut heel degelijk is gemaakt. De start met een soort van verheerlijking van het leven als mafioso door een 15-jarige vond ik nogal slepen en cliché, maar gaandeweg werd het meer genietbaar. Het zal nooit mijn favoriete genre worden maar onder het erkennen van de filmische kwaliteit kom ik niet onderuit, vandaar 3,5* van mij.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#5 Motorway (2012) Actie/Misdaad 15-11-2016
FTV: 1 punt
90min: 1 punt
18 stemmen: 1 punt
Totaal Motorway: 3 punten
Degelijk, maar ook niet meer dan dat. Met een verhaallijn dat eenvoudig is, maar waarbij de uitwerking ietwat vermakelijker is. Actiescènes zijn goed, oftewel de momenten dat er geracet wordt. Maar buiten dat is het allemaal maar wat eenvoudig. Een degelijke film in het genre, maar niet goed genoeg om meer te kunnen noemen.
Totaal 14 punten
scorsese
-
- 13169 messages
- 11078 votes
Murder on a Sunday morning - 111 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Uitstekende documentaire over een 15-jarige jongen die beschuldigd wordt van moord en het proces wat hierop volgt. Deze documentaire speelt zich grotendeels af in de rechtszaal tijdens het proces en wordt belicht vanuit de kant van de verdediging. Wel wat droog gebracht (alhoewel dit ook positief kan worden bekeken), blijft het boeiend en spannend (vooral ook omdat er niet gezinspeeld wordt op een mogelijke uitkomst). Een kleine 4.0 sterren.
Totaal: 19 punten.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/67000/67827.jpg
Killer Elite (2011) - misdaad - 116min - FTV - 17nov2016 - 2punten
geregisseerd door Gary McKendry, vrij sterke gangsterfilm gebaseerd op waargebeurde feiten,danny is een ex-huurmoordenaar, wanneer op een dag zijn beste vriend Hunter word ontvoerd en vast gehouden door een arabische sjeik, deze dwingt Danny om enkele moorden te plegen om zo zijn vriend vrij te krijgen, verhaal is goed opgebouwd met heel spannende momenten en zo goed als de hele film vol goeie actiescones, acteerwerk is top !!!! ik had niks anders verwacht met Jason Statham, Robert De Niro en Clive Owen in de hoofdrollen, sterke film als je van onvervalste actie en spanning houd, 3,5*
(4films: 9punten)
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
#08. There's Something Wrong With Aunt Diane (2011) - Documentaire - 105 minuten - 3 stemmen - 17 november 2016 – FTV - 3 punten
Totaal: 21 punten
Vrij eenzijdige documentaire over een auto-ongeluk veroorzaakt door Diane, waarbij de nabestaanden op zoek zijn naar antwoorden hoe dit had kunnen gebeuren. Diane wordt in de documentaire door velen neergezet als een soort perfecte supermoeder. Als een geweldig persoon die nooit zoiets fout had kunnen doen. Ik kan dat best geloven als ik de verhalen hoor, maar ik vond het ook heel prettig om op een gegeven moment een statement te horen van de huidige beste vriendin van Diane. Die vriendin vertelde een stuk realistischer over Diane die echt niet perfect was.
Het is interessant, omdat je je vanzelf ook gaat afvragen wat er nu eigenlijk gebeurd is. Er lijkt iets niet te kloppen, dus ik begrijp waarom haar nabestaanden haar naam willen zuiveren, maar het lijkt een oneindige zoektocht naar antwoorden die er gewoon niet zijn. Hoop dat ze het ooit kunnen accepteren en er vrede mee kunnen vinden.
