• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.277 votes
Profile

Eye Filmmuseum

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ah dubbele topics, hier dan maar even plaatsen.

Leuk dat er in ieder geval ook een paar new wave werkjes geprogrammeerd staan, al zal ik de meeste niet zien aangezien ik ze gezien en in bezit heb of krijg. Pastoral zou ik wel op het witte doek willen herzien. Hoewel, Eros + Massacre zo groot... Moet toch eigenlijk wel, maar heb net die mooie Yoshida box in de bestelling. Hetzelfde verhaal als bij Marketa. Lijkt me zeker de moeite waard, maar kan ook niet elke dag naar EYE gaan natuurlijk, dus dan moet je toch afwegingen maken.

Alleen Love Hotel dus van Somai, in ieder geval nog niet gezien. Verder wil ik vooral de pre jaren 60 films zien die ik nog niet zag. A Page Of Madness wil ik dan weer wel graag herzien in de bioscoop! Distance ook.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De opening van het programma is op vrijdag 25 september, 20.00 met Floating Clouds (1955) van Mikio Naruse, in aanwezigheid van verschillende internationale gasten.
Tot wanneer loopt het programma? Want vanaf de tweede week in oktober speelt er ook iets in Gent.

Wel een heerlijk programma. Voor mij ook ontdekkingen + herkijks. Akira, Distance en The Mourning Forest. Hopelijk wordt nu ook eindelijk in Nederland Going Home uitgebracht op DVD / BR.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Als ik het goed begrijp zijn dit de Naruse titels in het najaarsprogramma.

In januari 2017 (!) is het grote Naruse overzicht in EYE - dat toert wereldwijd. Maar lijkt me sterk dat het dan al komende editie in Gent is. Ik dacht dat het in Toronto begon. Kan ook Vancouver zijn.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Paul Ruven maakt film over Eye, filminstituut zelf weet nergens van - CULTUUR - PAROOL

Filmproducent Paul Ruven gaat een arthousedrama maken over filminstituut Eye in Amsterdam. Het project heeft als werktitel 'Eye love you' en vertelt over twee personen die elkaar elke maandag in het filmmuseum aan het IJ ontmoeten.

"Het Filmfonds heeft in het kader van de regeling 'vrijplaats voor bewezen scenariotalent' 15.000 euro toegekend voor de ontwikkeling van het project."

Tja...

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

In principe niet zo heel raar natuurlijk om in zo'n prille beginfase het Eye hier nog niet bij te betrekken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het lijkt me alleen een totaal overbodige film met een te minimaal uitgangspunt. EYE heeft die promotie toch ook helemaal niet nodig.

Paul Ruven heeft volgens mij nog geen enkel goed script afgeleverd.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

O ja, en ze komen denk ik écht niet voor de tentoonstelling van William Kentridge.

Daar zou je je nog in kunnen vergissen. Kentridge-expo heeft inmiddels al bijna 60.000 bezoekers getrokken, vandaag alleen al meer dan 1100.. En volgens mij zijn er ook meer bezoekers bij Woody Allen dan bij Hitchcock vorig jaar...weet niet wanneer jij in lege zaal zat, maar we hebben al een aantal keer de Woody-titel naar grotere zaal moeten verzetten.

Maar het terras is ook populair, dat is waar.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

wolfmanrene: Bij Fading Gigolo. Da's natuurlijk een halve Woody.

Nu deze maand tweemaal in EYE geweest, voor in totaal niet minder dan zes films.

Gisteren was Zelig (ook in de middag) praktisch vol (+/- 100 bezoekers), Woody lijkt me inderdaad een succes. Kicking & Screaming was dan weer voor een man en een halve paardenkop.

Klopt dat het bij de kassa ook druk is voor Kentridge, het viel me gisteren toevallig op.

Al lijkt mij de meest populaire attractie het (gratis! ) gekleurd licht op de muur schilderen in de gang bij de toiletten. Daar is iedereen altijd enthousiast bezig.

Tegelijkertijd kwam ik een ex-collega tegen met de familie die er kwam, vanwege 'over het gebouw gehoord' en wat rondlopend, zonder film, zonder tentoonstelling. Zal allebei dus wel kloppen.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

gerommel weer met de EYE/Mubi agenda...

aanstaande maandag wordt helemaal niet vermeld

het Mubi programma boekje vermeld daar wel een screening van every-night dreams

op de site staan dan ook wel weer Mubi screenings die niet in het boekje staan, zoals die van Sting of Death.... onhandig allemaal

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Maandag is EYE de gehele dag gesloten. Dus dat is dan echt fout in boekje. Weet wel dat eerste voorstelling Ran (9 oktober 20.u.) ter elfder ure moest worden vervangen. Restaratie moet eerst op festival Japan draaien, wordt daarna pas vrijgegeven. In plaats daarvan restauratie Naked Youth (19.15). Latere screenings Ran gaan wel door.

