- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Horror
Horror
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
Ik ben bang dat ik wat meer horror moet gaan kijken voor deze topic hahaha!!! Geesten films tja, dat vind ik persoonlijk wel de engste versies. Ik kijk ze daarom niet graag alleen, de rest lukt wel maar, geesten. Neh!
mikey
-
- 28993 messages
- 5142 votes
Vertoont veel gelijkenissen met The Texas Chain Saw Massacre (1974).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Wat betreft het horror genre verdient Night of Fear (1972) wat mij betreft véél meer eer op moviemeter. Wordt bij de user reviews op IMDB zeer terecht wel gewaardeerd. Uitermate vreemd Australisch exploitation filmpje (zonder dialoog, wat opvallend genoeg niet storend was). Vertoont veel gelijkenissen met The Texas Chain Saw Massacre (1974), dus voor fans van die film is dit zeker een, obscuur, aanradertje.
Lijkt me zoals zo vaak ook wel een filmpje van ongekend is ongeliefd. Ik hou ervan als iemand zich durft te wagen aan obscure titels. Uiteindelijk als iemand enkel zich aan de bekende en populaire werken waagt ben je al snel uitgepraat en krijg je al snel een verkeerd beeld van horror hoe breed het genre eigenlijk wel is.
Dus contributie 
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Dat is het natuurlijk ook he, als je zo een film kijkt samen met anderen of overdag, dan is het veel minder spannend. Je moet zo een film kijken s'avonds, alleen en in het donker. Op die manier zouden er een pak meer films eng gevonden worden.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Wat betreft het horror genre verdient Night of Fear (1972) wat mij betreft véél meer eer op moviemeter. Wordt bij de user reviews op IMDB zeer terecht wel gewaardeerd. Uitermate vreemd Australisch exploitation filmpje (zonder dialoog, wat opvallend genoeg niet storend was). Vertoont veel gelijkenissen met The Texas Chain Saw Massacre (1974), dus voor fans van die film is dit zeker een, obscuur, aanradertje.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dat kan je dan natuurlijk ook van een hele boel films zeggen. Ook de score hier 3,18 valt zeker goed mee. Dat is zelfs beter dan die op imdb 
Hier heb je soms ook wel erg afwijkend stemgedrag bij bepaalde films tov imdb zeker bij Nederlandstalige film, is wel logisch ergens. Maar ook hier heb je genoeg fanclubjes bij die grote budgettenfilms ook al zijn ze nogal slap qua verhaal of katakterontwikkeling (in mijn ogen dan).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Oh de creepy factor van een film kan in veel dingen zitten hoor alexspyforever
Films met geesten zoals de eerste paranormal activity of see prang .
el orfanato is er ook zo één. En zeker het recente the woman in black niet te vergeten. Films met de nodige schrikeffecten dus.
Films waar je niet weet of er iemand aanwezig is zijn ook best eng maar dan op een ander niveau zoals el habitante incierto
Maar angst kan ook subtiel zijn zoals in the 4th floor waar bij het einde (ik zeg niks voor mensen die hem nog niet gezien hebben) met een creepy gevoel achterblijf.
Zeker wel maar het blijft natuurlijk een heel subjectief dingetje. Schrikeffecten zijn voor mij vaak niet eens nodig om van een film te genieten. Een overdaad eraan bezorgt mij meer dan meer een facepalm. Dan heb ik zo eerder iets van denken de makers nu echt dat we meeste mensen al zo snel hun aandacht verliezen 
En nu weet ik nog steeds niet of je een fan bent van special effects of niet 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik ben bang dat ik wat meer horror moet gaan kijken voor deze topic hahaha!!! Geesten films tja, dat vind ik persoonlijk wel de engste versies. Ik kijk ze daarom niet graag alleen, de rest lukt wel maar, geesten. Neh!
