- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Mooie bijdragen weer Dogie.
En zeer terecht Anthony Quinn eens in de kijker te plaatsen.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Hieronder een link naar de trailer van The Ridiculous 6 (2015)
Deze western komedie waar vele bekende acteurs in mee spelen zal vanaf 11 december te zien zijn ( USA).
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Van het opmerkingen/feedback-topic : "Omdat de site nu draait op een beveiligde https verbinding, kunnen er geen http afbeeldingen meer getoond worden zonder dat browsers foutmeldingen geven. Je kunt als het goed is wel gewoon alle MovieMeter posters plaatsen, en ook externe afbeeldingen die met https:// beginnen." Hopelijk wordt hier nog iets op verzonnen, maar anders gaat dit topic definitief op zwart-wit, en dat zou ik persoonlijk heel erg jammer vinden.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Deze site wordt steeds onprettiger: bijna geen afbeelding meer zichtbaar. 
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Ja, en ik denk nu met name aan al die "Bakken aan de bar
"-fotoseries waar vooral jij zoveel tijd in hebt gestoken en waar ik nog wel eens doorheen scroll.... scrollde... 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ja, best frusty, jaren werk blijken nu weggegooid. Hiervoor was er al gedoe met afbeelding via Imageschack.us. Maar Tinypic.com leek jaren OK. Op andere fora werkt Tinypic.com nog steeds uitstekend.
Sinds de huidige site lay-out kom ik hier al weinig en zal nu helemaal weinig worden. Jammer.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Goedemorgen. Het lijkt weer te werken, maar kan morgen weer anders zijn.
Veel interesse in erfenis acteur Winnetou: Veel interesse in erfenis acteur Winnetou|Prive| Telegraaf.nl
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Western tip : Singing Guns
Deze vergeten western die hier nog geen stemmen had is eigenlijk best de moeite waard om te kijken.
Laat je niet afschrikken omdat zanger Vaughn Monroe de hoofdrol speelt.
Hij zingt wel wat liedjes waar ik persoonlijk ook niet zo van hou al vind ik Mule Train wel een leuk nummer .Frankie Laine heeft het ook ooit eens gezongen.
De film die er kleurrijk uitziet heeft een goed verhaal met een leuk verassend einde .
Actie komt er echter niet veel in voor maar door het vermakelijke acteerwerk van Ward Bond (Sheriff) en Walter Brennan ( dokter & priester) miste ik dat ook niet .
Kortom een voor liefhebbers van westerns uit de jaren vijftig is dit een aardige western om te zien.
http://i68.tinypic.com/30j5lqx.jpg
http://i68.tinypic.com/eqyvj4.jpg
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Misschien heeft Brix die gezien?
Vaughn Monroe is nog niet zo lang geleden ter sprake gekomen Film >> Genres en landen >> De western.
Het was in de jaren '40 een zeer bekende zanger/orkestleider maar zong daarnaast ook westernliedjes, met o.a. The sons of the pioneers. Het was een bariton. Hij wilde operazanger worden en heeft ook een opleiding daarin gevolgd maar koos voor de lichte muziek.
Hij speelde in diverse films Westerns maar ook muziekfilms. (bijvoorbeeld Meet the People (1944)
madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
Net gezien ,met moeite afrader.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Thema : the fastest gun alive
http://i67.tinypic.com/64p3fd.jpg
Fred MacMurray in Quantez (1957)
Thema: Het is gezellig aan de bar.
http://i68.tinypic.com/20z7n76.jpg
Guy Madison in Reprisal! (1956)
http://i64.tinypic.com/200btc6.jpg
Jean Arthur in The Plainsman (1936)
Thema : A cowboy's best friend is his pony.
http://i66.tinypic.com/2nkjo8n.jpg
Randolph Scott in Doolins of Oklahoma, The (1949)
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Je weet altijd weer goede opnames te vinden mr rumson. 
Staat die "Edge"op MM?
Kan 'm niet vinden.
Wie speelt erin mee?
madmax1
-
- 2216 messages
- 711 votes
[quote]Brix wrote:
Je weet altijd weer goede opnames te vinden mr rumson. 
