- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- de Canon van de Nederlandse Film
de Canon van de Nederlandse Film
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Net als wat Wouter ook al aan gaf. Het is onvermijdelijk dat hier niet over gediscussieerd gaat worden.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Over 'de inhoud', maar ik struikel nog steeds over de bedoeling (16 titels omdat ze de lijst niet zo lang wilden (waarom dan 16?), en waarom niet een voordiscussie (een shortlist) ipv een nadiscussie). Het idee van 'een canon' zelf zou tot discussie moeten staan, ipv dat een select groepje opeens toch maar met een lijstje aan komt kakken. "Wat is het nut?" is dan toch wel een normale reactie, iets wat de samenstellers etc. met hangen en wurgen proberen uit te leggen maar daarin compleet falen.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Ik heb even gekeken welke films ik "mis" in de Canon. Dat wordt best wel een lang lijstje
(...)
Uitstekend lijstje, zou grotendeels mijn keuze zijn.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Inderdaad. Het komt een beetje over alsof er een lijstje gemaakt moet worden voor het geval er een atoomoorlog uitbreekt en aliens na 100 eeuwen konden zien wat onze beste films waren.
Zo heb je in Amerika ook al heel lang een lijst met films die bewaard moeten blijven voor het nageslacht bijvoorbeeld. Beetje vergezocht allemaal.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nogmaals, de canon is geen selectie van beste films.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Meest belangrijke films dan, of gezichtsbepalende films.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Meest invloedrijke films zou ik zeggen.
Als je de Canon gebruikt om in 't onderwijs de Nederlandse film uit te leggen, dan is het natuurlijk uitstekend geschikt. Ik zou het als nikswetende puberende 14jarige misschien wel cool vinden dat er een lijstje is die zich NL film noemt, ipv steeds door te zeiken dat er teveel sex in Nederlandse films zit omdat Opa Harrie dat telkens aan de borreltafel zit te vertellen.
(Want hij zag in zijn hele leven maar 1 Nederlandse film en dat was Turks Fruit en er was teveel bloot en voor zijn gemoedsrust maar even vergeten dat ie juist die film heeft gezien vanwege het bloot)
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Nogmaals, de canon is geen selectie van beste films.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Als 2 Druppels Water hoef ik niet te zien. Die kan het boek (Donkere Kamer van Damokles) nooit, maar dan ook nooit evenaren.
Inderdaad. In het kader van de boekverfilming in het canon opgenomen of zo en dan op veilig gespeeld door voor de combinatie Rademakers/Hermans te kiezen. De slechte boekverfilming is een Hollandse traditie op zich, dus wat dat betreft wel een prima keuze.
Had dan (inderdaad FK) Spoorloos genomen. Verder begrijp ik ook niet waarom Soldaat van Oranje er niet in zit. Qua regie, acteerwerk, muziek een ijkpunt in de filmhistorie.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3859 votes
Verder begrijp ik ook niet waarom Soldaat van Oranje er niet in zit. Qua regie, acteerwerk, muziek een ijkpunt in de filmhistorie.
Ze wilden maar 1 film per regisseur dus was kiezen tussen Turks Fruit en Soldaat van Oranje en ze vonden dat ze niet om Turks Fruit heen konden. Ze wilden ook maar 1 oorlogsfilm en ze hadden met Als Twee Druppels water een goed alternatief.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Ze wilden maar 1 film per regisseur dus
Ik dacht dat het ging om het belang van de film ongeacht welke regisseur. Maar het komt er inderdaad op neer dat ze een aantal regisseurs uitgekozen hadden en vervolgens daar maar een film bij gegrabbeld hebben.
Ze wilden ook maar 1 oorlogsfilm en ze hadden met Als Twee Druppels water een goed alternatief.
Als Twee Druppels water is geen oorlogsfilm maar meer psychologisch drama, waarin WO2 een decor is. Net zoals Allo Allo ook geen oorlogsserie is.
Ik begin de canon steeds meer een elitair lachertje te vinden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik dacht dat het ging om het belang van de film ongeacht welke regisseur. Maar het komt er inderdaad op neer dat ze een aantal regisseurs uitgekozen hadden en vervolgens daar maar een film bij gegrabbeld hebben.
Je draait de volgorde om, enkel om de lijst belachelijk te maken. Max. 1 film per regisseur vind ik redelijk. Zou ik ook voor gekozen hebben.
Dus daarom naast Turks Fruit niet ook nog eens Soldaat van Oranje.
Het blijft passen en meten.
Als Twee Druppels Water is in de eerste plaats geen oorlogsfilm. Maar in de tweede plaats zeker wel.Gaat toch ook wel degelijk over verzet en verraad in WOII.
Productioneel gezien was de film zeker een mijlpaal in de Nederlandse filmgeschiedenis. Producties van dit formaat waren er hiervoor niet. En met de Franse cameraman Raoul Coutard, die een paar jaar later Le Mépris schoot. Er was in feite geen filmindustrie.
