- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Wanneer is een film horror?
Wanneer is een film horror?
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
final destination 2 "echte horror"?
Vind ik niet, maar toch blijft de vraag:Wanneer is het horror en wanneer een thriller?Is het de suspense, het verhaal,het suggestieve of de hoeveelheid gore in een film die bepaald welk genre het opgeschreven krijgt?
Ik heb bv. veel films gezien die het genre thriller opgeschreven maar de "thrill" was ver te zoeken. ook zijn er wel horror films die nou niet bepaald "nachtmerie opwekkend" zijn.
Wie heeft een antwoord?
Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Voor mij ligt het belangrijkste verschil tussen Horror en Thriller in de manier waarop de spanning wordt opgewekt: In Thriller door middel van de sfeer (enge muziek, bepaald camerawerk, maar vooral het NIET in beeld zien van de oorzaak van de angst). In Horror door middel van beeld (je ziet de oorzaak van de angst in beeld). Zodra je iets in beeld brengt is de spanning er echt af bij mij...
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
d'r is geen standaard vast te leggen, temeer omdat er zoveel verschillende soorten horror's zijn (splatter, gore etc.) en veel soorten horror liggen tegen thriller aan.
maar ja...da's mijn mening 
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Moeilijk te zeggen. Blair Witch gooien ze ook (mijns inziens terecht) onder de horror, maar de oorzaak van de angst is nergens te zien, noch splatter, gore, kettingzagen danwel hakbijlen.
KillaJah
-
- 356 messages
- 856 votes
Voor mij ligt het belangrijkste verschil tussen Horror en Thriller in de manier waarop de spanning wordt opgewekt: In Thriller door middel van de sfeer (enge muziek, bepaald camerawerk, maar vooral het NIET in beeld zien van de oorzaak van de angst). In Horror door middel van beeld (je ziet de oorzaak van de angst in beeld). Zodra je iets in beeld brengt is de spanning er echt af bij mij...
zo zie ik het ook, een triller is spannend omdat je de dingen niet ziet, ze worden alleen maar gesuggereerd en een horrorfilm word spannend gemaakt door de gore enzo.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
In mij optiek
zegt Thriller meer iets over de vorm waarin het verhaal wordt gepresenteerd [zoals Phoenix dat beschrijft]
dan de inhoud [thema/genre of uitgangspunt] van het verhaal.
Thriller vind ik dus geen genre[typering], i.t.t. Horror.
Een Horror,hoe expliciet of suggestief dan ook, of het nu gaat over bovennatuurlijke wezens of psycho seriemoordenaars, gaat inhoudelijk over de angst voor en door gruwel[daden][door daarop in te spelen].
Thriller als stijl/vorm daarentegen, kan aanwezig zijn in een verhaal, of het nu gaat over politieagenten en boeven, jaloerse ex-echtgenoten of zelfs cyborgs uit de toekomst en is dus niet genre-gebonden.
Evanals Horror niet vormgebonden is.
sn@ke
-
- 2077 messages
- 888 votes
Over het algemeen vind ik een een film een horrorfilm als het gore in de film hoog oplaait. Maar in sommige films is het niet zozeer het gore dat een film het horroretiket doet verdienen maar veeleer de spanning en de erg creepy sfeer in een film. Beste voorbeeld daarvan is the shining die een klassieker in het horrorgenre is maar het goorgehalte valt toch wel mee. Het is eerder de creepy sfeer die het maakt. Als ik het eens goed bekijk is het in vele gevallen erg moeilijk om het verschil tussen thriller en horror te onderscheiden.
Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Wat voor mij ook vaak (maar zeker niet altijd) een grens brengt tussen Horror en Thriller is wanneer het van normaal naar para-normaal gaat. Dus zodra het over geesten/zombies/spoken gaat word het voor mij vaak een Horror...
Kenshin
-
- 168 messages
- 101 votes
In Film > Algemeen > Wanneer is een film 'goed'?:
Ik ben niet erg bedreven in het online discusieren, laat staan het openen van een nieuw topic, maar ik had laatst een meningsverschil met iemand die de moeite waard is om aan filmliefhebbers voor te leggen:
Een film word vaak als 'goed' bestempeld als het een filmtechnisch en artistiek goede film is. Ze letten dan bijvoorbeeld op orginaliteit, camerawerk, acteerprestaties, scenario, noem maar op. Als een film op die fronten voldoet dan wordt een film 'goed' bevonden.