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Het blijft een prachtig gebouw qua architectuur en ligging. Een voor de hand liggende plek om 'mensen van buiten de stad' er een keertje mee naar toe te slepen.

Even klagen. Het is altijd zo fokking druk in het restaurant/bar gedeelte. Kwartier wachten voordat je je bestelling, aan de bar notabene, kunt plaatsen is echt geen uitzondering.

Beter gaan zitten bij Tolhuishuistuin terras ernaast. Aardig personeel, goede koffie en lekker gebak!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

oeps het is mijn fout zie ik nu, het is maandag 5/10...

maar mijn vergissing kwam doordat ook op deze datum de screening niet op de site staat vermeld...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

En de overige titels die nog niet waren teruggekomen, zoals Funeral Parade of Roses en zo zijn nu definitief geschrapt? Alleen Distance heeft nog een datum toegewezen gekregen (7 december), maar het programma heeft nog wel een 'flinke jas uitgedaan'.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Funeral Parade of Roses staat in het boekje op 16/11

ook weer op een "college" maandag

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Staat niet op de site nog en Terayama, die ben ik nu ook helemaal kwijt. Beetje een rommeltje.

Want 'het boekje' heb ik niet.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

FILMINSTITUUT EYE REAGEERT KRITISCH OP ‘GEBREK AAN VISIE’:

Naast complimenten over de bezoekersaantallen en de tentoonstellingen kraakt de Raad voor Cultuur een aantal harde noten over EYE. Zo vindt de Raad dat EYE te weinig vertoont uit eigen collectie en te veel films draait die ook in andere Amsterdamse bioscopen al te zien zijn. Hiermee voldoet EYE volgens de Raad niet aan zijn museale en ondersteunende functie. Op dit moment draaien bijvoorbeeld films als 45 Years, Son of Saul, Youth en The Lobster allemaal bij het filminstituut, terwijl deze ook in niet-gesubsidieerde Amsterdamse filmtheaters te zien zijn. Den Hamer verdedigt deze keuze door te wijzen op inleidingen en randprogrammering voor een groot aantal premièretitels.
Een vrijbrief om nog meer Lav Diaz te vertonen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Voor mijn gevoel is naast de speciale programma's weinig klassieks te zien (en via de publicitaire kanalen slecht ontsloten) - minder dan vroeger heb ik het idee.

cucciolo

• 491 messages
  • 1100 votes

Ik kan me ergens wel vinden in die kritiek. Het Eye leent zich perfect uit voor vertoningen uit de filmgeschiedenis. Ze hebben er zelfs een hele tentoonstelling aan gewijd. En ik denk persoonlijk dat het uit commercieel oogpunt ook best wel meevalt. Toen ik er was voor de vertoning van Blade Runner was de zaal echt stampvol, en er kwam echt van alles op af, zowel jong als oud. Dus er is zeker wel animo.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Mochizuki Rokuro Percentueel misschien wel. In absolute cijfers zeker niet. Aantal cinema concerten bijv. verdubbeld en aantal experimentele programma's zo'n beetje verviervoudigd.

cucciolo Sterker nog, Blade Runner is tot nu toe de meest succesvolle titel in EYE in dit kalenderjaar. Maar dat is precies het punt. Dat kon ie ook worden omdat de film door een Nederlandse distributeur opnieuw werd uitgebracht zodat EYE de film op dezelfde manier kon inzetten zoals het ook een 'nieuwe' hedendaagse distributietitel kan vertonen - tegen een afdracht op percentage-basis. Helaas geldt dat niet voor het gros van de titels uit eigen archief. EYE heeft wel de prints (en de kosten voor opslag, ontsluiting etc. ervan) maar niet de vertoningrechten. Die moeten per vertoning worden geregeld. De bedragen die rechthebbenden voor een enkele vertoning vragen zijn tot duizelingwekkende hoogte gestegen terwijl de films zelf via andere kanalen steeds (en goedkoop) toegankelijker zijn geworden. Dus het is én minder uniek geworden, maar in plaats van goedkoper alleen maar duurder om oudere films te vertonen.

Ik snap heel goed dat dat moeilijk uit te leggen of überhaupt te vatten is: als je een oude titel voor een paar tientjes of minder op dvd kunt kopen, waarom zou EYE voor diezelfde titel dan tot 1000 euro voor een enkele vertoning moeten betalen. Dat vinden wij ook absurd, maar toch is het zo. Dat stelt dus grote beperkingen aan de inzetmogelijkheden van oudere titels.

