• 177.886 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.835 votes
Profile

Video on demand - VOD

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Jimmiie wrote:

de bezorgchinees,

de pizzakoerier,

de dierenasielen,

e-mail,

online shoppen,

internetbankieren,

Video On Demand.....

Ligt het nu aan mij, of zijn we hondslui geworden?

Gemak wint altijd. Zie bv de Senseo, ik verwacht dat downloaden of dan in ieder geval de verder ontwikkeling van software en het aanbod langzaam zal inzakken. Gewoon omdat het makkelijker is. Ik ben zelfs bang dat een beperkt aanbod niet eens een probleem is. Voor de liefhebber wel natuurlijk. Maar de meeste mensen willen toch gewoon het ding aanzetten en de top 10 boxoffice zien.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

'Apple TV wil zelf content gaan produceren' | Economie | de Volkskrant

Apple zou op zijn langverwachte streamingdienst zelfgemaakte langlopende series willen aanbieden, zoals ook Netflix en Amazon dat doen. Het is niet duidelijk of Apple zich wil richten op tv-series, films of beide.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n verschil is in licentie problematiek tussen de ouderwetse videotheken en video-on-demand diensten?

Volgens mij verhuren die paar videotheken die er nog zijn nog steeds netjes een redelijk aanbod binnen afzienbare tijd (de release datums zoals vermeld op deze site) nadat ze uitgedraaid zijn in de bioscoop. Als ik op filmclub.nl kijk en mijn favoriete 2014 lijstje intik valt dit aanbod enigszins mee.

Al zijn toch redelijk bekende namen als Wild tales, Tommy en Magical girl al niet te vinden, laat staan de Europese films (Im labyrinth des Schweigens, La french, Marie Heurtin, Tu dors Nicole etc.), terwijl die toch op elke filmsite jaarlijstjes wel genoemd worden.

Het halen en brengen van je schijfje is zeer onpraktisch (eigenlijk niet meer van deze tijd) en videotheken in de buurt zijn simpelweg niet meer beschikbaar.

Video on demand zou logischerwijs een uitkomst moeten zijn met onbewerkt voorradig (nooit uitverhuurd) HD materiaal ook, waar de videotheken vaak alleen SD hebben. Maar niks is minder waar.

Mijn ervaring met Netflix (een klein jaartje geleden) is dat hun aanbod nog veel beperkter en trager is dan de videotheek. Ook videoland lijkt nergens op, terwijl je hier juist hetzelfde aanbod van een heel stel videotheken samen zou verwachten maar dan online.

Blijkbaar gelden hier exclusieve rechten voor inkopende partijen. Voor zover ik weet is het onmogelijk om via een on demand dienst binnen een jaar een fatsoenlijk deel van de volgens de meeste filmsites 50 beste films per jaar te kijken.

Waarom? Blijkbaar mogen we de film zien in Nederland (ook zo iets belachelijks, al die verschillende regio's en release datums in deze snelle internet tijd), maar het moet wel op een gedateerde manier.

Ik zou het liefst thuis kijken, maar hoe kun je in vredesnaam netjes legaal thuis films kijken (binnen een redelijke termijn nadat je er enthousiast over gelezen of gehoord hebt) zonder 50 films te moeten kopen waarvan je er uiteindelijk hooguit 20 echt top vindt?

Een qua aanbod met Spotify vergelijkbare verhuurdienst, maar dan voor films, zou ideaal zijn. En ik ben er van overtuigd dat 80% van de mensen een maandabonnement zou nemen (met dus enorme inkomsten voor de filmindustrie) maar het lijkt een utopie. En daarmee ook het uitbannen van het illegaal kijken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

doncorleone wrote:

Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n verschil is in licentie problematiek tussen de ouderwetse videotheken en video-on-demand diensten?

Goeie vraag. Ik vermoed omdat videotheken (en daarmee ook distributeurs) destijds een beter verdienmodel hadden, toen men nog bereid was 4 euro te betalen voor een dagfilm. Men huurde meer dus kon de catalogus breder zijn.

Distributeurs moeten ook bereid zijn deals te maken met VOD-diensten. Het schijnt dat Netflix maar 1500 euro betaalt voor een titel, dus dat is niet echt lucratief.

Het aanbod op Ziggo en Videoland e.d. is inderdaad vrij beperkt.

