- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Silent movies - stomme films
Silent movies - stomme films
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Weet iemand hoe het zit met de lengte van silent movies. Wordt veelal in meters uitgedrukt. Is dat gemakkelijk om te zetten in tijd, of ligt het ook aan het materiaal? Kan hierover niets vinden.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Volgens mij is dat moeilijk, omdat het aantal frames per minuut bij stomme films verschillend kan zijn.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier staat een formule:
http://palimpsest.stanford.edu/byform/mailing-lists/amia-l/2006/08/msg00247.html
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Bedankt. Wat een nerd-discussie zeg (excuses richting de wiskundigen onder ons).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Voor de niet-nerds; Kodak heeft een online film calculator:
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Stukken beter (en leuk speledingetje). Handig voor toevoegingen waar bij imdb alleen maar de filmlengte ipv speelduur staat aangegeven.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Prachtige, restored R-1 van J. Ford's "The Iron Horse" (1924) daar wordt je stil van ...
niethie
-
- 7319 messages
- 7239 votes
Inderdaad lijkt me een geweldige film om te zien, dit is toch een van de eerset echte grote westerns.
J. Clouseau
-
- 976 messages
- 1073 votes
Das Cabinet des Dr. Caligari (gratis te bekijken op archive.org)
Le Voyage dans la Lune
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5735 votes
Zijn er eigenlijk nog acteurs (die hoofdrollen speelden) uit de stomme film levend? Ik kwam alleen op de bijna 98-jarige Anita Page, die haar carrière vlak voor de komst van de geluidsfilm begon.
rick@themovies
-
- 276 messages
- 0 votes
Voor de liefhebbers: Aanstaande vrijdag/zaterdagnacht (29/8) wordt op TCM Greed uitgezonden. Begint om half 1 's nachts.
niethie
-
- 7319 messages
- 7239 votes
Is al een paar keer eerder geweest is het niet?. Heb hem toen opgenoemen maar nog steeds niet gekeken, wordt toch maar eens tijd.
rick@themovies
-
- 276 messages
- 0 votes
Ja, hij komt eens in de twee maanden langs, maar aangezien het zo'n beetje de enige manier is om deze film te zien toch maar weer even melden 
VanRippestein
-
- 1178 messages
- 1052 votes
Ja goeie topic, ik kijk veel silents, er zit gewoon een lekker sfeertje in. gebrek aan geluid wordt gecompeseerd door beeld (alhoewel dat natuurlijk niet betekend dat alle silents weten om te gaan met zoveel aandacht op visuals). Ik hou van het feit dat beeldtaal nog niet zo vast lag als nu: dat levert erg interessante films op.
Zelf ben ik enorm fan van
-Murnau (Nosferatu, Faust, Tartuffe, Sunrise, Tabu)
-Eisenstein (Potemnkin, Strike, Oktober)
Daarnaast zijn ook erg tof:
-Lang (met name Metropolis en die Nibelungen 1 en 2)
-Griffith (Intolerance en Birth of a Nation)
-Paul Leni (the Man who Laughs, Waxworks)
-Robert Wiene (Caligari, Hands of Orlac)
-Feuillade (Les Vampires en Fantômas)
en nog wat loss films die de moeite waard zijn
a cottage on dartmoor (inderdaad lekker filmpje), Häxan, Man with the movie Camera, Der Golem, Phantom Carriage (Korkärlen)....
Inderdaad goeie zaak dat er op DVD veel goed gerestaureerd werk te vinden is, met vaak interessante extra's. Eureka, Masters of Cinema serie, Kino, BFI en Artificial Eye (en criterion als je regiovrije speler hebt) zijn goede labels om te zoeken naar titels op dvd.
Adrenal
-
- 1381 messages
- 0 votes
Heb nog niet zoveel stomme films gezien omdat ze in deze streek niet zo gemakkelijk te verkrijgen zijn, maar diegene die ik zag vond ik allemaal prachtig met als hoogtepunt The Battleship Potemkin.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
14 april a.s.: Under Full Sail: Silent Cinema on the High Seas (The Yankee Clipper / Around the Horn / The Square Rigger / Ship Ahoy / Down to the Sea in Ships):

rick@themovies
-
- 276 messages
- 0 votes
Ja prachtig, maar zo te zien weer uitsluitend regio 1 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ja prachtig, maar zo te zien weer uitsluitend regio 1

(of je moet niet buiten NL subs kunnen...)
DVD review boxset UNDER FULL SAIL: Link.
7 juli a.s. release van 4 DVD boxset 'John Barrymore Collection', met: Sherlock Holmes (1922), Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920), The Beloved Rogue (1927) en Tempest (1928).

KINO betekent echter niet veel goeds mbt filmrestauratie/transferkwaliteit.
PS
Toevoegingen 'Sherlock Holmes' en 'Tempest' wacht op approval.

