- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Silent movies - stomme films
Silent movies - stomme films
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Vooral uit de VS stel ik een steeds grotere belangstelling vast voor de zg. "silent film". Films tot ca. 1930.
En dan bedoel ik in 't serieuze genre, dus niet "De Dikke & de Dun- ne" (Laurel & Hardy"). Er komen ineens ook steeds meer "silent movies" op DVD uit. Zelfs al Hong-Kong edities: LINK 1, LINK 2.
In de film-noir topper SUNSET BOULEVARD (1950) hebben we al kennis kunnen maken met "silent movies":
"We didn't need dialogue...we had faces!" - Gloria Swanson als Norma Desmond.
De andere top-actrice uit de stomme-film tijd, Louise Brooks, heeft zelfs een zeer toegewijde en uitgebreide website: http://www.pandorasbox.com/ 
Enkele andere "silent film" websites:
a. http://www.silentfilm.org/home.htm
c. http://www.csse.monash.edu.au/~pringle/silent/
d. http://www.filmsite.org/silentfilms.html
Voor de beeldvorming heb ik deze week ik elk geval m'n eerste "silent film" besteld, de cult-film
PANDORA's BOX met Louise Brooks. Nog een S.E. ook.
Na wat speurwerk, blijkt deze R-0 PAL DVD bij www.amazon.co.uk, inkl. porto, het goedkoopst te zijn.
Ik weet niet of "silent movie" ook een apart genre is, en ik weet ook niet of op dit forum meer geinteresseerden in "silent films" zijn, vandaar deze thread.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Ben op zich niet echt een liefhebber van stomme films. Het begint mij snel te vervelen. Gezichten kunnen me niet 90 min (en vaak veel langer) blijven boeien, en de soundtracks zijn vaak veel te bombastisch en hoofdpijnverwekkend.
Toch zijn er wel degelijk een aantal toppers te noemen.
Ik noem een Nosferatu, Sunset, The Birth of a Nation, Faust, Vampyr, The Ten Commandments, Hunchback of Notre Dame of Metropolis. Films die ik graag in mijn collectie zou willen hebben (Nosferatu heb ik al). Maar als liefhebber van het audiovisuele is stomme film vaak niet aan mij besteed.
Laurel & Hardy bv is echt honderdmaal beter met geluid dan zonder. Dat muziekje op de achtergrond, die knullige geluidseffecten, het stemmetje van Stan. Prachtig.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Er zijn genoeg gebruikers van de site die wel in zijn voor een 'silent movie'. Ik bijvoorbeeld, maar ook - inter alia - gimli f, Dopke, Koek.
In die periode werden natuurlijk ook flutfilms gemaakt, maar er werd ook flink ge-experimenteerd met decors, licht-invallen, special effects, camera-bewegingen, editing. Juist die experimentele(re) films zijn nog uitermate populair. Om een aantal bekende titels te noemen: Metropolis, Nosferatu, Battleship Potemkin, Sunrise, La Passion de Jeanne d'Arc, Das Kabinett des Dokter Caligari, Man with the Movie Camera (etcetera). Daarnaast zijn de slapsticks (o.a. Keaton, Chaplin, Laurel & Hardy) natuurlijk ook nog reuze populair.
Een aantal 'silent movies' worden ook her en der vertoond onder live muzikale begeleiding in verschillende filmhuizen, festivals en zelfs kerken (zie ook discussie bij Metropolis).
Restauratie-technieken worden ook steeds beter. Ook komen er steeds meer betere dvd's uit van 'silent movies', zodat ze ook weer gemakkelijker te bekijken zijn door de geinteresseerden.
Voor hen die de zender ARTE kunnen ontvangen, is er iedere laatste vrijdagnacht van de maand een gerestaureerde 'silent movie' te bewonderen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik hou er ook van. Maar er zijn er vele uitgebracht met niet-originele pianomuziek en die kan soms op mijn zenuwen werken. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Zoals de Giorgio Moroder soundtrack voor Metropolis... 