*2.5
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
#09. Why Horror? - Documentaire / Horror -81 minuten - FTV- 17-11-16
25+2= 27 punten
FTV- 1 punt
geen stemmen: Staat (nog) niet op MM daarom geen punten
http://www.envrak.fr/wp-content/uploads/2014/11/WhyHorrorPoster-thumb-630x946-50972.jpg
Stelling: documentaire en mij werk niet. Maar voor de challenge wil ik het natuurlijk wel proberen. Je weet het nooit. We proberen het met deze Why Horror? Mijn favoriete genre dus een goed onderwerp om toch eens een docu te proberen. Tal Zimerman is een journalist en een horror-fan. En onderzoek waarom mensen inclusief hem naar horror kijken. Hij reis naar verschillende landen en laat regisseurs, acteurs schrijvers, psychologen en wetenschappers aan het woord. Ook laat hij wat testjes doen op een Galileo-achtige manier. Het geheel heeft een bepaalde charme om te zien maar toch bekruip me het gevoel dat Zimerman zo meer zijn grote idolen een handje kan geven dan het echt een goed antwoord komt. We zien o.a. John Carpenter, George A. Romero,Eli Roth, Karen Lam en Takashi Shimizu. Er wordt wat in gegaan op de dagen voordat er film was en tussen de interviews door zien we beelden uit oude horror. Daarnaast wordt erin sneltreinvaart de geschiedenis van de horrorfilm getoond. Leukste stukje was in Japan waar ontdekt wordt dat er in Japan zelfs Horror-kroegen zijn. Docu die meer voor eigen parochie preekt dan dat er ook een tegengeluid is te zien. Duidelijk is dat mijn stelling van het begin ook overeind is gebleven.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#6. L'Amore Primitivo (1964) (Primitive Love) - 2 stemmen - 83 minuten - FTV - 17 november 2016 - 3 punten (Totaal: 20 punten)
https://www.movieposter.com/posters/archive/main/177/MPW-88670
Een vreemde combinatie van documentaire en comedy. Het docu-gedeelte is een film die door blonde vamp Jayne Mansfield aan een professor wordt getoond. Het onderwerp is liefde en huwelijksrituelen over de verschillende werelddelen met vooral focus op de meer primitieve stammen. Dit levert soms mooie beelden op van natuur en jonge vrouwen, maar helaas ook wat dierenleed (vooral in de vorm van offers en rituele slachtingen). Het komische gedeelte komt dan van 2 nogal opdringerige piccolo's die het eerste kwartier Mansfield voortdurend stalken. Eens de documentaire aan het rollen, wordt deze af en toe onderbroken door hun fratsen. het docu gedeelte is best interessant en het is aangenamer naar de stem te luisteren van Mansfield dan de doordeweekse mannelijke verteller.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#1 - Ca$h (2010) - Misdaad/komedie - 108 min - 235 stemmen - FTV - 17/11/2016 - 3 punten (subtotaal: 3; totaal: 63)
Een verhaal waar wel wat mee aan te vangen is, maar helaas: er wordt zo'n ongeloofwaardige en onzinnige boel van gemaakt, dat er wat mij betreft helemaal geen kijkplezier aan te pas komt.
Het niet bepaald indrukwekkende acteerwerk doet daar nog een schepje bovenop.
Misdaad/komedie: van die 'komedie' heb ik al helemaal niks gemerkt, en de misdaad zit hem vooral in het feit dat zo'n films gemaakt worden.
Gekocht voor €1 op een of andere rommelmarkt; da's zéker 95 cent teveel...
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
#8 Grizzly Man (2005) - Documentaire - 10 minuten - 744 stemmen - FTV – 16 november 2016 – 2 punten – Tussenstand: 20 punten
http://i.imgur.com/g7rNtfX.jpg
Ik kijk niet veel documentaires maar ben er voor deze challenge maar eens wat gaan opzoeken. Deze kwam daarbij naar voren en leek me ook wel interessant. Het gaat over Timothy Treadwell, een man die zo gek van beren was dat hij ertussen wilde leven. Hij wilde daarbij deze diersoort zoveel mogelijk beschermen. In dat opzicht mooi hoe hij er zo voor leefde, maar het wordt duidelijk dat er ergens een steekje los zat. Dat hij de connectie met de echte wereld kwijtraakte en in een fantasie wilde leven waarbij hij zichzelf als beer zag. Aan de ene kant levert het iets komisch op. Hij deed me zelfs een beetje uit een personage uit een komedieserie denken. Het is echter vooral tragisch. Hij verstoord het leven van de beren meer en komt met tijden zielig, gefrustreerd en zelfs paranoïde over. Als je er naar zit te kijken lijkt het niet meer dan logisch dat het zijn einde zou worden.
