- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Shutter Island (2010)
Shutter Island (2010)
joostus
-
- 466 messages
- 288 votes
Waarover gaat die PM eigenlijk, die iedereen zo graag schijnt te hebben?
Ik heb eens een hele uitgebreide uitleg gegeven van de film aan iemand die er om vroeg. Die snapte de film niet goed. En ik merkte dat een heleboel mensen hetzelfde hadden. Dus ik heb een uitgebreide uitleg geschreven en verstuurd aan die persoon. En daarna vroegen ook andere mensen of ik het wilde door sturen. En dat is wat er dus gebeurt 
ps. Jij ziet het aan het rechte eind dat het het 2e scenario is wat je zei 
Mysterydarkness
-
- 1 messages
- 3 votes
Hallo:) Kan ik die P.M. ook krijgen? Dankje!
doodah
-
- 1538 messages
- 1232 votes
Ik heb eens een hele uitgebreide uitleg gegeven van de film aan iemand die er om vroeg. Die snapte de film niet goed. En ik merkte dat een heleboel mensen hetzelfde hadden. Dus ik heb een uitgebreide uitleg geschreven en verstuurd aan die persoon. En daarna vroegen ook andere mensen of ik het wilde door sturen. En dat is wat er dus gebeurt 
ps. Jij ziet het aan het rechte eind dat het het 2e scenario is wat je zei
Achzo 
Ik wil die uitgebreide uitleg wel eens lezen. Misschien dat er toch nog zaken instaan die anders zijn dan ik denk. Maar aangezien je ook denkt dat het het tweede scenario is, zal dat waarschijnlijk wel niet zo zijn.
doodah
-
- 1538 messages
- 1232 votes
Het einde kan volgens mij op twee manieren geïnterpreteerd worden. Ofwel is Teddy Daniels, ondanks het reusachtig rollenspel om hem de realiteit te laten inzien, toch opnieuw terechtgekomen in zijn zelf opgezette wereld. Of, zoals hier al eerder is gezegd, heeft de ‘kuur’ wel geholpen, maar kan/wil Teddy niet leven met deze vreselijke waarheid.
Gezien de manier waarop Leonardo zich gedraagt in de bewuste einscène, denk ik dat hij goed genoeg wist wat er ging gebeuren, maar toch besloot dat het beter zo was. Het tweede scenario dus.
Om de lobotomie te laten doorgaan moest hij uiteraard doen alsof hij hervallen was.
Het is een wat open einde, maar van het aangename soort. Het is niet zo dat de film uiterst ingewikkeld is, en je op het einde nog steeds niet weet wie nu eigenlijk wie is. Het was zeker geen film als ‘Basic’, om er maar één op te noemen.
Dat je na afloop nog even moest nadenken en de film overlopen met het einde in je achterhoofd zorgt er hier juist voor dat de film je bijblijft. Je bent heel de film lang op het foute been gezet, maar als je de film overloopt met het gegeven einde, dan merk je dat het ook op deze manier ingevuld kan worden. De andere patiënten deden niet raar omdat ze ‘geïndoctrineerd’ waren en bepaalde gruwelen moesten verbergen, nee, ze deden zo omdat ze moesten doen alsof er zulke zaken gebeurden. Want zo dacht Teddy erover als Marshall in zijn eigen wereldje.
Martin Scorsese is er dus wederom in geslaagd om een schitterende film met een uiterst sterk verhaal af te leveren.
joostus
-
- 466 messages
- 288 votes
@ doodah hierboven..
Waarom kopieer je je verhaal wat je ook op pagina 2 hebt staan??
Royd
-
- 1 messages
- 0 votes
misschien dom hoor... maar er kan volgens mij ook nog een derde scenario...(ik moet wel zeggen dat ik stukjes van de film gemist heb door visite)
Maar kan het zo zijn dat hij echt onderzoek deed en dat ze hem voor gek wilden verklaren?
en in de vuurtoren gewoon net deed alsof ze gelijk hadden, om die operatie te voorkomen? en uiteindelijk toch koos voor lobotemie omdat hij wist dat hij niet van dat eiland afkwam?
ik zou ook graag die PM willen
doodah
-
- 1538 messages
- 1232 votes
Damn, nu je 't zegt. 'k heb er geen idee van. Waarschijnlijk een foutje toen ik hem kopieerde.
doodah
-
- 1538 messages
- 1232 votes
misschien dom hoor... maar er kan volgens mij ook nog een derde scenario...(ik moet wel zeggen dat ik stukjes van de film gemist heb door visite)
Maar kan het zo zijn dat hij echt onderzoek deed en dat ze hem voor gek wilden verklaren?
en in de vuurtoren gewoon net deed alsof ze gelijk hadden, om die operatie te voorkomen? en uiteindelijk toch koos voor lobotemie omdat hij wist dat hij niet van dat eiland afkwam?
