- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
... ach je had hem al, in meerdere versies. 
The shootist kan me het best herinneren, waarschijnlijk ook omdat James Stewart er ook in meespeelt. (Klein rolletje overigens)
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
... ach je had hem al, in meerdere versies.

En de teerling is geworpen en de Blu-ray besteld...
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Hank Worden en Ward Bond in 3 Godfathers. Ik kan beide wel waarderen. 
Worden heeft ook nog in Twin Peaks gespeeld. Hij heef trouwens 20 jaar lang met een gebroken nek rondgelopen als ik de Wikipedia moet geloven. 
https://fiftieswesterns.files.wordpress.com/2015/07/hank-worden.png
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Vooruit, mijn John Wayne-top-10 (waarbij ik in het midden laat of "zijn beste westerns" dan ook meteen zijn beste rollen zijn). Een vrij saai want traditioneel lijstje: 5x Ford, 2x Hawks.
1. The man who shot Liberty Valance
2. The searchers
3. Red River
4. Stagecoach
5. Rio Bravo
6. The horse soldiers
7. Rio Grande
8. Angel and the badman
9.True grit
10. Hondo
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Vooruit dan maar met die top 10 v. John Wayne westerns.
(Vanaf mijn vakantie adres nog wel ☺).
Brix Ik wens je een fijne vakantie toe.
Hier is mijn top tien lijstje van John Wayne al zijn er nog wel een paar westerns van hem die ik nog moet zien of nog eens moet herzien.
7. The Sons of Katie Elder (1965)
10. Big Jake (1971)
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Volgende week maandag komt de miniserie Hatfields & McCoys (2012) op rtl 7. Wordt in zijn geheel uitgezonden.
Heb hem zelf al gezien maar vond hem niet echt veel aan.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Hatfields & McCoys (2012) (in 2013 in drie delen aldus statistieken)
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
trebremmit dank je voor de tip of ik hem weer kijk weet ik nog niet zeker .
Dat gaat een lange zit worden als hij ineen keer word uitgezonden. Zeker met die reclame blokken er tussendoor. Maar ik vond het een sterke miniserie die ik zeker nog eens ga zien.
Weten jullie trouwens of er al meer nieuws bekend is over de western trilogie die Kevin Costner van plan was om te maken?
Het laatste nieuws wat ik gevonden krijg is nog steeds van vorig jaar zie link hieronder.
Hopelijk lukt het hem om die western trilogie te maken , Kevin Costner zie ik graag in westerns spelen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Welke regio Dogie?
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Hier is een klein stukje geschiedenis over de 20 Mule teams.
20 Mule teams waren teams van achttien muilezels en twee paarden die massale wagens voorttrokken. Ze vervoerden Borax ( 9 ton ) via de afgelegen mijnen door het ontoegankelijke Death Valley tot aan de spoorlijn bij Mojave . De wagens behoorden tot de grootste ooit getrokken door trekdieren . alleen de achterwielen waren al groter dan 2 meter en de wagen zelf woog maar liefst 3.500kg. De wagen met de trekdieren ervoor had een totale lengte van 55 meter.
De twee Paarden ook wel wheelers genoemd werden het dichtst bij de wagen gezet . Dit werd gedaan omdat ze met hun kracht de wagens in beweging konden brengen. De paarden waren dan ook meestal groter dan de muildieren. Er waren twee man voor nodig om de enorme wagens te rijden. Per dag reisden ze ongeveer 27 km de tocht van 275 km duurde 10 dagen .
S ’nachts werd er gestopt bij een Corral waar de mannen en hun dieren rust kregen. Die rust hadden ze ook zeker nodig want het was een hard en ruw leven zowel voor mens als dier.
Hoewel het alles bij elkaar maar zes jaar geduurd heeft.( 1883-1889 ) Hebben ze een blijvende indruk gemaakt. Deze wagens zijn onder andere te zien in de volgende westerns 20 Mule Team (1940). .En in Albuquerque (1948)
http://i57.tinypic.com/im75t4.png
http://i60.tinypic.com/27xdpww.gif
http://i62.tinypic.com/mhao89.jpg
http://i62.tinypic.com/xp6m39.jpg
Hier nog wat uitgebreidere info over de gigantische wagens.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Interessant. 
(Het is allemaal goed, nog beter, allerbest hier op de site. Maar het is interessanter om wat te vertellen uit iets uit een film).
