- Home
- Filmforum
- Film - Video on Demand
- Video on demand - VOD
Video on demand - VOD
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Zit niet te wachten om op tien services geabonneerd te zijn om een beetje deftig naar series of films te kijken. Zolang men de krachten niet samenbundelt, zal je niet succesvol worden.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik betaal ook voor Netflix, maar het zou afbraak doen aan hun concurrentiepositie als andere bedrijven ook gesteund worden bedoel je dan? Ja, I suppose that's True.
Maar denk je echt dat Netflix ooit de Criterion catalog en dat soort films zou vertonen? Daar geven ze volgens mij geen donder om, dat soort films. Volgens mij hadden ze er 5 van voor 1950 toen ik laatst keek. Ik snap je redenering wel, maar ik zou er geen moment op durven te vertrouwen dat ook op dat vlak wel goedkomt met Netflix als megaspeler. Niet voor dat soort films betreft in ieder geval.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Ik denk dat Netflix best bereid is om de Criterion collectie mee op te nemen als Criterion die voor een schappelijke prijs aan Netflix aanbiedt. En ik denk dat Criterion daar best bereid toe is als blijkt dat ze hun films verder nog maar moeilijk kunnen slijten. Maar dat gaat dus nooit gebeuren wanneer Criterion zelf z'n streamdienst opzet en ze via daar hun investering kunnen recupereren..
Streaming/VOD is ondertussen een zekerheidje geworden voor de consument, dus daar kunnen ze zo langzamerhand niet meer onderuit. Maar het is duidelijk dat ze nog steeds allerlei koeien zoeken om uit te melken. Streamingdiensten versplinteren is daarin één optie en eentje die je als consument volgens mij écht niet wil steunen.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Maar denk je echt dat Netflix ooit de Criterion catalog en dat soort films zou vertonen?
Dat is gissen, maar ik vermoed van wel. Volgens mij zijn ze daar slim genoeg om te beseffen dat ze met dat soort acties een goede band opbouwen met 'de serieuzere filmliefhebber'. En een aantal films uit de Criterion-collectie heb ik via Netflix US ontdekt, het iets grotere werk zoals 12 Angry Men en Badlands.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Je kunt gelijk hebben OH, maar ik vind het nogal een gok. Wat als zoiets (een Criterion) failliet gaat? Denk je dat Netflix doorgaat met ouder werk restaureren, zoals Criterion doet? Ik geloof er geen fuck van namelijk, Criterion kan dat kostbare remasteren namelijk opvangen door de hoog geprijsde, met extra's overladen dvd's. In het scenario dat Criterion zelf blijft bestaan in het tijdperk waarin fysieke dragers steeds meer grond verliezen en hun catalogus licensen aan Netflix, dan zouden het voor Netflix ontzettend dure films zijn waar relatief weinig mensen naar zullen kijken. Als het anderzijds stuk gaat en Netflix blijft als enige grote speler overeind, dan denk ik dat ze hun schouders ophalen, zorgen voor een paar zoethoudertjes om het goedgelovige deel van die markt over de streep te trekken, en een simpel optelsommetjes maken: is dit kosten baten effectief, voor hoeveel werk het kost? En ik vrees (weet bijna zeker) dat het antwoord nee zal zijn.
Titels zoals degene die Zwolle noemt, zullen ze wellicht wel hebben, ze hebben er nu ook 5 (poehpoeh), maar dat is is niet wat ik bedoel. Ik heb het over een echt uitgebreide catalogus met zaken als Tsjechische new wave, Ozu, Duits Expressionisme, Zweedse silent films van Sjostrom, een filmfestival film uit Ecuador, Poolse meesterwerkjes, dat soort dingen. Die paar titels zijn leuk voor de gemiddelde Netflix kijker die eens in het jaar eens gek wil doen, maar het is nauwelijks wat als dat je primaire interesse is.
En daarnaast, wat moet je als filmliefhebber in de tussentijd doen, je erbij neerleggen dat de films waar je van houd niet voor je beschikbaar zijn? Althans ze zijn het wel, maar uit tactische overwegingen negeer je dat, in de hoop dat de grootste kanshebber om overeind te blijven in de VOD markt ze uiteindelijk aan gaat bieden in een enorm alle liefhebberijen dekkend aanbod, ook al geven ze geen enkele blijk die filmliefhebbers te willen cateren in hun huidige aanbod? Het spijt me OH, als ik op een of andere wijze zou weten dat je gelijk had zou het anders zijn, maar dit lijkt me echt een pipe dream...