De Europese Unie is op de filmmarkt verre van een Unie. Voor elk land zijn er weer exclusieve filmrechten. Dat staat brede Europese contracten in de weg, waardoor het aanbod op Netflix hier ook beperkter zal zijn. Men moet voor elk land opnieuw de rechten voor een film veiligstellen.

De Europese Unie is nu bezig regelgeving op te stellen die er voor moet zorgen dat rechtenverkoop in de gehele Unie kan vergemakkelijken en verspoedigen.

Tot die regelgeving er is zal het aanbod op VOD-diensten ook wel beperkt blijven.

Al is het inderdaad wel zo dat de 'ouderwetse' videotheek meer aanbod had. Maar de consument had toen qua vrijetijdsbesteding minder opties. Er is meer 'concurrentie' gekomen van series, internet, YouTube etc.

Filmmaatschappijen zouden nu juist moeten profiteren van het VOD-tijdperk, maar zolang de prijzen voor nieuwe films nog op 5 euro liggen (belachelijk hoog bedrag), wordt dat geen succes.

Een qua aanbod met Spotify vergelijkbare verhuurdienst, maar dan voor films, zou ideaal zijn. En ik ben er van overtuigd dat 80% van de mensen een maandabonnement zou nemen (met dus enorme inkomsten voor de filmindustrie) maar het lijkt een utopie. En daarmee ook het uitbannen van het illegaal kijken.

Ja, was er maar een vergelijkbare dienst voor films als Spotify.

Door het versplinterde filmlandschap zal die er voorlopig zal niet komen, maar het VOD-aanbod kan er alleen maar beter op worden.

De filmindustrie zou zelf met een volwaardig filmalternatief voor Netflix moeten komen, met betaalbare prijzen.

Zonde dat Ximon failliet is gegaan. Die had wel een breed en kwalitatief goed aanbod.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

kappeuter: Bedankt voor je uitleg wat betreft de Europese rechterverkoop.

Het is te hopen dat een vereenvoudiging inderdaad tot grotere deals en dus ruimer aanbod leidt, maar ik betwijfel het.

Er zijn te veel partijen, en blijkbaar willen ze er een grote doorlopende veiling van maken (welke club het meeste biedt voor de exclusieve rechten, en voor waneer en hoe lang beschikbaar). Totaal niet film-liefhebber vriendelijk dus.

Het vervelende is dat het de meeste mensen niks boeit, en daardoor kan het ook zo door gaan.

De meesten willen niet een bepaald lijstje van titels zien, maar kiezen gewoon die tegel uit de site die de meeste prikkels oproept.

Je kunt je ook afvragen of al die verschillende premiere momenten (in sommige landen vele maanden later) nog wel van deze tijd zijn terwijl de informatiestroom steeds sneller gaat. M.a.w.: iedereen wordt op het zelfde moment enthousiast gemaakt dmv trailers, blogs en interviews, maar afhankelijk van waar je woont kun je pas wat met dat enthousiasme als er al weer totaal andere films in de aandacht staan. In het pre-internet tijdperk maakte het allemaal niet zo veel uit, maar de aarde is kleiner geworden. Waarom geen global services?

Mocht er ooit wél een VOD aanbieder komen die gewoon het overgrote deel heeft wat in de theaters heeft gedraaid, inclusief een mooi aanbod van de zgn. filmhuis titels (en wel op de normale verhuur release datums), dan zou ik pleiten voor maandabonnementen naast de stuks prijzen.

Bijvoorbeeld €15,- Euro per maand met een maximum van 6 films, en €25,- per maand onbeperkt. Moet je eens kijken wat een nieuwe markt er dan wordt aangeboord..

Het lijkt mij allemaal zo makkelijk te realiseren, als de productiemaatschappijen collectief zoiets zouden laten ontwikkelen.

Ajax&Filmfreak

• 3361 messages
  • 3729 votes

Wat voor ervaring hebben jullie met online videotheken?

Is het wat dat streamen?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

@ Ajax&Filmfreak

Netflix bevalt zeker goed. Bijna nooit haperingen. Voor de filmliefhebber is het aanbod wel wat beperkt, maar omdat het aanbod regelmatig wordt uitgebreid vind ik het toch een mooie dienst met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Ziggo on demand vind ik gewoon te duur. 5 euro voor een recente film. En geloof ik nog een euro extra voor HD-titels...

iTunes daar heb ik geen ervaring mee, maar die heeft volgens mij ook van die belachelijke prijzen.

