- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Horror
Horror
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Ik heb zojuist ontdekt dat we een bekende horror regisseur verloren hebben. Wes Craven is een aantal dagen geleden overleden.
comely
-
- 310 messages
- 60 votes
Al bijna een week stil hier. Kom op actie time.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Ik ben de laatste dagen de klassieke Corman Poe verfilmingen aan het bekijken en ik kan die aanraden aan de liefhebbers van gotische horrors, zoals Hammer of Mario Bava (The Whip and the Body) deze konden maken.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Ik ben de laatste dagen de klassieke Corman Poe verfilmingen aan het bekijken en ik kan die aanraden aan de liefhebbers van gotische horrors.
Goed zo! Heerlijke films zijn dat! Niet per defintie erg eng maar juist sfeervol en/of hilarisch theatraal. Vooral die films met Vincent Price!
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Damn...gister gezien, spookt nog door mijn hoofd.
Ik beschouw deze La Piel Que Habito (2011) toch ook wel als een horror.
Ik vond hem erg genietbaar.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Sterke film inderdaad, al moet je zeker geen jumpscares en/of splatter-achtige taferelen verwachten. Echt een horrorfilm pur sang is het namelijk niet.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Nee idd geen horror pur sang maar als je -spoiler-zaakje er afgehaald wordt is dat toch best wel horror voor een man, lijkt me 
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Ik ken de film niet, maar ik ben over het algemeen ook geen enorme fan van Antonio Banderas.
Even een andere vraag: hebben jullie nog horror aanraders die dit jaar uitgebracht zijn?
Ik heb zelf namelijk nog niet enorm veel bijzonders gezien. The Human Centipede 3 was wel ok, maar daar houdt het ook wat mee op.
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Richard_Voorhees, ik ben recentelijk erg verrast door The Visit (2015) en It Follows (2014) is ook wel nice.
Voor de rest helaas weinig bijzonders gezien qua horror.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Bedankt Shinobi, vooral die eerste lijkt me wel interessant.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Heb eigenlijk verrassend veel goede dingen gezien dit jaar. Moet nog het één en ander uitkomen ( Scouts Guide to the Zombie Apocalypse (2015) , Deathgasm (2015) , Francesca (2015) ... etc), maar tot nu toe:
4.5* The Editor (2014) (!!!!!)
4.5* Dude Bro Party Massacre III (2015)
4.5* Wyrmwood (2014)
4.5* The Human Centipede III (Final Sequence) (2015)
4.0* Flowers (2015)
4.0* Headless (2015)
4.0* Reversal (2015)
4.0* American Guinea Pig: Bouquet of Guts and Gore (2014)
3.5* Contracted: Phase II (2015)
3.5* Sinister 2 (2015)
3.5* Maggie (2015)
Met name The Editor is geweldig. Aantal gelikte films (Sinister 2, Maggie, Reversal), paar trash/splatter (Headless, Flowers, American Guinea Pig) en overige nonsense (Dude Bro, Editor, Wyrmwood). Denk echter niet dat de gouden tip hier tussen zit 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
De cameraman van Maggie (2015) met Arnold Schwarzenegger heeft parkinson. Officieel is het niet bekend, echter een blinde kan het al zien. Heb de film nog niet volledig bekeken, wel al stukken gezien. Jammer van het 'shaky' camerawerk en dit gaat zeker weten punten kosten.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Toch wel een interessant lijstje jeroentjuhhhhh. Een aantal lijken mij toch wel interessant. Naar Scouts Guide to Zombie Apoc... kijk ik ook uit. Lijkt me vermaak in de stijl van Zombieland.
Maggie had ik al op de radar staan, al schijnt dat niet echt een horror te zijn.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ben het trouwens helemaal met Shinobi eens. The Visit (2015) is de moeite meer dan waard!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
It Follows beste horrorfilm van dit decennium! 
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
Mijn beste is Cabin in the woods. Ik denk dat horror gewoon dood is.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Dat laatste is feitelijke onzin. Genre is ver gekomen de laatste jaren. Dat eerste is te subjectief om onzin te noemen, maar ik doe het toch... 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Als je ziet hoeveel horror films er per jaar worden gemaakt, dat zou ik echt niet als dood willen bestempelen. Wat wel zo is, maar dit is mijn bescheiden mening, is dat er veel matige films worden gemaakt. Maar dit is in elk genre wel het geval. Toppers zie ik zelden. Soms zie ik wel vermakelijke films, maar meer ook niet.
Alleen op MM is horror dood... 
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
Het is zo dood als een pier. Er is geen een enkele topregisseur (a la Kubrick, Spielberg, Donner, Friedkin, Polanski etc etc) die zich waagt aan een horrorfilm. Er worden alleen maar films herschoten voor die jeugd van tegenwoordig.
De bedenkelijke titels waren ooit fijne slashers, nu onooglijke gorefests of extreem brave puberdrama's zoals It Follows: het hoogtepunt van de laatste 10 jaar? (come on, een softe remake van Kids met wat gerecyclede scenes uit Halloween en Elm Street) It Follows: een vervelende poging om horror naar art house te duwen.
Hoe kan het dat Cabin in the woods mijn hoogst gewaardeerde film is van de laatste 10 jaar?
Edit: ik heb wat verkeerd gedaan, van de laatste 10 jar
1. Drag me to Hell 4.5
2. Hostel 4
3 House of the devil. 4
dan volgen 3.5 sterren zoals cabin in the Woods.

leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Als er nou één film is die mij zou kunnen aanzetten tot een dubieuze uitspraak als 'horror is dood', is het Cabin in the Woods wel. Gelukkig dus dat er voor de rest legio sterke films gemaakt zijn.
Mijn favorieten van dit decennium:
1. Martyrs (2008)
2. L'Étrange Couleur des Larmes de ton Corps (2011)
3. Kill List (2011)
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ouderdom heet dat, Mikey
Je bent denk ik de aansluiting kwijt met de moderne regisseurs, zoals velen dat juist omgekeerd hebben met de oude garde. En dat terwijl er zoveel toffe, creatieve regisseurs opstaan de laatste 5-10 jaar. Wat dat betreft is er weinig verandert in dit genre. Blijft een levendige broedplek voor jong talent. Wingard, West, Zombie (''jong''), Bogliano, Maury en Bustillo, Cattet en Forzani... ongelooflijk wat zij allemaal maken.
Nu ligt mijn referentie kader voor de volle 100% bij Repulsion, maar It Follows verwijten dat het horror naar art house pusht en dan met Polanski aankomen... jeez 
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
Polanski maakte effectieve horrorfilms, It Follows is een Kids remake. Wereld van verschil. Niets met ouderdom te maken.
Wie zijn dan die nieuwe creatievelingen?
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Wie zijn dan die nieuwe creatievelingen?
mikey
-
- 28989 messages
- 5141 votes
West heeft een prachtig eerbetoon aan de 70's gemaakt. Alle credits. Zombie is een dwaas. De rest ken ik niet, behalve dan Abc's en VHS... waar ik de lol niet van in zie.
Mijn punt is dat horror ooit serieus was, mainstream zonder dat het soft was. Dus niet voor kinderen per se. Met regisseurs die het genre meesterwerken verschaften. Films die, geheel terecht, iedereen kent.
wanneer iemand zich vermaakt met (noem maar wat) hedendaagse Japanse gore over meisjes in uniformpjes, zegt me niet zo veel.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Als je ziet hoeveel horror films er per jaar worden gemaakt, dat zou ik echt niet als dood willen bestempelen. Wat wel zo is, maar dit is mijn bescheiden mening, is dat er veel matige films worden gemaakt.
Dat is altijd al zo geweest in dit genre. Somehow denkt iedereen dat ze wel een horrorfilm kunnen maken. Misschien komt het omdat ik me nooit heel veel heb verdiept in andere genres, maar ik heb het idee dat het horrorgenre van alle filmgenres het meest overspoeld wordt met troep, met op de tweede plaats actie en de derde plaats western.
Raffael77
-
- 1891 messages
- 0 votes
Dat is altijd al zo geweest in dit genre. Somehow denkt iedereen dat ze wel een horrorfilm kunnen maken. Misschien komt het omdat ik me nooit heel veel heb verdiept in andere genres, maar ik heb het idee dat het horrorgenre van alle filmgenres het meest overspoeld wordt met troep, met op de tweede plaats actie en de derde plaats western.
Dan denk ik eerder aan Humor films en dan Actie films.
Ik zie vaak al aan trailers waar het naartoe gaat. Laten ze weinig zien dan kijk ik naar de manier van filmen en acteerwerk. Is dat een rommeltje. Ook kan ik aan de cover vaak al zien bij Horrors dat het niets is.
Wat ik echt niet leuk vind zijn Humor films. Daar kijk ik nooit naar uit of het moet lekker fout zijn zoals Kick Ass of Superbad.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
^Er worden inderdaad ook flink wat lowbudget komedies gemaakt. Ik denk dat ieder (film)genre het wel kent, maar heb de indruk dat horror wat dat betreft wel voorop loopt. Er is in ieder geval flink wat meuk gemaakt. Zo ben ik niet heel hoopvol over mijn laatste aanwinst (ik kreeg hem gratis): Jack in the Box.
Wat kijken jullie trouwens de laatste tijd? Ik ben recent van de Roger Corman Poe films met Vincent Price weer overgegaan op de jaren '90. Gisteravond Mimic gezien en die kan ik aanraden aan de liefhebbers van creature features, want de creature fx vond ik echt
.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
(via VPRO Cinema)
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Zeer goede video! Haast bizar hoeveel van mijn favoriete films hij hier opsomt. Oculus is zelfs de enige moderne horror die ik een 10 heb gegeven (en ik heb er best heel veel gezien). En net als hij heb ik echt een broertje dood aan jump scares. Ik erger me groen en geel in de bios als de spanning stijgt omdat je weer zo'n pannengeklettermoment een minuut voor aanvang ziet aankomen.
The Babadook deed mij alleen niets, maar die wil ik nu wel een tweede kans geven.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Heel interessant, kappeuter! Op zijn hypocriete (wat hij vervolgens ontkent) stelling over Insidious / James Wan na, legt hij de vinger wel op de zere plek. Het moderne publiek houdt de studio's in stand, die op hun beurt het genre uitmelken en (in de ogen van de non-liefhebbers) eigenlijk voor dood laat spelen. Dat terwijl, als je verder graaft, het genre enorm boeiend blijft en bijzonder levendig.
Nu zijn z'n voorbeelden niet meteen mijn favorietjes (Oculus moet ik nog zien, vraag niet waarom), maar kan me wel in zijn standpunt vinden.