Op de keper beschouwt is het daarom omgekeerd: de succesvolle premieretitels als 45 years, The Lobster, Youth en ook de re-releases van titels als Blade Runner, Hiroshima mon amour verdringen de bijzondere programma's of archieftitels niet, integendeel zij maken die veel duurdere vertoningen juist (mede) mogelijk.

Er valt nog veel meer over te zeggen - we kiezen liever voor een groot Japan-programma over meerdere maanden dan meer kortopende programma's en we proberen juist die duurdere programma's elkaar weer niet te laten beconcurreren en bijzondere titels die we maar weinig kunnen inzetten niet gelijktijdig te vertonen etc. etc. - maar hopelijk verklaart dit een en ander enigszins.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Bedankt voor die uitgebreide uitleg. Wordt zeer op prijs gesteld!

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

wolfmanrene

Is er een reden voor de verhoogde vertoningsrechten prijs te noemen? Wat een extreem onaangename ontwikkeling overigens! Net nu DCP het vertonen van klassiekers theoretisch zoveel makkelijker maakt. Geen duur filmtransport vanuit archieven over de hele wereld meer.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Er zijn verschillende redenen. Vreemd genoeg is juist de komst van nieuwe verspreidingsvormen als DVD, maar vooral VOD, Itunes een reden. Rechthebbenden willen de handen vrij hebben voor wereldwijde deals en willen daarvoor de handen vrij hebben. Afspraken voor kleine territoria of korte duur zijn maar lastig en staan soms andere, grotere deals in de weg. Ook vinden ze het maar veel tijd kosten voor weinig rendement en maken het daarom maar extra duur. Nederlandse distributeurs zijn redelijk makkelijk en naar verrhouding relatief goedkoop en vaak hebben we films via hen in het archief gekregen, maar zodra hun rechten verlopen zijn moeten we voor hervertoning naar internationale rechthebbenden/verkopers en dan schiet de prijs omhoog.

En soms claimen rechthebbenden ook dat het voor hen pure noodzaak is om te overleven. Als je nieuwe titels aan veel minder landen verkooopt, probeer je met hoge tarieven voor single screenings van catalogus- en nieuwe titels toch nog voldoende inkomsten te genereren.

Ook distributiedeals voor klassiekers zijn lastiger geworden. Deals voor nieuwe films zijn tegenwoordig standaard 10 jaar of langer, terwijl voor klassiekers 5 jaar al uitzonderiljk is. Soms is 1 jaar al onmogelijk vanwege eerstgenoemde reden.

En ook heel jammer: Europe's Finest die europese klassiekers en nieuwe titels op DCP verhuurde heeft de stekker eruit moeten trekken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Helder.

Merkwaardige ontwikkeling toch ook wel, die dus vooral vervelend uitpakt. Ook wel opvallend omdat ik ook niet idee hebt dat dan ook nu alle klassieke film via officiele kanalen beschikbaar komen. De releases op kwaliteits- en klassieke labels is er niet veel beter op geworden, al komen er mondjesmaat wel dingen bij. Interpreteer ik het nu goed dat er partijen zijn die rechten bezitten, maar het onmogelijk maken (financieel) voor partijen als EYE om de film incidenteel te vertonen, maar ook teveel verwachten van distributeurs als MoC of weet ik welk label, zodat er dus uiteindelijk miks te zien is?

Mijn aanvankelijke opmerking ging over de afname van dergelijke vertoningen. Die zitten dus meer in programma's? De toename van concerten was me wel opgevallen, ook al vaker bezocht dan voorheen. En het draaien van succesvolle titels om andere te bekostigen lijkt me zinnig. QT for the rescue dus alvast in 2016. Al denk ik dat alle extra recette in de nieuwe lens en de 'verbouwing' (?) van het doek zullen zitten.

Blijft het punt van de website. Er is al iets van een verbetering, maar een overzicht van alle titels in een maand, waarin alle speciale voorstellingen staan zou nog steds een welkome toevoeging zijn. Het kan nu, eindelijk, per programma. Maar als een klassieker wordt vertoond in een bepaald programma zou je m zo kunnen missen. Alles voor het overzicht, huisstijl kan me gestolen worden.

Overigens is mijn favoriete plus van EYE films van een regisseur die in het kader van een premiere tijdelijk ook te zien zijn: Kicking & Screaming bij Baumbach, Corpo Celeste bij La Meraviglie, This is (not) a Film bij Taxi Teheran. Daarvoor reis ik altijd maximaal vaak naar Amsterdam.

En het publiek en drukte begint ook te wennen - niet dat het voor aanvang van een film in het Vondelpark nou zo oergezellig was...