Filmtechnisch minder goede film zoals The day after tomorrow of Jean Claude van Damme films vind ik vaak heel leuk om naar te kijken. Persoonlijk beleef ik soms zelfs meer lol aan het kijken naar wat 'hersenloos vermaak' genoemd wordt dan aan zo'n saaie, cultureel verantwoorde, filmtechnisch goede film.
Heeft iemand hier een andere mening over?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Een film is goed als hij je weet te boeien of vermaken of beide.
In mijn geval dan.
sn@ke
-
- 2077 messages
- 888 votes
Een film moet je ten eerste boeien . En dit komt meestal door filmtechnische aspecten zoals scenario , camerawerk .. die het spannend maken.
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Emotie vind ik het belangrijkste. Dit vind ik het belangrijkste element in alle drama films. Voor komedie kan emotie ook belangrijk zijn, maar daar gelden toch weer andere regels. Een film moet ook origineel zijn. Dit is jammer genoeg moeilijk als het gaat om horrorfilms natuurlijk. Daarom vind ik ook maar zo weinig horrorfilms goed. The Omen is de enige echte uitschieter. Hetzelfde geldt voor SF, waarbij ik 2001: A space odyssey een uitschieter vindt. Overige genres zoals westerns boeien mij niet zo.
Dus bij de vraag wanneer een film goed, is het voor mij heel belangrijk over welk genre we het hebben. Dan heb ik altijd een behoorlijk voorkeur voor goede drama's met een flinke portie emotie.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Wanneer is een film goed? Bij het woord 'is' gaat het meestal om feiten, daarom is die vraag erg lastig te antwoorden.
Films waarvan in het algemeen wordt erkent dat het een goede film is (ik noem maar The Godfather als voorbeeld), akteerwerk, verhaal, scenario, muziek, enzovoort. Die elementen worden door de meeste filmkijkers als (zeer) goed ervaren. Of een film goed 'is' valt niet makkelijk te zeggen, omdat het hier niet om feiten gaat.
Zoals Kenshin zegt, hij houdt van hersenloze films. Ik noem maar even een voorbeeld. Rambo: First Blood part II, deze vind ik persoonlijk geweldig. Kwalitatief slecht, maar de persoonlijke ervaring van deze film vind ik geweldig. Voor mezelf vind ik deze film goed, maar ik zeg niet dat het een goede film is.
Mening samengevat: Ieder voor zich. Heb je een film gekeken, ben je zwaar onder de indruk, meegesleept, je denkt nog dagenlang na over de film, of je zit met een glimlach op je gezicht, dan mag je het voor jezelf een goede film noemen.
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Wanneer is een film goed? Bij het woord 'is' gaat het meestal om feiten, daarom is die vraag erg lastig te antwoorden.
Alles wat we hier zeggen zijn meningen. Om het dan direct weer feiten te gaan noemen? Maar wellicht dat voor sommige mensen de titel verandert kan worden in "Wanneer is een film ´goed´ bij jou?"
Trouwens "goed" staat tussen aanhalingstekens!!!
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Maar wellicht dat voor sommige mensen de titel verandert kan worden in "Wanneer is een film ´goed´ bij jou?"
Zou ik geen slecht idee vinden.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Rambo: First Blood part II, deze vind ik persoonlijk geweldig. Kwalitatief slecht, maar de persoonlijke ervaring van deze film vind ik geweldig. Voor mezelf vind ik deze film goed, maar ik zeg niet dat het een goede film is.
Dat hij voor anderen misschien minder zal zijn boeit me niet al teveel.
Kenshin
-
- 168 messages
- 101 votes
Zoals Kenshin zegt, hij houdt van hersenloze films.
Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat ik sommige films die door veel mensen als filmtechnisch slecht bestempeld worden soms best leuk vind.
Als ik een film leuk vond dan geef ik hem een hoog cijfer. Zaken zoals belichting enz. spelen daarbij helemaal geen rol.
Zou ik geen slecht idee vinden.
Mijn bedoeling was meer wat een film goed maakt in het algemeen: de filmbeleving of de kwaliteit van een film (acteerwerk, camera, scenario etc.)
