• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

Wanneer is een film horror?

Kenshin

• 168 messages
  • 101 votes

Dionysos wrote:

Ik geef niet zoveel om mooie plaatjes en gelikte muziek. Hoewel deze wel kunnen bijdragen aan de perfectie, natuurlijk.

Voor mij is muziek juist wel belangrijk. Sommige films zouden slechts middelmatig zijn als de muziek niet zo ontzettend goed was, zoals bijvoorbeeld bij Kikujiro het geval is. Andere films krijgen gewoon veel meer emotionele waarde door de muziek zoals ik had bij Requiem for a dream. Het kan zijn dat ik er gevoelig voor ben maar muziek is voor mij echt een van de belangrijkste criteria bij de beoordeling van een film.

gideonvdb

• 1795 messages
  • 0 votes

als ik de film 5 sterren geef.

Kaffeefiltjer

• 543 messages
  • 0 votes

als je tijdens de film niet naar je horloge kijkt.

(eerste criterium)

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

Een film waar ik me goed in kan leven, waar bekende emoties komen en een mooi verhaal maakt voor mij een goeie film.

Ook kan muziek de film beter maken. Bijvoorbeeld 'Gladiator', de film is goed omdat ik me er in kan leven, er komen bekende emoties voor en het verhaal trekt me aan. De muziek maakt het dan nog beter

Ik denk dat een film goed vinden heel persoonlijk is. Want het heeft met je karakter te maken, maar ook met je eigen ervaringen wat een film goed of beter kan maken.

Ik hou bijvoorbeeld absoluut niet van vechten, dus ik kijk er niet echt vaak naar, terwijl ik sommige 'Jackie Chan' of 'Bruce Lee' films wel kan waarderen, zoals; 'Hong Faan Kui', 'Ngo Si Sui' en 'Enter The Dragon'

En dat heeft ook, vind ik, met je ervaringen te maken.

Want een persoon die de 2e wereldoorlog heeft meegemaakt, kijkt heel anders tegen 'Schindler's List' dan wij...

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ja, zo'n idee heb ik eigenlijk ook Remi.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Een film die je raakt (door verhaal of acteurs, liefst beiden) hetzij visueel gezien is gemaakt voor het witte doek, je daar ook echt uit je stoel kan blazen.. Laatstgenoemde catagorie moet het dus meer van vakkundig camerawerk hebben en mooie settings en belichting. Bij de eerste catagorie liefst ook, maar daar kan het verhaal of acteerprestaties een matige visuele ervaring doen vergeten.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5736 votes

In Film > Genres en landen > Onduidelijkheden over het horror-genre:

Mij werd verteld dat een groot verschil tussen horror en thriller is, dat een thriller echt kan gebeuren en een horrorfilm niet. Waarom staat er dan bij films zoals Saw en Silence of the Lambs weergegeven dat het een horrorfilm is?

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

Bij horror speelt men in op bepaalde angsten en bij een thriller is er sprake van een spanningsboog. En natuurlijk begeven zij zich vaak in elkaars vaarwater.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Ja precies, bij een thiller zit je op het puntje van de stoel en bij een horror zit je er achter.

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

matthijs_013 wrote:

Waarom staat er dan bij films zoals Saw en Silence of the Lambs weergegeven dat het een horrorfilm is?

Ik heb altijd gedacht dat horror iets is dat voor de meeste mensen niet normaal is en iets dat wij niet kennen, maar eng. Zoals cannibalen (Silence of the Lambs, Cannibal Holocaust) en zieke spelletjes spelen (Saw, Scream). Maar ook bijvoorbeeld 'The Exorcist', 'Jeepers Creepers', 13th Ghost en/of The Sixth Sense, omdat we niet weten of het wel bestaat en dat kan ons bang maken.

Een thriller is voor mij een enge film dat realistisch is maar ook bekend. Kijk maar naar 'Memento'. Je kan je erg goed inleven, omdat het realistisch is en je kent het, want je vergeet zelf ook wel eens wat .

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

voor mij is horror fictie en triller is non-fictie

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

lowhusky wrote:

voor mij is horror fictie en triller is non-fictie

Realistisch en Non-realistisch

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Een horror (griezelfilm) heeft als primair doel het publiek angst aan te jagen, en de wijze waarop is van ondergeschikt belang. Dat kan door mythische wezens, aliens, bovennatuurlijke krachten of gewoon door gevaarlijke gekken of dieren.

Bij een thriller (spannende film) gaat het erom de kijker in spanning te laten zitten, maar niet om hem persé bang te maken. De spanning gaat meer om of bijvoorbeeld de hoofdpersoon het zal lukken op tijd de gemenerik uit te schakelen voordat die zijn gemene plannetje kan uitvoeren.

Een echte scheidslijn is er niet, meer een schemergebied, en dat komt natuurlijk doordat niet elke spanning bij iedereen angst opwekt.

Films als Psycho, Jaws en Silence of the Lambs bevinden zich naar mijn idee in het schemergebied (persoonlijk vindt ik dat eerder thrillers dan horror). Saw is al meer horror omdat daarin bepaalde scene's expliciet bedoelt zijn om de kijker eens lekker te laten 'griezelen'.

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

Horror is meer van dat je enge beelden ziet zoals monstes, bloed, moordenaars, gillende vrouwen enzovoort.

