• 178.093 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.548 votes
Profile

Bioscoopnieuws

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

IH88 wrote:

Nou ja, met de ziekenhuiscijfers gaat het in ieder geval de goede kant op. Zitten we ons nu allemaal druk te maken over een coronapas die op 1 november misschien alweer afgeschaft wordt... .

Ik kan je garanderen dat als die pas doorgevoerd gaat worden (het kabinet vergadert er vandaag druk over), dat die pas er het hele jaar nog is. En misschien langer. Het is niet dat corona over 1,5 maand weg is.

Ik vind het prima. Ik wil me zo veilig als kan voelen en als je iedereen binnen laat, dan weet je niet hoe dat zit. Die mensen hebben zelf de keuze of ze binnen willen komen.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Ik kan je garanderen dat als die pas doorgevoerd gaat worden (het kabinet vergadert er vandaag druk over), dat die pas er het hele jaar nog is. En misschien langer. Het is niet dat corona over 1,5 maand weg is.

Ik vind het prima. Ik wil me zo veilig als kan voelen en als je iedereen binnen laat, dan weet je niet hoe dat zit. Die mensen hebben zelf de keuze of ze binnen willen komen.

Misschien. Maar bij de coronapas wordt heel erg gekeken naar vaccinatiegraad. Niet naar ziekenhuiscijfers of aantal besmettingen. Sowieso gaat er niet meer gekeken worden naar het aantal besmettingen. Dus als een bepaalde vaccinatiegraad is bereikt (en het aantal afspraken gaat nu al omhoog) dan wordt de coronapas afgeschaft. Dat kan al binnen één/twee maanden. Daarnaast geloof ik politici niet snel op hun woord, maar als echt alle partijen zeggen dat dit maar tijdelijk moet zijn, dan denk ik dat daar wel iets van klopt.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Maar goed Bioscoopnieuws. Morgen lekker naar Dune. Zin in. Over twee weken James Bond. Lekker maandje nog voor de boeg.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

De kleine keten Movie Unlimited laat zich weer van zijn beste kant zien, en komt de klanten tegemoet:

"Als MU pashouder is het, indien gewenst, mogelijk om je abonnement tijdelijk te pauzeren. Stuur hiervoor een mailtje (met NAW gegevens naar [email protected])"

Natuurlijk ga ik dat niet doen. Ze checken mijn coronapas maar hoor, en dan toon ik even een ID. Moet je toch al verplicht bij je hebben, doe ik er ook nog eens iets mee.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bioscoop­aan­bod Am­stel­veen: zo heb je niks, zo heb je teveel - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Amstelveen probeert al jaren iets te doen aan het extreem povere bioscoopaanbod in de gemeente. Er waren ver gevorderde plannen om met Pathé een multiplex te realiseren in het Stadshart. Maar vorige week werd bekendgemaakt dat er op de nabijgelegen Zuidas van Amsterdam een wooncomplex komt met negen bioscoopzalen. Dat is de bestuurders weer iets teveel van het goede.

Flavio

• 4895 messages
  • 5227 votes

Off topic discussie over de coronapas verwijderd.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bericht verplaatst naar Film > Algemeen > Box Office Nederland

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

‘Er is nog een onbediend bioscooppubliek in Vlaanderen’ | De Tijd

De Tijd wrote:

De filmgroep Lumière viert haar vijfentwintigste verjaardag met een nieuw bioscoopcomplex in de oude stadsfeestzaal van Mechelen. Een gesprek met oprichter Jan De Clercq over verstilde cinemabeleving, eigen fictie en ‘grote toevalligheden waar je een stamp tegen geeft’.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

94 film­huizen onder de radar, en waar­schijn­lijk meer - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Een eerste inventarisatie levert al 94 vertoningsplekken op die buiten de directe omgeving onbekend zijn. De onderzoekers van het Filmkenniscentrum vermoeden dat het werkelijke aantal veel hoger ligt. Deze filmhuizen ontberen zichtbaarheid omdat ze niet zijn aangesloten bij de algemene brancheorganisatie NVBF, geen subsidie ontvangen en merendeel solistisch opereren. Ze zijn sterk gericht op de eigen, vaak kleine gemeente die gemiddeld tussen de 30 en 50 duizend inwoners heeft. De onderlinge verschillen tussen provincies zijn overigens groot. Overijssel telt de meeste filmhuizen terwijl Drenthe en Flevoland geen enkel filmhuis hebben.

