• 178.172 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.351 actors
  • 9.374.574 votes
Profile

Genre/Thema Challenge

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dank John Milton voor mij was die tussenstand niet zo belangrijk aangezien ik zelf toch niet meer mag kiezen en ik mijn eigen punten bijhoudt maar denk dat anderen toch wel wilden weten waar ze stonden tov de anderen. Ocharme dat je vandaag moet werken Niemand die tot nu toe een grote voorsprong heeft, dit is halfweg nog erg spannend. arno74, baspls zijn liefhebbers van sci-fi hen had ik bovenin verwacht. Maar tbouwh kan misschien ook nog de lachende derde worden

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Eensch! Ja ik draai al mijn gebruikelijke 32 uurtjes (plus 8 uur reizen) deze week, is bij ons voor zover ik weet ook geen feestdag?

Inderdaad, het kan nog alle kanten op dit. Leuk!

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

Drie tentamens en een paper in een week wegtikken en tegelijk een aantal films afstrepen, ik verveel me niet 'winnen' wordt lastiger met bas en Arno die als gekken van start gingen

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Eensch! Ja ik draai al mijn gebruikelijke 32 uurtjes (plus 8 uur reizen) deze week, is bij ons voor zover ik weet ook geen feestdag?

Inderdaad, het kan nog alle kanten op dit. Leuk!

1 november is in België een wettelijke feestdag, Allerheiligen. Op deze dag gedenken we onze dierbaren die zijn overleden en bezoeken het kerkhof. Is er in Nederland geen feestdag waarop de doden worden herdacht?

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#8 The Mark of Cain (2007) Oorlog - 31-10-2016

FTV: 1 punt

90min: 1 punt

156 stemmen: 1 punt

Totaal The Mark of Cain: 3 punten

Een boeiend onderwerp over de nasleep van soldaten die terugkeren van de oorlog in Irak. De film speelt het eerste gedeelte af tijdens de oorlog, wat ook het sterkste gedeelte van de film is, en het tweede gedeelte speelt zich op het thuisfront af. Het is vooral het laatste deel wat deze film onderuit haalt want er is geen enkele vorm van spanning of een echt sterke scene. Het verhaal focust zich vooral op wat een oorlog met de mens kan veroorzaken mentaal gezien, maar echt indrukwekkend was deze film niet.

Totaal 25 punten.

tbouwh

• 5810 messages
  • 5402 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

1 november is in België een wettelijke feestdag, Allerheiligen. Op deze dag gedenken we onze dierbaren die zijn overleden en bezoeken het kerkhof. Is er in Nederland geen feestdag waarop de doden worden herdacht?

jup, dodenherdenking op 4 mei, zij het ingebed in de specifieke context van WO II

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

tbouwh wrote:

(quote)
jup, dodenherdenking op 4 mei, zij het ingebed in de specifieke context van WO II

Toen moest ik overigens ook toen gewoon werken, ik heb de doden dit jaar herdacht staand langs een Woerdens kanaal, omdat ik niet op tijd thuis was vanuit het werk. Maar goed, we dwalen af

dualcia

• 953 messages
  • 2311 votes

Dodenherdenking is inderdaad ook geen vrije dag in Nederland en aan Allerheiligen wordt geeneens aandacht besteed.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

arno74 wrote:

(quote)
Mooie recensie, Oorlogsgeheimen vond ik behoorlijk goed (4*) dus als mogelijke tips voor mij ben ik wel benieuwd naar die betere films die je hebt gezien .

Onder andere The Boy in the Striped Pyjamas. Gaat ook over kinderen, maar nog zoveel ingrijpender dan Oorlogsgeheimen. Dat is overigens de enige film die ik zo snel kan noemen wat in de buurt komt van Oorlogsgeheimen. Andere oorlogsfilms hebben een totaal ander kaliber, zoals Anne Frank bijvoorbeeld.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#10 Star Trek into Darkness (2013) - Sciencefiction - 132 minuten - 1258 stemmen - RW – 28 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 22 punten

http://i.imgur.com/RBqkj3P.png

Ook deze star trek is goed sci-fi vermaak maar lijkt wel nog iets meer hollywood cliche-achtig te zijn. Nog wel wat meer spektakel en het verhaaltje is ook weer interessant genoeg om dat omheen te bouwen.