Zo heb ik ook een redelijk brakke dvd van The General met een soundtrack vol bekende piano-riedeltjes (waaronder die van de film The Sting). En de soundtrack van Nosferatu is erg zenuwachtig, het geluid zet ik dan ook op z'n allerzachtst.
Maar het kan ook goed natuurlijk. De Zita Swoon soundtrack voor Sunrise vond ik alleraardigst en passend.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Doorgaans heb ik absoluut geen problemen met "stille" films. Conversaties zijn in de meeste films ook schamelijk overbodig en bij momenten zelfs storend. Denk niet dat er nog veel compleet stomme films gemaakt worden, maar onder mijn 5* films zijn er een hoop die opvallend weinig conversatie bevatten. Diegene die er uitspringen zijn Tokyo.Sora, Tsuburo no Gara en Tenshi no Tamago.
Wat de oude films betreft heb ik er nog maar weinig gezien, enkel Metropolis komt me voor de geest. Waar ik me in die film wel enorm aan stoorde waren de zwarte kadertjes met tekst op. Dialoog op niveau kleuterklas die je zo'n 20 seconden kan laten inzinken is wat mij betreft geen goeie cinema, haalt de vaart compleet uit de film en is ronduit irritant.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
wel enorm aan stoorde waren de zwarte kadertjes met tekst op. Dialoog op niveau kleuterklas die je zo'n 20 seconden kan laten inzinken is wat mij betreft geen goeie cinema, haalt de vaart compleet uit de film en is ronduit irritant.
Veel gehoorde kritiek, begrijpelijk. Veel 'silent movies' zijn ook gebaseerd op toneelstukken en (stuiver)romannetjes, waar dialoog vaak noodzakelijk is. Met name bij deze vorm van 'silent movies' werken die tekst-kaders dan ook niet fantastisch. Maar tekst/dialoog is wel essentiëel voor die films. De vraag is of de regisseur er nog mooie shots uit weet te persen, of dat de cast imponeert. Dit gebeurt niet altijd, zodat verveling toe kan slaan. Ik heb toch liever die zwarte kaders dan tekstballonnetjes.
Tevens experimenteerden sommigen ook met tekst in beeld. Voorbeeld 'Dans La Nuit' waar een keer de tekst als een soort van (regen)boog geprojecteerd werd.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Volgens mij was de dialoog nu niet echt belangrijk in Metropolis. Veel van de geprojecteerde dialoog was ook totaal onzinnig aan saai. Ik herinner me enkele "gesprekken" in het kantoortje van de baas (?).
Films als Bin-Jip bewijzen dat je erg veel kan tonen zonder dialoog. Volgens mij heeft het ook te maken met het onderschatten van de kijker (al dan niet terecht toen ?)
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Het is lastig om stille films te verwijten dat ze hun dialogen op een idiote manier brengen als er gewoon geen andere mogelijkheid was. Sommige films kunnen inderdaad zonder (en er wordt vaak overdreven, je kunt vaak voorspellen welke tekst er gaat komen), maar bijvoorbeeld een film als Faust is totaal onbegrijpelijk mocht er geen tekst getoond worden tussenin, je kunt niet uitbeelden dat God en de duivel een weddenschap aangaan over wie de ziel van Faust kan winnen, dat moet gewoon verteld worden. Maar als moderne kijker heb je natuurlijk het recht om dat als negatief punt te zien, ik zal ook nooit een stomme film voor vol kunnen aanzien, hoe goed ze soms ook zijn voor hun tijd. Een beetje zoals de Divina Comedia lezen of zo, het is een goed boek en interessant genoeg, maar echt serieus kun je het toch niet meer nemen na al die eeuwen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Dit trek ik dan maar in twijfel
. En het is dan misschien moeilijk uit te beelden, uit het verdere verloop van het verhaal zou het zeker duidelijk moeten kunnen worden.