Blijft toch wel een gemis voor Drenthe en Flevoland. Ik weet dat er in Emmen met enthousiaste vrijwilligers toch een Filmhuis Emmen in Kinepolis is op maandag- en dinsdagavond.

Jammer dat er daar nog geen eigen filmhuis is.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De bioscoop in Steenwijk is weer helemaal klaar voor de toekomst: ‘Voor deze luxe willen mensen een stukje rijden’ | destentor.nl

Mensen vallen in deze stoelen soms in slaap en moeten dan een andere keer terugkomen voor de film

Albert Jan Vos, Uitbater bioscoop Steenwijk

Een stukje rijden om in Steenwijk in de bioscoop in slaap te vallen. Ja dan kom je wel weer een andere keer terug om dezelfde film nog eens te zien. Tuurlijk.

Nog even en Auping levert in multiplexen de 'stoelen'.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hoe levensvatbaar is de arthouse stadsbioscoop nog? ‘Netflix of Amazon zijn geen vijanden’ | De Morgen

De Morgen wrote:

Terwijl heel wat bioscoopuitbaters nog bekomen van de coronacrisis, heeft mediagroep Lumière alweer ambitieuze toekomstplannen. Met een nieuwe stadsbioscoop in Mechelen wil het bedrijf vanaf vrijdag een breed publiek warm maken voor wereldcinema. Maar hoe rendabel is arthouse in tijden van streaming?

247 stoelen, dat klinkt erg weinig.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Dat is ongeveer zoveel als Rialto, Cinecenter, 't Hoogt. Voor een stad met 80.000 inwoners lijkt het me groot genoeg.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Verbouwing De Koepel bijna klaar: "Bedrijven kijken nu naar Haarlem" - NH Nieuws

NH Nieuws wrote:

Kwamen er vroeger nog mensen terecht die de verkeerde afslag in hun leven hadden genomen, zo komen er binnenkort mensen samen die aan hun toekomst willen werken: de oude koepelgevangenis in Haarlem. De verbouwing van het rijksmonument is bijna klaar en over zo'n twee maanden gaat de vernieuwde Koepel definitief open.

Het wordt een plek waar zowel cultuur, studenten als het bedrijfsleven samenkomen. In het pand is een kelder gemaakt, waar een bioscoop komt met meerdere zalen. Die zullen ook gebruikt gaan worden als collegezalen waar studenten les kunnen krijgen, als er geen film draait.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ondernemerskoppel redt Gentse Sphinx-bioscoop: ‘Film is altijd onze grote passie geweest’ | De Morgen

De Morgen wrote:

Ondernemerskoppel Bruno Lowagie en Ingeborg Willaert hebben de gebouwen van de Gentse stadsbioscoop Sphinx gekocht. Ze hebben daarbij aan uitbater Patrick Deboes beloofd dat de bioscoop zal blijven bestaan, al dringt een renovatie van het gebouw zich op. ‘Dit is geen investering voor het grote geld. We doen dit een beetje uit idealisme.’

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Zo. November. Morgen de dag die je wist dat zou komen. Benieuwd naar de gevolgen voor de bioscoopbranche. Allicht kan het voor deze branche positief uitvallen als we teruggaan naar de maatregelen die golden tot 25 september. Dwz feestcafes dicht, opdat jongeren vaker de bioscoop opzoeken vrijdag en zaterdag. Ik heb geen inzage in de cijfers maar ik kan me zo voorstellen dat de nachthoreca met nu de opgelegde sluitingstijd van 00:00u stevig in het vaarwater zit van bioscopen. Vandaar.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

ABN Amro: coronapijn voor bioscopen pas in 2023 voorbij

FD wrote:

Nederlandse bioscopen blijven voorlopig nog last houden van de coronacrisis. Hoewel het herstel in juni inzette, verwacht ABN Amro niet dat het verlies dit jaar wordt goedgemaakt. De bank schrijft in een sectorrapport dat de filmhuizen pas in 2023 weer op het oude niveau zitten.

Hoog koffiedikgehalte...

James Bond kan de bioscopen niet redden: opnieuw een belabberd jaar | Trouw

Trouw wrote:

Om die toenemende concurrentie het hoofd te bieden adviseert Westerhuis bioscopen te investeren in luxe, sfeer en beleving: in grote schermen, goed geluid, luxe stoelen en een breder aanbod van happen en dranken. Ook vertoningen op groot scherm van sportwedstrijden, concerten, opera- en balletvoorstellingen kunnen mensen naar de bios lokken, meent zij.

Altijd hetzelfde riedeltje... Moeten bioscoopstoelen op een gegeven moment een gouden rand krijgen ofzo?