#11 Star Trek Beyond (2016) - Sciencefiction - 120 minuten - 387 stemmen - FTV – 29 oktober 2016 – 3 punten – Tussenstand: 25 punten

http://i.imgur.com/LG10yHZ.png

Weer genieten van de scifi omgevingen, maar de rest van de film voelt toch wat minder goed dan de eerdere delen. Het was nog altijd goed vermaak, maar was allemaal iets minder boeiend en indrukwekkend.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#12 Ratchet and Clank (2016) - Sciencefiction - 94 minuten - 33 stemmen - FTV – 30 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 27 punten

http://i.imgur.com/gLfsySu.png

Ik ben wel bekend met de games, maar heb er nooit echt een van gespeeld. Toch maakte dat verband me wel benieuwd en aangezien er ook een nieuwe game bij uitkwam, wilde ik de film wel eerst even zien. Waarbij de games echter ook volwassen publiek goed aan weet te spreken is deze film wel heel erg op kinderen gericht.

Het verhaaltje is dan ook nogal inspiratieloos en de grapjes kende nauwelijks een volwassen ondertoon. De nieuwe game werd wel goed ontvangen dus die wil ik nog wel eens proberen. Jammer alleen dat dit daar niet echt een fijne lekkermaker voor is.

joolstein

• 10837 messages
  • 8924 votes

#12. A Scanner Darkly (2006) - Animatie / Sciencefiction - 100 minuten - FTV- 30-10-16

33+2= 35 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

520 stemmen - 0 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/28000/28490.300.jpg

Iets later met deze te registreren want ik moest deze even laten bezinken. Zeker al door de zeer vreemde manier van maken. De film werd eerst digitaal opgenomen en vervolgens geanimeerd met behulp van het computerprogramma Rotoshop, dat gebruikmaakt van de rotoscooptechniek. Hierdoor krijg je een aparte manier van tekenfilm. En dan is er nog het verhaal dat is gebaseerd op persoonlijke ervaringen met amfetaminen en LSD van Philip K. Dick. De cult-schrijver die verantwoordelijk is voor zeer veel SF-films. (O.A. Blade Runner, Total Recall of Screamers) In de film zien we Narcotica-agent Bob Arctor gespeeld door Keanu Reeves die infiltreert in een groep junkies die verslaafd zijn aan Substance D. Deze Bob gebruikt ook, om zo geloofwaardig mogelijk in de vriendenkring Robert Downey, Jr., Woody Harrelson, en Winona Ryder op te gaan. Nare bijwerking is een niet te stuiten vorm van paranoia. En die paranoia en verwarring zien we dan ook de gehele film. Toch vond ik de film niet helemaal geslaagd.Waar dat nu precies aan lag weet ik ook niet want het verhaal is fascinerend en behoorlijk sterk.Visueel aparte film die mede door executive producers Steven Soderbergh en George Clooney gemaakt kon worden.

joolstein

• 10837 messages
  • 8924 votes

#13. Dark City (1998) - Thriller / Sciencefiction - 111 minuten - FTV- 31-10-16

35+2= 37 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

1000 stemmen - 0 punt

http://listekitap.com/static/img/2016/08/dark-city-355x500.jpg

Net als de twee andere heren die deze film tijdens de Challenge hebben gekeken moet ik ook concluderen dat dit een heerlijk film is. Visueel zeer bijzonder en erg sfeervol. Prachtig hoe al die gebouwen steeds veranderde maar ook de shots waren oogstrelend. De titel doet de film ook letterlijk als figuurlijk eer aan, want in de stad scheen de zon. En dan was er nog de cast met louter goede acteurs. Achteraf kon het ook bijna niet anders dan dit voor mij genieten was aangezien de film referenties heeft uit films als bv. Nosferatu, La cité des enfants perdus,Cube,Phenomena, Hellraiser. En nog een hele zwik andere films die door mij zeer gewaardeerd worden. Toch is Dark City origineel, sfeervol en een visueel pareltje.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