Ik had net als FK voor Dorp aan de Rivier gekozen trouwens. En Blue Movie ipv Turks Fruit. Dan had Soldaat van Oranje gekozen kunnen worden als oorlogsfilm.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Je draait de volgorde om
Welke volgorde draai ik om?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Jij stelt dat men eerst een regisseur koos en dan pas een film.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Als Soldaat van Oranje niet tot het canon kan behoren omdat er al een andere film van dezelfde regisseur erin staat, dan schiet het toch zijn doel voorbij lijkt me zo. Dan gaat het niet om het belang van de film in kwestie maar om van alle toonaangevende regisseur een film te hebben. Dus lijkt het m.i dus eerder regisseurslijst.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Eens. Volgens mij zou twee Verhoevenfilms sowieso niet overdreven zijn in die lijst. Zelfs drie zou mogen: Zwartboek kan lastig eruit gelaten worden.
Zouden de Zweden ook maar 1 Bergman opnemen?
timbo_
-
- 13116 messages
- 3859 votes
ipv Turks Fruit.
Hun vonden dat ze niet om Turks Fruit heen konden mede omdat die film niet alleen op zichzelf stond maar ook nog stond voor de doorbraak van Verhoeven, Hauer en Van de Ven en omdat deze film ook nog door het Nederlandse publiek was uitgeroepen tot film van de eeuw in 2000.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Dat zegt dan heel wat over de bestaande vooroordelen betreft de NL film. Zo'n zooi wil je toch niet als representatief beschouwen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vooroordelen van wie? Van jou? 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Onder andere. Maar ik neem aan dat de vele reacties bij de NL film op deze site je ook niet ontgaan zijn. De helft van de berichten van mensen als Quentin en Quido bestaat uit het counteren van die vooroordelen.
En aangezien ik weinig NL films kijk zijn dat zeker niet allemaal reacties op mijn vooroordelen 
Ik hou me trouwens nog steeds aangeraden om m'n eigen vooroordelen weg te werken. Van Warmerdam heeft mijn beeld van de NL film een ietsje opgekrikt maar verder heb ik nog steeds weinig positiefs gezien.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dat zegt dan heel wat over de bestaande vooroordelen betreft de NL film. Zo'n zooi wil je toch niet als representatief beschouwen.
Ik probeer het objectief te benaderen. Anders moet je het geen canon noemen. Dan noem ik het mijn top zoveel.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Onder andere. Maar ik neem aan dat de vele reacties bij de NL film op deze site je ook niet ontgaan zijn. De helft van de berichten van mensen als Quentin en Quido bestaat uit het counteren van die vooroordelen.
En aangezien ik weinig NL films kijk zijn dat zeker niet allemaal reacties op mijn vooroordelen 
Waarschijnlijk zijn dat vele figuren die, net als jij, van Nederlandse films weinig kaas hebben gegeten...
Ik hou me trouwens nog steeds aangeraden om m'n eigen vooroordelen weg te werken. Van Warmerdam heeft mijn beeld van de NL film een ietsje opgekrikt maar verder heb ik nog steeds weinig positiefs gezien.
Nederlands Filmfestival begint woensdag.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Waarschijnlijk zijn dat vele figuren die, net als jij, van Nederlandse films weinig kaas hebben gegeten..
Ben ik redelijk zeker van, maar van wat ik ervan gezien heb spreekt het steeds niet echt aan, ook niet de films die dan wel weer in mijn straatje zouden moeten liggen (ik denk aan een Van Warmerdam). Wat ik nodig heb zijn een paar films die mij een beetje meer in die NL film kunnen trekken, maar dat loopt niet bepaald vlot. En bij die 'anderen' zal dat niet echt anders zijn vermoed ik.
Ik probeer het objectief te benaderen. Anders moet je het geen canon noemen.
En welke zijn jouw objectieve criteria dan ?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De duurste en grootste film ooit in Nederland gemaakt. Zou zo'n objectief criterium kunnen zijn. Als vind ik persoonlijk dat Zwartboek te weinig vernieuwend of van uitzonderlijke klasse is om in het Canon te worden opgenomen. Ik zie liever dan Lang Leve de Koningin (ipv het zakmes) in de lijst worden opgenomen. Verder zal het me een zorg zijn. Ik heb mijn eigen Canon. 
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ben ik redelijk zeker van, maar van wat ik ervan gezien heb spreekt het steeds niet echt aan, ook niet de films die dan wel weer in mijn straatje zouden moeten liggen (ik denk aan een Van Warmerdam). Wat ik nodig heb zijn een paar films die mij een beetje meer in die NL film kunnen trekken, maar dat loopt niet bepaald vlot. En bij die 'anderen' zal dat niet echt anders zijn vermoed ik.
Volgens mij zijn er best regisseurs die jij zou kunnen waarderen, maar ken je ze inderdaad niet. Ooit werk van Frans Zwartjes gezien?
Miriam Kruishoop? Erwin Olaf?
En welke zijn jouw objectieve criteria dan ?
De plaats die de film in de nederlandse filmhistorie inneemt. Ik vind Zwartboek niet bij de 16 beste Nederlandse films horen, maar de film is wel aan vijftig landen verkocht, haalde een miljoen bezoekers in Nederland, kreeg een BAFTA-nominatie, haalde de shortlist van de oscars en haalde het hoofdprogramma van Venetie. Da's niet misselijk.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Enige tijdreflectie is naar mijn idee wel op zijn plaats. Zullen we over een paar jaar kijken waar Zwartboek dan staat ?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik had het ook raar gevonden als een film van een jaar oud er al in zou staan. Laten we eerst maar een kijken of Zwartboek zich over een jaar of 5 nog staande houdt of dat het vooral een hype was. Ik vrees voor het laatste eerlijk gezegd.