• 177.913 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.054 votes
Profile

Shutter Island (2010)

MSQR

• 6 messages
  • 0 votes

Stuur mij maar een PM kijken of je het bij het rechte eind hebt.

Einde is subliem en een mooie afsluiter. Film zakt soms even in, maar weet het op het juiste moment weer op te pakken.

MSQR

• 6 messages
  • 0 votes

Einde is zo duidelijk als wat. Waarom daar nou een discussie over moet worden gestart is heel raar en zou betekenen dat je niks van de film begrepen hebt.

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

PM's zijn verstuurd

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

MSQR wrote:

Einde is zo duidelijk als wat. Waarom daar nou een discussie over moet worden gestart is heel raar en zou betekenen dat je niks van de film begrepen hebt.

Wat denk jij dan? dat bij het einde leonardo echt weer is teruggevallen en denkt dat hij weer een marshall is? Of denk je dat hij daar doet alsof?

lindsay29

• 1 messages
  • 0 votes

Too Joostus:

Hai, zou je mij ook een PM willen sturen ?

Alvast bedankt, groetjes

jkroots

• 1 messages
  • 8 votes

Flinke lap text van Joostus, maar de moeite om het even te lezen!!!

Bloem

• 30 messages
  • 13 votes

Joostus... ben ook benieuwd naar je pm

Sgerrard_8

• 198 messages
  • 232 votes

joostus, eveneens benieuwd

Sgerrard_8

• 198 messages
  • 232 votes

Kan iemand mij het hoe en waarom van de eerste bootscène uitlegen?

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

Sgerrard_8 wrote:

Kan iemand mij het hoe en waarom van de eerste bootscène uitlegen?

Dat is gewoon echt gebeurd. Is zeker geen verbeelding ofzo, want dat blijkt nergens uit en chcuk was er ook bijvoorbeeld bij. En chuck is niet iemand die hij zich verbeeld. Dus als je weet dat de dokters proberen tot leonardo door te dringen omdat ze het beste met hun patienten voor hebben.. dan laten ze hem dus zo goed mogelijk die rol van marshall spelen die naar een eiland toe komt om een zaak om te lossen. Dus zullen ze hem ook wel op die boot hebben gekregen om hem nog beter in die rol te hebben.. En hoe die dan op die boot is gekomen enz.. dat laat de regiseur uiteraard niet zien, want dan verpest je de clou

pandorake

• 2 messages
  • 0 votes

De bewuste laatste scene interpreteer ik zo. "Chuck" roept nog achterna "Teddy ?" maar Di Caprio kijkt niet om, want hij is Andrew. Andrew wil niet leven als een "behandelde" moordenaar (een monster), maar wil liever leven en sterven als een inspecteur wiens vrouw omkwam in een brand (= een fatsoenlijk man , maar daarvoor moet hij volhouden in zijn gestoordheid en kiest hij bewust voor de lobotomie.

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

pandorake wrote:
De bewuste laatste scene interpreteer ik zo. "Chuck" roept nog achterna "Teddy ?" maar Di Caprio kijkt niet om, want hij is Andrew. Andrew wil niet leven als een "behandelde" moordenaar (een monster), maar wil liever leven en sterven als een inspecteur wiens vrouw omkwam in een brand (= een fatsoenlijk man , maar daarvoor moet hij volhouden in zijn gestoordheid en kiest hij bewust voor de lobotomie.

Bijna goed.. Want over jouw uitleg:.. Lobotomie zorgt er niet voor dat hij in zijn hoofd blijft denken dat hij een marshall is... Daar helpt lobotomie niks aan. Lobotomie zorgt ervoor dat je een soort 'zombie' wordt waar je geheugen soort van word gewist. En dat wete hij en dus dan weet hij dat hij na die lobotomie niet meer zal weten dat hij dat monster is. Dus hij weet op het eind dondersgoed wat er ana de hand is, maar speelt alsof hij dat neit weet zodat hij niet de rest van zijn leven vrij leeft wetende dat hij een monster is.. maar dat hij dus leeft en uiteindelijk zal sterven zondet te weten dat hij dat monster is.. Omdat hij dan simpelweg neit beter weet door die lobotomie

pandorake

• 2 messages
  • 0 votes

Tis wel jammer dat je het einde 5 keer moet bekijken, voor je het tot in de puntjes door hebt. Normaal kan je dat niet in de bioscoop, en kom je alleen in de war buiten of het einde nu sterk of zwak of onduidelijk was.