Allerheiligen wordt in Nederland wel door Katholieken - zoals mijzelf - 'gevierd', maar zelfs in Katholieke kring is er niet veel aandacht voor (Er is wel een mis in de kerk en er is ook een tv-uitzending geloof ik). Het is geen wettelijke feestdag hier (vroeger was het dat wel) en in Nederland hebben we zelden vrij met feestdagen. Ik moet op Goede Vrijdag bijvoorbeeld gewoon naar school... Volgens mij is Nederland ook het Europese land met de minste vrije dagen

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#9 Kajaki (2014) Oorlog - 01-11-2016
FTV: 1 punt
108min: 1 punt
114 stemmen: 1 punt
Totaal Kajaki: 3 punten

Het is even doorbijten voordat deze film enigszins interessant wordt, mocht je dat al in deze situatie mogen noemen, want tot het moment dat de soldaten in het mijnenveld belanden gebeurd er maar vrij weinig. Daarna wordt het een film die de impact van mijnen expliciet in beeld brengt en de missende ledematen worden wel behoorlijk heftig in beeld gebracht . Het is dat de film eigenlijk geen afwisseling heeft verder, want daardoor voelt de speelduur toch wel wat aan de lange kant aan.

Totaal 28 punten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

(quote)

Allerheiligen wordt in Nederland wel door Katholieken - zoals mijzelf - 'gevierd', maar zelfs in Katholieke kring is er niet veel aandacht voor (Er is wel een mis in de kerk en er is ook een tv-uitzending geloof ik). Het is geen wettelijke feestdag hier (vroeger was het dat wel) en in Nederland hebben we zelden vrij met feestdagen. Ik moet op Goede Vrijdag bijvoorbeeld gewoon naar school... Volgens mij is Nederland ook het Europese land met de minste vrije dagen

Goede Vrijdag is hier ook geen vrije dag, enkel Paasmaandag. Scholieren hebben bij Pasen en Kerstmis wel telkens 2 weken vrij, ook 1 week tijdens Allerheiligen en 1 week krokusverlof (meestal in februari aan het begin van de vasten). En dan is er nog de volledige juli en augustusmaanden. De vakanties gelden voor heel België en zijn niet geografsich bepaald zoals In Nederland. Ja, best veel vakantiedagen in België als je nog studeert tenminste. Eens werkend is dat een heel stuk minder. Nu goed heb dat opgelost door 4/5 (80%) te werken.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#10 Miasto 44 Oorlog - 01-11-2016
FTV: 1punt
130min: 2 punten
94 stemmen: 1 punt
Totaal Miasto 44: 4 punten

Een groots opgezette oorlogsfilm over de Opstand van Warschau in 1944. Er wordt wat tijd genomen voor een inleiding en je leert dan ook de hoofdpersoon enigszins kennen. Het duurt dan ook wel even voordat de film echt loskomt. Maar wanneer het dan los gaat, dan gaat het ook goed los. Hard, rauw en emotioneel. Zo zijn er genoeg scenes die met kop en schouders erbovenuit steken: zoals de liquidatie van de moeder en het broertje van Stefan, de ontploffing waarna het bloed en stukken huid uit de lucht vallen en bijvoorbeeld ook dat een gewonde Pool op zijn ziekenbed een handgranaat laat ontploffen om samen met zijn geliefde een Duitser uit te schakelen . De actiescènes zijn erg goed, en de vele explosies en bombardementen zijn dat ook. Ook de impact van een kogel of een ontploffing waarbij mensen weggeslingerd worden, zijn erg sterk in beeld gebracht.
De film heeft mij behoorlijk verrast en de volle speelduur (ondanks dat de film best traag werd opgebouwd) heb ik mij prima vermaakt. Enige minpunten waren de slowmotions tijdens enkele scenes, en een soundtrack die niet altijd even goed was.

Hiermee heb ik na 10 oorlogsfilms tijdens deze challenge, de grootste verrassing bereikt. Scoort bij mij dan ook het hoogste cijfer. Ben benieuwd of ik tijdens deze challenge nog hogere uitschieters ga ontdekken. Het zal dan ook geen herziening worden van Saving Private Ryan, want die staat nog altijd bij mij op vijf sterren en is by far mijn favoriete oorlogsfilm.