Ik zie het filmaanbod een beetje als een compleet aanbod van winkels. Slager, bakker, groentenboer, kruidenier, etc. De moderne grote supermarkten hebben heel erg veel, maar ze zullen nooit een geweldig aanbod hebben voor iemand die geïnteresseerd is in een specifiek deel van hun inventaris, wat ook nog eens niet zo goed verkocht wordt als de chips en cola. Een supermarkt gaat rosebier verkopen als de markt daar behoefte aan heeft, schakelt over op radler achtige alcoholarme niertje wanneer dat goed gaat verkopen en zijn zelfs soms bereid streekbieren te gaan verkopen als dat hip wordt, of een stukje markt mee te pakken van de IPA populariteit. Maar ze zullen nooit streven naar een compleet aanbod voor de speciaalbier-liefhebber. En Netflix is een supermarkt. Ik ben het met je eens dat de huidige versplintering een kwalijke zaak is, maar dan op het front van NetFlix, HBO, AMC, Hulu, Pandora etc. Spelers als Mubi, BFI en Criterion bedienen echt een ander gedeelte van de markt.
Als nou die eerste groep de krachten zou bundelen en de tweede ook (met Kino, Arrow, Second Run en Eureka/Moc ofzo) dan zou ik als eerste lopen te kraaien van plezier. Maar ik betwijfel ten zeerste of het pad dat OH voorstelt met alleen Netflix steunen leidt naar een situatie waarin Netflix zorgt dat die films op grote schaal beschikbaar worden gemaakt. Sterker nog, ik kan het me niet voorstellen, gezien de tijd en geld dat zoiets kost.
Kan het niet ook een beetje zijn dat jij er beter mee kan leven, omdat je niet zo van de classics bent, OH? Maar als we naar jouw voorkeuren kijken, denk je dat een Netflix ooit zou willen (ik heb niet niet over kunnen hier) om te doen wat een Crunchyroll (volgens mij, ik ken het niet echt) doet? Zelfs als (of wanneer) Netflix inderdaad de muren van het internationaal copyright weet te slijten en het aanbod van Netflix Asia (ik gooi alles even bij elkaar) er hier bijkomt, dan zullen daar nog niet die door jou zo gewaardeerde quirky directors bijzitten verwacht ik. Of denk je daar anders over?
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Volgens mij hadden ze er 5 van voor 1950 toen ik laatst keek.
Dat zijn er dan nu overigens 6, terwijl we aan het praten zijn. Pinocchio (1940) is vandaag toegevoegd.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ben het overigens eens met je verhaal, JM, met als kanttekening dat US er wel meer had/heeft en NL nog die kant op zou kunnen gaan. Maar dat écht experimentele werk zul je er niet snel vinden en zou ook misplaatst aanvoelen op Netflix. Als ze kunnen kiezen tussen 100 van dat soort films en 1 eigen serie zullen ze altijd voor dat laatste gaan.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Ik verwacht zeker niet dat Netflix ooit de rol van een Criterion actief zal overnemen, of zich vol gaat richten op weirde Aziatische film. Maar om nog maar eens de parallel te trekken met de muziekwereld, dat doen Spotify en Apple Music ook niet. Die hebben er voor gezorgd dat hun platform zo aantrekkelijk is dat de rest vragende partij is hun muziek aan te bieden op het platform. Netflix is nu inderdaad een supermarket, maar een Spotify bijvoorbeeld niet. Die bieden gewoon aan wat ik wil luisteren, en ik kan je verzekeren dat dat nog iets obscuurders en meer niche is dan de films die ik kijk.
Dat een label als Criterion ten onder zou gaan zou inderdaad jammer zijn (al vind ik er verder zelf niks aan), maar dat zou dan toch vooral te maken hebben met hun eigen dwaasheid. Iets wat nog volop leeft in de filmwereld en waar we uiteindelijk vanaf moeten. Dat vasthouden aan oude waarden is gewoon ridicuul (en dan heb ik het niet over de films zelf, maar distributiemethoden enzo).
