- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- de Canon van de Nederlandse Film
de Canon van de Nederlandse Film
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Idd, daarom was zijn opmerking nogal onnozel.
That makes sense inderdaad!

Beter lezen dragje! 
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
De Canon van de Nederlandse Film; boekje met achtergronden en geschiedenis:
Hopelijk worden de films een beetje fatsoenlijk in roulatie genomen, wil toch wel erg graag enkele films op het grote scherm zien. Tijd geleden was ook al sprake van zoiets maar daar heb ik nooit meer iets van vernomen.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
De Canon van de Nederlandse Film; boekje met achtergronden en geschiedenis:
Hopelijk worden de films een beetje fatsoenlijk in roulatie genomen, wil toch wel erg graag enkele films op het grote scherm zien. Tijd geleden was ook al sprake van zoiets maar daar heb ik nooit meer iets van vernomen.
Zoiets kost tijd denk ik. Bepaalde "onbekende" titels krijgen nu in ieder geval behoorlijk veel aandacht en ik kan me niet voorstellen dat deze titels, waarbij de "deskundige" jury stelt dat zijn de kern vormen van de ontwikkelingen binnen de Nederlandse filmgeschiedenis, niet (opnieuw) gerestaureerd zouden worden om voorts op DVD uitgebracht te worden.
Je (
) zult vast aanstonds te maken krijgen met een goede kwaliteit, zover dit mogelijk is natuurlijk, verzamelwerk op DVD want volgens mij zijn de oudste films op deze lijst vrij kort.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Las net in de VK dat er juist geen DVD-box zou komen, tekort aan subsidie.
Kom vast ook een beetje door de keuze van films.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
De azijnpissers staan natuurlijk meteen klaar om zo'n ljst asap te vernietigen. Hoe kan het ook anders. 
Het is volgens mij onmogelijk om zo'n lijst te maken die geen discussie oplevert.
Nieuwe draad met eigen lijstjes?
(geen Best Of, maar echt Canon-denken!)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Jawel, discussie is ook goed en ik vind dit een leuke thread, maar soms irriteert het me. De felheid waarmee de lijst door sommigen afgeschreven wordt, zonder even het begeleidend pdf met de motivaties van de jury te lezen.
(geen Best Of, maar echt Canon-denken!)
Ik vind het een goed plan! Klik op 'nieuw topic' in de toplijsten categorie (is niet helemaal toplijst, maar daar staan ook alle lijstjes en favorieten).
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
Flodder op die lijst vind ik echt onbegrijpelijk.
Ik mis toch echt Soldaat van Oranje. Da's toch dé Nederlandse film gewoon? De Aanslag is een slechte verfilming van een geweldig boek. Maar ze willen maar 1 film per regisseur blijkbaar.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik naast Het Zakmes en Turks Fruit verder geen enkele film ken.
Als 2 Druppels Water hoef ik niet te zien. Die kan het boek (Donkere Kamer van Damokles) nooit, maar dan ook nooit evenaren.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik heb even gekeken welke films ik "mis" in de Canon. Dat wordt best wel een lang lijstje
-Dorp aan de Rivier (1958) Fons Rademakers: Waarmee NL uit het filmmoeras werd getrokken. Behoeft geen betoog waarom deze sleutelfilm eigenlijk gewoon CANON is.
-Soldaat van Oranje (1977) Paul Verhoeven. Je kunt met geen enkel argument om deze baanbrekende film heen. Al was het alleen maar voor de filmmuziek.
-Als je begrijpt wat ik bedoel (1983) Geelen, Kroon en Jensen
Eigenlijk de enige echte serieuze animatie-film die Nederland rijk is. De Canon-commissie had deze film moeten selecteren ipv de korte film Father and Daughter. Ontbreekt in het boek "Film in Nederland"
- Spoorloos (1988) George Sluizer. Baanbrekend werk met adembenemende ontknoping. Horror-Thriller-achtige aspecten die niet vaak voorkomen in de NL-film. Ik zat eerst om dat genre in de Canon te krijgen, aan De Lift (1983) te denken, maar Spoorloos is qua script vooral, stukken beter.
- Karakter (1996) Mike van Diem. Uitzonderlijke Nederlandse film. Won terecht een oscar. Een onverfilmbaar boek is met zoveel flair gemaakt dat dit een behoorlijke hoogvlieger is.
