- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Meest onderschatte genre
Meest onderschatte genre
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ik vind dat komedies en ook animatiefilms erg onderschat worden. Toen ik laatst mijn stemtabel checkte zag ik dat komedies in mijn bovenste regionen vrij frequent aanwezig zijn. Ik kan bijna alles van dit genre waarderen! Satirische/zwarte humor films zoals: American Beauty, Fargo en Dr. Strangelove doen het vaak nog wel goed in de toplijsten maar dit gaat vaak gepaard met een ander subgenre. Feelgood movies hebben het jammer genoeg vaak erg zwaar, vooral op deze site.
Onderzoek heeft uitgewezen dat je hart in een veel relaxtere toestand verkeert bij een lachfilm dan bij een actiefilm. Maar er zijn natuurlijk veel meer redenen om eens lekker te genieten van een komedie, Mijn redenen:
1. Ontspannend
2. Gezellig, met zijn allen lachen om niet alledaagse personages.
3. Taboe - doorbrekend
4. Maatschappij kritiek in een luchtig jasje.
5. Identificatie: Jezelf proberen te herkennen in personages/situaties, ik zit zelf namelijk ook nog op school.
Mijn favorieten:
1. Dr. Strangelove 5*
2. Fargo 5*
3. Tillsammans 5*
4. Y Yu Mama También 5*
5. American Beauty 5*
6. 50 First Dates 4,5*
7. Rat Race 4,5*
8. Ice Age 4,5*
9. The Incredibles 4,5*
10. The Hot Chick 4,5*
11. Road Trip 4,5*
12. The Girl Next Door 4,5*
13. Not Another Teen Movie 4,5*
14. American Pie 4,0*
15. Dumb & Dumber 4,0*
16. Deuce Bigalow: Male Gigolo 4,0*
17. Chicken Run 4,0*
18. Employee of the Month 4,0*
19. Naked Gun: FTFOPS 4,0*
20. American Pie: The Wedding 4,0*
21. Adaptation 4,0*
22. Gendarme de St. Tropez, Le 4,0*
23. Legally Blonde 4,0*
24. Me, Myself & Irene 4,0*
25. Without a Paddle 4,0*
26. American Pie II 4,0*
27. White Chicks 4,0*
28. Liar Liar 4,0*
29. Anger Management 4,0*
30. Porky `s 4,0*
31. Breakfast Club 4,0*
32. O Brother Where Art Thou? 4,0*
33. Hudsucker Proxy `s 4,0*
34. Miss Congeniality 4,0*
35. View From the Top 4,0*
36. Austin Powers: TSWSM 4,0*
37. Rushmore 4,0*
38. The Associate 4,0*
39. The Banger Sisters 4,0*
40. Eurotrip 4,0*
41. There `s Something About Mary 4,0*
42. Harold & Kumar GTWC 4,0*
43. Team America: World Police 4,0*
44. American Pie: Bandcamp 4,0*
45. The Big Lebowski 4,0*
46. Full Monty 4,0*
47. Orange County 4,0*
48. Who `s Your Daddy? 4,0*
49. Boat Trip 4,0*
50. Truman Show 4,0*
Erg slechte komedies zijn er echter ook: Nobody Knows Anything, Dorm Daze, Mr. Wrong, Down With You en Dude Where `s My Car?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Tja, wanneer is een genre ondergewaardeert. De western isin mijn ogen OP MM ondergewaardeert, maar dat slaat vooral op onderbekeken op MM. En doordat de western zo weinig bekeken is zijn er nog te veel flauwe vooroordelen over het genre die als aanleiding genomen worden om de films niet te bekijken. Maar echte onderwaardering? Ik weet het niet.
Komedies en hun kracht worden inderdaad wel eens onderschat, maar het valt allemaal wel mee.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Horror is nog steeds het zwarte schaap van de cinema, dat zie je ook wel terug in de top 250 hier. Slechts enkele hollywood-toppers die erin staan, maar er zijn zoveel betere films die spijtig genoeg (of gelukkig genoeg) niet door het grote publiek gewaardeerd worden.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Genrefilms in zijn algemeenheid worden vaak wat minder serieus genomen dan chiquere dramafilms.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Horror wordt nog steeds te vaak afgerekend op acteerwerk of een logisch plot door het grote publiek terwijl dat de minder belangrijke zaken zijn in het genre. Een film als Suspiria hoort gewoon thuis in een top 250. Maar zoals Halcyon ook zei: misschien maar beter zo. Moet er eigenlijk niet aan denken dat iedereen het over een Zombi 2 ofzo heeft.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Horror wordt nog steeds te vaak afgerekend op acteerwerk of een logisch plot
Volledig waar wat je hier zegt. Had hier in den beginne ook moeite mee, maar ondertussen weet ik wel beter
. Dat slechte acteren of dubbing en onlogische plots dragen gewoon bij tot die unieke trashy jaren '70-'80 sfeer, en dan denk ik vooral aan Fulci (of Italiaanse horror in het algemeen).