Wat je als liefhebber daar verder aan kan doen ik wat de meesten al 20 jaar doen lijkt me. Ik ben best bereid te betalen voor films, maar niet aan een system dat mij uiteindelijk weer als melkkoe ziet. Zelfs al heb ik er ondertussen wel het geld voor. Het is jammer dat de consument zich vaak zo onderdanig voelt, terwijl de enige bestaansreden van een bedrijf het verlenen van een product of service aan consumenten is. Die waardenverhouding ligt al een paar jaren serieus verkeerd.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Met al díe gedachtes ben ik het eens 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dat een label als Criterion ten onder zou gaan zou inderdaad jammer zijn (al vind ik er verder zelf niks aan), maar dat zou dan toch vooral te maken hebben met hun eigen dwaasheid.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Restauratie is vrij duur, tekstschrijvers voor essays, extra's produceren. Telt wel op hoor 
Was mooi artikeltje op Indiewire over, maar ik kan hem zo gauw niet vinden
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Er komt weer een VOD-dienst bij:
'Ziggo lanceert dit najaar aparte Nederlandse online videodienst' | Nieuws | Entertainment Business
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zou voor luiaards als ik die moeilijk vrij kunnen krijgen en niet persé warm worden van festivalpoespas en meerdere films op een dag wel een uitkomst zijn. Ik houd het ook in de gaten!
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Klinkt goed ja, maar pricing is wel echt essentieel ... dat of het moet erg eenvoudig zijn om bijv. maar voor 1 maand een abo te nemen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Netflix heeft weinig concurrentie, maar hoe lang nog? | BNR Nieuwsradio
Het wachten is op Amazon Prime
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Dit is niet onaardig, een soort Mubi achtige dienst in Nederland:
10 films & documentaires voor 5 euro. Check vooral even de FAQ
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Zie ook dit topic: Film >> Algemeen >> Cinetree
Wel aardig initiatief, maar ik krijg een beetje het idee van de Quality Film Collectie onder de VOD diensten.
Voor de filmliefhebber wellicht net wat te beperkt.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Het valt me nu op dat Moviemeter een Videoland-overzicht heeft. Sinds wanneer is dat? Het aanbod qua films valt me in ieder geval mee.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
centurion81
-
- 2066 messages
- 1986 votes
Nu ik het Videoland overzicht zo overzichtelijk naast het Netflix overzicht kan zien valt me wel op hoe weinig Videoland als dienst toevoegt wanneer je Netflix al hebt. Qua films dan. Qua series hebben ze de USP dat ze veel NL series hebben, voor wie dat wil zien 
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Film.nl nieuwe zoekmachine voor films en series
Hadden we dit niet al? Ik had namelijk het idee van wel.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Amazon Prime komt binnenkort naar Nederland
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
The Criterion Channel, a premium option for FilmStruck subscribers, will be our home base in the streaming space, programmed and produced by the Criterion team, where we can take our mission to a whole new level.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
M'n eerste reactie vanmiddag was heel blij, maar ik moet nog zien of en wanneer het naar Nederland komt. Zie het nog niet zo snel gebeuren. En of de verversingsgraad hoog genoeg is om mensen die een deel van de Criterion catalogus al bezitten of gezien hebben (naast het meer wisselende Filmstruck aanbod), blijvend lid te laten blijven.
De info over welke platformen en wat de abo's precies inhouden, is wel frustrerend karig, en dat zie je ook een beetje gereflecteerd worden in de comments op de Criterion site. Dat had beter gekund. De FAQ op Filmstruck.com zijn iets duidelijker.
Maar ik stel het niet op prijs dat ik tot in hun twitter reacties moet graven om erachter te komen dat ze naar internationale expansie kijken, en meer bekend maken wanneer er nieuws is. Zeg gewoon US only in de FAQ, en dat dit in de toekomst hopelijk wijzigt. 
centurion81
-
- 2066 messages
- 1986 votes
mmm en HBO stopt in Nederland, de programma's gaan naar Ziggo MyPrime
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nog wat vertraging in de lancering van Filmstruck:
We want to share some news that the launch of FilmStruck is delayed until November as we work to complete a seamless and easy registration process for subscribers.
Just like the final stages of completing a film, this additional time will allow us to put the finishing touches on FilmStruck in order to bring you a premium service with beautifully curated content and the largest streaming library of world-renowned arthouse, indie, cult and foreign films. Rest assured, we're working hard to bring you the high-quality streaming movie service you've been waiting for.
Thank you for both your patience and your enthusiastic interest in FilmStruck.
The FilmStruck Team
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik vraag me af of deze uiteindelijk naar ons landje toekomt, en in welke vorm. Maar voornamelijk hoelang het zal duren. Ik vrees Lang.
Want dat wordt natuurlijk niet beter wanneer het geen weken duurt, maar jaren. Of decennia