- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Bioscoopnieuws
Bioscoopnieuws
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ik vind dit juist een fijne situatie. Kalme, niet al te actievolle films bekijk ik vooral lekker thuis,
Zo verschilt dat per persoon. Ik heb echt moeite met thuis een film zien. Dan ben ik binnen no time afgeleid door iets anders.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Het gevolg: er wordt bijna alleen nog ingezet op franchises. Liever één film met een budget van 200 miljoen dollar die in de ogen van de producenten gegarandeerd publiek zal trekken – dus nóg een Minions, nóg een Fast & The Furious of Jurassic World-deel en nóg een Marvel-superheldenproductie – dan vier van elk 50 miljoen. ,,Niemand die meer zegt: ‘Ja, het is een iets risicovoller project, maar ik geloof potverdorie in dit idee’. Er heerst een kruideniersmentaliteit. Er wordt alleen nog ingezet op dat wat naar alle waarschijnlijkheid commercieel goed zal lopen.”
De films uit het middensegment met een lager budget en gemaakt met meer lef, zijn een zeldzaamheid geworden en bovendien gekaapt door de Netflix-achtige diensten. ,,Op de lange termijn is dit systeem niet voldoende om de bioscoopbranche draaiend te houden”, stelt Hassler-Forest. ,,Het is als een monocultuur in de akkerbouw: met slechts één gewas put je de grond uit. Dat kan ook gebeuren met de filmcultuur. Te weinig prikkeling en het publiek blijft op den duur steeds meer thuis achter de oled-tv. Je wilt de rest van je leven toch ook niet naar maar één genre muziek luisteren? De bioscoop wordt een soort kermisattractie die in de grote steden na flinke prijsstijgingen wel zal blijven bestaan. Daarbuiten zal het steeds lastiger worden de theaters overeind te houden. Dit fenomeen zie je al in de Verenigde Staten.”
The Northman is wel een voorbeeld van een film met een dermate groot budget, waarvan je van te voren al wist dat het geen winst ging maken. Horrorfilms met een klein budget zijn denk ik nog de enige "kleine films" die zich ertussen weten te wurmen. Hoewel Scream natuurlijk ook een franchise is. Maar films als Knives Out, Us, 1917, The Invisible Man, Free Guy (wel met een populair acteur als Ryan Reynolds) en regisseurs als Tarantino en Nolan laten zien dat het wel kan. Geen franchise, wel succes en soms originaliteit.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Zo verschilt dat per persoon. Ik heb echt moeite met thuis een film zien. Dan ben ik binnen no time afgeleid door iets anders.
Ik kijk thuis ook anders ja. Dan loop je sneller even naar de koelkast of zit je tussendoor te appen of nieuws te lezen. Maar dat vind ik fijn. Heb in de bios altijd moeite met 2 tot 2,5 uur gefocust te zijn zonder afleiding. Uiteraard is het daar wel beter om een film goed te volgen.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ik kijk thuis ook anders ja. Dan loop je sneller even naar de koelkast of zit je tussendoor te appen of nieuws te lezen. Maar dat vind ik fijn. Heb in de bios altijd moeite met 2 tot 2,5 uur gefocust te zijn zonder afleiding. Uiteraard is het daar wel beter om een film goed te volgen.
Ja.
Voor mij is het precies die moeite die je af en toe moet doen om door bepaalde stukken van een film heen te komen, die het me het kijken uiteindelijk waard maken.
Topfilms (voor mij dan) kan ik thuis prima herzien. Dan kan je eventueel nog eens terugspoelen, of heenspoelen als een stukje je niet zo interesseert.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Forum Sittard weer actief als bioscoop - hollandfilmnieuws.nl
Afgelopen vrijdag werd er na jaren weer film vertoond in Forum Sittard. Bezoekers genoten in een verbouwd Forum van een voorstelling van Elvis.
Twintig jaar lang werden er geen films vertoond in het theater aan Engelenkampstraat 68 in Sittard. Totdat de eigenaren Marie-Rose en Antoine Vandenbergh besloten dat het tijd werd om de bioscoop van weleer weer nieuw leven in te blazen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Focus: Filmkijken in de buitenlucht - Filmkrant
We zetten zo veel mogelijk buitenvertoningen deze zomer chronologisch op een rijtje.
Rotterdam@1
-
- 880 messages
- 426 votes
Helemaal top: focus en filmkrant: Wilhelminapier is op fietsafstand van ons huis, dus dat wordt een nóg mooiere zomer!
Dank voor de tip, Kappeuter!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bioscoopgigant Vue bijna in andere handen - hollandfilmnieuws.nl
Vue International is eigendom van het Canadese AIMCo, the Alberta Investment Management Corporation, en het eveneens Canadese pensioenfonds Omers. Samen hebben zij driekwart van de aandelen van Vue. De rest wordt beheerd door het managementteam van Vue.
Beide grootaandeelhouders zouden, als de deal doorgaat, afstand doen van hun aandeel in Vue International. Het bedrijf komt dan in handen van de schuldeisers die hun schuld omgezet zien worden in eigendom. Tevens zou er 88,6 miljoen dollar liquiditeit beschikbaar komen waarmee Vue Internationaal weer verder kan bouwen aan het bedrijfsresultaat.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Op dinsdag 21 juni 2022 vond de jaarlijkse vergadering van UNIC (Union Internationale des Cinémas/International Union of Cinemas) plaats; ditmaal in Barcelona.