Totaal 32 punten.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#13 Repo Men (2010) - Sciencefiction - 111 minuten - 1114 stemmen - FTV – 30 oktober 2016 – 2 punten – Tussenstand: 29 punten
http://i.imgur.com/pDS46qY.png
Best een vermakelijk filmpje met een interessant idee, wat wellicht wat beter uitgewerkt had mogen worden. De setting en sfeer wordt wel goed neergezet en hoewel de film op enkele momenten wat voorspelbaar wordt heeft het nog een verassend einde waardoor het toch die duistere ondertoon wat beter weet te behouden

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#14 Judgment at Nuremberg (1961) - Oorlog - 186 minuten - 437 stemmen - FTV – 31 oktober 2016 – 4 punten – Tussenstand: 33 punten

http://i.imgur.com/10DaDQU.png

Een boeiende en vooral belangrijke film. Het geheel is me wel wat erg langerekt en er zitten dan ook wat overbodige stukjes in, maar ook genoeg sterke stukjes en goed verzorgd acteer en filmwerk

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

#15 Idi i Smotri (1985) - Oorlog - 145 minuten - 798 stemmen - FTV – 1 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 36 punten

http://i.imgur.com/eM6o538.png

Ik vond het niet een heel fijne kijkervaring. Natuurlijks is het niet een prettig onderwerp dat hier behandeld wordt. Ik kon echter door het enigszins vreemde beginstuk en aparte toon er niet goed inkomen en met de personages meeleven. Dat wordt gedurende de film wel wat beter en het belangrijkste is hoe de film ook op harde wijze dit onderwerp laat zien. Dat zal je wel even bijblijven.

Op dat gebied een goede belangrijke film, maar niet een die ik graag nog eens herkijk.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

#4. Anthropoid (2016) - oorlog (120 min) - FTV - 45 stemmen (te jong) – 3 punten - 19 oktober 2016 (totaal: 4 films, 11 punten).

2 punten speelduur, 1 punt ftv

https://reeltimedublin.files.wordpress.com/2016/09/new-poster-anthropoid.jpg

So far you have been treated as an officer and a gentleman, but don't think that this will go on if you don't behave better than you have done. You have two hours left in which to confess everything. If you don't, I shall hand you over to the Gestapo, who are used to dealing with such gangsters and criminals. You won't enjoy their methods a bit. — Reinhard Heydrich

Van de zomer liep ik er nog, Praag. Mijn stad, durf ik wel te zeggen: in geen enkele andere stad waar ik niet gewoond heb ben ik zo vaak geweest. Veel locaties in de film herken ik dan ook direct. Laurent Binets boek Hhhh (waar volgend jaar een gelijknamige verfilming van verschijnt over dezelfde geschiedenis) heb ik destijds ook met grote interesse gelezen. Maar ondanks dat er reeds meerdere films over het onderwerp zijn gemaakt, is dit de eerste verfilming die ik zie over de operatie om Heydrich te liquideren.

Regisseur Sean Ellis, misschien nog wel het bekendst van Cashback (2006), levert met Anthropoid een rustige film af, waarin we de twee paramilitairen volgen vanaf het moment dat ze weer in Tsjecho-Slowakije landen om contact met het verzet te maken, en de voorbereidingen voor hun missie in gang te zetten. Kijkers hopend op actie komen in de eerste helft van de film bedrogen uit: deze focused voornamelijk op de mannen, en de implicaties van hetgeen ze willen gaan doen vanuit verschillende standpunten. Is het wel de juiste beslissing? Staat er niet gewoon weer iemand anders op? Wat zullen de (ongetwijfeld gruwelijke) represailles zijn?

In de slotakte gaat het echter wél los. Zelfs wie de geschiedenis niet kent, zal vermoedelijk weten hoe het afloopt. Maar dat is natuurlijk niet waar het bij een film als deze om gaat. Cillian Murphy en Jamie Dornan doen het prima (ik begin Christian Grey biiiiijna te vergeten, hoophoop), maar voelen zoals David Ehrlich terecht opmerkte inderdaad wat ontkoppeld van hun vaderland. Deels omdat ze ondergedoken zitten natuurlijk, maar dan nog... Er mist daar toch wellicht wel iets.

De film is zoveel mogelijk op locatie geschoten waar de gebeurtenissen plaatsvonden, al zijn er ook complexe sets in de Barrandov Studios in Praag gebouwd (een idee voor mijn volgende tripje, dunkt me). Mooie plaatjes, en de muziek van de mij onbekende Robin Foster verraste in positieve zin.