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Idd. Vraag me af of het genre nog steeds zo leuk was geweest had alles gewoon 'logisch' geweest. Denk het niet. Films als Burial Ground of Zombi Holocaust hadden dan nooit zoveel fun geweest als dat ze nu zijn
.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Qua waardering worden horrors en komedies inderdaad nogal eens onderschat, gelukkig niet in de bioscopen.
Elke week komt er wel een komedie of een horrorfilm uit. Gelukkig dus nog goed genoeg voor de distributie!
Deuce Bigalow, Date Movie, Big Momma `s House 2, Fun With Dick and Jane, Ice Age The Meltdown, Scary Movie 4 enz. scoren/scoorden allen erg goed.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Gelukkig dus nog goed genoeg voor de distributie!
Deuce Bigalow, Date Movie, Big Momma `s House 2, Fun With Dick and Jane, Ice Age The Meltdown, Scary Movie 4 enz. scoren/scoorden allen erg goed.
maar zijn allemaal erug slecht.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
maar zijn allemaal erug slecht.
In wat voor een opzicht?
Ik heb ze nog niet allemaal gezien, maar ik kan er meestal wel om lachen hoor.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik denk niet dat de komedie onderschat wordt. Je moet maar eens zien hoeveel films er zo jaarlijks uitkomen en wat voor "topcast" ze doorgaans dragen. Acteurs als Robert Deniro, Will Smith, ... doen hier gewillig aan mee. Dat genre heeft dus niet te klagen denk ik zo. Of die typische komedies ook goed zijn is een totaal andere kwestie. Ik persoonlijk heb er een grondige hekel aan, maar ja, smaken verschillen nu eenmaal.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
In wat voor een opzicht?
Ik heb ze nog niet allemaal gezien, maar ik kan er meestal wel om lachen hoor.
Smaken verschillen (mij lijken het erg flauwe films en zet ze meestal eerder af dan dat ik erom moet lachen.)
En ergens om kunnen lachen maakt nog geen goede FILM. Populair entertainment, dat is het wel, maar de filmische eigenschappen zijn meestal van betreurenswaardig niveau.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
En ergens om kunnen lachen maakt nog geen goede FILM. Populair entertainment, dat is het wel, maar de filmische eigenschappen zijn meestal van betreurenswaardig niveau.
Maar wil een komedie ook wel een technisch goede film zijn? En wil een horrorfilm ook investeren in goed acteerwerk? Elk genre heeft zo z'n eigen stokpaardjes en ik vind dat je daarmee rekening moet houden. Zo ga ik een komedie niet afrekenen op slechte fotografie net zoals ik een drama niet ga afrekenen op te weinig special effects.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Er lopen inderdaad veel topacteurs en actrices in komedies rond. Bovendien is er zeer veel aandacht voor dit genre, en belanden ze vaak op de 1ste plaats van de bios top 10.
Omdat het aanbod zo ruim is, vind ik het daarom raar dat er weinig komedies een superhoge score behalen. Soms lijkt het net alsof mensen wat sterren op zak houden, omdat ze een voldoende al genoeg vinden voor een komediefilm, terwijl ze andere genres serieuzer nemen en inderdaad als niet populair entertainment beschouwen.
Ik ben het er wel mee eens dat het acteerwerk meestal niet super bijzonder is, maar dat maakt mij in elk geval weinig uit. Dat wil niet zeggen dat ik erg genieten kan van bepaalde rollen/filmpersonages die subliem acteren. Maar in komedies is dat voor mij geen pré.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar wil een komedie ook wel een technisch goede film zijn? En wil een horrorfilm ook investeren in goed acteerwerk? Elk genre heeft zo z'n eigen stokpaardjes en ik vind dat je daarmee rekening moet houden. Zo ga ik een komedie niet afrekenen op slechte fotografie net zoals ik een drama niet ga afrekenen op te weinig special effects.
Nee, maar de cinematografische aspecten zijn bij veel genre films erg belabberd. En als iets slecht is krijg je er ook geen bonuspunten voor.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
@ maxcomthrilla
Dat die films op 1 staan en goed scoren met bezoekers aantallen komt omdat het populair entertainment is. Dat wil nog niet zeggen dat het goede films zijn (Zie ook de beoordelingen)
Neem bijvoorbeeld GTST dat is ook populair entertainment, toch wel heel iets anders dan goede tv.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Ga naar de komedie toplijst hier en je ziet dat de gemiddeldes helemaal niet benedengemiddeld zijn. The Big Lebowski, Dr. Strangelove etc. zijn zelfs erg populaire films op MM. Komedie ondergewaardeert? Neuh...
