- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Eye Filmmuseum
Eye Filmmuseum
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die keer op IFFR de enige keer ooit meegemaakt dat er mensen met elkaar op de vuist gingen om binnen te komen. Dringen, dringen en de meesten vonden het geloof ik nog saai ook 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Kunstenaar William Kentridge schenkt tien films aan EYE | Film | de Volkskrant
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik zie dat het deze herfst BFI aandoet, is er wellicht iets bekend over het al dan niet tonen van de Quay Brothers op 35mm in Eye? Heeft wolfmanrene daar iets over gehoord?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
The Desmet Collection consists of films, posters, stills and company documents, mainly from the period 1907-1916.
The film collection contains over 900 films of all genres; from France, Italy, USA, Germany and more...
Since 2011, Desmet Collection held at the EYE Filmmuseum has been inscribed on the UNESCO Memory of the World Register.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Ter gelegenheid van de tentoonstelling Martin Scorsese The Exhibition in EYE zijn drie meesterwerken van Martin Scorsese met Robert De Niro opnieuw te zien in de bioscoop.
DBTim
-
- 854 messages
- 1151 votes
Ik ben vorige week naar de Scorsese Exhibition geweest. Ik vond het erg bijzonder en mooi, aanrader! Ook Manhattan in 4K meegepikt. Was fantastisch om Manhattan op die manier te bewonderen!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Van 8 t/m 10 september vertoont EYE het werk van een nieuwe generatie Syrische filmmakers die zich afzet tegen de overdaad aan schokkende beelden online en het eenzijdige beeld dat daardoor van hun land is ontstaan. Syrian New Waves bevat beschouwende documentaires die teruggrijpen naar persoonlijke herinneringen en verwijzen naar de klassieke cinema. Na het eindeloos delen van beelden is het tijd voor de interpretatie ervan.
Drie dagen film, beeldende kunst, muziek en debat in EYE Filmmuseum.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Moet ik toch weer naar Amsterdam!
- Acidente (Cao Guimarães en Pablo Lobato)
- A Alma do Osso (Cao Guimarães)
- Andarilho (ao Guimarães)
- O Homem das Multidões (Cao Guimarães en Marcelo Gomes)
- Otto (Cao Guimarães)
En deze vijf zou ik ook nog graag zien. Maar of dat gaat lukken is een grote vraag:
- Railway Sleeper: 29 oktober 19.00 en 15 november 17.00
- Acidente: 02 november 17.00
- A Alma do Osso: 30 oktober 17.00
- Andarilho: 03 november 17.00
- O Homen das Multidões: 08 november 21.00
- Otto: 29 november 17.00
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Oef ja, zou er bijna werkloos voor blijven want ik zou er bijna iedere dag heen moeten gaan. Zelfs The Adventure of Iron Pussy draait. 
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Het weinige dat ik van Weerasethakul en Guimarães zag is genoeg om vast te stellen dat dit een bijzonder fijne tentoonstelling gaat worden. Van harte aanbevolen dus. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik wil eigenlijk ook wel een paar kee proberen te gaan, maar gezien de volle (film)agenda de komende weken/maanden weet ik niet of het gaat lukken. Van Weerasethakul wil ik eigenlijk Mekong Hotel 'inhalen' (Iron Pussy ooit al op IFFR overgeslagen) en van Cao Guimaraes trekt Andarilho me eigenlijk het meest. Maar CJ, FC dS en TtSL en evt. LIFF gaan in september/oktober/november op filmgebied wel even voor, moet ik zeggen.
Heb me eigenlijk nog geen voorstelling gemaakt van wat voor soort tentoonstelling hoort bij dit programma.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Que tentoonstelling verwacht ik op zijn minst dé Fever Room!
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Dat worden weer tripjes naar Amsterdam zo te zien... Zal me eens in Cao Guimarães inlezen.
Sowieso Railway Sleepers genoteerd.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Als alles meezit wil ik volgende week woensdag naar EYE voor Jupiter's Moon, Manifesto, tentoonstelling, Railway Sleepers en Rua de Mão Dupla. Nog meer mensen die een dagje EYE doen?