Een interessant kijkje in het leven van deze berengek, die wat mij betreft best korter had gekund maar desalniettemin boeiend en goed in elkaar gestoken was.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Stelling: documentaire en mij werk niet. Maar voor de challenge wil ik het natuurlijk wel proberen. Je weet het nooit. We proberen het met deze Why Horror? Mijn favoriete genre dus een goed onderwerp om toch eens een docu te proberen.
Ik weet niet of je van Hershell Gordon Lewis zijn horror houdt maar anders kan ik je deze aanbevelen:
Herschell Gordon Lewis: The Godfather of Gore (Video 2010) - IMDb
En verdorie die staat nog wel op MM ook!
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
En verdorie die staat nog wel op MM ook!
Nu weet ik weer waarom de titels van de films die je steeds kijkt deze challenge me zo bekend voorkomen. Die documentaire stond (zeer ontoepasselijk) als extra op mijn DVD van Final Destination geloof ik. Zonder er bij na te denken opgezet toen.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#1 Misdaad - Salinui Chueok (2003) - 132 min - 250+ stemmen - FTV - 17-11-2016 - 3 punten (3 totaal)
http://fullmoviescenter.com/wp-content/uploads/Salinui-chueok/Salinui-chueok-2003-Movie-Free-Download-HD-720p.jpg
Memories of Murder is mijn tweede Koreaanse film alweer. De film verteld het verhaal van de zoektocht naar een beruchte seriemoordenaar die zijn slachtoffers op beestachtige wijze verkracht, in het Korea van de jaren '80. De lokale inspecteur krijgt hulp van een nieuweling uit Seoel, hun werkwijze botsen met elkaar.
De film begint met een vrij humoristische toon, maar word uiteindelijk toch steeds grimmiger. De stuntelige Koreaanse politie die het de gewoonste zaak van de wereld vind om de verdachten eerst even in elkaar te trappen alvorens met het verhoor te beginnen kwam maf over. Mooi hoe in het begin de lokale inspecteur (die er lekker op los martelt) en de nieuweling (die opzoek is naar echt bewijs) met elkaar botsen en later de rollen zijn omgedraaid.
De film is mooi opgenomen. In het begin mooie zomerse beelden van het Koreaanse platteland en later sfeervolle nachtscènes en scènes in de regen die doen denken aan Andrei Tarkovsky's obsessie met druppelend water.
Het concept van een moordenaar die alleen moord als het regent en een bepaald liedje op de radio is vond ik erg sterk. Dario Argento had eerder iets vergelijkbaars in Trauma en The X-Files heeft ook eens zoiets gehad. Ergens had de achtergrond van de moorden mischien verder uitgediept kunnen worden en er word relatief veel aandacht aan red herrings besteed, maar heel erg storend is dat niet.
De muziek van de film is gecomponeerd door Tarô Iwashiro. Ik merkte al meteen aan de stijl van de muziek dat het een Japanner was, alleen die gebruiken dat soort pianomelodieën.
