- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Zwolle84, ik krijg zowaar de neiging spoilers aan te gaan klikken, en dat zegt heel wat bij mij
Ga vrijdagavond, was al erg benieuwd, en ben dat nu helemaal.
Je kunt er het beste helemaal niets vooraf over lezen. Ben in ieder geval blij dat ik dat niet heb gedaan.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Je kunt er het beste helemaal niets vooraf over lezen. Ben in ieder geval blij dat ik dat niet heb gedaan.
Dat idee had ik na het zien van de trailer ook, dus ik heb me ingehouden:)
joolstein
-
- 10837 messages
- 8926 votes
#26. Los Cronocrímenes (2007) - Sciencefiction / Thriller - 92 minuten - FTV- 07-11-16
66+2= 68 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
297 stemmen - 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/48000/48650.300.jpg
Doordat het de debuut film is van de Spaanse regisseur Nacho Vigalondo zal er geen groot budget geweest zijn. En dat is aan de film te zien, het ziet er allemaal redelijk goedkoop uit. Toch is het dit niet storend, misschien zelfs aandoenlijk omdat de hoofdrolspeler nu overkomt als een gewone man, een soort anti-held met bijkomende onhandigheid en schade. Verder is er in de film een vreemdsoortig luchtigheid/humor. En het verhaal over een man die in een time-loop terecht komt is erg leuk. Dit houdt de nodige spanning in de film. Al met al een behoorlijk toffe film.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#4 - Effroyables Jardins (2003) - Drama/oorlog - 95 min - 54 stemmen - FTV - 08/11/2016 - 3 punten (subtotaal 11 - totaal 57)
Een gezonde dosis (al dan niet zwarte) humor in een oorlogsdrama, het moet zeker kunnen; maar hier had ook ik dit gevoel:
willemfilm schreef:
Ik vond het eerder een Peppie en Kokkie persiflage dan een serieuze film.
Twee burgers willen hun steentje bijdragen aan het verzet tegen de Duitse bezetters. Dat heeft grote gevolgen voor henzelf én voor een aantal dorpsgenoten.
Het verhaal is best oké, en visueel is de film tot in de puntjes afgewerkt: de tijdsgeest wordt mooi tot leven gewekt. Maar Lucien en André gedragen zich inderdaad meer als Peppie en kokkie, of als Stan en Oliver, dan als twee dapperen die het verzet willen steunen. Ik had eerder het gevoel naar een klucht te kijken dan naar een drama, en dat was, denk ik, toch niet het opzet van de filmmakers.
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
John Milton tje leef je nog? ia deaaaaa
We zouden nog eens graag een tussenstandje krijgen aub
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Boenga, misschien heb ik het mis hoor, maar het waargebeurde Sophie Scholl - Die Letzten Tage (2005) lijkt me wel iets voor je, zeker als je niet bekend bent met "de witte roos". In dat geval kun je het beste eerst de film bekijken en niet inlezen.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Starship troopers - 129 min - rw - 2 punten.
Uitstekende film over een aantal schoolvrienden die zich aanmelden bij het leger. Een futuristische sci-fi film met een flink portie lomp en grof geweld (zeker niet geheel zonder humor). De hele samenleving die geschetst wordt komt vooral goed naar voren tijdens de ingelaste reclamespotjes. Vermakelijk van begin tot eind en de special effects waren destijds baanbrekend.
Totaal: 54 punten.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Arno74, ik zie ondertussen dat hij al op m'n (vrij uitgebreide) dvd-wantlist staat. Meestal zoek ik op rommelmarkten naar goedkope exemplaren; maar aangezien daar meestal toch maar weinig Europese films te vinden zijn, bestel ik 'm misschien toch eerstdaags bij Bol.com...
In elk geval bedankt voor de tip !
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
One million years b.c. - 100 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Redelijke film waarin een man door zijn vader uit de groep wordt verstoten. Zoals de titel al doet vermoeden speelt deze film zich af in de pre-historie. Mede doordat er geen dialogen zijn, is het wel wat langdradig en simpel. Het ziet er allemaal wel mooi uit (niet alleen vanwege de schaars geklede Raquel Welch). De monsters van Ray Harryhausen zijn 50 jaar na dato nog prima om aan te zien. Een nipte 3.0 sterren.
Deze voornamelijk gekeken vanwege de poster van Raquel Welch van deze film die een prominente rol speelt in The Shawshank Redemption.