Angst voor het onbekende, onzichtbare en ontastbare 
Niets een zo gek, ik zou het ook doodeng vinden in het echt zo een geest die je niet kan vatten.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Ik zie het wel eens graag maar als ik moet kiezen tussen een special effect film of old school... dan old school zonder twijfel!
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
kwa zombie films is
een van de aller beste,het origineel heb ik niet gezien,ook verwend zoals hier meer mensen opmerken.
Die film had alles wat een een zombie horror film moet hebben.
brute gore,humor.spanning en een einde,,tja cru maar daar door alleen maar beter.
en het komische antwoord uit de UK was echt niet mis.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
kwa zombie films is
een van de aller beste,het origineel heb ik niet gezien,ook verwend zoals hier meer mensen opmerken.
Die film had alles wat een een zombie horror film moet hebben.
brute gore,humor.spanning en een einde,,tja cru maar daar door alleen maar beter.
en het komische antwoord uit de UK was echt niet mis.
De oudere zombiefilms (en horror) hebben niet meteen veel humor, dus dat is dan weer meer iets recent. Voor mij althans geen noodzakelijk element (al maakt het de film vaak wel iets aangenamer om te kijken). Misschien kan je toch ook eens de originele trilogie van Romero een kans geven voor je zegt dat Dawn of the Dead remake perfecte zombiefilm is. Zeker Day of the Dead moet zeker niet onderdoen op het vlak van gore vooral naar het einde toe. Vond die films ook een stuk beter naar karakterontwikkeling toe dan de film uit 2004. Nu goed dat is dan wel waar ik meer naar op zoek ben.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Ravenous (1999) en Pan’s Labyrinth (2006) zijn beiden ook films met een lekker spannend sfeertje. Die laatste heeft trouwens ook een erg mooi verhaal.
Sinister (2012) vond ik trouwens ook super, maar die kennen jullie al natuurlijk 
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
Sinister was een van de 'engste' films naar mijn mening die ik tot nu toe heb gezien. Genieten! Maar, ik kon hier serieus die nacht niet lekker van slapen. Ik had het gezicht van die man zo in mijn ogen geplaatst dat als ik ze dicht deed dat ik zijn hoofd zag. Geen pretje! Maar, heb nu al zin in deel twee!!!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Sinister was een van de 'engste' films naar mijn mening die ik tot nu toe heb gezien. Genieten! Maar, ik kon hier serieus die nacht niet lekker van slapen. Ik had het gezicht van die man zo in mijn ogen geplaatst dat als ik ze dicht deed dat ik zijn hoofd zag. Geen pretje! Maar, heb nu al zin in deel twee!!!
Vond ik persoonlijk ook een sterke film. Nu ben ik niet zo tuk op vervolgfilms. Uit ervaring weet ik dat die vaak minder zullen zijn. Ook ben ik niet voor zo een uitmelken van goede films no matter de genre. Dus ik vind dat wel jammer dat ze een film die voor mij alles heeft verteld (afgerond geheel) toch nog verder wordt gezet.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik hoef je niet te vertellen dat dit een van mijn favorieten is als je naar mijn avatar kijkt 
Ik hou wel van dit soort dark fantasy. Ik hou ook erg van
Don't Be Afraid of the Dark (2010)
Maar blijkbaar ben ik flink in de minderheid. Denk dat mensen hier heel andere verwachtingen van hadden.
mikey
-
- 28993 messages
- 5142 votes
die films ook een stuk beter naar karakterontwikkeling toe dan de film uit 2004. Nu goed dat is dan wel waar ik meer naar op zoek ben.
Ik wil eigenlijk the day of the dead van Miner nog eens zien.
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
Vond ik persoonlijk ook een sterke film. Nu ben ik niet zo tuk op vervolgfilms. Uit ervaring weet ik dat die vaak minder zullen zijn. Ook ben ik niet voor zo een uitmelken van goede films no matter de genre. Dus ik vind dat wel jammer dat ze een film die voor mij alles heeft verteld (afgerond geheel) toch nog verder wordt gezet.
