- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Voor de hardcore westernfan is deze Tsjechoslowaakse (!) Westernparodie wellicht wel grappig om eens te bekijken: Lemonade Joe.
De film neemt de Amerikaanse 'zingende cowboy'-films op de hak en ziet er best verzorgd en stijlvol uit.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
The Tracker net gezien, een goede western! Voor 4,99 bij cdwow te koop.
Brix nog bedankt voor deze aanrader!
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes

'Cry for me, Billy' (1972), aka 'Face to the Wind', aka 'Apache Massacre'

De Italiaanse poster

3 lobby cards

Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Nooit van die film gehoord Dogie.
Lijkt me wel interessant.
Ik kan hem hier op MM ook niet vinden trouwens.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
In de 19de eeuw strijd het Amerikaanse leger op een gewelddadige wijze tegen de indianen. Bij één van de aanvallen weet een kleine groep soldaten, die geleid wordt door de racistische 'Sergeant', de Apachesquaw Flower te vangen en ze verkrachten haar. Flower kan zich nog aardig verzetten tegen de overmacht aan soldaten. Op een dag krijgt Flower hulp van de jonge voormalige gunslinger Billy. Billy wordt uiteindelijk verliefd op haar, maar krijgt het daarmee met de soldaten en de blanken in de stad niet makkelijk. Het lijkt erop, dat Billy met zijn liefde voor Flower een zware prijs moet betalen.

Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Is die film (DVD) ergens te bemachtigen Dogie?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Is die film (DVD) ergens te bemachtigen Dogie?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Zo te zien is dat toch wel een DVD Dogie.
Lijkt mij echter wel een bootleg.Film wel in aantal landen verschenen. Naast (aka) V.S, ook Turkse, Spaanse, Franse, 2x Duitse en Italiaanse poster gezien. De Turkse poster, die veel op de Franse poster lijkt,

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Niet dat het nodig is om mij eraan te herinneren hoe goed Glenn Ford wel was (en blijft) maar leuk om dit rijtje clips bij elkaar te zien.

simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
Spectaculaire trailer van The Violent Man. Prima film ook, al wel heel wat minder spectaculair. 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Nooit van die film gehoord Dogie. Lijkt me wel interessant.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
De afgelopen twee weken ben ik in een Western-trend geraakt. Rio Bravo en The Wild Bunch zijn al voorbij gekomen, nu liggen er nog een paar van Charles Bronson te wachten. Yeehaa!
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Bij True Grit (2010):
Wat heeft iedereen altijd met 'Western' als genre. 
Ik vind dat niet echt een genre. Beschrijft gewoon waar de films zich afspelen, en in welk tijdsvak.
Kan evengoed een actiefilm zijn, of een drama of een avonturenfilm of .... Maar van zodra het in het Amerika van 100 jaar geleden af speelt noemt iedereen het western. 
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Even terugkerend op die film die Dogie pas heeft toegevoegd, Cry for Me, Billy (1972). Het plot komt me ongelofelijk bekend voor, alsof ik de film heb gezien. Maar als ik het aantal stemmen hier en op IMDB en de 'onbekendheid' bij de westernkenners hier zie, dan lijkt het me stug dat ik deze film dan nu juist wèl heb gezien! Is er soms een western met een plot dat heel erg lijkt op het plot van deze film?
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
@ AGE-411
Western krijgt vaak niet de herkenning van een volwaardig genre. Sommige mensen noemen het cowboy films
En zeggen dat de westerns kopieen van elkaar zijn. Er zitten inderdaad vaak dezelfde elementen in maar er zijn ook erg grote verschillen.
De meeste mensen denken bij westerns ook alleen maar aan The good, The bad en wat andere spaghetti's. Maar van de echte Amerikaanse westerns kunnen ze er geen noemen.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
wow riesma!
What a time to go west(ern)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Baggerman. Er zijn inderdaad meer Westerns over een blanke man, die in relatie aangaat met een squaw en dan in de problemen komt, cq. dat beiden met racisme te maken krijgen.
Van de toenmalige Hays Code censuur mocht dat ook niet, en meestal sneuvelde dan uiteindelijk 1 van beide partijen, doorgaans de squaw, zoals in de Western 'Broken Arrow' (1950). Of al aan 't begin, zoals in Western 'The Last Train from Gun Hill'.
'Cry for Me, Billy' is uit de jaren 70, dus na de periode van de Hays Code en overleeft hier de squaw.
En verbazingwekkend inderdaad, dat hier de Westernliefhebbers 'Cry for Me, Billy' niet kennen. Toch is de film in veel landen uitgebracht, gezien de verscheidenheid aan filmposters; en is op VHS versche-nen, zelfs een bootleg op DVD.
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Nou ja, verbazingwekkend... ik denk dat de gemiddelde belangstelling van de liefhebber niet ligt in de jaren zeventig.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Toch wel onterecht m.i., want er zijn een hele reeks goede westerns gemaakt in de jaren '70
(Een aantal daarvan behoren zelfs bij de beste westerns ooit)
Een overzichtje, na raadpleging van mijn exemplaar van het handige naslagwerk 'The Shoot-em-ups' (The complete Reference Guide to Westerns of the Sound ERa) van Les Adams & Buck Rainey (1986)
The Ballad of Cable Hogue (veel geprezen maar niet mijn voorkeur)
A Man Called Horse
Two Mules For Sister Sara
Chisum
Soldier Blue
Monte Walsh
Lawman
The Culpepper Catle Company
The Great Northfield Minesota Raid
The Magnificent Seven Ride
Ulzana's Raid
Jeremiah Johnson
The Life and Times of Judge Roy Bean
High Plains Drifter
Pat Garrett and Billy The Kid
Santee
Blazing Saddles
Posse
Bite the Bullett
Breakheart Pass
Mackintosh & T.J. (laatse film met Roy Rogers)
The Last Hard Men
The Outlaw Josey Wales
The White Buffalo
Valdez is Coming
En dan heb ik de Spaghettiwesterns en andere niet-Amerikaanse westerns die in die jaren zijn gemaakt nog niet genoemd, dat zijn er heel wat.
The Mercenary, Blindman, Hannie Caulder en Chato's Land horen bij mijn eigen favorieten bijvoorbeeld.
* Voor wie zich interesseert in de geschiedenis van de Westerns zijn er talloze naslagwerken.
Dit is daar een klein gedeelte van:
http://www.genordell.com/stores/western/WFFbooks.htm
(Zie ook de links die onderaan die pagina te vinden zijn)
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Even terugkerend op die film die Dogie pas heeft toegevoegd, Cry for Me, Billy (1972). Het plot komt me ongelofelijk bekend voor, alsof ik de film heb gezien. Maar als ik het aantal stemmen hier en op IMDB en de 'onbekendheid' bij de westernkenners hier zie, dan lijkt het me stug dat ik deze film dan nu juist wèl heb gezien! Is er soms een western met een plot dat heel erg lijkt op het plot van deze film?
Soldier Blue misschien?
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
@ AGE-411
Western krijgt vaak niet de herkenning van een volwaardig genre. Sommige mensen noemen het cowboy films
En zeggen dat de westerns kopieen van elkaar zijn. Er zitten inderdaad vaak dezelfde elementen in maar er zijn ook erg grote verschillen.
De meeste mensen denken bij westerns ook alleen maar aan The good, The bad en wat andere spaghetti's. Maar van de echte Amerikaanse westerns kunnen ze er geen noemen.
Ik vind net 'western' zo pejoratief klinken. Mensen gaan een film al western noemen als er een paar in voor komt. Terwijl de meeste westerns totaal daar niets met te maken hebben. Meeste westerns die ik zag zijn dan ook gemakkelijker onder andere noemers te plaatsen.
Als western bestaat, waarom bestaat dan niet het begrip eastern? of het begrip northern? of ... ?