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Van de zomer in EYE een groot Billy Wilder retroperspectief!
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
Nieuwe serie in Eye. Een soort van colleges met interessante gastsprekers. Oa. Bill Morrison.
This is Film! Film Heritage in Practice | EYE - eyefilm.nl
Ik zit me de laatste tijd te verdiepen in de begindagen van de Cinema. En dan bedoel ik eigenlijk niet wat daar bij de academie en mediastudies onder valt maar de reizende Cinema kant. Toen men met wagen en tent rondtrok om films te laten zien. De laatste studies op dat vlak zijn uit 2009. De informatie die er is over die periode is heel snel aan het verdwijnen. Het meeste is te vinden op genealogie sites. Van kermis families.
Het is wel fijn dat Eye de reizende Cinema webpagina weer wat aangepakt heeft. De laatste keer dat ik keek, ongeveer een jaar geleden waren er erg veel dode linkjes op die pagina. Ik snap dat het om het medium film gaat, als hoofdtaak van Eye, maar die verhalen en vooral foto's van tenten, wagens en al wat er verder bij de vertoning kwam kijken, zijn in een schrikbarend tempo aan het verdwijnen, in ieder geval van het internet.
Goed, niet alles kan onderzocht worden, maar het is toch een wat onaangenaam gevoel dat dit stuk erfgoed niet goed in kaart gebracht wordt. Vooral de vertoningskant. Lijkt volledig buiten het blikveld van mediastudies en Eye te vallen.
Je ziet dit in Engeland overigens ook, daar waren naar het schijnt tussen 1900 en 1920 een stuk of 400 reizende cinemas. Als er nog 10 plaatjes van te vinden zijn is het veel. Dit waren toch echt wel mensen die een fotocamera in bezit hadden
.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Waan je even bij Trumps muur in Oscar-winnende virtual reality | NOS
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wel handig om er even bij op te merken dat de 'film' niet in het gebouw van EYE zelf te zien is, maar bij Casco (dat is halverwege het EYE gebouw en de NDSM-werf).
Sowieso alleen toegang met vooraf online gekochte kaarten voor een vooraf bepaald tijdslot.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De legendarische scenarioschrijver en Hollywoodregisseur Billy Wilder was een briljant woordkunstenaar. Zijn Oscar-winnende klassiekers zitten vol aanstekelijke, cynische humor: onwaarschijnlijk grappig, gewaagd en scherpzinnig.
EYE presenteert vanaf 5 juli een uitgebreid programma rond zijn films, voor het grootste deel komedies met een donker randje.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vet, alleen in Eye? Werkt videokunst daar wel (qua doelpubliek enzo)?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Meld je aan voor de Masterclass Film & Leven van filmcriticus Gawie Keyser – De Groene Amsterdammer
De aankomende critici speuren in vijf bijeenkomsten naar nieuwe manieren om over film en cultuur te schrijven. Hoe ziet de cinema van morgen eruit en hoe kunnen critici daar over schrijven? Twee recente ontwikkelingen zijn uitgangspunt voor de te ontwikkelen essays: de wereldwijde trend om klassiekers te restaureren en opnieuw uit te brengen, en de opkomst van virtual reality als een nieuwe vorm in de filmkunst.
Masterclass Film & Leven – Editie New Horizons
Cursusavonden: 12 sep, 26 sep, 10 okt, 24 okt, 7 nov
Tijd: 19.00-22.00
Kosten: 185 euro
Er is plek voor maximaal 18 deelnemers en plaatsing is op basis van selectie.
Zie artikel voor verdere info mbt. aanmelding. Let op: aanmelding moet voor 31 juli gebeuren.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Vrij interessant programma van 18 oktober t/m 13 november: The Man Machine | EYE. Met oa.
- Tetsuo I & II
- Ghost in the Shell
- Bride of Frankenstein
- Pi
- RoboCop
- Welt am Draht
- THX-1138
- Westworld
- TRON
- Alphaville
- Joost Rekveld
- Space Is the Place
en meer...
Die laatste is de enige die ik niet heb gezien en ga ik zeker wel proberen mee te pikken.