- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
(Widmark) De leukere kanten van het acteur zijn 
( Lorne Greene) prachtige vertolking van een geweldige western songtekst.
Het was een flinke hit destijds, wereldwijd.
Ik heb het singletje (45 toeren grammofoonplaatje, voor de jongere MM users die niet meer weten wat een singletje is
) zelf ook gekocht toen.
Er was ook een hele langspeelplaat vol met liedjes, gezongen door cast-members van de Bonanza serie.
Ik zie die nog zó voor me in de rekken van onze plaatselijke V&D zaak staan.
Pernell Roberts ('Adam' in de serie) was de beste zanger.
Dat was ook in de serie wel eens te horen.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Dogie De afbeelding doet het niet, tenminste bij mij dan.
http://img149.imageshack.us/img149/1035/thelawandjackwadestill1.jpg

Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Haha, ja dat klopt Dogie.
Belmondo is ooit in de running geweest voor de rol van Blueberry.
Zijn gezicht diende ook als voorbeeld voor dat van de strip-Blueberry.
Maar het dichtstbij gekomen is destijds de Amerikaanse acteur Martin Kove.
De plannen voor een film met hem in de hoofdrol leken op een bepaald moment werkelijkheid te worden.
Maar dat is nu ook alweer een eeuwigheid geleden.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Haha, ja dat klopt Dogie. Belmondo is ooit in de running geweest voor de rol van Blueberry.Zijn gezicht diende ook als voorbeeld voor dat van de strip-Blueberry.[/IMG]
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Waarschijnlijk kom je met intensief speuren in de Blueberry stripverhalen nog een aantal verdere links met de films tegen.
Dat is net als met de Lucky Luke strips.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Waarschijnlijk kom je met intensief speuren in de Blueberry stripverhalen nog een aantal verdere links met de films tegen.
Dat is net als met de Lucky Luke strips.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
River of no Return: Marylin Monroe:

trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
The Indian Fighter (1955) 3 dec op de ARD om 01.00.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
The Indian Fighter (1955) 3 dec op de ARD om 01.00.
Aardig om 1x te zien, maar niet voor flm/DVD-collectie.
Western-art

Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Prachtige afbeelding Dogie 
DVD van 'Indian Fighter' heb ik zelf ook gauw van de hand gedaan.
(De koper kocht hem vooral omdat Douglas er in meedeed)
Toch wel leuk dat hij op TV te zien is, voor de liefhebbers.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Wil je zien hoe Belgische westernfans hun liefhebberij beleven?
Kijk dan naar het VRT TV programma Vrolijk Vlaanderen, vanmiddag om 16:00 uur.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Ah, jammer dat je het eerste gedeelte hebt gemist.
Daarin waren re-enactors te zien, die scènes uit het 'wilde Westen' naspeelden.
En daar zaten een aantal fanatieke tussen, haha.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Jammer ja, ik zag alleen iemand line-dancen 
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Bij Barnes and Noble is nu de blu ray van Lonesome Dove voor 16 dollar inclusief verzendkosten te koop.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Gister bekeken. Toch wel de moeite waar is wat minder cliché als andere westerns van zijn tijd.

Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Is er onder de liefhebbers hier iemand met kijkervaring van oude western-serials?
Ik heb nu Miracle Rider, The (1935) besteld en ben eigenlijk wel benieuwd wat ik kan/moet verwachten. Misschien zijn er specifieke serials aan te raden?
Tom Mix is voor mij een gokje, maar voor 4,50 kan ik me geen buil vallen, dacht ik zo.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Leek me een leuk concept geweest toen, handig trucje van de cinemawereld. En 4,50 voor meer dan 300 minuten is geen geld. Heb zelf alleen een paar Lone Stars gezien met John Wayne uit die tijd maar geen ervaringen met een echte serial western zoals deze.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Is er onder de liefhebbers hier iemand met kijkervaring van oude western-serials?
Ik heb nu Miracle Rider, The (1935) besteld en ben eigenlijk wel benieuwd wat ik kan/moet verwachten. Misschien zijn er specifieke serials aan te raden?
Tom Mix is voor mij een gokje, maar voor 4,50 kan ik me geen buil vallen, dacht ik zo.
Ik ben zelf gek op die serials.
Maar een voorzichtige gok is dat het niet jouw ding zal zijn.
En een goede raad (voor wat die waard is) kijk nooit teveel delen achter elkaar van zo'n serial.
Ze waren bedoeld om er één episode per week van te zien, in de bioscoop, als onderdeel van een filmprogramma.
Ik heb namelijk die fout zelf ook wel gemaakt om een hele rits delen achter elkaar te bekijken.
Dat gaat vervelen, want je krijgt telkens de hele intro's weer te zien, en de cliffhangers aan 't eind werken niet zo goed meer wanneer je meteen het vervolg bekijkt.
Ik kijk nooit meer dan twee delen, en bij voorkeur maar één per keer.
Vaak zijn de serials wat naïef (als ik dat zo oneerbiedig mag stellen) maar ze hebben een eigen charme voor de liefhebbers.
De meesten zitten boordevol actie.
In feite waren ze hoofdzakelijk voor het jeugdige publiek dat de middagvoorstellingen in de bioscopen bezocht bedoeld.
Ik ben benieuwd naar je reactie op de Tom Mix serial.
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Ik wilde zo wie zo eens een Tom Mix zien. Nu sla ik in ieder geval twee vliegen in één klap; mijn eerste serial en mijn eerste Tom Mix.
Die jaren '30 filmpjes begin ik overigens steeds charmanter te vinden. Boyd, Ritter, Steele, Tyler, etc. De filmpjes zijn allemaal bijzonder simpel, maar het heeft iets. Aandoenlijk soms, soms zelfs verrassend knap gemaakt voor die tijd.
Een film van William S. Hart (jaren '10 en '20) vind ik zelfs zeer goed, bijna geniaal voor die tijd. Hart had een goede kop ook voor die films, maakt flink indruk en dat doet ie zwijgend... heel knap.
Het duurt nog wel even voor mijn review van de serial; de dvd moet via cdwow binnenkomen (net vandaag besteld) ... en dan ben ik wel een weekje of twee zoet met kijken ook.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Dat vind ik erg leuk om te horen Barfly, en ook onverwacht.
In dat geval zouden de serials toch wel iets voor je kunnen hebben.
Misschien mag ik Buck Jones nog bij je aanbevelen.
Hij is een voorbeeld voor vele andere westernacteurs geweest.
Barfly
-
- 1873 messages
- 1749 votes
Heb zelf alleen een paar Lone Stars gezien met John Wayne uit die tijd maar geen ervaringen met een echte serial western zoals deze.
Die jaren dertig filmpjes vind ik wel aardig om mij wat meer in te verdiepen. Je had zoveel western-sterren in die tijd en er moeten toen duizenden filmpjes van zijn gemaakt. Meestal hebben ze een speelduur van een uurtje.
Om een indruk te krijgen: toenmalige westernhelden waren onder andere Tim McCoy, Tom Keene, Tom Tyler, Tom Mix, Buck Jones, Bob Steele, Johnny Mack Brown, Tim Holt, William Boyd, Hoot Gibson en George O'Brien. En dan vergeet ik er nog wat ook.
Die gasten speelden zo in een stuk of zes westerns per jaar!
Een aantal van die films is gratis online te bekijken, zo kun je een beetje een indruk krijgen over de ontwikkeling van de western die in de jaren 50 zo ongeveer zijn hoogtepunt kende.
Category westerns - publicdomaintorrents.net is een link om gratis kennis te maken met de jaren 30 western, al zitten er ook westerns tussen van latere makelij (soms echt niet om aan te zien, maar goed).
In het begin moest ik niet zoveel van deze filmpjes hebben, maar als je je bedenkt welke middelen ze toen hadden, dan zijn die westerns van een hoger niveau dan veel van de westernpulp die nu uitkomt.
Bovendien is het ook echt leuk om te zien welke ontwikkeling de western heeft doorgemaakt door de decennia heen.
Hier nog een link met info over de oude western: The Old Corral at b-westerns.com
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
(Barfly: Die gasten speelden zo in een stuk of zes westerns per jaar!)
Robert Mitchum, die o.a.in heel wat westerns van William Boyd meespeelde zei ooit: " We kregen niet eens de kans om ons om te kleden, we reden de ene western uit en de volgende weer binnen". 
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Inderdaad, volgens mij is dit het dichtste van wat acteurs ooit zijn gekomen ten opzichte van een 9 tot 5 werkdag. John Wayne speelde in de begin jaren 30 tot midden 30 in zon 8 tot 10 westerns per jaar. En dan zullen er nog wel andere zijn die dit aantal ruim passeren.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Helaas is de beeldkwaliteit van die public domain westerns vaak niet te best.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Helaas is de beeldkwaliteit van die public domain westerns vaak niet te best.
Van de tv-Westernreeksen was die van 'Laramie' het slechtste wat ik ooit gezien heb, nog ver onder VHS niveau.