Hij haalt het niveau van Mandariinid (2013) die ik eerder die week zag duidelijk niet, maar afgerond naar boven kom ik toch op een voorzichtige 4* uit, al twijfel ik een aantal dagen later of 3,5* niet beter was geweest.

3,75* dan maar

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

5# Donnie Darko (2001) |Sciencefiction| 133 minuten |>250 stemmen| 1 november '16 | FTW | 3 punten | 10 totaal

http://www.bluemind.tv/wordpress/wp-content/uploads/2014/12/549272_321275414611487_174630124_n.jpg

Ik ben deze challenge vanwege de genres een stuk minder actief maar en aantal films wil ik wel graag zien. Donnie Darko was één van deze films. Jake Gyllenhaal vind ik een fantastische acteur en het verhaal sprak me opzich wel aan, daarnaast stond de film hoog in de top 1000 hier op moviemeter

van afgelopen jaar.

Het is om te beginnen een erg ingewikkelde film waarvan ik het lastig vind om deze meteen op waarde te kunnen schatten. Ik heb veel reacties en het spoilertopic gelezen maar helemaal begrijpen doe ik de film nog niet, hier zal een herziening voor nodig zijn.

Jake Gyllenhaal bewijst ook in deze film weer dat het een goede acteur is, hij zet de rol van Donnie goed neer. De droogheid en humor die Donnie bezit vind ik erg sterk en een welkome afwisseling van de ingewikkelde puzzel die Kelly hier neerlegt.

De scenes waarin veel te zien is maar waarin je slechts muziek hoort zijn erg mooi gefilmd, een genot om naar te kijken. Dit geldt eigenlijk voor de gehele film maar voor deze scenes in het bijzonder.

Ik hou het voor nu op 3,5* maar laat de film zeker op de kijklijst staan om hem snel eens te herzien.

scorsese

• 13165 messages
  • 11078 votes

The abyss - 171 min - rw - 2 punten.

Prachtige film waarbij de bemanning van een olieplatform gevraagd wordt mee te helpen bij een bergingsmissie. Een verhaal met een goede opbouw waarbij de sci/fi-elementen langzaam geïntroduceerd worden. De onderwater-scenes zien er imposant en spectaculair uit. Veel spannende momenten en wat mij betreft is de extended-cut de enige optie (ondanks de weinig subtiele boodschap).

Totaal: 30 punten.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

De Tweeling (2002) - Oorlog - 137 minuten - FTV – 1 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 6 punten
http://dvd.nl/media/uploads/files/recensies/5315/shot2.jpg
Review: Door de vrij hoge klassering ging ik met hoge verwachtingen deze film in. Helaas is dat niet helemaal waargemaakt. Het ligt er allemaal net iets te dik bovenop, waardoor er weinig spanning te vinden is. Eén van de stukken wat je van te voren mogelijk niet ziet aankomen, staat hier op MM al in het plot beschreven. De acteerprestaties waren, vooral voor Nederlands doen, vrij hoog. Dit heeft de film voor mij wel gered en was het geen ramp om naar te kijken. Het is (visueel) allemaal goed verzorgd. We weten allemaal wat er ongeveer in de oorlog heeft afgespeeld, maar tijdens zo'n film hoop ik altijd dat ik wat meer over dat gevoel te weten kom. Deze film is daar niet in geslaagd, behalve het moment dat de familie in de kast opgesloten zat. Ik denk wel dat ze daarmee een punt hebben aangehaald hoe de joden in die tijd moesten leven om te overleven. Ik heb overigens ook niet echt het idee dat de nadruk op de oorlog moest liggen, maar het scheiden van de tweeling. Op zich logisch natuurlijk, maar ik denk dat er veel kracht uit te halen viel als er meer focus op de oorlog was gelegd. Het boek heb ik overigens nooit gelezen, dus ik kan geen mening geven of het boek goed verfilmd is. Een onvoldoende voor deze film zou ik wel onterecht vinden, maar een ruime voldoende kom ik niet aan, 3*.