Moeten ze nog meer een vreetschuur worden? Thanks but no thanks.

Ik zou zeggen nog betere/bredere filmselectie, dan komen de mensen vanzelf naar de bioscoop.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ik heb geen FD account en niet van plan er een aan te maken, maar waarom precies moeten bioscopen wachten tot 2023 voor ze weer op het oude niveau zitten? Als ik de afgelopen periode de bios heb bezocht, dan zitten de zalen weer vrij vol dus het publiek blijft zeker niet weg nu ze weer aantrekkelijke films draaien. James Bond heeft toch bv ook al een fortuin omgezet in Nederland?

En ook een reactie op je tweede linkje: Bioscopen mogen best wat meer aan een unieke ervaring doen. Geef eens presentjes bij bepaalde films, maak het pas-houders eens wat fijner door bv films aan te bieden zonder een half uur reclame vooraf, maak de prijzen van snacks eens niet zo debiel hoog, kijk eens naar je filmschema (een horrorfilm overdag bezoeken is bv nagenoeg vaak onmogelijk), draai eens meer klassiekers die meer afwisseling kennen dan weer Harry Potter etc etc.

En qua eten zou het ook wel beter kunnen ja, bv met warme snacks die niet al te hard stinken. Maar het is niet echt noodzakelijk. Maar iets meer dan chips, M&M's of popcorn zou wel eens leuk zijn.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

"En qua eten zou het ook wel beter kunnen ja, bv met warme snacks die niet al te hard stinken."

Ik weet dat dit niet komisch bedoeld is, maar het heeft er wel alle kenmerken van.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

kappeuter wrote:

Altijd hetzelfde riedeltje... Moeten bioscoopstoelen op een gegeven moment een gouden rand krijgen ofzo?

Moeten ze nog meer een vreetschuur worden? Thanks but no thanks.

Ik zou zeggen nog betere/bredere filmselectie, dan komen de mensen vanzelf naar de bioscoop.

Hele rapport is overigens hier te vinden.

Gewoon spelfouten in zo'n rapport ('life-streaming') en dan wordt ergens "Luxor" aangehaald als voorbeeld. Ja, leuk Gerarda, maar er zijn 3 bioscopen in Nederland die Luxor heten, om welke gaat het? En klap op de vuurpijl: "Sinds juni is de branche zoals gezegd weer langzaam in herstel; ook deze ontwikkeling is af te lezen uit de transactiedata van ABN AMRO. " No shit Sherlock, in juni mochten de bioscopen weer open. Is dat wat je uit de data hebt kunnen halen? Het inleidend hoofdstuk "data mining" dat ik in de jaren '90 las was al complexer dan dat.

De "aanbevelingen" zijn inderdaad al een miljoen keer genoemd. Als de ABN nou nog een onderbouwend onderzoek had, maar het lijkt gewoon allemaal effetjes uit de duim gezogen te zijn. Het is ook allemaal zo onzinnig, alsof bioscopen niet zouden weten dat mensen graag goed beeld en geluid hebben, of lekker zitten. Ja, bioscopen hebben een bepaalde afweging gemaakt tussen het beste wat mogelijk is en hoeveel dat allemaal gaat kosten.

Sowieso heb ik vooral bij Pathé al zoveel probeersels gezien in de afgelopen 25 jaar. In de jaren '90 experimenteerde Pathé met wel of geen pauze, dat leverde uiteindelijk het geen-pauze-beleid op dat ze nu hebben, want dat werkte blijkbaar het beste. Dingen die het niet gehaald hebben: extreem variabele prijzen (niet alleen per dagdeel, maar ook per film), 24 uur per dag open, stempelkaarten, op achtereenvolgende dagen de eerste en twee helft van een film vertonen zodat mensen in de pauze van hun werk naar de film kunnen, en dan vergeet ik er vast wel een paar.

Ik denk dat een bredere filmselectie ook niet gaat werken. Ja, ik vind dat fijn, jij ook, maar voor de meeste mensen is een beperkte keus genoeg. Ik heb het eigenlijk zelf ook een beetje met EYE, daar draaien allerlei films die ik best wil zien een enkele voorstelling, heel breed, maar je moet maar net die ene dag kunnen.