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Omdat het aanbod zo ruim is, vind ik het daarom raar dat er weinig komedies een superhoge score behalen.
Wat mezelf betreft vind ik moderne komedies gewoon niet goed omdat ik meestal niet om de grappen kan lachen; ik vind ze te flauw en te voorspelbaar. Ik heb ook zo'n beetje het gevoel dat als je er één gezien hebt, je ze allemaal gezien hebt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ga naar de komedie toplijst hier en je ziet dat de gemiddeldes helemaal niet benedengemiddeld zijn. The Big Lebowski, Dr. Strangelove etc. zijn zelfs erg populaire films op MM. Komedie ondergewaardeert? Neuh...
Toevallig wel allemaal komedies met zekere cinematografische kwaliteiten.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Eens, maar de vraag was of komedies ondergewaardeerd zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik denk het niet, de meeste komedies missen nu eenmaal bepaalde cinematografische kwaliteiten om een hoge beoordeling als film te kunnen krijgen.
Neem bijvoorbeeld Andre van Duin, een fantastisch komiek, ik kon vroeger vaak om hem lachen, maar om nu te beweren dat Joep Meloen een goede film is......
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Toevallig wel allemaal komedies met zekere cinematografische kwaliteiten.
Gelukkig staan er ook komedies hooggewaardeerd, ze beschikken over een goede cinematografie. Maar ze bestaan meestal ook uit meerdere subgenres. Volgens mij heeft alleen Groundhog Day 1 genre: komedie.
De combinatie van komedie en andere subgenres om van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen te belichten en belachelijk te maken vind ik echt geweldig 
Deze worden natuurlijk niet ernstig ondergewaardeerd.
Maar moet er dan persé een moraal of goede cinematografische effecten in een verhaal zitten om een film goed te vinden?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Groundhog Day heeft dan weer een bovengemiddeld goed script.
en op je laatste vraag: Ja, het zal iets meer moeten hebben dan een reeks (flauwe) grappen, anders komt het toch nooit boven de middelmaat uit... het onderscheidende moet ergens in zitten.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Inderdaad, wat Halycon ook al zei: je moet films beoordelen op wat er goed aan is. Bij een dramafilm verwacht je natuurlijk ook geen heftige special effects.
Je beoordeelt een film meestal om wat hij wel heeft en niet om wat hij niet heeft.
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen: als je een goede oorlogsfilm ziet met prachtige beelden ( bv. Apocalypse Now ) en dan kijk je naar een andere oorlogsfilm dan zal het gemis aan sfeervolle beelden toch meewegen. Voor mij is het criteria bij komedies natuurlijk de grapdichtheid, daarop vergelijk ik deze films met elkaar en minder op sfeervolle beelden enz.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
en op je laatste vraag: Ja, het zal iets meer moeten hebben dan een reeks (flauwe) grappen, anders komt het toch nooit boven de middelmaat uit... het onderscheidende moet ergens in zitten.
Ik hou ook wel van originaliteit 
Maar ik vind het ook wel fijn als bepaalde personages/handelingen herkenbaar zijn.
Er zullen dus best veel zwakke broeders tussen zitten, alleen ik merk daar minder van. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, ik ben immers een liefhebber van het genre 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Zeker in Nederland is dat het geval. Als je er om kan lachen, vindt men het snel minder indrukwekkend. Ten onrechte natuurlijk.
In de top 50 staat er volgens mij niet één. Ben benieuwd hoeveel komedies er in persoonlijke top-10's staan.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
En hoe verklaar je Monty Python and the Holy Grail dan? Cinematografies niet bijzonder, script is in feite belabbert. Het budget was eigenlijk ook te laag om de film te maken. En toch heeft de film een top 250 positie en een plaatsje in mijn top 10.
Maar dat heeft er wellicht mee te maken dat The Holy Grail zich zeer bewust is van zijn mankementen en er grappen over maakt. "It's only a model."
En qua verhouding staan er toch vrij weinig komedies in de lijst.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Heb ik ook geen verklaring voor, vreselijke film 
Nou vooruit, Monty Python heeft natuurlijk een eigen unieke vorm van humor, daarmee weten ze zich te onderscheiden, blijkbaar hebben ze genoeg fans om boven te komen drijven....
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Mijn verklaring: ijzersterke, absurde humor zijn genoeg voor een hoge notering! 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
In de top 50 staat er volgens mij niet één. Ben benieuwd hoeveel komedies er in persoonlijke top-10's staan.
In de alternatieve toplijst (van top 10's dus) staan er 3 bij de eerste 20, dus dat valt best mee. Maar ik had het overigens over de scores, niet over de noteringen.