Dit scenario lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk... 
Devoo
-
- 295 messages
- 1111 votes
Ik zou ook nog even verlichting kunnen gebruiken bij sommige zaken.
- Wie was die George Noyce nu eigelijk? Wat was de relatie tussen het hoofdpersonage en hem?
- En wat had die brand nu uiteindelijk te maken met de ontknoping? Was die brand een fantasie, of heeft er echt een brand plaatsgevonden.
Peter C
-
- 31 messages
- 229 votes
@ Joostus,
Kan ik die PM met uitleg van de film ook krijgen?
Peter
RJvT61
-
- 1 messages
- 10 votes
Hallo Joostus, heb je nog zin om de PM ook naar mij te sturen?
Ron
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
Ik wordt nu wel heel benieuw naar jou interpretatie van het einde, joostus. Zou je er mij ook eentje willen sturen?
t.durden
-
- 67 messages
- 878 votes
Inderdaad. Is dat ook geen mogelijk einde?
En hoe zit het met de patiente die door Teddy/Andrew werd verhoord en op het notitieblokje "RUN" schreef? Waarom zou zij dit hebben geschreven?
dudebag
-
- 95 messages
- 0 votes
Ik heb het boek in het Engels gelezen toen het er nog niet was in het Nederlands, de film gezien, en snap het verhaal helemaal. Als iemand vragen heeft, PM me maar. Ik vind het leuk om te zien dat mensen over het einde door discussiëren. Het einde in de film is iets anders dan in het boek, waarin het bij de scène blijft waar Dr. Sheehan (of in Teddy's wereld Chuck) zijn hoofd schud naar Dr. Cawley en vier mensen van de staff naar hem toe komen. De eerste interpretatie klopt het meest met het boek, de tweede het meest met de film. Dat derde scenario lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dan moet je de film nog maar eens goed kijken.
P.S. joostus, ik zou graag ook jouw uitleg willen horen. PM me alsjeblieft 
dudebag
-
- 95 messages
- 0 votes
Inderdaad. Is dat ook geen mogelijk einde?
En hoe zit het met de patiente die door Teddy/Andrew werd verhoord en op het notitieblokje "RUN" schreef? Waarom zou zij dit hebben geschreven?
Dit deed de patiente omdat zij Andrew iets van de waarheid probeerde te vertellen, lijkt mij, omdat ze het precies opschreef zodra Dr. Sheehan/Chuck weg was. Terwijl Andrew nogsteeds in zijn fantasiewereld als Teddy leefde, probeerde die patiente tot hem door te dringen.
joostus
-
- 466 messages
- 288 votes
Ik heb de PM's verstuurd.. excuses dat dit zo lang duurde... Maar ik was op vakantie 
kipuitv
-
- 1 messages
- 45 votes
hallo joostus,
zou je mij ook een pm kunnen sturen?
alvast bedankt!
bouba
-
- 2 messages
- 0 votes
ik zou ook graag die PM willen om te zien of ik het bij het juiste eind heb
stammetje
-
- 3 messages
- 2 votes
Heb net de film voor het eerst en zelf heb ik ook dit idee. Dat alles een truc was om die kliniek niet in een kwaad daglicht te zetten. Want in een bepaalde scene zag je ook dolores en daar was haar rug helemaal verschoeid. Dat heeft dus helemaal niets te maken met een pistool waardoor ze overleed. Graag ook de PM...Ben wel benieuwd. Zelf ben ik het met het dit einde eens dus hoe ik het zou zien.
10-StepKill
-
- 192 messages
- 868 votes
En als je dan toch bezig bent, Joostus, zou ik er dan ook één mogen hebben? 
e-nuts
-
- 1 messages
- 734 votes
ik wil me ook graag aanmelden voor de PM van joostus