- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Gelukkig maar dat smaken verschillen. Ik vind die side-kicks meestal een crime. Op en top belegen humor. Dat soort humor is gedoseerd aanwezig best te pruimen, maar die side-kicks verstoren het evenwicht teveel in de film. Ik ken niet zoveel oude b-westerns, maar Hayes heb ik nu een keer gezien... en dat is wel genoeg. Of eigenlijk al teveel. Die films ga ik niet opzoeken.
De wat latere humor in westerns vind ik al beter. Geen sidekicks meer, maar wel een typetje dat af en toe in beeld komt. Edgar Buchanan vind ik hiervan een goed en (meestal) leuk voorbeeld.
Er is één film die meer om hem draait en die is dan gelijk ook flink minder doordat de humor teveel aanwezig is, en flink flauw te noemen is.
Walter Brennan kan ik nog wel waarderen, maar dit soort typetjes moeten niet de film gaan vullen. Een paar keer kort in beeld met een opmerking is meer dan genoeg, en dan blijft het nog wel grappig.
Het is ook de tijdgeest natuurlijk. Vroeger lach ik helemaal dubbel bij André van Duin. Die zet ik nu acuut uit, als ie voorbij komt.
Overigens heb ik een paar westerns van de jaren 30 gezien. Leuk, omdat het zo oubollig is, maar de westerns voor mij zijn toch die van de jaren erna (40,50 60).
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Als ik mijn fav Westernlijst zo es bekijk, zitten daar overwegend Westerns vanaf mid jaren 50 t/m jaren 60 in. En zo min mogelijk Walter Brennan, John Ford en andere reli-Westerns en bovengenoemde oubollige/komische sidekicks, laat staan Westerns met veel lied-jes (als The Durango Kid).
Ter zijde, onderscheid tussen A- of B- Westerns heb ik eigenlijk nooit gemaakt. Kende die indeling tot voor kort niet eens.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ieder het zijne, dat is altijd mijn motto geweest.
Voor wat mij aangaat...B-westerns, met de zgn. 'Matinee-idols' (de westernsterren die wekelijks in de zaterdag-en zondagmiddag bioscoopvoorstellingen te zien waren, kan ik met veel genoegen, en in grote hoeveelheden bekijken.
Juist omdat ze zo lichtvoetig zijn.
Dat soort van films was vanaf de jaren dertig tot en met de jaren zestig veelvuldig te zien in onze bioscopen.
Daarna nam de TV het over , met series als 'Bonanza', 'Rawhide', 'Gunsmoke' etc.
Ook daarin zie je die komische 'side-kicks' weer terug.
De kok 'Wishbone' in 'Rawhide', en 'Festus' in 'Gunsmoke' bijvoorbeeld.
Als een klein eerbetoon aan mijn helden uit de jeugdjaren hierbij een reeks foto's van de toppers , natuurlijk samen met hun paarden, die zelf ook sterren waren:
Allan 'Rocky'Lane , met Black Jack

Tim Holt & Lightning

Roy Rogers & Trigger ('Smartest horse in the movies')

Rex Allen & Koko (het mooiste paard v.d. B-westerns)

(William Boyd) Hopalong Cassidy & Topper

Gene Autry & Champion (het paard kreeg later zelfs een eigen TV serie! 'Champion the wonder horse')

'Wild'Bill Elliott & Pair o' Dice (Elliott was een 'good guy', maar met een 'mean streak', dit in tegenstelling tot alle overige 'B-western matinee idols.