Totaal: 57 punten.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Boenga, misschien heb ik het mis hoor, maar het waargebeurde Sophie Scholl - Die Letzten Tage (2005) lijkt me wel iets voor je, zeker als je niet bekend bent met "de witte roos". In dat geval kun je het beste eerst de film bekijken en niet inlezen.
Het boek gelezen?
ik bedenk me nu dat ik de film ook nog nooit heb gezien, dus wellicht zoek ik 'em ook nog eens op 
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Filmtitel, jaartal: Edge of Tomorrow (2014)
Speelduur: 113 min
Genre: Actie, SF
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 17e (51e)
Datum van kijken: 5-11
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 44 (126)
Recensie:
Groundhog Day II
Vermakelijke sci-fi, ondanks de schaamteloze rip-off van het narratieve concept. Zelfs D-Day blijft niet gespaard...
Een onoverkomelijk probleem blijkt dit gelukkig niet te zijn. De scenarioschrijver heeft z'n best gedaan, en het verhaal is ondanks een schrijnend gebrek aan originaliteit gewoon uitstekend uitgewerkt. Tel daarbij op dat het acteerwerk en de visuals prima in orde zijn, en je hebt nog steeds te maken met een film die voldoet als vermakelijke no-brainer voor tussendoor. Tom Cruise wordt naar huis gespeeld door een uiterste krachtige Emily Blunt, maar voorziet de déjà-vu momentjes wel van de nodige humor.
Visueel scoort Edge of Tomorrow ook voldoende, ware het niet dat de Mimics mij bijzonder weinig deden. Zal niet alleen alleen aan het uiterlijke aspect hebben gelegen; de narratieve invulling van de creaturen was miniem. Überhaupt vond ik de introductie in het eerste kwartiertje zwak. Snel bleek al wel dat het timeloop-effect en de wisselwerking tussen Cruise en Blunt de hoofdmoot van de film vormden. Wat dat betreft had een stukje narratieve uitdieping al een veel sterkere film gegarandeerd.
Niettemin vond ik Edge of Tomorrow niet geheel tegenvallen. Jatwerk wordt dit werkje door het degelijke scenario niet fataal. Gaat door voor een solide voldoende.
3*
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Beste allemaal, tijd voor een bijgewerkte top 5!
#1 - 78 punten - alexspyforever
#2 - 70 punten - joolstein
#3 - 57 punten - scorsese
#4 - 49 punten - baspls
#5 - 46 punten - Gh8st
aan de deur rammelen Arno74 en tbouwh, die beiden niet ver van de top 5 verwijderd zijn.
Twee correcties:
joolstein stond al op 37 punten bij film #13, dus +2 erbij
U96In de Schaduw van de Overwinning is 4 punten in plaats van 5, voor zover ik kan beoordelen, dus die heb ik vooralsnog eentje minder gegeven. Sorry U!
joolstein
-
- 10837 messages
- 8926 votes
THNXS! En dank je wel voor opmerken van mijn verkeerde puntentelling! Kom ik nog wat dichterbij alexspyforever

alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
THNXS! En dank je wel voor opmerken van mijn verkeerde puntentelling! Kom ik nog wat dichterbij alexspyforever
Tijd om weer wat meer voorsprong te nemen dan 
#29. The Hideous Sun Demon (1959) - 74 minuten - 7 stemmen - FTV - 8 november 2016 - 3 punten (Totaal: 81 punten)
Deze film heeft een erg leuk concept, helaas is er een beetje teveel drama en te weinig monsteractie. Het monster ziet er keurig uit, doet een beetje denken aan Creature of the Black Lagoon maar dan toch al meer monster en minder man in monsterpak. De finale is nog best te pruimen, maar het verhaal is redelijk zwak. Ook karakterontwikkeling en de relatie tussen de wetenschapper en anderen blijft vrij oppervlakkig waardoor het moeilijk is om een band te krijgen met hen.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
9# The Thing (1982) |sciencefiction| 109 minuten |>250 stemmen| 8 november '16 | FTW | 2 punten | 20 totaal
http://www.sundaydumbday.com/wp-content/uploads/2013/10/The-Thing-UFO.jpg
Eerder deze challenge in de vorm van 'Escape from New York' mijn eerste film van John Carpenter gezien, deze was goed bevallen dus wou The Thing ook nog meepakken deze challenge. U96 had hem mij ook aangeraden tijdens horror challenge alleen toen was er helaas niet aan toe gekomen, bedankt nog voor de tip! 