Staat die "Edge"op MM?
Nee nog niet.
heb de namen niet onthouden weer zo.n flut western die je snel opruimt.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Gevonden op IMDb > Edge (TV Movie 2015) - IMDb
Blijkt de pilot van een geplande serie te zijn.
Verfilming van populaire serie western romans.
Gemengde reviews
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Om nog even terug te komen op mijn vraag van enige tijd geleden.
Dick schreef
Als ik voor mij zelf spreek dan kan ik de films Giant en Gone with the wind niet echt westerns noemen .Al is het wel heel lang geleden dan ik Gone with the wind heb gezien.
Het klopt dat het geen western zijns. Het antwoord staat hier in het voor mij verder vage topic:
Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste westerns-die-geen western-zijn
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
[quote]Dk2008 wrote:
Om nog even terug te komen op mijn vraag van enige tijd geleden.
Ben het met je eens Dick is inderdaad wat vaag dat topic.
Maar het valt ook niet mee om te bepalen wanneer het een Neo western is.
Zo zie ik ergens ook Death Wish (1974) voorbij komen als die ook al door kan gaan voor Neo western. Dan zou de actie film Heat (1995) dat ook kunnen.
Want deze actie film heeft al heel veel weg van een western het verhaal zelf daar hoef jezelf niks aan te veranderen.
Zo zou je de geldtransport wagen kunnen vervangen voor een postkoets .
De bank die ze overvallen dat is helemaal geen probleem die hadden ze in het wilde westen ook.
Dan de achtervolging op het vliegveld die zou je kunnen vervangen voor een treinstation.
Maar als je het op deze manier gaat bekijken dan kun je elke actiefilm wel een Neo western noemen omdat er een paar elementen erin voorkomen die we in westerns terug zien.
Persoonlijk ga ik lieverop mijn eigen gevoel af en trek mij dan ook niet zoveel aan van wat een ander vind.
Zo zijn er westerns met Indianen en de u.s cavalry daar kun je ook bij afvragen tot wanneer blijft het een western en wanneer wordt het een oorlogsfilm.
Denk hierbij aan b.v. de western They Died with Their Boots On (1941)
Terwijl films waarbij het Noordelijke en het Zuidelijke leger aan te pas komt al gauw in het rijtje oorlog geplaatst worden.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
mr rumson Bedankt in ieder geval voor je uitleg van dat topic. In Death Wish komt wel een stukje western in voor, maar dat is verder gewoon een misdaadfilm.
Hou het inderdaad maar bij je eigen gevoel. Doe ik namelijk ook. Ik probeer films wel wat in hokjes/genres te plaatsen maar eenvoudig is het niet. Bij Western denk ik toch vooral aan de ontwikkeling van het oude westen, alleen waar dat precies ophoudt weet ik niet, de burgeroorlog, de oliebaronnen......
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@mr rumson
In het geval van "They Died With Their Boots On" lijkt het mij duidelijk dat die onder westerns valt.
De Indianen (en het tijdperk) die daarin een belangrijke rol spelen zijn m.i. voldoende bepalend.
Edit
Ik las dat sommigen "Dances With Wolves" geen western vinden..heel vreemd in mijn ogen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Is wel gewoon een western, staat overal Wiki, IMDb, zelfs hier in lijstjes genoemd.
Ik lees wel in dat topic dat ze twee dingen als verschillende criteria hanteren, tijd/ kleding en thema. De tijd waarin het afspeelt lijkt me wel een belangrijk aspect.
Wat is een western?, ik denk dat de één daar kortzichtig over denkt en de ander ruimer. ( net als met musicals. Als men denkt, ze gaan op de vreemdste momenten zingen en dansen en dat is het is, kijk dan maar niet. Maar zo is het natuurlijk niet, want er zijn allerlei variaties daarin).
(Beide genres worden niet veel meer gemaakt. Maar er zijn wel meer film noir, bijvoorbeeld ook niet).
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Ik vind dit zo'n fraaie DVD cover dat ik 'm hier neerplak 
Goed bezig die Duitsers !