Hier geef ik je gelijk in. Dit heb ik wel mee gekregen met The Woman in Black en daarna deel twee. Wat een verschrikking! Hopelijk pakt Sinister wel goed uit! Maar, we zullen zien. We gaan hem waarschijnlijk in de bioscoop bezoeken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik wil eigenlijk the day of the dead van Miner nog eens zien.
We zijn het niet vaak eens maar ik vind het ook jammer dat zombiefilms steeds meer op actiefilms gaan lijken dan echt horror die je een naar gevoel bezorgen en interessant karakters met hun onderlinge conflicten. Ongetwijfeld de invloed van videogames als Resident Evil waarvan ik de eerste 2 films nog vrij aardig vond (nuja moest ik de game nooit hebben gespeeld had ik er waarschijnlijk nooit om gegeven) maar uiteindelijk heeft dit steeds minder met de klassieke zombies te maken. Gemuteerde monsters, geen trage levende doden, steeds weer een of ander virus.
Ik vond lang Dawn (1978) mijn favoriet maar Day is door meerdere views echt wel op hetzelfde niveau gekomen. Night is voor mij de minste van de 3, experimenteel nog maar dat claustrofobische en zwart/wit cinematografie maken het nog steeds een aangename horrorervaring. De conflicten in deze en in Day tussen de hoofdrollen zijn echt wel heel sterk.
Day remake wordt echt wel hartsgrondig gehaat, totaal geen link met het origineel en zombies die alles kunnen wat gewone mensen kunnen, buh in welk opzicht is dat dan nog een zombiefilm?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hier geef ik je gelijk in. Dit heb ik wel mee gekregen met The Woman in Black en daarna deel twee. Wat een verschrikking! Hopelijk pakt Sinister wel goed uit! Maar, we zullen zien. We gaan hem waarschijnlijk in de bioscoop bezoeken.
Woman in Black was misschien niet eens zo slecht, ik kon er niet echt veel mee. De "schrikmomenten" waren dan ook de standaard CGI ghost faces Veel mensen zijn echter vergeten dat er ook een origineel was
Als TV-film niet zo een brede release en ik was er ook niet geweldig wild van, echter de weinige verschijningen van de lady zelf vond ik wel veel dreigender net zoals de geluiden en mysterieuze dingen die in het huis gebeurden. De remake wijkt sterk af van het origineel en doet een poging het mysterie op te lossen en wordt heel sentimenteel naar het einde toe (nog iets wat ik in moderne horror vaak merk). In het origineel voelde ik de angst van het hoofdpersonage veel meer en dat het hem echt gek maakte, hij probeerde het uiteindelijk te ontvluchten maar... Einde was echt wel heel sterk.
Dat Woman in Black remake een vervolg nodig heeft vertelt mij dat ze het toch niet zo goed hadden gedaan de eerste keer of al van tevoren de boel wilde uitmelken zoals ze met zo veel paranormale films doen tegenwoordig . Dan zoek ik liever naar iets anders originelers met andere personages en verhaallijn. Ik kijk liefst films die een afgerond geheel zijn niet steeds weer vervolgfilms. Kan ik ik evengoed een TV-serie kijken waar ik dan weer het geduld niet voor heb 
galaxydriver32
-
- 1122 messages
- 361 votes
Ik zal maar even mijn eerste zegje hier doen. Ik ben de laatste tijd weer helemaal weg van de zombie afdeling!
La Horde (2009) - gisteren een tweede kijkbeurt gegeven. Ik heb er zeker van genoten. De onweer van gisteravond paste ook helemaal bij de scene met de bombardementen in de verte!
