• 177.896 movies
  • 12.201 shows
  • 33.969 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.900 votes
Profile

Eye Filmmuseum

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nog een paar maanden en het is zover. Dan opent EYE zijn deuren aan de oevers van het Amsterdamse IJ. Het gebouw staat er. Nu moet het nog worden ingericht, op een manier die past bij de vooruitstrevende architectuur. Voor die inrichting, én voor speciale evenementen in de jaren na de opening, zorgt het U&EYE Fonds.

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ES9iuuAxah8#![/embed]

U & EYE Fonds | - eyefilm.nl

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Blijf het betreurenswaardig vinden dat het merendeel wat Eye aankoopt en distribueert nooit op DVD wordt uitgebracht. Ik noem bijvoorbeeld het werk van Brillante Mendoza of Matías Bize, La Buena Vida (Andrés Wood), het beeldschone Jagdhunde, het experimentele maar bovenal hallucinerende The Sound of Insects - Record of a Mummy, Guy Maddins My Winnipeg en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Vlak voor de verhuizing hebben ze uitverkoop van posters, boeken en DVD's die ze in de "winkel" bij de kassabalie hadden. Zo is de hele serie Nederlandse FIlmklassiekers €5,95 of 2 voor €10. Of ik moet zeggen bijna alle, want Boefje was helaas al op. Maar wel Rubber, Ciske de Rat (de oude), Bleeke Jet etc.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Die bioscoop sloeg niet echt ergens op. Raar hoog scherm. Waardeloos. Ben erg benieuwd naar dat gave nieuwe gebouw. Wat wel erg is, is dat ik hoorde dat Vertigo ook weg gaat!

Chuck Taylor

• 1269 messages
  • 1953 votes

Fantastische architectuur in ieder geval. Gezien vanaf de overkant van het IJ maar ook de foto's van het interieur ontwerp zijn veelbelovend.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

EYE mag van de overheid nog maar vier Klassiekers per jaar distribueren en helemaal geen nieuwe hedendaagse films. Ben benieuwd hoe de kleinere distributeurs die dwarse, moeilijk verkoopbare films / documentaires aankopen daarop zullen reageren / inhaken want EYE had namelijk een brede lijst van wereldwijde regisseurs die ze al jarenlang volgde.

Erg trieste zaak.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Hing helaas al een paar jaar in de lucht. Ik kan me herinneren dat dat de onterechte kritiek was als de subsidie voor toen nog het filmmuseum werd beoordeeld. Slechte zaak inderdaad.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Malick wrote:

Blijf het betreurenswaardig vinden dat het merendeel wat Eye aankoopt en distribueert nooit op DVD wordt uitgebracht. Ik noem bijvoorbeeld het werk van Brillante Mendoza of Matías Bize, La Buena Vida (Andrés Wood), het beeldschone Jagdhunde, het experimentele maar bovenal hallucinerende The Sound of Insects - Record of a Mummy, Guy Maddins My Winnipeg en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Merendeel, merendeel. Veel wel via ofwel Lumière, Filmfreak, Moskwood of Parovisie.

De dvd-rechten van My Winnipeg liggen bij Moskwood zelf. Mij ook een raadsel waarom die nooit op dvd is uitgebracht. De Mendoza's en La vida de los peces komen heus nog en wellicht ook Jagdhunde. La Buena Vida is nooit door eye theatrical gedistribueerd, dus dat gaat ook niet lukken op dvd.

Binnenkort o.a. op dvd: Shanghai Trance van David Verbeek, Autobiography of Nicolae Caesecsu van Andrzej Ujica, 9 abstracte films van Bart Vegter en zo kan ik nog wel even doorgaan

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Er zijn momenteel een aantal vacatures:

EYE zoekt hosts publieksservice (vrijwilligersfunctie), een stagiair productie & redactie voor de afdeling Educatie en een stagiair voor de afdeling Marketing & Communicatie.

"De hosts begeleiden het publiek en leveren een bijdrage aan een positieve en inspirerende beleving van een bezoek aan EYE. We zoeken hosts voor kaartcontrole, het toezicht houden op het filmlab (educatieve ruimte), het toezicht houden bij de tentoonstelling en assistentie in de winkel. De hosts werken dagelijks in een team onder leiding van een floormanager en worden begeleid door twee coördinatoren."

Vacatures | - eyefilm.nl

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het nieuwe filmmuseum EYE in Amsterdam viert zijn opening met een festivalweek. Die vindt plaats van 5 tot en met 11 april.

Meer info / bron: Filmmuseum EYE opent met festivalweek | nu.nl/film

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Vandaag weer een gezellige EYE vrienden nieuwsbrief in de mailbox. Blijkbaar dezelfde communicatie adviseur als het IFFR. Weer een hoop hosanna en we hopen u te mogen begroeten in het mooie nieuwe gebouw bla-bla-bla en o ja, er is ook een prijsverhoging. 10€ normaal ticket en 7,50€ voor vrienden. Dat was volgens mij €7,50 en €4,50. Ik begrijp een prijsverhoging (ik vond 4,50 ook een schijntje - maar wel fijn), maar dit vind ik wel buiten alle proportie, maar vooral die toon staat me tegen...