(Ik kijk zo goed als geen westerns, maar vertel ik hier Roll on Texas Moon (1946) over die wasrolspeler en gaat deze Kansas Pacific (1953) over de aanleg van die spoorlijn). Die laatste speelt ook af net voor de burgeroorlog.
(Vallen films als Giant, Tulsa, Gone with the wind ook nog een beetje onder western, of is dit dan toch gewoon drama.)
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Inderdaad (weer) heel interessante info mr rumson.
Dank voor de reminder Dick.
Ik had nog niet gestemd op beide westerns, alhoewel ik ze wel gezien heb, meerdere keren zelfs.
Dat is tevens het geval met alle andere westerns met Roy Rogers.
Niet ongewoon voor een fan natuurlijk.
Ik heb nog heel wat in te halen met stemmen plaatsen vrees ik 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Van Roy Rogers dat wist ik vandaar (dat het niet kan dat ze geen stemmen hebben
)
Wat mr rumson enige tijd geleden opmerkte is zo. Van sommige onderwerpen zijn meerdere topics. Om van allerlei onderwerpen aparte topics te maken lijkt me ook niet zo veel zin te hebben. Ik zou het gewoon centraal houden. Nadeel is wel, dat het waarschijnlijk al (vaker) ter sprake is gekomen. En veel afbeeldingen zijn na enige tijd weg.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Momenteel op Discovery-HD: GUNSLINGERS.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Dick schreef
Maar het is interessanter om wat te vertellen uit iets uit een film).
(Vallen films als Giant, Tulsa, Gone with the wind ook nog een beetje onder western, of is dit dan toch gewoon drama.)
Dick Natuurlijk is het ook interessant om iets over een film te vertellen .
Maar daar heb je zoals jezelf ook al aangaf b.v. bij de western Roll on Texas Moon (1946).
Alle gelegenheid toe om iets over de film te schrijven.
Ik zelf maak daar dan ook gebruik van en probeer dan ook bij iedere western die ik gezien heb er iets over te schrijven .
Ik vind het dan ook niet nodig om hier nog eens iets over de film te schrijven .
Persoonlijk gebruik ik dit western topic dan ook liever met van alles wat er met westerns te maken heeft. En voor mij hoort daar af en toe ook een stukje wild west geschiedenis bij.
Ik denk dan ook dat er meer westernliefhebbers hier zijn die niet alleen de western films boeiend vinden maar zeker ook de tijd van wilde westen zelf.
Het is dan ook niet voor niets dat er hier onderwerpen ter sprake komen over b.v. de guns of outfits die ze toen gebruikten.
Maar ook de verschillende Thema's veelal met foto's vind ik goed bij het western topic passen, Zo komen deze meestal vergeten westerns weer eens onder de aandacht.
Nieuwe westerns die uitkomen zien we hier ook vaak voorbij komen en dan meestal met trailer erbij .
Of western tips zoals hieronder van Dogie die over een paar Blu - ray films gaat.
En zo kun je nog wel even doorgaan met dingen die hier in dit topic allemaal voorbij komen .
Van op zijn tijd een puzzeltje tot aan een western acteur die in het zonnetje word gezet.
Misschien zie ik het wel verkeerd maar ik denk dat dit een van de belangrijkste redenen is dat dit western topic blijft draaien. Omdat het maar een klein groepje is, die de western zo breed mogelijk oppakt in een gemoedelijke sfeer.
Als ik voor mij zelf spreek dan kan ik de films Giant en Gone with the wind niet echt westerns noemen .Al is het wel heel lang geleden dan ik Gone with the wind heb gezien.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wat dat laatste betreft, ik dacht het ook niet. Ik zie bij IMDb ook niets daarvan bij trefwoorden. Maar omdat je het ook over de burgeroorlog had, dacht ik dat is Gone with the wind....maar het blijft lastig om films in hokjes/genres te plaatsen.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Open Range en Young Guns komen morgenavond op RTL7.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Dit jaar komt de western / horror Bone Tomahawk (2015) uit.
Maar je kunt je afvragen of dit wel een goede combinatie is western gemixt met een horror sausje ?
De meeste van dit soort films hebben echter een lage score .
Sinds er westerns zijn gemaakt zijn er ook westerns gemaakt met een mysterieus sfeertje erom heen zoals Mystery Ranch (1932) of The Rawhide Terror (1934) .
ongeveer vanaf de jaren vijftig zien we veranderingen er komen monsters in de film voor maar ook figuren zoals Dracula.
http://i60.tinypic.com/2jblerq.jpg
Billy the Kid versus Dracula (1966)
http://i61.tinypic.com/20f2f5f.jpg
Voor zover ik na kan gaan zijn er c.a. 65 western horror films gemaakt.
vele daarvan zijn lowbudget films.