Die organisatie vertegenwoordigt 39 gebieden op het Europese continent; overigens inclusief Rusland, Turkije en – ondanks de Brexit – het Verenigd Koninkrijk. Het gaat daarbij om 43.000 ‘bioscoopschermen’.
Op 21 juni 2022 werd onder andere de coronaschade voor de sector in beeld gebracht.
Die wordt door de organisatie op circa 19 miljard Euro begroot.
Dat bestaat uit 6,2 miljard Euro rechtstreekse schade in 2020, 5,1 miljard rechtstreekse schade in 2021 en 7,5 miljard bijkomende schade voor beide jaren bij elkaar. Die bijkomende schade bestaat uit gemiste inkomsten van publiciteit en van private evenementen.
Binnen het totale grondgebied van de UNIC liep het aantal tickets weer op van circa 432.000.000 in 2020, naar circa 589.000.000 in 2021. In het gouden jaar 2019 waren dat echter nog circa 1.347.000.000 bioscoopkaartjes…
Die 589.000.000 tickets in 2021 vertegenwoordigen een waarde van circa € 3,7 miljard.
Op het niveau van de Europese Unie (inclusief Verenigd Koninkrijk) zijn in 2021 circa 400.000.000 tickets verkocht; met een bijbehorende waarde van circa € 3 miljard.
Zie onder andere pagina 5 van deze .pdf (dat nog veel meer informatie bevat over het bioscoopjaar 2021):
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In een serie speciale afleveringen van de podcast ZIGT op Media gaan Rogier Bruggeman en René Zeedijk van ZIGT één keer per maand in gesprek met exploitanten in de verschillende branches. Dit keer is het de beurt aan de bioscopen. Te gast in de studio in Hoofddorp twee mastodonten uit de filmwereld: Marlene Wickel Jean Mineur Mediavision en Hajo Binsbergen Warner Bros. Discovery.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier moet je zijn voor een zomerse filmavond (buiten) in Amsterdam - Het Parool
Ook dit jaar kun je op verschillende plekken in de stad terecht voor een filmavond onder de sterrenhemel. In plaats van naar een theater lekker naar de buitenbios: dit zijn de openluchtbioscopen van Amsterdam.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
De VUE in Enschede heeft overigens weer vertraging opgelopen.
Ik had echt gehoopt dat eind deze maand de bioscoop zou openen, maar hoorde maar niks, dus even gezocht. Dan krijg je dit dus te lezen. Nou ja, na vier jaar kunnen er nog wel wat maanden bij. Alles goed voor de Kinepolis in (lees: buiten) Enschede, want als Vue er is, zal dat complex een groot probleem hebben.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
"RunPee
Stel je voor dat je tijdens de film naar de wc moet. Zeker de laatste tijd komen er veel lange films uit, waardoor dat helemaal niet zo vreemd is. Nu kun je dan natuurlijk zelf bedenken dat je wacht tot je film in wat rustiger vaarwater is, maar je kunt ook van tevoren even op RunPee kijken. Die app houdt bij welke stukjes van de film niet heel veelbetekenend en belangrijk zijn, waardoor je precies op die momenten even naar de wc kunt rennen.
Je kunt dat van tevoren opzoeken, zo staat er bijvoorbeeld bij de film Bullet Train dat je ideaal kunt plassen nadat twee mensen tegelijk zeggen: “The Old Punch and Judy?”. Vaak zijn er per film meerdere momenten gepakt dat je even kunt plassen (met de tijden erbij), dus je hoeft dat alleen te onthouden om je blaas even te verlichten."
Hahaha, dat is nog handig ook, hoe flauw het ook klinkt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cineworld bereidt faillissement voor - hollandfilmnieuws.nl
De Engelse bioscoopgroep Cineworld gaat een faillissement aanvragen. Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. De schuld van de onderneming is te hoog en de bezoekersaantallen blijven te veel achter.
Cineworld Group is een Engelse bioscooponderneming met 751 bioscopen in tien landen. Daaronder bevinden zich niet alleen de 102 bioscopen van Cineworld en de 26 locaties van Picturehouse in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar ook de 511 bioscopen - met bijna 7.000 schermen - van Regal Cinemas in de Verenigde Staten. Cineworld kocht Regal eind 2017 voor bijna 4 miljard dollar.
Toch wel opvallend...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
How to fix movie theaters' supply problem | Variety
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Meer focus en kansen voor mid-budget hits zou mooi zijn:
Yet this analysis ignores the fact that mid-budget hits are still happening. This year’s “Elvis,” “The Lost City” and “Nope” each cost between $65 million and $85 million and have all grossed more than $100 million domestically. Even Blumhouse’s latest low-budget horror play, “The Black Phone,” scrounged up almost $90 million.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Gelukkig, dat zijn vaak wel films die mij goed liggen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bevestiging van eerder nieuws:
Coronacrisis kost bioscoopgigant mogelijk de kop - Filmkrant
kappeuter (crew films)
-