Memories of Murder deed me erg denken aan Zodiac van David Fincher, een film die tevens gaat over een onopgeloste moordzaak. Het acteerwerk was goed, voor zover ik dat kan beoordelen en de film is mooi opgenomen. De zoektocht naar de moordenaar was spannend en goed gebracht. Ergens jammer dat het allemaal een beetje open wordt gelaten, maar mischien zit daar juist de kracht van de film in. Kortom weer een erg goede Koreaanse film.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#7. Gow the Killer (1931) - IMDb - 61 minuten - niet op Moviemeter - FTV - 18 november 2016 - 2 punten (Totaal: 22 punten)
http://torrentking.eu/covers/movies/71/07/0347107.jpg
Eigenlijk wilde ik deze Cannibal Island (1956) - IMDb film zien, maar omdat ik die nog nergens heb kunnen vinden en de documentaire waarop die gebaseerd was wel op youtube was te vinden, heb ik dus voor het laatste gekozen. In welke mate ze dus verschillen geen idee, volgens mij heeft Cannibal Island de docu Gow the Killer bijna integraal overgenomen en er wat dingen aan toegevoegd waardoor het een kwartier langer duurt. Hoewel zeker niet slecht is een uur ruim voldoende voor deze docu in zwart/wit. Het is duidelijk dat geluid in films in 1931 nog vrij nieuw was. Er is hier een verteller die daadwerkelijk op de eilanden in de Stille Zuidzee is geweest. Nu goed bij bepaalde stammen gingen ze niet van boord omdat ze schrik hadden. En ja hoe zuidelijker men trok hoe wilder de inwoners er uit zagen. De barbaarse rituelen, koppen snellen en kannibalisme lijken we dan voor waar te moeten aannemen. De beelden die worden getoond zijn meestal hoe de natives zich kleden, vissen, bouwen, fruit verzamelen, dansen. Hun dagdagelijkse bestaan word uitgelicht. Dit gaat allemaal in een vrij hoog tempo omdat ze zeker een 5 of 6 eilanden bezoeken en dit allemaal in een uur is gebundeld. Samoa is een van de eilanden en ook de Pygmeeën zijn van de partij (ja die zijn echt wel klein), later komen er stammen met uitvoerigere ornamenten (zoals die waar de mannen hun oren worden gepierct op jonge leeftijd zodat ze echt mega grote lellen krijgen naarmate ze ouder worden. Sommige dingen zijn wel duidelijk geënsceneerd zoals het verhaal van Gow (een leider van een stam van koppensnellers) met een heuse strijd tussen verschillende stammen omdat de dochter van Gow was ontvoerd. Dit gebeurt dan in de laatste 10 minuten. De docu is interessant omdat het lijkt op zwart/wit foto's uit oude boeken of musea die tot leven komen. Dat er uiteindelijk geen barbaarse rituelen worden getoond is ook niet nodig. Ik denk dat de fantasie de rest wel invult. De schedels die op het einde worden getoond leken mij alvast toch niet nep te zijn! Op youtube te vinden dus en de beeldkwaliteit valt al bij al nog goed mee.
Ik heb ook gelezen dat de docu ook de originele King Kong zou hebben beïnvloed.Ik denk dat dit wel klopt.
baspls heeft die HG Lewis documentaire jouw interesse voor de man zijn films niet aangewakkerd? Ze zijn niet hoogstaand qua karakterontwikkeling of verhaal, low budget vaak. Ik hou echter van die stijl, uniek voor zn tijd en de concepten zijn simpel en leuk.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
baspls heeft die HG Lewis documentaire jouw interesse voor de man zijn films niet aangewakkerd? Ze zijn niet hoogstaand qua karakterontwikkeling of verhaal, low budget vaak. Ik hou echter van die stijl, uniek voor zn tijd en de concepten zijn simpel en leuk.
Naar Blood Feast ben ik inderdaad erg nieuwsgierig. Vooral omdat het als eerste echte gore-film word gezien. Misschien dat ik hem tijdens de horror challenge opzet als de Kerst Horror en Gotische Horror op is
.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
Jaaah, dank zij jou heb ik met de horror-challenge ook Hershell Gordon Lewis ontdekt! Ik heb nu Blood Feast (1963) en Two Thousand Maniacs! (1964) gezien van hem. baspls inderdaad zo`n beetje de eerste slasher maar Hershell was nog zoekende denk ik want het feest begon voor mij bij Two Thousand Maniacs! Toch Fantastische films!