Maar zoals ik al zei, misschien was het publiek daar toen nog niet helemaal klaar voor.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ik ben daarom ook erg benieuwd naar PANDORA'S BOX.
Recensies bij de IMDB, SILENT REELS en Amazon zijn erg hoopvol. Maandag wordt ie verstuurd.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5735 votes
Ik heb heeel veel films van Mary Pickford
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Raar dat die schermpjes met tekst tussendoor niet gewaardeert worden bij stomme films. Toen ik gisteren The Gold Rush keek, stoorde ik me aan het feit dat deze schermpjes ontbraken en vervangen waren door een voice-over. De schermpjes zijn dan wel niet altijd nodig, maar blijken toch een beetje voor de charme te zorgen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De in Nederland teruggevonden silent-movie, BEYOND THE ROCKS uit 1922, is 11 juli a.s. uit op DVD (met ook Ned. subs): LINK.

Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Lelijke Engelse (moderne) tussentitels. Wat spijtig, de originele teruggevonden tussentitels waren historisch gezien beter. Wel begrijpelijk voor de internationale verkoop natuurlijk. Interessante extra's overigens.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Lelijke Engelse (moderne) tussentitels. Wat spijtig, de originele teruggevonden tussentitels waren historisch gezien beter. Wel begrijpelijk voor de internationale verkoop natuurlijk. Interessante extra's overigens.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
(Bijna) alles over silent-moviestars:
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5735 votes
Ja, silent films zijn leuk 
ik werd er fan van toen ik een kijkje nam op http://www.silentgents.com
Ik heb een groot aantal shorts van D.W. Griffith gekeken (tussen 1909-1914) en ook bijna alle full length films van Mary Pickford.
Alle silent films die ik nu heb gezien (en ook op moviemeter staan):
Cinderella (1914) *3,5
Fool There Was, A (1915) *1,5
Amarilly of Clothes-Line Alley (1918) *2,5
M'Liss (1918) *3
Stella Maris (1918) *2,5
Daddy-Long-Legs (1919) *3,5
Heart o' the Hills (1919) *4
Camille (1921) *3,5
Little Lord Fauntleroy (1921) *2
Love Light, The (1921) *2
Kid, The (1921) *4
Through the Back Door (1921) *4
Woman of Paris, A (1923) *3,5
Little Annie Rooney (1925) *2
Sparrows (1926) *4,5 (aanrader voor iedereen)
The Circus (1928) *3,5
Ik heb denk ik misschien wel 200 silent films gezien (exclusief Laurel & Hardy), maar dat waren allemaal shorts.
lowhusky
-
- 8230 messages
- 0 votes
De beste vind ik The Great Dictator van Charlie Chaplin. City Lights is natuurlijk ook geweldig.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
De beste vind ik The Great Dictator van Charlie Chaplin. City Lights is natuurlijk ook geweldig.
Die eerste is volgens mij gewoon gesproken
Die tweede is zeker weten een "stomme film". Nog steeds een poging wagen om die films te gaan bekijken.
lowhusky
-
- 8230 messages
- 0 votes
Die eerste is volgens mij gewoon gesproken
Die tweede is zeker weten een "stomme film". Nog steeds een poging wagen om die films te gaan bekijken.
Oja! 
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5735 votes
Net Cabinet of Dr. Caligari (1920) gekeken 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Website met 11 prachtige SILENT-MOVIE filmposters: LINK.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
tsjidde
-
- 2112 messages
- 4038 votes
Voor mij is de Koning van de Stomme Film nog altijd Buster Keaton.
"The Great Stone Face"
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Niet toegevoegd aan MM (en toch IMDB 8,2/10):
A Cottage on Dartmoor (1929)
13 juni j.l. nog gedraaid tijdens Seattle International Film Festival
en
in juli a.s. op 't Silent Films Festival: http://tinyurl.com/38zod8
* Quote 1:
"For true film fans, this is a 'Can't Miss' event," says Eddie Muller. "COTTAGE ON DARTMOOR astounded me. It's like discovering a lost film by Hitchcock or Welles."