Als het om films gaat ben ik trouwens een grote jankerd, maar deze film kon mij emotioneel niet raken.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/32000/32488.jpg

Zwartboek (2006) – Oorlog – 145min – 5022stemmen – RW – 1nov.2016 – 2punten

oorlogsfilm van Paul Verhoeven, na” soldaat van oranje” kon “Zwartboek” niet achterblijven in deze challenge dus bij deze een RW van deze film, In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze weet te ontkomen en geholpen door een lokale zeiler, ene Van Gein die haar waarschuwt dat de Gestapo haar op het spoor zijn, hij bied haar een veilige vlucht naar het toen al bevrijde zuiden, deze vlucht mislukt grandioos en komt zo in het verzet terecht. De film zit heel sterk in elkaar, met momenten heel erg spannend, sterke acteerwerk, en een prachtig decor, de film heft heel wat actiescenes die me wel doen denken aan een amerikaanse actiefilm is misschien het enige minpuntje, als je van een minpuntje kan spreken natuurlijk, voor de rest is de film echt goed mooi opgebouwd en mega spannend. 4,5*

(8films:26punten)

U96

• 731 messages
  • 762 votes

Gh8st wrote:

#15 Idi i Smotri (1985) - Oorlog - 145 minuten - 798 stemmen - FTV – 1 november 2016 – 3 punten – Tussenstand: 36 punten

(afbeelding)

Ik vond het niet een heel fijne kijkervaring. Natuurlijks is het niet een prettig onderwerp dat hier behandeld wordt. Ik kon echter door het enigszins vreemde beginstuk en aparte toon er niet goed inkomen en met de personages meeleven. Dat wordt gedurende de film wel wat beter en het belangrijkste is hoe de film ook op harde wijze dit onderwerp laat zien. Dat zal je wel even bijblijven.

Op dat gebied een goede belangrijke film, maar niet een die ik graag nog eens herkijk.

deze film zoek ik al heel lang, mag ik vragen hoe je hem hebt gezien en of je weet waar deze te vinden is??

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#12 SF - Twelve Monkeys (1995) - 129 min - 250+ stemmen - FTV - 1-11-2016 - 3 punten (31 totaal)
http://sm.ign.com/ign_nl/screenshot/default/12monkeys_9sdm.jpg
De poster van Twelve Monkeys is een beetje misleidend. Als je enkel op de poster af zou gaan zou je denken dat het een donkere Terminator-achtige Sciencefiction/Horror zou zijn, terwijl het eigenlijk een typische Terry Gilliam film is.

In 2035 leven de overlevenden van een virus ondergronds. James Cole wordt uitgekozen om terug in de tijd te reizen en de epidemie van 1996 te voorkomen. Eenmaal daar denken ze echter dat hij gek is en wordt hij in een inrichting gestopt. Terwijl zijn psychiater langzaam in zijn verhaal begint te geloven, begint Cole steeds meer aan zijn eigen verstand te twijfelen.

Bruce Willis speelt een sterke hoofdrol. Een keer wat anders dan zijn typische actie-rollen en Brad Pitt vond ik het - voor de verandering - ook nog best goed doen.

Gilliam's stijl is alom aanwezig; de maffe futuristische designs met beeldbuizen en absurdistische momenten die je erg aan Brazil doen denken. Toch is Twelve Monkeys een stuk minder tekenfilm-achtig als de andere films van Gilliam, dat komt uiteraard ook omdat de film niet voor hem is geschreven. De film is geïnspireerd door de korte film La jetée (1962) van Chris Marker. Uiteindelijk kreeg de film ook Hitchcock invloeden en waren er een paar geslaagde citaten uit Vertigo te zien. De film was mooi opgenomen en de special effects en toekomst zagen er goed uit. Ook de flashbacks waren sterk gedaan. Componist Paul Buckmaster, die verder aan geen enkele noemenswaardige film heeft gewerkt, maakt een uitstekende soundtrack die je niet zo snel bij een Sciencefictionfilm zou verwachten.