La Horde is in mijn beleving eigenlijk als geen andere zombie film. Het voelt zo anders aan. Het is interessant om te zien hoe zo'n outbreak gebeurt, maar nu was het vanuit een heel ander perspectief dan normaal omdat het zich dit keer niet gelijk in de stad afspeelde of in een nette wijk wat het nog leuker maakte. Ik vond het heerlijk en ook interessant om te zien hoe die golf van zombies op de outskirts afgingen. Hoe de karakters al die geluiden in de verte horen, maar geen idee hebben van wat er aan de hand is maakt de sfeer toch wel lekker sinister. Tijdens de film dacht ik telkens 'je zou toch maar in dat torenhoge vervallen gebouw zitten vol met die zombies', ja toch? De setting is wat dat allemaal betreft prima. Ik zou niet weten wat ik in die situatie zou doen.. Zou ik mijn overlevingsinstinct maar het beste van me laten nemen? Daar moet ik hoe dan ook weer aan denken tijdens iedere zombiefilm die ik kijk maar deze film bracht die gedachte nog sterker in me op wat zeker een pluspunt is. Ik vond het een lekker brutaal filmpje, ik lachte me kapot tijdens de 1 on 1 combat scenes (vraag me niet waarom) die zeker heel mooi waren! Leuke karakters, vooral die ouwe! Ik irriteerde me wel aan het feit dat het ze niet in het hoofd opkwam om zo'n zombie uit te schakelen door ze door het hoofd te schieten. Alhoewel, aan de andere was het daardoor ook wel weer leuker want daardoor bleven de zombies maar komen waar ik ook flink om zat lachen. Als iemand hier in de stemming is voor een mooie, Franstalige zombie film dan is dit zeker een aanrader!
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Wat betreft zombie(komedie) is Plaga Zombie (1997) een grote onbekende. Het vervolg Plaga Zombie: Zona Mutante (2001) is echter een duidelijke verbetering. Hebben wel beide een hoog home-video gehalte, maar daar kun je zelden omheen als splatter liefhebber. Als Bad Taste ermee weg kan komen, dan deze ook. Krankzinnige hoeveelheid gore met een ADHD-tempo en infantiele humor.
mikey
-
- 28993 messages
- 5142 votes
Day remake wordt echt wel hartsgrondig gehaat, totaal geen link met het origineel en zombies die alles kunnen wat gewone mensen kunnen, buh in welk opzicht is dat dan nog een zombiefilm?
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
Woman in Black was misschien niet eens zo slecht, ik kon er niet echt veel mee. De "schrikmomenten" waren dan ook de standaard CGI ghost faces Veel mensen zijn echter vergeten dat er ook een origineel was
Als TV-film niet zo een brede release en ik was er ook niet geweldig wild van, echter de weinige verschijningen van de lady zelf vond ik wel veel dreigender net zoals de geluiden en mysterieuze dingen die in het huis gebeurden. De remake wijkt sterk af van het origineel en doet een poging het mysterie op te lossen en wordt heel sentimenteel naar het einde toe (nog iets wat ik in moderne horror vaak merk). In het origineel voelde ik de angst van het hoofdpersonage veel meer en dat het hem echt gek maakte, hij probeerde het uiteindelijk te ontvluchten maar... Einde was echt wel heel sterk.
Dat Woman in Black remake een vervolg nodig heeft vertelt mij dat ze het toch niet zo goed hadden gedaan de eerste keer of al van tevoren de boel wilde uitmelken zoals ze met zo veel paranormale films doen tegenwoordig . Dan zoek ik liever naar iets anders originelers met andere personages en verhaallijn. Ik kijk liefst films die een afgerond geheel zijn niet steeds weer vervolgfilms. Kan ik ik evengoed een TV-serie kijken waar ik dan weer het geduld niet voor heb
Deels mee eens. Van mij part had het beter gekund!
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
De 2012-versie heb ik wel gezien, The Woman in Black (2012), niet volmaakt maar wel oké.