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Filmtechnisch (visueel hoort daar ook bij, ) is The Day After Tomorrow erg goed.Tenminste lijkt mij, heb de film niet gezien.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Een film is o.a. voor mij goed als ik niet naar het einde snak.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En niet stiekem op je klok zit te kijken... 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Als de film mij raakt. En dat kan op 1001 manieren.
Captain Pervert
-
- 4643 messages
- 2099 votes
Verschilt per genre.
Actie = mijn mond valt er van open
Thriller = het zweet loopt door mijn naad
Comedy = ik heb buikpijn van het lachen
Drama = ik beleef alles door de ogen van 1 of meerdere personages op mijn scherm.
Een film heeft altijd een bedoeling, en hoe meer hij daar in slaagt, des te beter hij is.
Hier nog zo één. Soms heb ik echt zin in een Scorcese film ofzo, of een Takeshi Kitano film
Maar soms zet ik mijn verstand op nul, blik op oneindig en gooi ik The Running Man erin. Hangt er vanaf wat voor bui ik heb. Valt me wel op dat ik bijna nooit 'zin' heb ik een comedy, eigenlijk alleen als er vrienden over de vloer zijn, want alles wat meer diepgang heeft dan American Pie wort verneukt omdat niemand echt oplet.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Iets zien wat ik nog niet gezien heb, kan ook in kleinere nuances liggen. Een film moet ergens in uitblinken, kan eender wat zijn.
Daarnaast "puurheid". Geen compromisen graag.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Iets zien wat ik nog niet gezien heb, kan ook in kleinere nuances liggen. Een film moet ergens in uitblinken, kan eender wat zijn.
Nieuwe techniekjes, vernieuwende shotjes, onorthodoxe videoclipmontage, underground muziek en Japanse gekkigheden.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Met dank aan kappeuter voor een wat meer op de praktijk toegespitste verklaring 
Voeg er nog geometrisch en delicaat geframede shots bij en je hebt zo'n beetje alles denk ik 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Nieuwe techniekjes, vernieuwende shotjes, onorthodoxe videoclipmontage, underground muziek en Japanse gekkigheden.
Oftewel slechts een beperkt onderdeel van totale cinema. Jammer voor hem eigenlijk. Hij mist zo veel op deze wijze. De eigenwijze rekel. 
pascal83
-
- 2736 messages
- 2480 votes
En emoties weet op te roepen.
Denk vooral emoties, een film moet je zien te raken. Of dat nu je lachspieren zijn of je gevoel. Wanneer je na afloop denkt: "woah, wat heb ik een goede film gezien", dan is een film goed. Of dat nu (meer) door vorm of inhoud komt, dat maakt naar mijn mening niet uit, een film moet je vooral bij blijven ... voortkomend uit een positief gevoel natuurlijk.
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
Film is voor mij hoofdzakelijk een kunstvorm. Dat wil dus zeggen dat ik er een duidelijke visie van de regisseur in terug wil zien en dat ik er als kijker iets uit kan halen, hetzij emotioneel hetzij intellectueel [meestal een combinatie van beide].
Als dat bij mij bereikt wordt, dan is een film echt goed met een hoofdletter G.
Maar van luchtiger vermaak ben ik ook niet vies, een Alien of een Monty Python sla ik niet over, als er maar enige eigenzinnigheid in zit. Die eenheidsworsten van types als Michael Bay e.d. komen er niet in.
Dus ja, het hangt er maar net van af, eigenlijk. De elementen die een film vooral maken of breken zijn het scenario en de acteerprestaties. Ik geef niet zoveel om mooie plaatjes en gelikte muziek. Hoewel deze wel kunnen bijdragen aan de perfectie, natuurlijk.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
een Alien of een Monty Python sla ik niet over, als er maar enige eigenzinnigheid in zit.
In beide gevallen is er sowieso toch ook al sprake van zichtbare auteursvisie en in beide gevallen lijkt me er intellectueel ook nog best wat te halen. Dus eigenlijk is je eerste definitie al sluitend 
Kan ik je wel in volgen, maar dan reken ik interessante personages ook tot het scenario (soms zijn de personages belangrijker dan bijvoorbeeld plot).
Voor mij is een film pas goed als al die elementen een geslaagd element van de vertelling zijn. Daarbij is een zekere esthetiek echter niet onbelangrijk.