- Wilde Mossels (2000) Erik de Bruyn. Qua thema en filmstijl mag deze opzienbarende "lokale" film gewoon niet ontbreken Couleure Local bij uitstek. Uitermate merkwaardig ontbreekt deze film ook al in het boek "Film in Nederland" Bizar.
- Simon (2004) Eddy Terstall De enige film die uitlegt waarom Nederland Nederland is. Of zou moeten zijn. Zo'n film kan en mag niet in een Nederlandse filmcanon ontbreken.
Bij de selectiecriteria had wat mij betreft een verbod voor "korte" films moeten zitten. Dat is een apart genre wat zijn eigen Canon verdient. Daardoor zijn Living en Father and Daughter wat mij betreft gediskwalificeerd.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Zo ook Blind Kind en Ik kom wat later naar Madra.
Tevens ben ik het met de kritiek eens dat ze echt alle mogelijke soorten cinema-stijlen wilden proppen in 1 lijstje. Geef mij maar een canon van die verschillende cinema-stijlen. Gewoon uitgebreider en interessanter. Dit bedoelde ik ook met in-crowd lijst. Leuk voor de salon-fähige Nederlandse filmwereld, maar voor de fervente filmkijker is het leuk om de titels een keertje voorbij te zien komen. Discussie dient ook een breed 'draagvlak' te hebben, dat mis ik met deze canon.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Flodder op die lijst vind ik echt onbegrijpelijk.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Helemaal geen film van Martin Koolhoven in die lijst?
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Geen enkele lange speelfilm van na '93 zelfs.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Volgens de opstellers van het canon is er na 1992 geen Nederlandse fictiefilm meer geweest die er genoeg toe deed.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Met een canon wordt het geheel van teksten, beelden, kunstwerken en gebeurtenissen bedoeld dat het referentiekader is van een gedeelde cultuur of religie. zegt wiki.
m.a.w. de werken die er echt toe doen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
En het is ineens een modieus woord geworden.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Volgens de opstellers van het canon is er na 1992 geen Nederlandse fictiefilm meer geweest die er genoeg toe deed.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Lijkt me duidelijk gezien zijn lijstje 5* films
.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nee, vind ik niet. Ik zou er meer films van de afgelopen 20 jaar in hebben gezet. Verder valt er geen lijstje samen te stellen waar niet over gediscussieerd zou worden. Ik zou er geen documentaires in opnemen. Dan wordt het helemaal appels en peren.
Het is echt lastig, want wil je met het lijstje? Moeten films als Filmpje! en Schatjes! er niet in? Costa! (Weer een uitroepteken!), gezien haar invloed zeker. Zusje denk ik ook. En waarom Zwartboek niet?
Karakter (want er staat nu geen oscarwinnaar in!) mag ook wel.
Daarbij vind ik het moeilijk dat Soldaat van Oranje er niet instaat. En Simon zou ook niet misstaan.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
In een canon van de Nederlandse film geloof ik niet. 't Is niet anders. Schnitzel en Knetter zouden misschien het meest in aanmerking komen.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
En toch blijf je Suzy Q onderschatten, dat ik zie als eerder model van Wilde Mossels, en belangrijker vind dan Abel bijvoorbeeld. Wat Suzy Q tegen heeft is dat het een TV-film is, vrees ik. En een dvd-release.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Knetter moet er zeker bij.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Uitstekende film, maar heeft niet zoveel in deze canon te zoeken. Dan eerder Het Schnitzelparadijs, de 'multiculti' film representerend .
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Dan zal eerder Shouf SHouf erin zitten, omdat ie iets eerder in het rijtje was...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Maar Gotti toch, iets met zo'n dramatisch slecht script valt toch niet te kiezen ? Ik heb zelden iets slechters gezien dan de laatste helft van die film.
In het kader van de gewenste kwaliteitseisen is dat vloeken in de kerk.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dat zijn allemaal persoonlijke meningen. W.b. jeugdfilms staat er Het Zakmes in, die ik persoonlijk ook beter vond dan Knetter. Het zijn formulefilms waar een aantal maatschappelijke problemen worden besproken. En we hebben ook nog Lang Leve de Koningin, ook beter (persoonlijke mening) dan Knetter. En Thomas en Senior. En Polleke. Er zijn er zo veel meer. Men mag al blij zijn dat de familie-/jeugdfilm vertegenwoordigd is in het canon.