Tex Ritter & White Flash

In de USA waren er wel nog heel wat meer populaire 'matinee western idols', zoals Buster Crabbe en Johnny Mack Brown, Sunset Carson etc.
Maar die zagen wij hier niet of nauwelijks in de bioscopen.
Ook de John Wayne B-westerns nauwelijks.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Prachtige foto's, TNX! Die paarden staan bij IMDB vaak tussen de cast.
Paarden in de States zijn erg belangrijk...
Wat is de reden, dat (in Westerns) side-kicks komisch moeten zijn, heb ik iets gemist?
(Kan mij nog herinneren, dat bij pilotenstrip Buck Danny van J.M. Charlier side-kick Sonny Tuckson ook altijd leuk (lees flauw) moest zijn en daarmee te vaak tempo uit verhaal haalde.)
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Thanks Dogie
De reden?
Denkelijk omdat er naast rijden en schieten nog plaats was voor liedjes(niet altijd) en humor(?)
De liefde tussen de ster en zijn eventuele love interest werd in die films nooit breed uitgemeten.
In veel van die films ontbreekt die zelfs bewust geheel.
Omdat de films op een jeugdiger publiek waren afgestemd, dat liever de andere genoemde elementen zag dan 'gefoefel en gezoen'.
Ik herinner mij het afkeurende gejoel nog levendig dat er vanuit de bioscoopzaal opsteeg wanneer er eens gezoend werd op het scherm.
Het dreunen van honderden voeten, van opgewonden bioscoopgangertjes, en de aanmoedigende kreten wanneer er achtervolgingen te paard te zien waren eveneens, haha.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
OK, TNX.
Kortom, mijn Western-nachtmerrie:
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Haha, dapper van je Dogie!
Echt vrolijk werd ik niet van de zang van Gene Autry, m.i. een van de slechtste 'singing cowboys'.
Maar dat daar niet iedereen het mee eens is bewijst zijn gigantische populariteit, en onvoorstelbare rijkdom wel.
Maar ik zei het al eerder: ieder het zijne (en ik het mijne, haha)

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Gone, but not forgotten...
Monumenten voor 'the singing cowboys':
Gene Autry & Champion

Roy Rogers & Trigger (en Trigger's trainer John Johnson)

Rex Allen (Koko, zijn paard, is begraven bij dit monument)

Tex Ritter & White Flash

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Prachtig soms de teksten op (Western) posters...

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ja, die 'cowgirls' hadden toch iets speciaals.
Het zette sommige cowboys zelfs aan tot zingen (niet tot ieders genoegen 

ASman
-
- 1715 messages
- 929 votes
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet goed begrijp wat sommige mensen met de middeleeuwen hebben. Soms wel interessant , maar om er nu fan van te worden ?
Het Wilde Westen daarentegen vind ik een heel pak mooier. De sfeer die rond deze periode hangt, rond de films,...kortom rond het hele gegeven western, is volgens mij nagenoeg ongeevenaard.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@ASman:
Dat hoor ik graag!
You made my (Satur)day! 

ASman
-
- 1715 messages
- 929 votes
@ Brix
Graag gedaan
Maar ik meen het : de sfeer en de omgeving van de Western vind ik veel mooier en lyrischer dan die van om het even welke andere periode.
ps. : ik heb gehoord dat ze het boek ' Blood Meridian or the Evening Redness in the West' van Cormac McCarthy ( ook schrijver van No Country For Old Men, The Road,...) gaan verfilmen.
Een hondsbrutaal ( zowat een van de bloederigste dingen ooit geschreven ) maar o zo poetisch geschreven westernverhaal.
Ik heb de originele Engelstalige versie besteld - ik had al ooit delen uit het boek gelezen- en het is volgens mij toch echt wel een aanrader als je leest.
Ik hoop maar dat ze trouw blijven aan de natuur van het boek en het niet teveel gaan oppimpen naar hollywoodnormen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Bedankt voor die tip over dat boekAsman.
Had ik nog niet eerder van gehoord, en ga ik eens wat meer info over zoeken.
De titel is op zich al imponerend.
Dat boek komt dan op mijn lijst van nog te kopen westerns.
Voorlopig staan daar ook de twee vervolgen van 'Appaloosa' nog op.
De schrijver daarvan (Robert Parker) is helaas deze week overleden.
Hij wilde nog aan een 4e deel beginnen.
Ik hoorde dat Ed Harris een script aan 't bekijken is voor de verfilming van het (1e)vervolg op 'Appaloosa'.
Ben benieuwd of het er van gaat komen.
Leuk om te weten dat er blijkbaar toch nog meer western liefhebbers op MM zitten dan ik tot nog toe dacht.
Nu gauw voorbereidingen treffen om zo meteen de western 'Springfield Rifle', met Gary Cooper, te gaan bekijken (en op te nemen op TV (ARD)
Moet al meer dan vijftien jaar geleden zijn dat ik die voor 't laatst zag.
ASman
-
- 1715 messages
- 929 votes
Ik moet mij dringend weer eens achter wat westernfilms zetten. Van de Leonefilms heb ik de bekendste allemaal gezien. De film Appaloosa vond ik overigens helemaal niet zo slecht als sommigen beweren en van de moderne westerns vond ik ook 'The Assassination of Jesse James...' erg goed.
Omdat ik fan ben van het horrorgenre heb ik ook een western van Fulci gezien ( Four of The Apocalypse ) en ook El Topo van Jodorowsky ( een kleine aanrader ).
De laatste westerns die ik overigens nog eens bekeken heb waren The Proposition ( uitstekende film naar mijn mening ) en Sukiyaki Western Django ( niet een western in de zuivere zin van het genre maar wel eens leuk om te bekijken ).
Let bij het boek wel op dat het echt wel bol staat van bijzonder expliciet geweld en sadisme. Is echt wel een sterke maag voor nodig.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes