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

@ woorden hierboven.. Vind ik juist het mooie aan deze film.. Dat je nog lekker dingen kan uitzoeken en details in de films tegenover elkaar leggen en dan beetje uitpuzzelen hoe het nu zit. Al heb je daar naar mijn mening nu ook weer geen 5 keer voor nodig. Maar het is juist leuk als je hem dan goed door hebt

Patrick410

• 1 messages
  • 1 votes

ik dacht de film te snappen maar ik denk dat ik de laatste zin vergeet mee te nemen. uitleg iemand?:)

R Tomasi

• 4 messages
  • 11 votes

Super film. Maar niet super verassend, want je hebt vanaf de eerste secondes van de film al één en ander door. Maar hij zit gewoon goed in elkaar. En idd als de laatste zin aan je voorbij gaat, is de film een stuk minder.

Helemaal geniaal zou zijn geweest als Leo alles vanaf het begin zou hebben verzonnen met uiteindelijk doel de lobotomie. Maar dat is jammer genoeg niet het geval.

MSQR

• 6 messages
  • 0 votes

joostus wrote:

(quote)

Wat denk jij dan? dat bij het einde leonardo echt weer is teruggevallen en denkt dat hij weer een marshall is? Of denk je dat hij daar doet alsof?

Iedereen die de film goed heeft gevolgd (en begrepen) snapt het einde. Leo pretendeert terug gevallen te zijn in zijn rol als inspecteur om zo zijn "echte" verleden (als monster) te ontwijken en uiteindelijk te sterven (als goed mens).

Joostus, het is een mooie film, maar zoveel discussie en PM's zijn niet nodig en de mensen die een ander idee erover hebben, hebben de film of niet gevolgd of niet begrepen.

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

MSQR wrote:

(quote)

Iedereen die de film goed heeft gevolgd (en begrepen) snapt het einde. Leo pretendeert terug gevallen te zijn in zijn rol als inspecteur om zo zijn "echte" verleden (als monster) te ontwijken en uiteindelijk te sterven (als goed mens).

Joostus, het is een mooie film, maar zoveel discussie en PM's zijn niet nodig en de mensen die een ander idee erover hebben, hebben de film of niet gevolgd of niet begrepen.

Ik weet niet wat je moeilijk doet maar ik heb dezelfde theorie als jou.. En wat je zegt 'zoveel discussies en PM zijn niet nodig, want mensen die het anders zien hebben de film niet goed begrepen'.. nou als dat het geval is wil ik wel graag mensen uitleg geven hoe dat dan zit.. en zeker als mensen gwn normaal aan mij vragen of ik die PM's door wil sturen met mijn uitleg.. Dus ik weet niet wat je moeilijk doet met 'zoveel PM's en discussies zijn niet nodig'

Filmkriebel

• 9952 messages
  • 4646 votes

joostus wrote:

(quote)

Dat is gewoon echt gebeurd. Is zeker geen verbeelding ofzo, want dat blijkt nergens uit en chcuk was er ook bijvoorbeeld bij. En chuck is niet iemand die hij zich verbeeld. Dus als je weet dat de dokters proberen tot leonardo door te dringen omdat ze het beste met hun patienten voor hebben.. dan laten ze hem dus zo goed mogelijk die rol van marshall spelen die naar een eiland toe komt om een zaak om te lossen. Dus zullen ze hem ook wel op die boot hebben gekregen om hem nog beter in die rol te hebben.. En hoe die dan op die boot is gekomen enz.. dat laat de regiseur uiteraard niet zien, want dan verpest je de clou

Juist 's toevoegen dat Leonardo gedrogeerd was in het begin, wanneer hij kotst. Kingsley spreekt daar op het einde ook over. Je kunt dus inderdaad zeggen dat ze hem in die boot hebben gezet om hem zijn rol ten volle te kunnen laten spelen.

