- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- De Onderschatte K.O (2011)
De Onderschatte K.O (2011)
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Dat zo'n gedrocht nog de halve finale bereikt..
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Die film is de indirecte aanleiding van de Golfoorlogen en het hernieuwde Amerikaanse zelfvertrouwen. Niet dat dat per se iets goeds is, maar Rambo (Do we get to win this time?) 2 versloeg in zijn eentje het Amerikaanse Vietnam trauma. Ik kan geen film bedenken met een groter impact op de samenleving.
Waar baseer je dit in vredesnaam op?
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Het is eerder een uitdrukking van dat zelfvertrouwen dan een indirecte oorzaak lijkt me. Dat zelfvertrouwen kwam al terug door Reagan als president en het ecomische herstel vanaf ongeveer 1982.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar Rambo was wel de film die een paar flinke druppels in de emmer gooide en deze deed overlopen. Het was de eerste Vietnamfilm waarbij de Amerikanen alsnog wonnen en een enorme hype. Eentje waar Avatar en The Dark Knight een puntje aan kunnen zuigen. Het was meer dan een hitfilm, een cultureel fenomeen was geboren. Geen ander filmpersonage heeft ooit meer symbool gestaan voor de Amerikaanse mentaliteit als Rambo. Zelfs John Wayne niet. Reagan verwees zelfs naar Rambo in zijn speeches en half Amerika reed met een bumpersticker van Rambo rond.
Tuurlijjk is Rambo een teken van zijn tijd en was het niet de film in zijn eentje die de mindset deed kantelen, maar het speelde er wel een aanmerkelijke rol in. Pop culture is zelden invloedrijker geweest. Ook dien in ogenschouw genomen te worden dat Vietnam tot die tijd nog steeds een bloedende wond was, die nog zeer geregeld het nieuws haalde. Ook de vraag of er nog POW waren, was er eentje die niemand met 'nee' durfde te beantwoorden. Sinds Rambo was oorlog weer stoer en Amerikanen oppermachtig en onoverwinnelijk. En zo hebben ze zich sindsdien opgesteld, en daarvoor was dat anders. Wat dat betreft is Rambo wel degelijk een keerpunt.
Hier een interessant artikel over hetgeen ik beweer. SubstanceVS.Style - homepage.newschool.edu
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Daar kan ik wel een eind in meegaan. Een van de mafste uitdrukkingen van het fenomeen Rambo in die tijd is dat er zelfs een tekenfilmserie van gemaakt is voor de kids. Is ook in Nederland uitgezonden (door Veronica als ik me goed herinner).
YouTube - Rambo Animated intro
Het was van korte duur, want ten tijde van Rambo III (wat toen een extreem dure film was) was het succes in de VS al aanzienlijk minder.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Rambo 3 is bovendien een matige film, die ook bij lange na niet de ruhring zoals bij deel 2 teweeg bracht. Wel opmerkelijk is dat Rambo daar met een Bin Laden-achtige rebel optrekt...
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Rambo 3 is geweldig. Kent meer memorabele scenes dan Rambo 2.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Daar kan ik wel een eind in meegaan. Een van de mafste uitdrukkingen van het fenomeen Rambo in die tijd is dat er zelfs een tekenfilmserie van gemaakt is voor de kids. Is ook in Nederland uitgezonden (door Veronica als ik me goed herinner).
YouTube - Rambo Animated intro
Het was van korte duur, want ten tijde van Rambo III (wat toen een extreem dure film was) was het succes in de VS al aanzienlijk minder.
Geweldig zeg, die muziek. Goede tijd was dat voor de cartoon.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
02. Gamer- Yi Boh Lai Beng Duk
stand is:
10-3
03. Rubber's Lover- Eden Log
0-1
Verreweg de beste film van de laatste 8
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Rambo 3 is geweldig. Kent meer memorabele scenes dan Rambo 2.
Gek, ik zou er werkelijk geen enkele kunnen noemen en ik heb de film toch zeker 3-5 keer gezien.... Rambo 2 daarentegen is in zijn geheel menorabel, maar die heb ik ook wel 10-20 keer gezien.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Het is eerder een uitdrukking van dat zelfvertrouwen dan een indirecte oorzaak lijkt me. Dat zelfvertrouwen kwam al terug door Reagan als president en het ecomische herstel vanaf ongeveer 1982.

Toch was de J80 een mooie tijd. Edit: toen ook wel erg genoten van Rambo2 bijvoorbeeld.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Briljant zeg, echt perfect vermaak om je kinderen op zondagochtend voor te schotelen.....
Snel kijken waar ik de hele box voor weinig op de kop kan tikken.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Gek, ik zou er werkelijk geen enkele kunnen noemen en ik heb de film toch zeker 3-5 keer gezien.... Rambo 2 daarentegen is in zijn geheel menorabel, maar die heb ik ook wel 10-20 keer gezien.
De openingsscène is een onovertroffen scène in de Rambo-reeks, als je het mij vraagt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De openingsscène is een onovertroffen scène in de Rambo-reeks, als je het mij vraagt.
Aardig stokgevecht, maar verder inhouderlijk vrij leeg. Vind de opening van twee waarbij hij stenen tot moes slaat sterker. Is veel meer zen. Maar je zal deel3 toch niet aan mij kunnen verkopen, heb de film vaak zat gezien, maar de film voegt gewoon helemaal niets toe aan de reeks. Exemplarisch daarvoor is dat overbodige paardrijrugby partijtje. Much ado about noting...
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Tuurlijjk is Rambo een teken van zijn tijd en was het niet de film in zijn eentje die de mindset deed kantelen, maar het speelde er wel een aanmerkelijke rol in. Pop culture is zelden invloedrijker geweest.
Ik denk dat Rocky belangrijker was, toevallig (?) ook een film met Stallone. Die wordt vaak genoemd als de film die de American Dream weer terugbracht in de Amerikaanse film, nadat een zeker pessimisme de boventoon voerde in Hollywood van pakweg 1967 tot 1976 (en eigenlijk nog iets erna). Van de herwinning van het gevoel voor de American Dream is het een stap naar het verslaan van het Vietnamtrauma. Ik zou geen van beide films meteen de eer willen geven een compleet therapeutische werking te hebben gehad op de Amerikaanse samenleving, maar ze hebben vast geholpen. Bedankt voor de uitleg in ieder geval.
Allemachtig, het lijkt wel een parodie a la Team America (die vast ook uit Rambo geput heeft voor inspiratie).