Dus tot volgend jaar!!!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bezoek aan Eye Filmmuseum gestegen | ThePostOnline - media.tpo.nl

In totaal kwamen er 701.000 mensen langs, tegen 680.000 in 2014.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Helder.

Interpreteer ik het nu goed dat er partijen zijn die rechten bezitten, maar het onmogelijk maken (financieel) voor partijen als EYE om de film incidenteel te vertonen, maar ook teveel verwachten van distributeurs als MoC of weet ik welk label, zodat er dus uiteindelijk niks te zien is?!

Dat eerste zeker, dat tweede durf ik niet te zeggen. Ik weet niet hoe hun deals eruit zien, maar in generale zin zie je dat rechthebbende liefst zo globaal mogelijke deals sluiten en er weinig interesse is in kleinere en lokale deals wanneer het om library-titels gaat. Criterion en MoC kunnen nog redelijk veel voor elkaar krijgen, ook omdat ze internationaal afzetgebied hebben, maar dat maakt het ook meteen lastiger om voor een kleiner territorium all rights te verwerven ipv alleen theatrical. Ook hebben rechthebbenden niet altijd (zelf) geschikt materiaal. Dat is denk ik groter probleem voor het niet op DVD-labels verschijnen. De DVD-distributeur moet én diep in de buidel tasten voor de rechten, maar ook nog eens fors investeren in het digitaal beschikbaar maken of krijgen van library-titels.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Helder.

Mijn aanvankelijke opmerking ging over de afname van dergelijke vertoningen. Die zitten dus meer in programma's?

Klopt

Mochizuki Rokuro wrote:

De toename van concerten was me wel opgevallen, ook al vaker bezocht dan voorheen. En het draaien van succesvolle titels om andere te bekostigen lijkt me zinnig. QT for the rescue dus alvast in 2016. Al denk ik dat alle extra recette in de nieuwe lens en de 'verbouwing' (?) van het doek zullen zitten

Aanzienlijke investering, maar die komt ook deels terug door toeslag op het ticket. Vergelijk het met toeslag voor 3D. Inmiddels zijn 12 van de 20 voorstellingen in week 1 in zaal 1 uitverkocht, dus ik denk dat we aan deze run echt wel wat gaan overhouden en daar kunnen we inderdaad weer mooie dingen mee doen (bijv. Hou Hsiao-hsien-programma in februari!)

Mochizuki Rokuro wrote:

Blijft het punt van de website. Er is al iets van een verbetering, maar een overzicht van alle titels in een maand, waarin alle speciale voorstellingen staan zou nog steds een welkome toevoeging zijn. Het kan nu, eindelijk, per programma. Maar als een klassieker wordt vertoond in een bepaald programma zou je m zo kunnen missen. Alles voor het overzicht, huisstijl kan me gestolen worden.

Ben het niet met je oneens, maar deze strijd hebben de interne voorstanders daarvan helaas verloren. Tip: scroll in het overzicht van de agenda naar onderaan de pagina en klik net zo lang toon meer voorstellingen aan tot je niet verder kan. Ga dan langzaam terug naar boven en ziet juist zo veel mogelijk incidentele titels die al vast staan van alle programma's samen.

Mochizuki Rokuro wrote:

Overigens is mijn favoriete plus van EYE films van een regisseur die in het kader van een premiere tijdelijk ook te zien zijn: Kicking & Screaming bij Baumbach, Corpo Celeste bij La Meraviglie, This is (not) a Film bij Taxi Teheran. Daarvoor reis ik altijd maximaal vaak naar Amsterdam. .

En daar gaan we ook zeker mee door. Zie o.a. Hou. Overigens ook een prijzige maar ook voor de collectie waardevolle manier van programmeren. Zo hebben we bijvoorbeeld een tweedehands 35mm-print van Corpo Celeste direct voor het archief verworven bij de vertoningsdeal.

Mochizuki Rokuro wrote:

En het publiek en drukte begint ook te wennen - niet dat het voor aanvang van een film in het Vondelpark nou zo oergezellig was...

Dus tot volgend jaar!!!

Goed voornemen!! Dat het een mooi filmjaar mag worden!

cucciolo

• 491 messages
  • 1100 votes

@wolfmanrene: Excuses, ik "tune" een beetje laat in. Maar bedankt, fijn om wat genuanceerder te worden geïnformeerd door een insider!

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Ook een film die we al jaren proberen te vertonen, maar wat om allerlei redenen nooit lukte. En nu weer bijna om financiële redenen afgeketst, maar op 13 februari vertonen we dan echt, eenmalig, Hou Hsiao-hsiens Flowers of Shanghai. Volgens mij maar 1x eerder in Nederland vertoond, op het IFFR en toen ook maar 1 vertoning.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Oeh tof, dat moet hypnotiserend worden.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

*pakt agenda*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.