Kurt Russell zet hier, net als in Escape from New York, een overtuigende stoere rol neer, wat een fantastische acteur. De grauwe straten van New York zijn hier echter ingeruild voor het landschap van Antarctica. Dit landschap past perfect bij het verhaal vanwege de ligging/bereikbaarheid. Daarnaast is het ook gewoon een mooie film locatie.
De film moest het wat mij betreft voornamelijk hebben van de voortdurende spanningen tussen de personages met enkele escalaties als gevolg. Het wantrouwen en de onzekerheid waren mooi weergegeven.
"The Thing' vond ik maar een afgrijselijk lelijk ding, al was dit vast ook de bedoeling. Dit is echter niet de soort sciencefiction waar ik erg vrolijk van word maar het beest nam gelukkig niet al te veel tijd in beslag en heeft wel enkele leuke scenes opgeleverd dus een grote afknapper is het niet.
Voor nu vier sterren al verwacht ik niet dat dit nog zal gaan stijgen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#30. Love Camp 7 (1969) - 15 stemmen - 96 minuten - FTV - 9 november 2016 - 3 punten (Totaal: 84 punten)
Zo slecht als de meerderheid deze beoordeelt vind ik deze hoegenaamd niet. Ik twijfel nog steeds over het aantal sterren, want ik blijf het gewoon moeilijk vinden om films te beoordelen op punten. Het is een film die ik wellicht nooit meer opnieuw zal kijken. Oorlogsfilm is een genre dat ik al zelden kijk gewoon omdat ik niet zo goed tegen menselijk leed kan. Klinkt misschien vreemd als horrorliefhebber, waar het geweld soms vele malen erger is. Oorlog is nu wel iets dat echt is gebeurd en nog steeds dagelijkse kost is al is het ver van huis voor ons. Deze film gaat echter niet zo over oorlog eerder over sexploitation meer bepaald nazi-exploitation. Ook dat ligt me niet echt als de focus ligt op geweld. Dat valt in deze film eigenlijk goed mee, vandaar dat ik gematigd blijf in mijn beoordeling. Focus ligt vooral op de naakte dames en de seksscènes die de die vaak al te lang doorgaan. Ik begrijp dat ze op een of andere manier de 90 minuten moesten volkrijgen en nog meer dialogen zou het te saai hebben gemaakt. De seksscènes zijn eigenlijk vooral militairen op leeftijd die nog veel kleren aanhouden en de naakte dames wat aflebberen niet echt opwindend. Enkel de lesbische scène heeft nog iets spannend, maar is ontzettend saai gefilmd.
joolstein
-
- 10837 messages
- 8926 votes
#27. Solyaris (1972) - Drama / Sciencefiction - 167 minuten - FTV- 08-11-16
70+3= 73punten
120 tot 179 minuten: 2 punt
FTV- 1 punt
633 stemmen - 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3858.300.jpg
Wederom een boeiende film van Andrei Tarkovsky gekeken. (Stalker was de eerste) Deze was iets lichter van toon. Maar ook deze was weer prachtig vormgegeven. Het verhaal is goed en interessant. Geen idee of het komt door het Russisch maar een film van Tarkovsky is meestal loodzwaar. Dat is bij deze dus niet anders! Je moet er echt voor gaan zitten. Tekst op tekst komen er langs in deze meer dan 2 1/2 uur durende film. De films zijn mooi en prachtig om te zien echter zal ik het niet gauw nog eens opzetten. Daar zijn de films te langdradig voor. Als ik Solaris vergelijk met Stalker dan vind ik laatst genoemde qua beelden iets beter. Toch wel een film die je als fan van films een keer moet hebben gezien.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11078 votes
Under sandet - 96 min - ftv - 2 punten.
Uitstekende film waarin jonge, Duitse krijgsgevangenen de Deense stranden van mijnen moeten ontdoen. Wederom een film over een relatief onbekend, maar desalniettemin boeiend stukje WW2-geschiedenis. Ook de verschuivende verhouding tussen de sergeant en de jongens is sterk uitgewerkt. Ondanks dat het soms wat voorspelbaar is (wanneer er weer een mijn ontploft), bevat de film een aantal aangrijpende momenten.