In de jaren dertig zagen we nog wel eens een western acteur zoals John Wayne,Tom Mix,Ken Maynard. Maar daarna waren er nog nauwelijks western acteurs te zien in dit soort films.
De laatste echte western acteur die tot nu toe in een western/ horror film heeft meegespeeld is Jack Elam.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Maar je kunt je afvragen of dit wel een goede combinatie is western gemixt met een horror sausje ?
Volgens mij niet. Horror-komedies vind ook ik niet zo geslaagd. (Vroeger had je natuurlijk wel the monsters, adams family op tv.... wel lang geleden).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ben niet de enige met die vraag (geweest). Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste westerns-die-geen western-zijn
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Ben niet de enige met die vraag (geweest). Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste westerns-die-geen western-zijn
Ik kan mij niet herinneren dat dit topic bestond Beste westerns-die-geen western-zijn.
En voor mij hoeft dit topic dan ook niet zo nodig. Dit onderwerp hadden ze ook hier in het topic de western kunnen bespreken .
Zo kun je van elk ding wel een topic gaan maken waardoor je op het forum de bomen door het bos niet meer ziet.
Wat betreft of die films westerns zijn of niet persoonlijk vind ik van niet ,maar goed ik ben ook maar een liefhebber van de western en geen westernkenner.
Aan de andere kant zoals jezelf ook al aangaf sommige films zijn moeilijk in hokjes te plaatsen .
En er komt ook nog een stukje eigen mening bij wat jij vind dat hoeft de ander niet te vinden .
Ik zou dan ook zeggen laat die ander er vrij in om zijn eigen keus daarin te hebben .
Soms is er bijna geen touw aan vast te knoppen .
Als je b.v. een film als Gettysburg (1993) neemt die staat op IMDB als oorlogsfilm vermeld.
Maar als je dan films pakt waar het Amerikaanse leger het opneemt tegen de indianen dan heten ze meestal gewoon western of cavalerie western.
Denk dat andere genres hier ook wel last van zullen hebben.
In de muziek is het in ieder geval ook zo kijk alleen maar eens hoeveel soorten Country muziek er wel niet is .
Hier nog een plaatje uit de oude doos onder het bekende thema : Armed western girls are sexy.
Joan Bennett in The Texans (1938)
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het voordeel van die aparte topics kan zijn dat je dan sneller iets terug kan vinden als antwoord op een vraag of als er een onderwerp wordt behandeld. Want zoals ik al opmerkte het kan zijn dat die onderwerpen hier ook al eerder zijn genoemd. Maar het klopt dat het wel lastiger wordt om ze terug te vinden, dan moet je het juiste trefwoord vinden. Ik kwam hem toevallig tegen. Al zal je het probleem hier toch ook wel weer houden.
Verder zie ik het meer in het tijdsbeeld. De ontwikkeling van het oude westen, eerst de veeboeren en dan wordt er olie gevonden. Verdeeldheid tussen noord en zuid. Maar vaak toch nog dezelfde outfit, paarden en wagens
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Brix. Die 2e still bij Coleen Gray R.I.P. is Joanne Dru. Coleen Gray heeft een cameo in het begin van Red River.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Thema :Vergeten westerns
Ambush at Tomahawk Gap (1953) is een B western en kan gerust een vergeten western genoemd worden.
Ambush At Tomahawk Gap is een van de vele westerns die in de jaren 50 door Columbia gemaakt zijn.
De western is gefilmd in Technicolor en geregisseerd door Fred F. Sears. In de hoofdrollen zijn o.a. John Hodiak , Ray Teal ,John Derek en David Brian te zien.
Naar mijn idee verdient deze kleine maar sterke western wel wat meer aandacht.
Overigens is de western ook op Blu -Ray te krijgen.
http://i57.tinypic.com/x3eb9h.jpg
http://i59.tinypic.com/dfyo3o.jpg
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Op blu-ray, waar dan als ik vragen mag. 
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
trebremmit Ik heb er naast gekeken het blijkt een dvd te zijn regio 1.
Mijn excuus hiervoor, hieronder is in ieder geval de link waar de dvd te koop is .
De film is een stukje naar beneden te vinden.
Overigens is deze ook bij Amazone te koop.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Die regio1 dvd heb ik, goede beeldkwaliteit trouwens.