* Quote 2:
"Fundamentally a silent film, A Cottage on Dartmoor was released during the period of transition into sound when hybrid productions were common. The original film included one scene, in which Joe spies on Sally and the farmer at the movies, with a synchronized soundtrack. Ironically, the group who would soon be thrown out of work by sound is featured in this segment, the theater orchestra. Anthony Asquith appears briefly as an audience member, mistaken for the star on the screen by two boys. While this scene remains in the film, the synchronized soundtrack recorded in Germany is now presumed lost.
Multi-national in the truest sense, A Cottage on Dartmoor was co-produced by British Instructional Films and the Swedish Biograph Company. Schlettow, a German, appeared in numerous Fritz Lang productions, also working with D. W. Griffith and Joe May. Henning, a Swede, appeared in G. W. Pabst and Victor Sjöström films, while Baring, a Brit, was featured in Alfred Hitchcock's Murder! (1930)."
* Meer info: http://tinyurl.com/3cesyg
* Nog meer info: http://preview.tinyurl.com/ysnj2y
(Genre: Drama)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5735 votes
Op een paar nieuwe releases uit 2007 (Waaronder "A Romance of Redwoods" met Mary Pickford) na, staat hier een lijst met álle dvd releases van "silent films":
http://www.silentera.com/DVD/index.html
Oja, ook mijn meest recente "silent film" stemlijstje:
Cinderella (1914): *3,5
Fool There Was, A (1915) : *3,5
Joan the Woman (1917): *2,0
Little Princess, The (1917) : *3,0
Rebecca of Sunnybrook Farm (1917): *3,0
Stella Maris (1918): *2,0
Amarilly of Clothes-Line Alley (1918): *2,5
M'Liss (1918): *3,0
Daddy-Long-Legs (1919): *3,5
Male and Female (1919): *3,5
Don't Change Your Husband (1919): *3,5
Heart o' the Hills (1919): *4,0
Hoodlum, The (1919): *4,0
Saphead, The (1920): *2,5
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920): *2,5
Suds (1920): *2,5
Pollyanna (1920): *2,5
Cabinet des Dr. Caligari., Das (1920): *4,0
Why Change Your Wife? (1920) : *4,0
Little Lord Fauntleroy (1921): *2,0
Love Light, The (1921): *2,0
Affairs of Anatol, The (1921): *3,0
Camille (1921): *3,5
Kid, The (1921): *4,0
Through the Back Door (1921): *4,0
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) : *2,5
Blood and Sand (1922): *2,5
Three Ages (1923): *2,5
Woman of Paris, A (1923): *3,5
Our Hospitality (1923): *4,0
Marriage Circle, The (1924): *3,0
Navigator, The (1924): *4,0
Little Annie Rooney (1925): *2,0
Gold Rush, The (1925): *3,0
Lost World, The (1925): *3,0
Phantom of the Opera, The (1925): *3,5
Seven Chances (1925): *3,5
Show Off, The (1926): *3,0
Flesh and the Devil (1926): *3,5
Battling Butler (1926): *3,5
Sparrows (1926): *4,5
Napoléon (1927): *2,5
General, The (1927): *3,0
My Best Girl (1927): *3,5
College (1927): *4,5
Sadie Thompson (1928): *2,0
Mysterious Lady, The (1928): *3,0
Circus, The (1928): *3,5
Steamboat Bill, Jr. (1928): *3,5
Büchse der Pandora, Die (1929): *4,0
Tagebuch einer Verlorenen, Das (1929): *4,0
Modern Times (1936): *4,0
Nu ik toch met lijstjes bezig ben, hier volgt mijn lijst favoriete actrices uit de stomme film periode:
- Mary Pickford
- Louise Brooks
- Gloria Swanson
- Bebe Daniels
- Lillian Gish
- Clara Bow (wil ik dolgraag meer werk van zien)