Totaal: 59 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Invasion (1966) - 82 minuten - 1 stem - FTV - 9 november 2016 - 3 punten (Totaal: 87 punten)
Obscure sci-fi film en voor mijn part mag dat ook zo blijven. De film heeft ontzettend potentieel met als thema aardbewoners raken op hun eigen planeet verwikkeld in een strijd tussen twee soorten van buitenaardse wezens die er evenwel gewoon als mensen uitzien . Het probleem is de uitwerking die traag en vaag is. Eigenlijk gebeurt er ontzettend weinig interessants. Een paar leuke effecten, maar voor de rest eentje om weer snel te vergeten.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Filmtitel, jaartal: Lone Survivor (2013)
Speelduur: 121 min.
Genre: Actie, Oorlog, (drama)
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 18e (52e)
Datum van kijken: 5-11
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 47 (129)
Recensie:
Ietwat tegenvallende oorlogsfilm die het uiteindelijk vooral van sfeer moet hebben. De prachtige ambiente score, de sterke cinematografie en het natuurlijke licht dat de omgeving in een haast bedwelmende gloed vangt; het zijn die aspecten die Lone Survivor uiteindelijk een voldoende bezorgen.
Minder enthousiast was ik over de narratieve uitwerking. Een trage, weinig interessante opbouw wordt gevolgd door een beter tweede uur, maar daar is het de voorspelbare verloop die de kop opsteekt. De stiltes zijn indrukwekkend, maar de hausse aan heftige beelden heeft niet de impact die ze in de verwante bio Black Hawk Down had. De oorzaak daarvoor ligt hem denk ik met name bij de characters. Had weinig tot geen binding met Wahlberg en kameraden, en dat was bij voorgenoemde film geheel anders. De tegenstanders waren ook wat karikaturaal neergezet en niet zo dreigend als in vergelijkbare genrefilms. Laatste minpunt zat hem wat mij betreft in het script: zelfs voor een film met mariniers in oorlogsgebied vond ik fuck in iedere zin nog wat te veel van het goede.
Maargoed, regie en (audio-)visuele aspecten hebben ook draagkracht, en trekken het niveau dan weer omhoog. Redelijk, maar de combi Berg-Wahlberg zag ik persoonlijk in Deepwater Horizon beter tot zijn recht komen.
3*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
17. Pan's Labyrinth (2006) - Oorlog (IMDb) - 118 min (1p) - RW (0p) - >250 st. (0p) - 8 nov. - 1 pnt (tot: 44 pnt)http://www.walldevil.com/wallpapers/w09/movies-el-laberinto-del-fauno.jpgVoor de zoveelste keer dit sprookje voor volwassenen gezien, maar ditmaal eindelijk in de bioscoop. In eentje uit 1920 op een oude 35mm proyector nog wel. Past perfect bij deze film waar het gebruik van CGI behoorlijk schaars is, die oude bios en het analogische gaf de effecten (zoals het pad uit de eerste opdracht) ook nog een jaren '50 look die bovendien past bij de periode waarin het zich afspeelt. De lichten gingen uit en het was meteen muisstil in de zaal.
Nog steeds onovertroffen mijn nummer 1, magistraal wordt geluid, visuals, effecten, dialogen en de twee verhalen die parallel verlopen (oorlog en fantasie) verwerkt tot een perfecte mix. Een film die een schril contrast vertoont tussen aan de ene kant de rauwe burgeroorlog en aan de andere kant de tederheid en onschuld van een meisje die gek is op sprookjesboeken en in haar fantasie de uitweg uit die oorlog vindt. Een interpretatie die overigens de film aan de kijker overlaat, is het slechts een droom van een kind, of is het fantasydeel ook werkelijkheid. Het spreekt tot de verbeelding. 5*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
--. Anne no Nikki - The Diary of Anne Frank (1995) - geen oorlog/scifi - 0 punten - (totaal: 44 punten)http://cdn.anisearch.com/images/anime/screen/2/2409/full/244152.jpgOfficieel geen oorlogsfilm (tot mijn verbazing), maar toch even hier vermelden. Het betreft de Japanse geanimeerde variant op Het Dagboek van Anne Frank welke baspls een tijdje terug aanraadde, waarvoor dank. Het is een gedramatiseerde en ietsjes vereenvoudigde verfilming. Deze Japanse animatie is denk ik vooral als introductie bedoeld voor wie er met het verhaal nog niet bekend was, de regie neemt hier en daar enkele vrijheden om bepaalde zaken te verduidelijken of te dramatiseren, echter wel zonder het echte verhaal te vertekenen. De eerste animatiebeelden van de Amsterdamse straten leken wel foto's, het overgrote deel van de film haalt dat detailniveau niet, maar het verhaal van Anne Frank weet dat wel te compenseren. Het doet je wel afvragen hoe het uit zou hebben gezien als een studio als Ghibli dit zou hebben verfilmd. Uitstekend als introductie aan kinderen van het verhaal van Anne. 3,5*