Dank je wel voor de tip! Ga eens op zoek naar die docu, het is wel leuk om die ook eens te zien.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
#10. Public Enemies (2009) - Misdaad / Drama -140 minuten - FTV- 17 &18-11-16
27+3= 30punten
120 tot 179 minuten: 2 punten
FTV- 1 punt
2794 stemmen: 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/48000/48987.300.jpg
Gangster-epos van regisseur Michael Mann over John Dillinger. John Herbert Dillinger was een beruchte Amerikaanse crimineel.Hij leefde in een tijd waarin ook Bonnie en Clyde en Ma Barker het Midwesten onveilig maakte. De zogezegd "public enemy era." Waarin bij de optredens van de FBI nogal wat vraagtekens kunnen worden geplaatst. Zo ook bij Dillinger. Mann benadert het onderwerp op een zeer documentaire-achtige stijl. Af en toe lijkt het of dat er alleen maar feiten worden opgesomd maar door Manns oog voor detail en het prachtige camerawerk blijft de spanning en de vaart er goed in. Wat zeker nodig is omdat de film ook een redelijke tijdsduur heeft. En anders het allemaal gortdroog wordt. Gelukkig is dat aan een klasse regisseur als Mann wel toevertrouwd. Johhny Depp speelt Dillinger en doet dit met zeer goed! Glansrol voor hem. Er is gekozen voor de versie waarin Dillinger wordt voorgesteld als een moderne versie van Robin Hood. Al wordt het niet duidelijk naar voren gebracht. Ik geloof ook wel dat hij dat was, een soort anti-held, aangezien de kranten vol van zijn daden stonden. Maar voor de FBI kwam het beter uit dat hij werd gezien als meedogenloos en een Public Enemy Number One. De FBI werd vertegenwoordigd in de vorm van Melvin Purvis gespeeld Christian Bale. Die deed het goed maar minder goed dan dat je van hem zou verwachten. Zeer goede film die hier en daar toch wat dingen laat liggen.
John Milton
-
- 24229 messages
- 13394 votes
Why horror was ik ook van de week aan begonnen joolstein. Vond het ook niet heel bijzonder, zoals de meeste docu's over horror die ik heb gezien. Maar ik ga hem nog wel even afkijken, al was het maar voor de challenge 
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
Ik heb de docu Why horror ook voor toevoeging in gezonden dus binnenkort moet ie erop staan!
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
#09. Audrie & Daisy (2016) - Documentaire - 95 minuten - 17 november 2016 – FTV - 2 punten
Totaal: 23 punten
Documentaire over het sexueel misbruik op tienermeisjes en het daaropvolgende gepest via social media. Ik vind zulke verhalen eigenlijk altijd wel indrukwekkend, dus het verhaal van Audrie Potts maakte zeker indruk op me. Je hoort tegenwoordig eigenlijk veel te vaak zulke verhalen over tieners die zelfmoord plegen om dergelijke redenen. Ik vond het goed dat ze ook de jongens/daders aan het woord lieten in de documentaire. Ik kreeg het gevoel dat die tienerjongens gewoon niet doorhadden hoeveel invloed zulke sexuele handelingen op meisjes hebben en ik denk dat dat vrij normaal is geworden tegenwoordig: jongens die misbruik maken van meisjes, terwijl ze onder invloed zijn of iets dergelijks, en daar dan niet het kwade van inzien. Ik voel me daar zelf ook betrokken bij, dus het doet me gewoon veel om zulke verhalen te horen.
Het verhaal van Daisy ging me wat te lang door, en het was misschien beter geweest als er wat meer algemener werd ingegaan op dit probleem in de maatschappij. Toch vind ik het wel een goede zaak om zoiets meer in de openheid te krijgen.
*3.5
#10. The Imposter (2012) - Documentaire - 99 minuten - 18 november 2016 – FTV - 2 punten
Totaal: 25 punten
Wat een zit was deze documentaire. Wat een verhaal. Elke tien minuten komt er wel weer een moment voorbij waarvan mijn mond open viel. Grote meerwaarde natuurlijk dat The Imposter zelf zoveel aan het woord komt, omdat de dingen die hij zegt zo verbazingwekkend zijn. Zijn kant van het verhaal komt goed aan bod en dit is super interessant. Deels omdat zijn kant van het verhaal zo bizar klinkt en het gewoon interessant is om hier een kijkje in te kunnen nemen. En deels omdat je natuurlijk geen flauw idee hebt wat er nu oprecht is aan zijn woorden. Die gast blijft gewoon verbazen tot de laatste minuut.
Aan de andere kant heb je de familie van Nicholas waarvan je ook constant verbaast waarom ze er zo makkelijk in meegaan. Tegelijkertijd kan ik ergens nog wel geloven dat ze gewoon zo graag wilden dat hij het was, dat ze dit gewoon geloofden. Maar toch bizar. Het laatste kwartier waarin zij worden verdacht als daders van de moord op Nicholas wordt minder boeiend gebracht, maar het is alsnog een interessante vraag die gesteld wordt.
*4