En even inhalen qua discussie. Pan's Labyrinth (2006) van Guillermo del Toro is mijn nr. 1 allertijden. Geen 100% horror, beslist niet, maar wel een heerlijke mix tussen realiteit (burgeroorlog) en fantasy met dat ene tikkeltje horror, al zou ik het zelf absoluut geen horror noemen. Buitengewoon sfeervol, fijne beelden, en een superverhaal. Een sprookje voor volwassenen. Ik neem aan dat iedereen hier die film al gezien heeft, toch?
El Orfanato - The Orphanage (2007) (ook door iedereen gezien neem ik aan?) en El Habitante Incierto - The Uncertain Guest (2004) zijn ook toppers, die laatste is minder bekend maar zeker de moeite waard, die moet het vooral van de suspense hebben, geen echte horror.
Verder vond ik van de genoemde films ook The Thing (1982), Alien (1979), The Exorcist (1973) prima films (en ook bij iedereen bekend? Ze zijn toch wel verplichte kost
). En van Paranormal Activity 3 heb ik zoals gezegd heerlijk genoten van de schrikeffekten, meer leuk dan echt horror, maar wel een fijne wegkijker. [REC] (de eerste) was ook een aardige al vind ik zelf de vervolgfilms wel een stuk minder. Halloween (1978) vond ik een aardige klassieker. The Call (2013) vond ik een fijne thriller (alleen doodzonde van het afgeraffelde einde) maar geen horror. Met een beter einde had ik die een stuk hoger gewaardeerd.
Insidious (2010), The Blair Witch Project (1999), La Horde (2009), Don't Be Afraid of the Dark (2010), Dawn of the Dead (2004), ook allemaal gezien maar missen voor mijn smaak wel iets dat me echt aanspreekt, vind ze "te gewoon" zeg maar om voor mij echte uitschieters te zijn. Ook de remake The Texas Chainsaw Massacre (2003) valt voor mij in dat straatje. Vooral de Insidious-reeks wil mij (helaas) maar niet overtuigen.
Verder een hoop leuke tips voorbij zien komen 
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Die Spaanse horrortjes vind ik doorgaans wat te gezapig, doe mij de Franse maar!
Laatst heb ik trouwens Possession (1981) gezien (veel te laat pas). Ronduit geniale, onder de huid kruipende horrorfilm, al zul je wel even geduld moeten hebben voordat het zaakje op stoom gekomen is. Nogal vreemd dat-ie nog aanzienlijk weinig stemmen heeft, aangezien het toch een tamelijk fameuze cultfilm is. Kijken dus!
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Ik denk persoonlijk dat ze met insidious meer hadden kunnen doen. De film begint sterk en het einde is super, maar halfweg de film verliest het een beetje aan kracht. Niet meer zo spannend en eng. Ik ben niet zo gek van dat rode geval. Die oude dame kwam veel enger over dan dat duivelding.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Vind ik ook. Bovendien zijn die geestenfilmpjes tegenwoordig zo aan uitmelking onderhevig dat je je afvraagt waarom je er als regisseur nog op de proppen mee wilt komen. Mijns inziens veruit het irritantste sub-genre onder de horrorfilms.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
The Woman in Black (1989) heb ik ook gezien. Zeker een lekker ouderwetse geesten film. De remake vond ik wel wat beter.
Zombie films ben ik ook gek op. Dawn of the Dead (1978) en Day of the Dead (1985) zijn wel mijn favorieten. De remakes vond ik niet heel geweldige (vooral niet van de laatst genoemde). 28
Days Later...(2002) en 28 Weeks Later...(2007) zijn ook erg sterk. Night of the Living Dead (1990) vind ik ook wel goed en beter dan het origineel.
Shaun of the Dead (2008) blijft natuurlijk ook fantastisch, net als Zombieland (2009). Deze zijn uiteraard meer comedy films.
I Am Legend (2007) en The Crazies (2010) vond ik ook erg goed (ook al zijn het niet echt een zombie horror films). Het origineel van laatst genoemde, was ook vermakelijk.
Laatst nog Maggie (2015) gezien en deze vond ik, ondanks dat het niet echt horror is, erg goed. Zeer mooie film!