Pernell Roberts, 28/05/1928 - 24/01/2010
(Still uit Ride Lonesome (1959).)
fosi
-
- 42 messages
- 0 votes
hallo
Hier nog een listje, deze films heb ik wel
the appaloosa Marlon Brando
the alamo James Arness
Andersonville Frederick Forsythe
apache uprising Rory Calhoun
arrowhead Charlton Heston
branded Alan Ladd
the big land Alan LADD
blood on the moon Robert Mitchum
blind justice Armand Assante
billy two hats Gregory Peck
buggles in the afternoon Ray MILLAND
broken arrow James Stewart
broken lance Robert Wagner
colorado territory Joel Mccrea
canon for cordoba George Pepard
cheyenne warrior Kelly preston Bo hopkins
the colt is my law Anthony Clark
catlow Yul Brunner
canadian pacific Randolp Scott
comanche Dana Andrews
the canadians Robert Ryan
chuka Rod taylor
custer of the west Robert Shaw
the cariboo trail Randolp scott
cattle queen of montana Ronald Reagan
drums along the mohawk Henry Fonda
distant drums Gary Cooper
the desperate mission Ricardo Montalban
def smith and johnny ears Anthony quinn
draw Kirk Douglas
denver and the rio grande Sterling Haydn
drums in the deep south Guy Maddison
dallas Gary Cooper
devill's ridge Alex mcarthur
desperado " "
deadly companions Brian Keith
dead man's revenge Bruce Dern
the deadly trackers Rod Taylor
the deserter Richard Crenna bekim fehmiu
the desperado's Jack Palance
Zo tot daar de letter d
Deze films zijn haast allen gespeeld op vtm,
en dank zij deze zender heb ik die in mijn bezit
Voor mensen die intresse hebben in westerns deze zijn
alen nederlands ondetiteld
tot wederhoren en de letter e
doei fosi
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Deze week (weer) veel Westerns op de Britse en Duitse tv. 
Vanavond op BBC1 Seraphim Falls bijvoorveeld...
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@Fosi:
Een heel mooie lijst is dat Fosi.
Daar staan heel wat uitstekende westerns bij.
@Dogie_Hogan:
Dat is welkom nieuws voor de liefhebbers 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Vanavond op BBC1 Seraphim Falls bijvoorbeeld...
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Wel jammer voor de kijkers die zich erop verheugd hadden
Voor mijzelf minder, want ik hoef die film nooit meer te zien.
'3:10 to Yuma' (originele versie) op BBC2 gistermiddag, was sowieso de highlight van mijn weekend.
Daar paste even geen andere western meer bij.
Een ode aan een van mijn all-time western favorieten:

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Brix, prachtige stills!
De soundtrack...
(Clip, compleet met jet-condensstrepen....
)

De trailer...
Still...

Promoshot...

De lobby card...

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Mooi werk Dogie!
Nu hebben we de film bijna compleet in dit topic, haha.
Dat promo-shot is ook uniek.
'3:10' staat in ieder geval in mijn eigen western top 10.
Wat daar verder nog in staat is mijzelf nog niet helemaal duidelijk, maar deze dus al vast wel.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Dat promo-shot is ook uniek.

'3:10' staat in ieder geval in mijn eigen western top 10.
Wat daar verder nog in staat is mijzelf nog niet helemaal duidelijk, maar deze dus al vast wel.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dogie: ook wel mooi deze shot, maar inderdaad, die andere, met 'actie' is leuker.
Lijstjes maken met 'de beste' is ook niet zo mijn ding eerlijk gezegd.
Zeker niet wanneer het films van diverse genres betreft.
Dat zal ik dus ook nooit doen (verschillende filmgenres mixen bedoel ik)
Een (algemene) ' Top 10' filmlijst zal er van mij nooit komen.
Ik vind zelfs het vergelijken van Amerikaanse en Italiaanse westerns al moeilijk genoeg.