Ajax&Filmfreak

• 3361 messages
  • 3729 votes

Netnix ken ik en is helaas niet geschikt voor mij, ik vind het film aanbod bedroevend, en serie's waar ik het wel geschikt voor vind kijk ik niet.

Ziggo on demand is niet alleen te duur, het is ook matige beeld en geluidskwaliteit in vergelijking met een Blu-ray, zelfs een Blu-ray rip geeft beter beeld en geluid.

Zijn er niet gewoon online videotheken waar je ongeveer het zelfde aanbod hebt als een videotheek vroeger? Met dus hun oudere voorraad en iedere week nieuwe aanwas...

Op zich zou dat ideaal zijn.

Als ik daar gewoon een blu-ray vandaan kan streamen die ik in geval van dagfilm 24 uur mag bekijken en weekfilms een paar dagen zou ik ondanks dat ik niets fysieks in handen krijg, bereid zijn daar dezelfde prijzen voor te betalen als wanneer ik voorheen zou huren.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ajax&Filmfreak wrote:

Zijn er niet gewoon online videotheken waar je ongeveer het zelfde aanbod hebt als een videotheek vroeger? Met dus hun oudere voorraad en iedere week nieuwe aanwas...

Nou volgens mij niet nee...

Of je moet alleen de 'populaire meuk' willen zien, dan is Videoland wellicht wel een optie.

Of Pathé Thuis

Maar ik vrees dat het maar een fractie is van het aanbod dat videotheken vroeger boden. Nou brengen Nederlandse distributeurs ook niet zoveel meer uit als vroeger. Er zijn veel factoren die het negatief beïnvloeden.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ik zit juist een beetje rond te neuzen in Videoland vanwege de Bonds. De eerste twee weken zijn gratis, maar daar zal het ook bij blijven vrees ik. Wat een rommeltje vergeleken met Netflix.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Ajax&Filmfreak wrote:

Netnix ken ik en is helaas niet geschikt voor mij, ik vind het film aanbod bedroevend, en serie's waar ik het wel geschikt voor vind kijk ik niet.

Ziggo on demand is niet alleen te duur, het is ook matige beeld en geluidskwaliteit in vergelijking met een Blu-ray, zelfs een Blu-ray rip geeft beter beeld en geluid.

Als ik daar gewoon een blu-ray vandaan kan streamen die ik in geval van dagfilm 24 uur mag bekijken en weekfilms een paar dagen zou ik ondanks dat ik niets fysieks in handen krijg, bereid zijn daar dezelfde prijzen voor te betalen als wanneer ik voorheen zou huren.

Ik ben het met je eens. Zowel wat betreft het armzalige aanbod van Netflix, als de simpele behoefte aan een moderne (online dus) videotheek. Vergeleken met het videotheken tijdperk, en zeker gezien de enorme technische mogelijkheden van nu, vind ik de huidige situatie erg teleurstellend.

Je zou i.i.g. een centrale zoek/faciliterende site moeten hebben waar je alle gewenste titels makkelijk kunt vinden zonder zelf alle losse aanbiedders af te moeten speuren.

Maar eigenlijk zou er gewoon één grote wereldwijd opererende VOD dienst moeten zijn zonder al die discrimenerende landen beperkingen. Er is ook zo veel mogelijk qua abonnementsvormen. Ik denk dat de verhuur mark enorm zou kunnen groeien als er 1 goed systeem met een groot, snel (geen jaren wachten) en betaalbaar aanbod is. Aan het einde van de draadjes kunnen dan alle verschillende maatschappijen zitten die nu ook willen vangen, maar daar moet je de consument niet mee lastig vallen zoals nu met de versnippering.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Netflix US is meer dan prima hoor, naar mijn mening.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Zwolle84 wrote:

Netflix US is meer dan prima hoor, naar mijn mening.

Misschien ben ik niet goed op de hoogte, maar is al die content beschikbaar voor ons dan?

Waar kan ik in hun totale aanbod zoeken?