GuntherS

• 1 messages
  • 2 votes

Kan ik ook die PM krijgen aub?

M.Goodkat

• 1290 messages
  • 1463 votes

joostus wrote:

(quote)

In de boek vertellen ze zelf niet wat er op voorhand gebeurde, ik denk zelf dat ze echt op het land waren en daar Teddy begonnen is met zijn act.

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

M.Goodkat wrote:

(quote)

In de boek vertellen ze zelf niet wat er op voorhand gebeurde, ik denk zelf dat ze echt op het land waren en daar Teddy begonnen is met zijn act.

Waar haal je dan vandaan, hoe wil je dan onderbouwen dat de scene met de boot niet echt is??.. Nergens blijkt uit dat die scene niet echt gebeurt is... Dus nu doe je alsof je de eerste 5 minuten je ogen maar dicht moet houden?

noveas

• 1 messages
  • 0 votes

Nou snap ik ook niets meer van de film.. weet wel dat de laatste zin uitsluitend is maar ik wil graag nog even een bevestiging, en als dat in die pm staat zou ik die graag willen ontvangen

bvd Arjo:)

arjan10

• 19 messages
  • 1736 votes

Hey joostus zou je mij die PM ook kunnen sturen alsjeblieft?

Groeten

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

arjan10 wrote:

Hey joostus zou je mij die PM ook kunnen sturen alsjeblieft?

Groeten

Is verstuurd

mvhemmen

• 81 messages
  • 1382 votes

Waarom zet je die niet gewoon hier?

pm zou hier ook uiterst gewaardeerd worden

doodah

• 1538 messages
  • 1232 votes

Het einde kan volgens mij op twee manieren geïnterpreteerd worden. Ofwel is Teddy Daniels, ondanks het reusachtig rollenspel om hem de realiteit te laten inzien, toch opnieuw terechtgekomen in zijn zelf opgezette wereld. Of, zoals hier al eerder is gezegd, heeft de ‘kuur’ wel geholpen, maar kan/wil Teddy niet leven met deze vreselijke waarheid.

Gezien de manier waarop Leonardo zich gedraagt in de bewuste einscène, denk ik dat hij goed genoeg wist wat er ging gebeuren, maar toch besloot dat het beter zo was. Het tweede scenario dus.

Om de lobotomie te laten doorgaan moest hij uiteraard doen alsof hij hervallen was.

Het is een wat open einde, maar van het aangename soort. Het is niet zo dat de film uiterst ingewikkeld is, en je op het einde nog steeds niet weet wie nu eigenlijk wie is. Het was zeker geen film als ‘Basic’, om er maar één op te noemen.

Dat je na afloop nog even moest nadenken en de film overlopen met het einde in je achterhoofd zorgt er hier juist voor dat de film je bijblijft. Je bent heel de film lang op het foute been gezet, maar als je de film overloopt met het gegeven einde, dan merk je dat het ook op deze manier ingevuld kan worden. De andere patiënten deden niet raar omdat ze ‘geïndoctrineerd’ waren en bepaalde gruwelen moesten verbergen, nee, ze deden zo omdat ze moesten doen alsof er zulke zaken gebeurden. Want zo dacht Teddy erover als Marshall in zijn eigen wereldje.

Martin Scorsese is er dus wederom in geslaagd om een schitterende film met een uiterst sterk verhaal af te leveren.

doodah

• 1538 messages
  • 1232 votes

Waarover gaat die PM eigenlijk, die iedereen zo graag schijnt te hebben?

joostus

• 466 messages
  • 288 votes

mvhemmen wrote:

Waarom zet je die niet gewoon hier?

Omdat die nogal lang is

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.