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
10# Nomad: The Warrior (2005)|oorlog| 112 minuten |<250 stemmen| 9 november '16 | FTW | 3 punten | 23 totaal
http://i278.photobucket.com/albums/kk120/TST_DMars/Nomad/Frame16103.png
Ik had hier meer van verwacht dan dat ik zojuist gezien heb, al had ik misschien ook beter naar de genres moeten kijken. Het plot is erg drama maar vooral verschrikkelijk cliché, het maakte in ieder geval geen enkele indruk. Daarnaast was er past in de laatste minuten de grote veldslag waar ik op zat te wachten, op een handvol duels na was er daarvoor niks te beleven. Op het einde stond in beeld dat de strijd 100 dagen en nachten geduurd heeft, de kans om een epische strijd te maken was dus zeker. Klinkt allemaal erg negatief maar het was ook weer niet verschrikkelijk slecht, ik hou het op een vijfje.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Electric Dragon 80.000 V (2001) - FTV - 55 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 09/11/2016 (totaal 8 films, 21 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9345.300.jpg
Mooie leipheid van Japanse bodem. Het is een in comic-achtige stijl gefilmd verhaal over een strijd tussen twee, tja, soort van superhelden met elektrische krachten. Maar dit verhaal is vooral een excuus om gaaf gefilmde zwartwitbeelden met een hoop elektriciteit, hagedissen en cool camerawerk op het scherm te toveren. Dit alles begeleid door zeer ruime doses van noise-rock en elektrisch gitaargeweld. Japanners en noise, dat gaat ook wel goed samen (Boris, Merzbow, Melt Banana, Boredoms en dat soort herrie), en dat kan ik wel waarderen. Het duurt gelukkig allemaal niet te lang, want het verhaal is minimaal en bestaat uit uitgebreide voorbereidingen van beide kanten naar de ultieme confrontatie - maar de 54 minuten die het nu duurt heb ik me er erg goed mee vermaakt. Weet je wat, ik rond het gewoon naar boven af: 4.0*
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Ik heb ook zo'n lijpe Japanse zwart-wit film gezien Woland, beetje body-horror achtig. Welke zou dat ook alweer kunnen zijn? Volgens mij zijn er meerdere delen van?
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Electric Dragon had wel iets weg van Tetsuo, als je dat bedoelt, al is deze wel wat rustiger en minder extreem.
joolstein
-
- 10837 messages
- 8926 votes
#28. Quel Maledetto Treno Blindato (1978) - Oorlog / Actie - 99 minuten - FTV- 10-11-16
73+3= 76 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
215 stemmen - 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14251.300.jpg
In 2009 kwam The Inglorious Bastards van QT uit. Zijn hommage aan de Italiaanse oorlogsfilms. Van deze film leende hij dan ook de titel. En tjonge wat een heerlijke B-film is dit! Het verhaal is simpel en stelt weinig voor. Het is vooral nodig om een uurtje los te kunnen gaan met veel schietpartijen en zwaar aangedikte personages, en zelfs een vleugje naakt. Maar vooral veel lol. Er zijn genoeg dingen te zien die knullig of zelfs niet kloppen maar dat is bij deze film ook niet de essentie. Nee, de film moet amuseren en dat doet hij. Er hangt een heerlijke sfeer en in sneltreinvaart vliegen de kogels, Oneliners en grappen je om te oren.
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
#06. Face/Off (1997) Science-fiction - 138 minuten - 9 november 2016 – FTV - 3 punten
Totaal: 13 punten
Ik was een beetje huiverig voor deze film, omdat ik me soms heel erg stoor aan Nicolas Cage en ik niet echt hou van die standaard actie. Toch viel dit allemaal gelukkig reuze mee. De eerste helft van de film vond ik echt tof. Origineel, bijzondere scenes en een tof verhaal. Ook de switch van karakters tussen Cage en Travolta was goed uitgewerkt. Jammer dat dit niet doorzet in de tweede helft waar het allemaal wat te lang duurt en de actie meer rechttoe-rechtaan 'laten we allemaal gaan schieten op elkaar' wordt. De te lange speelduur zorgde er ook voor dat ik mijn aandacht nogal verloor. Maar de eerste helft was zeker de moeite waard.
*3