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

doncorleone wrote:

(quote)

Misschien ben ik niet goed op de hoogte, maar is al die content beschikbaar voor ons dan?

Waar kan ik in hun totale aanbod zoeken?

Officieel niet, maar met een dienst als Unblock US kun je je voordoen als Amerikaan. Netflix en Unblock hebben beide een gratis proefperiode. Netflix zelf is één en hetzelfde account, ongeacht het land.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Officieel niet, maar met een dienst als Unblock US kun je je voordoen als Amerikaan. Netflix en Unblock hebben beide een gratis proefperiode. Netflix zelf is één en hetzelfde account, ongeacht het land.

Bedankt voor de uitleg.

Wat ik eigenlijk zoek, en verwacht van een goede VOD service is dat je rond deze tijd toch zeker het gros van de interessante 2014 films zou moeten kunnen zien.

Dan heb ik het over niet al te exotische titels als: Whiplash, Relatos Salvajes, Mommy, Birdman, Gone girl, Selma, St. Vincent, Get on up, Samba, Lucy, Edge of tomorrow, Interstellar, Magical girl, La french, Im labyrinth des Schweigens, Marie Hearten, Tu dors Nicole.

Ik vraag me af of dat inderdaad het geval is. Heb jij daar een beeld van?

Daarnaast vind ik een voorwaarde dat het betaalbaar blijft als je 2 films per week zou kijken.

Zelf heb ik een hele rits gezien (waarvan ik lig bovenstaande titels wel waardeerde) via allerlei mogelijke manieren, inclusief filmhuizen en aanschaf (ook met de conclusie achteraf dat ik de film liever had gehuurd).

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

doncorleone wrote:

Wat ik eigenlijk zoek, en verwacht van een goede VOD service is dat je rond deze tijd toch zeker het gros van de interessante 2014 films zou moeten kunnen zien.

Dan heb ik het over niet al te exotische titels als: Whiplash, Relatos Salvajes, Mommy, Birman, Gone girl, Selma, St. Vincent, Get on up, Samba, Lucy, Edge of tomorrow, Interstellar, Magical girl, La french, Im labyrinth des Schweigens, Marie Hearten, Tu dors Nicole.

Ik vraag me af of dat inderdaad het geval is.

In dat geval kun je je de moeite beter besparen vrees ik, dat rijtje zul je (nog) niet vinden. Ik vind het zelf eerlijk gezegd ook niet realistisch om dat voor dit bedrag te verwachten, aangezien die films gemiddeld nog 15 euro (ruim 1,5x het abonnementsgeld per maand) in de winkel kosten.

Je moet eerder denken aan 2013-blockbusters. Indies bieden ze wel gloednieuw. En daarnaast een zeer mooie, uiteenlopende collectie van klassiekers, obscuur materiaal, genrefilms, de nieuwste series etc.

Dit is bijvoorbeeld de oktoberlijst: Netflix October 2015: Movies, Netflix Movies, Netflix Series, Netflix Originals And More - decider.com

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Bedankt voor je antwoord, en daarmee kun je dezelfde vraag als privebericht negeren.

Tja, het is maar wat je verwacht. Ik denk toch echt aan het aanbod van een ouderwetse videotheek. En dat was toch een groot aanbod, redelijk kort nadat een film was uitgedraaid in de bioscoop. Bij een goede keten kon je ook nog het e.e.a. van ander filealen bestellen. Zoiets zou je nu online verwachten.

Daar zijn allemaal abonnementsvormen / prijzen voor te bedenken natuurlijk.

Ik vind 3 jaar wachten op een film waar je over hebt gelezen wel erg lang. Ik schaf het liefst die 15 a 20 films aan per jaar die ik het meest waardeer nadat ik alles tegen een redelijke prijs heb gezien (bvk thuis dus). En dan heb ik er best 10 a 15 Euro voor over.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Wat betreft Spotify, daar is natuurlijk lang niet alles qua muziek op te vinden, maar wel praktisch alles van de grote labels, wat (in het westen) betekent dat het voor de meeste mensen voldoende is. Een vergelijkbare dienst voor film zou dus opgezet moeten worden door of met de grote studio's. Ik heb even gekeken, voor de VS hebben de grote studio's 81% van de box office van 2014 in handen, voor Nederland was dat 49%. Als ze dan nog een paar onafhankelijke distributeurs in elk land kunnen interesseren heb je ook een dienst die compleet genoeg is voor veel mensen. Dat zou dan op te splitsen kunnen zijn in een per stuk dienst (4-6 maanden na bioscooprelease), een premium dienst (vergelijkbaar met Film1, met films die 6 tot 12 maanden oud zijn) en een goedkopere dienst (vergelijkbaar met Netflix).