Poster van de (Britse) aka van 'Sherlock Holmes':

matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5735 votes
Komende zomer is het 100 jaar geleden dat Mary Pickford haar filmcarrière begon. Ter gelegenheid daarvan worden The Poor Little Rich Girl (1917), The Hoodlum (1919) en Sparrows (1926) (re-release, enige die al op dvd was verschenen) uitgebracht op dvd. Het zijn drie films die - voor mensen die de stomme film uit kunnen zitten - zeer de moeite waard zijn. Ik ben blij dat de eerstgenoemde film eindelijk een dvd release krijgt (ook al vond ik die het slechtst van de drie), omdat het dé film is waar Mary Pickford mee bekendstaat. Het is daarmee een bekende titel in de filmgeschiedenis.
RobbyT
-
- 215 messages
- 44 votes
Hoi, ik ben op zoek naar een stomme film over het oude Egypte. In een scene zie je een slaaf die op de grond valt, overreden worden door de gigantische praalwagen waarop een Egyptische koningin zetelt.
Ik kan me nog herinneren dat het volgende commentaar in het Nederlands gezegd werd, waarschijnlijk door Maarten van Rooijen:
"Hij die het waagt de koningin voor de voeten te lopen, zal de grond worden ingestampt"
Iemand enig idee over welke film het gaat?
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Hoi, ik ben op zoek naar een stomme film over het oude Egypte. In een scene zie je een slaaf die op de grond valt, overreden worden door de gigantische praalwagen waarop een Egyptische koningin zetelt.
In The Ten Commandments (1923) is er zo'n scene, al gaat het hier om een farao (m) en draagt de praalwagen een gigantisch beeld van een sfinx.
Maar gezien de intertitel
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Een aantal leuke feitjes:
Here is some more complete data from my book, Notable Last Facts.
Maybe this will help. Thanks, William B. Brahms, author Notable Last
Facts (the core reference work on "lasts")
http;//www.referencedeskpress.com Notable Last Facts - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Movies?Silent Films
Warner Brothers announced in August 1928 that all of its films planned
for the 1928-29 fiscal year would have sound. United Artists made the
same announcement in November 1928. Twentieth-Century Fox announced in
February 1929 that it had made its Last silent movie. Columbia
Pictures released its last silent movie (The Quitter) on April 1,
1929.
? Last major silent film made in the early years of sound film: Modern
Times (re-leased 1936), starring Charlie Chaplin. It was not entirely
silent. Chaplin does sing and use some sound effects.
? Last year a large number of silent films were produced: 1929. By
then, most films were being made with sound. Some film historians
contend that the ?Silent Era? was over when Modern Times was released.
? Also considered the last films of the ?Silent Era?: Charlie
Chaplin?s City Lights, begun in 1928 but released in 1931, and F.W.
Murnau?s Tabu (1931), an Academy Award winner for Best Cinematography.
? Last major studio to convert to sound: MGM.
? Last silent movie by MGM: The Kiss, which wrapped up filming in
September 1929. The Kiss was also Greta Garbo?s last silent movie.
? Last surviving silent film director: believed to be Andrew Lysander
Stone, who directed the silent films The Elegy (1927) and Liebensraum
(1928). Stone died in Los Angeles, California, on June 6, 1999, age
96.
? Last silent movie to win the Academy Award for Best Picture: Wings (1927).
? Last silent movie nominated for the Academy Award for Best Picture:
The Patriot (1928).
? Last silent Our Gang comedy: Saturday?s Lesson (1929).
? Last surviving silent Our Gang comedy cast member: Jean Darling
(Dorothy Jean LeVake) who was a cast member from 1927 to 1929.
? Last silent Laurel & Hardy comedy: An-gora Love (1929).
? Last country to show silent films rou-tinely: Thailand. The Thai
film industry was disrupted during World War II and all Thai feature
films made until the 1960s were shot silent on 16mm film. Sound was
added in the theater by actors reading lines offstage. The practice
ended in 1970 with the adop-tion of 35mm sound film.
? Last silent movie produced by Hollywood: Legong: Dance of the
Virgins (1935). The movie was filmed in Bali and features an
all-native cast. It was directed by Henri de La Falaise
Bron: Google Answers: Last Hollywood Silent Film? - answers.google.com
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Nog een commentaartje betreffende de 'laatste' silents
Het gaat hiet over de film-serial 'Tarzan The Tiger'(1929)
Despite what all the "history" books will tell you (namely that M-G-M's The Kiss was the final silent feature from a major American film studio), Universal was actually the last of the Hollywood majors to fully convert to sound. This serial, released in March 1930, was probably the last of the last. In fact by the end of 1929, Universal had already released ten all-talking pictures: College Love, Melody Lane, Broadway, The Shannons of Broadway, The Mississippi Gambler, Hold Your Man, The Drake Case, The Long Long Trail, Senor Americano, Shanghai Lady. So as not to be seen dragging the chain, the studio disguised its involvement in Tarzan the Tiger by marketing it as a production of "Adventure Pictures".
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Wow, die film duurt bijna 4,5 uur 
Ik denk dat het misverstand komt door het feit dat de film ook als "gewone" film is uitgegeven:
This movie was released in both silent and "sound" versions. The sound consisted of a crude musical score, sound effects and a few lip-synched lines on a record.
Bron: IMDb.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Ja, dat is een hele zit, zelfs voor een Tarzan fan.
Maar het is dan ook een 'serial', en die bestond uit meerdere afleveringen, waarvan er wekelijks één in de bioscopen te zien was destijds.
De DVD bekijk ik zelf ook liever met een pauze (van een-of meerdere dagen) na het zien van hooguit twee delen achter elkaar.
TheMajor
-
- 48 messages
- 0 votes
Ik kijk zeer veel silents. Eigenlijk alles wat los en vast zit.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Leef je uit en laat die losse en vaste horen..