Thriller is niet altijd Horror maar bedoelt dat het spannend is en niet persé eng.

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

matthijs_013 wrote:

Waarom staat er dan bij films zoals Saw en Silence of the Lambs weergegeven dat het een horrorfilm is?

Nu ik ken iemand die nadat hij Saw had gezien er helemaal bang van werd. Ik weet niet precies waarom maar ja, er zijn toch mensen die dat horror vinden.

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

Gizzmann wrote:

(quote)
Realistisch en Non-realistisch

andersom

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Thrillers werken op angst en verhaal, horror meer op het zo gruwelijk mogelijk neerzetten van overlijden en marteling. Zo zie ik het verschil. Soms heb je een kruising van thriller-horror, zoals Saw. Goed verhaal, plus gruwelijks beelden.

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

Een film krijgt van mij 3 sterren als de lol erin blijft en geen slecht verhaal. Ik vind dat dit topic nogal lijkt op het: waar baseren julie je stem op.

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

Als hij vermakelijk is.

catweasel

• 1571 messages
  • 951 votes

Ik vind een film goed om een heleboel redenen.

-als het onderwerp me aanspreekt(Amadeus, Finding Neverland, Dangerous Liaisons)

-als de acteurs/regisseur mij erg bevalt(Maggie Smith, Judi Dench/Stephen Frears, James Ivory enz.)

-als het verhaal, of acteerwerk erg mooi of ontroerend is.(Ladies in Lavender, Le Comte de Monte Cristo, Les Miserables)

-als een film vertelt over het(meestal zware) leven van mensen in het heden of verleden en je daarbij iets meegeven om over te denken(Vera Drake, Daens)

De meeste films in mijn top 10 hebben een of meerdere van bovenstaande factoren in zich.

Soms word je erg aangenaam verrast doordat je een van die factoren aantreft in een film waarin je het niet verwachtte of doordat je er minder van verwachtte : Callas Forever, A Room With a View, David Copperfield(1999), Titanic, Indochine, The English Patient, The Wings of the Dove, Off Screen, Shadowlands enz. Maar soms moet een film je ook gewoon aanspreken en dat weet je pas als je hem gezien hebt.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Is dit niet bijna hetzelfde al "waar baseer je je stem op"? Hoe dan ook, om niet het bericht in dat topic te herhalen, de belangrijkste punten zijn vermaak en originaliteit.

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Smaak is natuurlijk iets heel persoonlijks. Ik zelf vind het belangrijk dat er een goed scenario is, dat de acteurs iets toevoegen (een extra dimensie?) aan het verhaal. Dat alles klopt; setting, decor, muziek, cinematografie. En dat is voor ieder verhaal natuurlijk weer anders. Bovendien moet het origineel zijn.

Werwolf

• 4604 messages
  • 1197 votes

Ik oordeel meestal met wat voor een gevoel de film mij achterlaat.

DeVrouw

• 110 messages
  • 340 votes

Bij mij is het eigenlijk toch wel het verhaal en het gevoel dat je daarbij krijgt. Als een verhaal interessant en boeiend is vind ik een film al snel goed. Daarbij komen de acteerprestaties natuurlijk wel kijken maar ik erger me niet snel aan een slechte perfomance. Ben van mening dat film entertainment is...licht geluid en diepere betekenis maken voor mij niet zoveel uit.

Chloe Moretz

• 411 messages
  • 0 votes

Een Thriller is net zoiets als een detective met moordenaars

echte mensen, een Thriller film is meestal niet bovennatuurlijk. En horror is met allemaal wezens zoals monsters,vampiers,buitenaardse wezens, weervolven, spoken en geesten, zombies, mummies en de duivel (Religieuze horror)

Een Thriller/horror is wel bovennatuurlijk en horror is ook meer met veel gore en geesten

Katharina

• 716 messages
  • 1050 votes

Horrorfilms vind ik altijd doodeng (slaap ik echt niet van) maar naar een thriller zit ik meestal geinteresseerd te kijken. Zoals hierboven al staat: een thriller heeft meestal een beter verhaal, maar bij horror gaat het bovenal om de angst die het oproept.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Een film kan prima beide zijn

®Tc

• 8212 messages
  • 1087 votes

In mijn ogen:

Thriller: Een thriller is iets waarbij je enorm geboeid naar zit te kijken (bv. een scene waarin een politieman en een moordenaar in hetzelfde huis jacht op elkaar maken) maar je toch niet bang bent maar waar je eerder de spanning voelt. Bv; North by Nortwest en De Zaak Alzheimer.

Horror: Een film waarbij je toch wel een paar schrikt door iets bv. een geest of een monster (Ala Ju-On, One Missed Call) of iets schokerend weergeeft (bv. Murder Set Pieces, Hostel). Waarbij ze de kijker echt bang willen maken.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Mijn mening:

Horror = angstaanjagende film waarin de angst wordt aangejaagd door iets bovennatuurlijks en dat bovennatuurlijke iets brengt een hele hoop bloed en dergelijken met zich mee.

supa_step

• 1 messages
  • 0 votes

In Filmdragers > Algemeen > Verschil horror en thriller:

Voor mij is het nog altijd onduidelijk wat nu precies het verschil is tussen horror en thriller

Graag wat meer duidelijkheid hierover;-)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.