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

doncorleone wrote:

Dan heb ik het over niet al te exotische titels als: Whiplash, Relatos Salvajes, Mommy, Birdman, Gone girl, Selma, St. Vincent, Get on up, Samba, Lucy, Edge of tomorrow, Interstellar, Magical girl, La french, Im labyrinth des Schweigens, Marie Hearten, Tu dors Nicole.

Ik vraag me af of dat inderdaad het geval is. Heb jij daar een beeld van?

Dat soort films kun je over het algemeen huren bij diensten als Ziggo on Demand of iTunes. Waar je per film betaalt, net als in de videotheek vroeger. In de videotheek kon je ook niet voor een tientje per maand alles huren, dus om dat van diensten als Netflix wel te verlangen lijkt me niet realistisch.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jordy wrote:

Dat soort films kun je over het algemeen huren bij diensten als Ziggo on Demand of iTunes. Waar je per film betaalt, net als in de videotheek vroeger.

Vind jij zelf 5 euro voor een film en zelfs 6 euro voor een HD-titel een acceptabele / realistische prijs?

In de videotheek kon je ook niet voor een tientje per maand alles huren, dus om dat van diensten als Netflix wel te verlangen lijkt me niet realistisch.

Anno 2015 kun je in de videotheek voor 10 euro per maand alles huren (Filmclub, Videoland). Ik snap ook wel dat het een laatste redmiddel is om überhaupt nog klanten te trekken. Het filmaanbod van nieuwe titels is wel een stuk minder geworden. Voor zover er nog videotheken zijn.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Oh haha dat wist ik niet.

De prijzen zijn inderdaad net iets te hoog. Alhoewel, ik betaalde in de jaren '90 bij Videoland ook 10 gulden voor een dagfilm. En dan moest ik ook nog twee keer de deur uit

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jeetje. Tien gulden voor een dagfilm?

Het meeste dat ik in het guldentijdperk heb betaald heb is 7,50 gulden. Dat was toen de gangbare prijs.

Ik ben best bereid af en toe 2,50 voor een titel te betalen die ik heel graag wil zien.

Natuurlijk maken de VOD-aanbieders ook kosten, maar je zou zeggen dat het vanwege de digitalisering goedkoper zou moeten zijn, en dat het (na wellicht behoorlijke aanloopkosten voor opzetten infrastructuur) niet meer zoveel hoeft te kosten. Je betaalt als consument al per maand een bedrag voor inbruikleen van de mediabox.

alexander038

• 957 messages
  • 1295 votes

Ik denk dat Jordy zich vergist heeft, want de prijs van dagfilms in de jaren '80-'90 was volgens mij overal 7,50 gulden.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Nee hoor. In de jaren '90 werd het in mijn toenmalige woonplaats ook 10 gulden. Ex-rental videobanden waren toen soms wel 20 of 25 gulden trouwens.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik werkte zelf in die videoland, dus dat weet ik echt nog wel

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik huurde vroeger video's waarvoor ik 100 gulden borg moest betalen... O.. wacht... Laat maar

alexander038

• 957 messages
  • 1295 votes

Ok

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kappeuter wrote:

Ik ben best bereid af en toe 2,50 voor een titel te betalen die ik heel graag wil zien.

Ik ook, ik heb het idee dat er met dat soort prijzen veel meer geld te verdienen is voor online verhuurders. Maar goed, ze zullen er wel onderzoek naar gedaan hebben. Ik ken in ieder geval echt werkelijk niemand die bereid is 5+ euro te betalen om een film digitaal te huren met bijbehorende beperkingen.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

In Film > Algemeen > BFI Player+:

Misschien leuk voor wie in de UK woont op het moment of een VPN of smart proxy heeft: BFI lanceert eigen subscription dienst: BFI Player Plus - unlimited movie streaming - player.bfi.org.uk

Hier zijn de FAQ

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.