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ik begrijp ook niet zoveel van de communicatie. Dit zijn toch juist instituten en instanties, die bij hun bezoekers veel goodwill hebben. Die vinden het echt niet erg om dan wat meer te betalen, als dat nodig is.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Je kunt vandaag een rondleiding krijgen in het nieuwe gebouw!

EYE geeft sneak preview | Cineville

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Beetje jammer dat de helft van het item door een "overleden" architectuur dinosaurus op zwavelzuur werd gevuld. Noten kraken mag, maar dit ging nergens over. Ben erg benieuwd naar het gebouw. Ziet er mooi uit, hoop dat het niet 'te nauw' oogt van binnen (dat vind ik bij L/V in Rotterdam wel bijvoorbeeld). In de Volkskrant werd het gebouw wel geprezen, alleen de houten toegangstrap werd wat dissonant/goedkoop gevonden.

Wat ik overal lees is dat er een kelder is, waar je in privé cabines films uit de collectie kan zien. Gratis. Dat klinkt beter dan dat het zal zijn, of wat... ? Ik denk dat ik de 18e er voor het eerst naar toe zal gaan, dan zal ik eens op onderzoek gaan.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik heb het nu ook (online) gezien.

Mja, Vincent van Rossem, de broer van. Altijd dwars doen om het dwars doen... Ze kunnen niet anders.

Ik vind het een imposant gebouw.

Of het echt zoveel bezoekers gaat trekken... Maar Het Ketelhuis bestaat ook nog steeds, daar had ik destijds ook mijn bedenkingen bij.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

"Op woensdag 11 april is er in EYE een spannende Filmquiz waarin je onder leiding van Anna Drijver mee kunt strijden om de titel Filmkenner van Nederland"

Filmquiz | - eyefilm.nl

zijn er MM-ers die mee gaan doen?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

'EYE Filmmuseum moet Nederlandse naam krijgen' - FILM - PAROOL

De naam is niet alleen het Engelse woord voor het Nederlandse 'oog', het zintuig waarmee je films kijkt, maar ook een woordspeling op 't IJ, waar het museum naast is gebouwd.

Prima toch.

Bela Blasko

• 14 messages
  • 1 votes

In Film > Festivals en evenementen > EYE Filmquiz:

Ben jij de grootste filmkenner van Nederland?

Aanstaande woensdag 11 april sluit EYE om 21:00 haar openingsweek af met een spannende Filmquiz (de eerste uit een nieuwe serie), gepresenteerd door actrice Anna Drijver. De muzikale begeleiding wordt verzorgd door de band Blind Parade met zangeres Sophie Zeyl, winnares van de Grote Prijs van Nederland.

Iedereen kan meedoen met de EYE Filmquiz. Je krijgt bij binnenkomst een antwoordformulier en je kunt meedoen in je eentje of met een team van twee. Na drie kwartier is er een pauze en zullen de punten van de publieksteams worden opgeteld. Het beste publieksteam zal op het podium plaatsnemen om het in de finale op te nemen tegen vooraf samengestelde teams van filmmakers, filmprogrammeurs, recensenten en filmdistributeurs. De quizvragen worden gesteld naar aanleiding van beeld- en geluidsfragmenten en behandelen zowel Nederlandse cinema, arthouse, genrefilms als Hollywoodproducties.

Een kaartje kosten maar €4,50 en je kunt mooie filmprijzen winnen, dus pak je kans om het spectaculaire gebouw van EYE te zien en mee te doen met deze spannende filmquiz!

Kijk hier voor meer info en het bestellen van kaartjes: http://eyefilm.nl/filmquiz

En bezoek ook onze Facebookpagina: http://www.facebook.com/fil...

Tot woensdag 11 april om 21:00 op de EYE Filmquiz!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

't Is even wennen dat Eye zich nu in "Noord" (als enige bioscoop aldaar) ook richt op andere titels / doelgroepen. In première op 10 mei: Dark Shadows van Tim Burton

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

En daarbij slaat de naam over aan 50% van de film namelijk het geluid. Het is belachelijk om film toe te schuiven naar iets wat bestemd is voor het oog.

Chuck Taylor

• 1269 messages
  • 1953 votes

Ah kom op, omdat een bioscoop (dat ernaast meer te bieden heeft) een naam heeft met de hint naar het oog en het IJ, betekent niet dat het "film toeschuift als iets puur bestemd voor het oog".

Daarnaast ben ik een groot liefhebber van muziek en geluid en film, maar blijft beeld onbetwist het belangrijkst. Ik vind het het een vrij goede keus geweest, ga er vanavond voor het eerst een bezoek brengen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Grote kans dat ik dit weekend naar Eye Film Instituut kom voor de gehele Cremaster-cyclus. Nog meer mensen van de partij?

Koop de complete Cremaster Cycle-marathon (part 1,2,3,4,5) in één keer aan de balie van EYE voor € 22,50. Let op! Online kunnen de voorstellingen alleen los gekocht worden voor € 10,00 per voorstelling.

Verwachten jullie veel publiek? Niet dat ik straks kom en het is uitverkocht...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik ben een aanal jaar terug geweest en toen was het niet vol, maar wel drukker dan gemiddeld. Zaten toen in de 'Parisien'-zaal. Nu is er misschien een aanzuigende werking van het Holland Festival. Zou het wel even checken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.