- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Eye Filmmuseum
Eye Filmmuseum
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Inderdaad dé place to be voor de cinefiel. Brussel heeft veel troeven, maar je beschrijft het mooi als zijnde de filmhemel.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Berichten verplaatst naar Film > Algemeen > Verloren en/of verloren gewaande films
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Vergeleken met EYE is de Cinematek de Hemel. Woonde ik maar in Brussel ...
Helaas ook wat te ver om cinematek geregeld te bezoeken.
Jammer genoeg moet ik werken op het weekend dat de vriendenkring van de lumière een bezoek brengen aan het EYE institute.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik heb al een hoop geklaagd over de onoverzichtelijke site van EYE. Nu, hij is vanaf vandaag vernieuwd!!!
Ik weet niet door wat voor soort mensen dit soort sites wordt ontworpen, maar vast niet door mensen die ervan uitgaan dat er gebruikers (filmliefhebbers misschien?) die graag willen weten welke films er de komende periode in welk thema draaien en willen rondsnuffelen. Het is nog erger dan voorheen lijkt wel.
Overal grote afbeeldingen die ervoor zorgen dat je eindeloos moet klikken. Waarom zou je het overzicht van de Cronenberg films gerelateerd aan de expositie overzichtelijk op 1 pagina in één lijst presenteren als je het ook op 4 kunt doen zullen ze gedacht hebben - ja, de afbeeldingen zijn prachtig. Mooi groot ook.
Voorbeeld: Vanaf de startpagina is het twee klikken tot hier: David Cronenberg ? The Exhibition | EYE - eyefilm.nl Maar dan.... Klik vooral niet op de knop "Alle Tijden en TIckets" want dat leidt tot niks. Klik ook vooral niet op "Volledig Aanbod" want het leidt je één stap terug. etc etc.
Ik zal wel een oude zeur zijn (en als ik een blinde oude zeur ben - laat ik me graag wegwijs maken), maar ik geloof er sterk in dat ik een en ander zal gaan missen dat af en toe - eenmalig - in EYE opduikt, want het is onvindbaar. De gedrukte lijst in de Filmkrant - die is eigenlijk nog het beste.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Kan me wel vinden in je ergenis hoor, Rokuro. Heb dat zelf ook vaak bij sites van musea. In de hele culturele sector lijkt een bepaalde esthetiek te worden nagestreefd die nu net niet gericht lijkt op helderheid en overzicht voor de consument.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Al een hoop films misgelopen door die stomme website.
Als EYE zo doorgaat worden ze net als Den Haag volledig geboycot.
Op welke dagen worden nou precies Sorcerer en le Voyou vertoond??
Kies een datum staat er. Waar slaat dat op? Ik wil weten op welke dagen er goede films draaien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de agenda is inderdaad totaal niet meer te navigeren
en het overzicht van alles wat er draait is op alfabet gezet ipv chronologisch waardoor items die alweer voorbij zijn en items die nog tijden weg zijn vrolijk door elkaar staan!
belachelijke verslechtering
raadpleeg wekelijks deze website zou ik zeggen:
Bioscopen in Amsterdam - Filmladder.nl
een langere termijn planning was bij EYE toch altijd al onzeker/onduidelijk
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Eye trekt volle zalen met Hitchcock-zomer - ed.nl
In een maand tijd heeft het programma in EYE ruim 5600 bezoekers getrokken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De Hitchcock voorstellingen waren inderdaad best wel druk bezocht telkens. En dan zat ik nog bij de zwijgende films.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik zit er elke maandag nu, Hitchcock cursus. Van de stille heb ik Mary meegepakt. Zaal alle keren praktisch vol idd
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Oudste filmbeelden van Amsterdam gedigitaliseerd en online te zien - PAROOL
Filmmuseum EYE heeft de vier oudste filmbeelden van Amsterdam gedigitaliseerd in het project 'Breng Amsterdam in Beeld'.
Ze zijn nu online te bewonderen: Breng Amsterdam in Beeld | EYE - eyefilm.nl
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Niemand geweest? Lijkt me heel speciaal!
Vandaag voorafgaand aan J'Accuse geweest.
Zijn maar vijf lichtwerken en één 'geluidssculptuur'. Maar goed als je die vijf werken in zijn totaliteit wilt zien heb je drie uur nodig (4 van een half uur en 1 van 4x een kwartier). Het beweegt zich langzaam, maar bij de meeste onderga je dat ook wel in een kortere tijd.
De 'cone' staat gelukkig bij de in/uit gang, want daar manifesteert zich het effect het best zichtbaar. Die andere zijn ook leuk om te ondergaan. Het vastleggen van deze vorm op 16mm (Jaren 70) zal denk ik een monnikenwerk geweest zijn in vergelijking met de digitale mogelijkheden van de latere werken.