Heel veel plot-twists had de film niet voor mij. Er werden zoveel aanwijzingen gegeven dat de alerte kijker niet veel verassingen te wachten stond. Desalniettemin bleef de film wel van begin tot einde interessant en was de film aan het einde ook best spannend. Een bijzondere Sciencefiction-film met een interessant thema. Al vind ik het nog maar de vraag of zo'n virus nou zo slecht is, Gilliam roept dat gevoel ook een beetje op met zijn film vind ik. Zeker als je de dierenmishandeling ziet lijkt het me niet verkeerd als de mensheid maar eens flink uitgedund wordt en een tijdje ondergronds gaat leven.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#13 SF - Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution (1965)- 99 min - 212 stemmen - FTV - 1-11-2016 - 3 punten (34 totaal)

https://vaguevisages.files.wordpress.com/2014/05/cbe4b-photo-png-8.jpeg

Naar Alphaville was ik nieuwsgierig omdat het een van de allereerste SF noir-films is en ik langzamerhand ook eens wat van Godard wilde zien.

Een amerikaanse detective komt aan in een futuristische stad met een strak Orwelliaans regime.

Eddie Constantine speelde al in talloze films de rol van Lemmy Caution. Godard heeft het personage hier alleen even geleend voor zijn bizarre Film noir die zich in de toekomst afspeelt. Constantine ziet er inderdaad bijzonder geschikt uit voor zo'n rol en ik ben nu ook nieuwsgierig geworden naar de gangbaardere Lemmy Caution-films.

Godard wilde een sciencefiction film maken zonder special effects en dat is mijns inziens toch best aardig gelukt. Door in bepaalde moderne stukjes van Parijs te filmen en veel gebruik te maken van de nachtverlichting ziet het er nog best futuristisch uit. Verder voelt de film toch grotendeels als een parodie op het genre aan. Namen als Flash Gordon, Dick Tracy en Nosferatu komen voorbij en Von Braun lijkt mij een verwijzing naar de omstreden Duitse geleerde... De computer die emoties verbied en het verdwijnen van woorden kende we natuurlijk allang uit Orwell's 1984.

Mijn eerste film uit de Nouvelle vague en ik weet niet of het wat voor mij is. Al die bewust gemaakte 'fouten' (want dat zijn het voor gangbare filmmakers) werken toch een beetje op je zenuwen. Overdreven aanwezige geluidseffecten, muziek die midden in een scène begint en plotseling stilvalt, bewuste fouten in continuïteit (in een shot is heeft de acteur een totaal andere emotie als in de andere) en acteurs praten in de camera ect. Het doel was om de kijker ervan bewust te maken dat het een film is, en daarin slaagt Alphaville bijzonder goed. Maar mijn vraag is, waarom zou je dat willen? Ik wil juist de film voor de totale speelduur als de realiteit ervaren en dus juist vergeten dat het een film is. Uiteindelijk verliest de film alle structuur en plot en werd het een beetje uitzitten. Toch was de cinematografie zeker niet verkeerd en met name de close-ups waren bijzonder mooi geschoten.

De naam van de film inspireerde de Duitse Synth-pop band Alphaville - die ik stiekem toch best goed vind - voor hun naam en zou ook invloed hebben op latere SF noir-films zoals Blade Runner en Dark City. Dus de film is in ieder geval ergens goed voor geweest.

Het is zeker geen slechte film en ik zou het een erg bijzondere en enigszins vooruitstrevende film willen noemen, maar vermakelijk was het totaal niet en slechts bij vlagen wist de film mijn aandacht vast te houden. Metropolis - een veel oudere SF noir - lukte dat allemaal wel.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#15. Robot Monster (1953) - 66 minuten - 39 stemmen - FTV - 2 november 2016 - 3 punten (Totaal: 40 punten)

Zoals verwacht is het verhaal waardeloos en de personages van bordkarton. Nu goed uiteindelijk was het enkel maar een droom van dat irritante jochie dus kan ik er wel inkomen dat het niet om over naar huis te schijven was. Toch een aantal leuke dingen zoals de bellenblaasmachine en het robot monster zelf. Er is niet veel robot aan hem, het is een gorilla (man in apenpak dus) met een soort diepzeeduik helm op. Al ziet het er nu wel lachwekkend uit (vooral als ie ging stappen was het alsof hij in zijn broek had gedaan), dreigend was ie ergens wel vooral met die stem die nauwelijks emotie toeliet. Enkele leuke shots met reuzegrote reptielen.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

U96 wrote:

(quote)

deze film zoek ik al heel lang, mag ik vragen hoe je hem hebt gezien en of je weet waar deze te vinden is??

Ik heb hem zelf gepindakaast, dus als je hem fysiek zoekt kan ik je helaas niet echt helpen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.