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Ik begrijp wel dat "They Died With Their Boots On" onder de westerns valt.
Maar wat ik mij dan wel afvraag is wanneer spreken we dan van een oorlogsfilm als het gaat tussen de indianen en de Amerikanen.
In boeken en ook op het internet spreken ze over de The American Indian Wars waar dus ook die veldslag van Custer onder valt. Maar zo gauw dit verhaal verfilmt word zoals boven genoemde film dan heet het een western.
Als ik het goed heb spelen de meeste western films zich af tussen 1975 en 1990.
Maar er zijn nog genoeg westerns die zich voor die tijd afspelen zoals b.v. Jeremiah Johnson (1972) wat bij mij onder de avontuurlijke westerns valt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd Brix vanaf ongeveer welk tijdperk het bij jou een western is ?
En dit vraag ik eigenlijk als ik zo de boeken er eens bij pak dan begint het wilde westen al ergens in 1780 . Dan heb ik het over de eerste outlaws zou men het over de indianen hebben dan kun je uiteraard nog een heel stuk verder terug .
Die dvd cover is inderdaad fraai om te zien 
Eigenlijk zou elke dvd film een mooie cover moeten hebben zo heb je genoeg prachtige films die verpakt zijn met een lelijke cover .
Je kunt dan zeggen het gaat toch om de film en niet om de verpaking. Maar ik denk dat filmliefhebbers ook wel waarde hechten aan een mooie cover.
http://i65.tinypic.com/1q66uv.jpg
Een vraagje voor de gokkers onder ons wie herkent deze acteur en uit welke film ?
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Een van de meest gevraagde acteurs voor Indianenrollen van deze tijd.
Ik zeg verder niks, maar weet wie het is en uit welke film.
Wil het plezier van anderen niet vergallen, haha.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Volgens Wiki is Wilde Westen 1865-1890 (maar zal ook wel eerder zijn).
Maar wat ik mij dan wel afvraag is wanneer spreken we dan van een oorlogsfilm als het gaat tussen de indianen en de Amerikanen.
Hoewel het aan Brix gesteld is de vraag.
Ik zou nooit over een oorlogsfilms spreken bij oorlog tussen Indianen en Amerikanen. Dan denk ik meer aan een western vanwege de terugkerende gewapende conflicten.
Met Mexicanen en de Amerikaanse Burgeroorlog dan zou ik het inderdaad als oorlogsfilm bestempelen. (Maar Western vind ik ook goed).
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Betreffende de vraag: wanneer het voor mij een western is:
Kan al van vóór 1800.. Daniel Boone, Davy Crockett, Laatste der Mohicanen, en dat soort van verhalen.
Maar dat is puur een persoonlijke mening/gevoel.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Hoewel het aan Brix gesteld is de vraag.
Ik zou nooit over een oorlogsfilms spreken bij oorlog tussen Indianen en Amerikanen. Dan denk ik meer aan een western vanwege de terugkerende gewapende conflicten.
Met Mexicanen en de Amerikaanse Burgeroorlog dan zou ik het inderdaad als oorlogsfilm bestempelen.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Brix dank je voor je antwoord en Dick2008 is niet erg hoor om ook je mening te geven . Het wilde westen en westerns interesseren mij daarmee vind ik het ook wel interessant om iemand anders mening erover te horen.
Voor mij zelf begint de western ook rond 1800 en loopt voor mij door tot ongeveer 1920.
The wild Bunch speelt zich af rond 1913 Butch Cassidy and the Sundance Kid speelt zich ook af ergens in 1900 en zo zijn er nog wel meer westerns dus het tijdperk meet ik nogal ruim.
Wel leuk trouwens om te zien dat The Alamo (1960) western oorlog is en The Alamo (2004) drama oorlog is .
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Bij The Alamo zie je dus, dat je beter je eigen systeem kunt aanhouden, bij IMDb is de genre-aanduiding ook al verschillend.
Western-oorlog lijkt me zelf het beste.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
In het antwoord van Dick kan ik me ook wel vinden.
Ook in dat van mr rumson, m.b.t. de periode 1900 en iets later.