Qua consumpties heb ik al onder andere sushi, wraps, hot dogs, sandwiches, allerlei speciaalbieren, mixdrankjes, alle soorten koffie, nacho-chips waarbij je de gewenste toppings in gewenste hoeveelheden erop gooit en allerlei aparte smaken popcorn gezien. Leuk hoor, maar de meeste mensen willen blijkbaar zoete of zoute popcorn met een frisdrankje. Dan zijn er nog een paar andere dingen en voor wie dat niet genoeg is, die smokkelt maar wat anders naar binnen.

mister blonde

• 12694 messages
  • 5827 votes

Vooral beter en breder aanbod is key natuurijk.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Wat ik ga zeggen gaan veel mensen niet leuk vinden: massa is kassa ---> veel actie, visueel spektakel, en romcom voor de dames. Verder een focus op herkenbare personages, verhaallijnen en populaire acteurs.

Ik ben inmiddels voldoende in de bioscoop geweest om te kunnen concluderen dat een groot deel van het bioscooppubliek niet voor goed gewaardeerde films met zekere diepgang de bioscoop bezoekt.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Graaf Machine wrote:

"En qua eten zou het ook wel beter kunnen ja, bv met warme snacks die niet al te hard stinken."

Ik weet dat dit niet komisch bedoeld is, maar het heeft er wel alle kenmerken van.

Hotdogje ofzo. Die dingen meuren toch niet zo?

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Hotdogje ofzo. Die dingen meuren toch niet zo?

Zelf vind ik een broodje kroket ook prima, of een zakje friet.

Probleem met eten is vooral dat sommigen het niet fatsoenlijk kunnen nuttigen. Ga je zitten, ligt er een klodder mosterd van de voorganger op de stoel, omdat hij dat zakje niet goed open kon scheuren.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Gerommel in de marge, niemand gaat voor een warme snack naar de bioscoop. Buiten dat bezoeken veruit de meeste mensen de bioscoop als ze net een warme (vette) maaltijd achter de kiezen hebben. Het huidige aanbod is daar ook op afgestemd: koude snacks, vaak veel suikers.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Splinters wrote:

Gerommel in de marge, niemand gaat voor een warme snack naar de bioscoop. Buiten dat bezoeken veruit de meeste mensen de bioscoop als ze net een warme (vette) maaltijd achter de kiezen hebben. Het huidige aanbod is daar ook op afgestemd: koude snacks, vaak veel suikers.

Daar heb je natuurlijk gelijk in.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Focus: Rialto's liefdesbaby - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Het heeft even geduurd, maar tien jaar na het eerste idee opent het Amsterdamse filmtheater Rialto een nieuwe vestiging in de Vrije Universiteit: Rialto VU. Als cadeautje is de entree voor alle films komend weekend slechts één euro. De ambities zijn groot want Rialto VU telt vier zalen: twee met 124 stoelen, één met 104 en één met 72 stoelen. De zalen zijn multifunctioneel, zodat ze als er geen films vertoond worden als collegezalen gebruikt kunnen worden. Wie nu denkt dat de zalen klaslokalen zijn met ongemakkelijke houten stoelen vergist zich, want de stoelen zijn comfortabel en geluid en beeld zijn state of the art. In het openingsweekend staan twintig films op het programma, van oude en nieuwe klassiekers tot voorpremières.

Rialto VU is sinds 4 november geopend en viert op 13 en 14 november haar ‘openingsweekend’.

https://rialto.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/618251fe9c6c8928ddf0a27392f226ee48a54aeb91202.jpg

Fotocredits: Melanie Lemahieu

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Korte klap

Laatste stand van zaken. Bioscopen mogen open blijven. En terecht.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Graaf Machine wrote:

(quote)

Maar weer eens de laatste ontwikkelingen opgezocht. Is weer iets uitgesteld. Gelukkig nog niet afgesteld.

Vue Cinema - Enschede

"In het oude postkantoor aan de Boulevard 1945 opent in 2022 een nieuwe stadsbioscoop.

Bioscoopketen Vue is onderdeel van Vue International, de grootste bioscoopketen in Europa. In Nederland heeft Vue al meer dan 20 bioscopen in 20 steden.

Vue Enschede

De verwachting is dat de nieuwe bioscoop in 2022 open gaat midden in het centrum van Enschede. De bioscoop krijgt 9 bioscoopzalen."

Je kunt overigens LIVE meekijken bij de bouw van de nieuwe VUE in Enschede.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

Zinloos. Ik denk dat het team van juristen rondom de overheid en de landsadvocaat zich drukker maken over toekomstige claims mbt nalatigheid en gezondheidsschade dan over deze rechtsgang.

Ik hoop dat de bioscoop open blijft. Zo niet, zonde van de proceskosten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.