Het is ook leuk voor kinderen trouwens. Het is nog vier weken (t/m 30.11).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
ik ben wel benieuwd. Januari maar eens kijken
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Tokyo Story en digitaal gerestaureerde Ozu-films in EYE en filmtheaters
Gisteren wou ik beginnen met de Ozu-reeks dat momenteel door Nederland toert. Had Tokyo Story overgeslagen omdat ik daar jaren geleden nogal een slechte ervaring mee had - geluidsband was heel slecht - dus Equinox Flower was mijn eerste. Ruim op tijd voor een kaartje maar hij was helemaal uitverkocht. Waanzin! Wist helemaal niet dat Ozu zo populair was.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik zag Tokyo Story afgelopen zondag in de Lux in Nijmegen. Niet uitverkocht, maar toch wel heel vol, wat ik ook niet had verwacht. Vond de kwaliteit van het beeld en geluid overigens prima.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja, maar dank voor de attentie.
Hopen op mooie titels, klinkt veelbelovend.
En 2017 weer een groot Naruse programma.
Overigens vreemd dat ze hem als onbekend typeren, want NFM organiseerde zelf als eens een Naruse retro, denk jaar of acht geleden. Minder bekend, dan.
Er komen ook films (meervoud) van Koreeda. Misschien een kans om Distance weer eens te zien. Al denk ik, gezien het thema 'tragische liefde', eerder aan Maborosi en Still Walking.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Er komen ook films (meervoud) van Koreeda. Misschien een kans om Distance weer eens te zien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Blijft nog steeds een cultuurshock dat EYE als je jarenlang trouwe bezoeker was van het NFM aan het Vondelpark.
Zo in de zomervakantie is het gebouw vergeven van de families, oma's met kleinkinderen, een overvol terras, veel buitenlandse toeristen, nog meer oma's en kinderen met speurtochten en een lege filmzaal bij Woody Allen. Nu staat er trouwens wel een rij van meer dan 20 mensen voor me bij de bar voor koffie, omdat de avant-premiere van de nieuwe Woody wel veel filmkijkers trekt (de rij voor de zaal staat tot beneden aan de trappen).
O ja, en ze komen denk ik écht niet voor de tentoonstelling van William Kentridge.
De oma's en rosé-drinkers trekken zich langzaam terug om het gebouw terug te geven aan de mensen die liever in het donker zitten... 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb er ook al een paar beschouwelijke momenten gehad, en ik ben een rookie als noordeling zijnde. Maar idd al genoeg lege zalen gehad daar terwijl het terras bomvol zat.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ach ja, als daarmee een goede programmering gefinancierd kan worden, hoor je mij niet klagen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
True, en ik mag er zelf overigens ook graag neerstrijken af en toe, al vind ik het overpriced en is er meestal niet echt tijd voor.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De titels van het grote Japanse filmprogramma in EYE dit najaar staan online:
Mūbii Japan-filmprogramma | EYE
Veel classics, maar toch ook wat buitenbeentjes. 3 nieuwe titels nog voor mij (She Was Like a Wild Chrysanthemum, Wild Geese en Love Hotel) naast de premieres van Kurosawa en Kore'eda. Dus ben tevreden al had ik zeker wat nieuwere onbekende dingen teruggezien. In het recente aanbod hebben ze nog meer de gebaande paden gekozen.
Zo kan ik Seven Samurai gaan herkijken, wil ik zeker naar A Page of Madness. En.... de beste film aller tijden kan ik voor de 3e maal op het doek gaan zien
Verder wil ik denk ik Funeral Parade of Roses wel op het doek zien, Pastoral: To Die in the Country, Sonatine en Haba-Bi in de herkansing.
Eigenlijk alles wel 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
She Was Like a Wild Chrysanthemum is visueel ook weer een erg sterke van Kinoshita, zeker iets om in de bios te ontdekken
https://whatimg.com/i/WbmsjO.png
Heb dat zelf alleen op mijn tv gedaan, en sta toch al op 4 sterren
Love Hotel scoort onvoldoende bij me, maar is opzich wel een bijzondere titel in de selectie denk ik
Wild Geese was ik ook het meest blij mee uit deze lijst, potentieel de grootste ontdekking
Maar qua aanraders en klassiekers is er veel moois te vinden dat ik anderen eerder zou aanraden.
Aan de ene kant fijn om al veel gezien te hebben, aan de andere kant blijft het qua ontdekkingen netto een beetje karig nu... opzich... maar mij hoor je zeker niet klagen!!