- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmkenner gevraagd (voor lezen filmscript)
Filmkenner gevraagd (voor lezen filmscript)
Edie
-
- 3185 messages
- 1220 votes
Een goede regel is 1 pagina script = 1 minuut film vind ik, stukje uit een script van mij als voorbeeld;
_____1
We zien vanaf een afstand het huis van Nicole haar ouders.
Het is een al ouder huis, groot en gelegen in een afgelegen heuvellandschap. Het regent erg hard, we zien Sharon richting
het huis lopen. Sharon is een rustige meid en wat verlegen.
2 INT. HUIS (GANG) - NACHT.
_____2
Er word aangebeld en Nicole loopt richting de deur om open te maken.
Wanneer ze opendoet komt Sharon binnen, ze is behoorlijk doorweekt
door de harde regen. Sharon is afgezet, en ze zwaait voor het
binnenkomen nog achterzich.
___________NICOLE
_____Hey Sharon, kom binnen!
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Een goede regel is 1 pagina script = 1 minuut film vind ik,
Lijkt me niet zo'n fijne regel anders.
Edie
-
- 3185 messages
- 1220 votes
Lijkt me niet zo'n fijne regel anders.
Vind ik wel, een prima schatting om enigsinds de lengte van je film te schatten.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Een veel gebruikte regel, die 1 min. per pagina.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Hi,
wellicht een aanrader is het boek "Speelfilms maken" van Roemer Lievaart.
Daarin worden alle elementen van het filmmaken, inclusief scenario,
toegelicht. Zou een hulp kunnen zijn bij hetuitwerken van je filmidee.
.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Klopt, ik interpreteerde je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat je elke pagina van je script per se binnen een minuut wil houden.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
In Film > Algemeen > Script Schrijven [Read First]:
Ok ik weet in principe genoeg van scriptschrijven af, maar waar ik eigenlijk weinig vanaf weet is hoe je een script schrijft voor een film met weinig dialogen. Ik heb een idee, alleen ik weet niet hoe ik het moet uitwerken.
Schrijf je gewoon de dialogen die in het verhaal voorkomen en laat je de rest openstaan?
Iemand een idee?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik snap je vraag niet.
Als je een script schrijft met weinig dialogen, dan schrijf je gewoon weinig dialogen. Wat is je probleem?
Over welke rest heb je het?
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Ik bedoel de pagina's.
De tijdsduur en het aantal pagina's.
Elke pagina representeert +- een minuut, maar in het geval van weinig tot geen dialoog etc., hoe moet dit uitgewerkt worden op papier?
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
Dat kan je niet bepalen lijkt me, ik heb een week terug een filmpje gemaakt van 7 minuten en het scenario was maar anderhalve bladzijde. Het bevatte trouwens geen dialoog.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Bij een officieel script is het volgens mij de regel dat ieder pagina +- 1 minuut representeert.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Hier staat het redlijk duidelijk aangegeven allemaal.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Ik dacht dat er nog wel een verschil tussen script en scenario was.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Hier staat het redlijk duidelijk aangegeven allemaal.
Maar geeft voor zover ik kan zien geen antwoord op mij vraag.
De Mees
-
- 558 messages
- 64 votes
Je beschrijft de:
omgeving
bewegingen van de personen
non verbale gebaren
gelaatsuitdrukkingen
dat soort dingen
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Klein voorbeeldje uit het script van Into The Wild:
117 INT. FREIGHT CAR - NIGHT 117
As Chris rolls forward into the car -- he made it!
CHRIS
As Alexander Supertramp returns to
civilization...a hobo.
(quietly)
I'm a for real hobo.
He's very happy about this (despite the near surrender of
it.) Chris uses his pack as a pillow, lays back on it and
begins to sing Roger Miller's King of the Road.
CUT TO:
118 EXT. FREIGHT TRAIN - NIGHT 118
We TRACK with train by HELICOPTER as we SEGUE from Chris'
rendition of King of the Road to Roger Miller's. We let
the train get away from us and disappear.
CUT TO:
119 EXT. TRAIN YARD, LOS ANGELES - DAY (FEBRUARY 3, 1991) 119
Chris' train pulls into the yard. Bulls and loaders
greet the train. Chris jumps off and breaks for the
fence unseen.
Je omschrijft de scene dus gewoon.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik bedoel de pagina's.
De tijdsduur en het aantal pagina's.
Elke pagina representeert +- een minuut, maar in het geval van weinig tot geen dialoog etc., hoe moet dit uitgewerkt worden op papier?
Zelfde. En als je perse op een minuut per pagina wil uitkomen, neem je een groter lettertype...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik dacht dat er nog wel een verschil tussen script en scenario was.
Nee hoor
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Gebruik courier (non-proportioneel lettertype)
Lettergroote: 12
Dialoog kolom op 4,5 cm inspring tot 14,5 cm
Alles gewoon links uitlijnen
Scene omschrijving in capitalen
INT. / EXT. - PLAATS HANDELING - TIJDSAANDUIDING (dag/nacht)
Dus:
EXT. STRAND - DAG
Niets VET drukken of italic.
Overigens is het nummeren van scène's in een scripts pas aan de orde als de produktie ermee aan de slag gaat... Officieel dan. Hier in Nederland staat het er al meteen bij, maar als een script nog in ontwikkeling is, is het verwarrend om met scène nummers te gooien omdat die nog wel eens kunnen veranderen.
En de CUT TO: gebruik je eigenlijk ook alleen maar als de CUT ook werkelijk een effect heeft. Anders staat het aan elke einde van elke scène en da's ook vermoeiend.
Voorkom parenticals (het tussen haakjes schrijven hoe iets gezegd wordt.
JAN
(kijkt boos)
Ga weg!
moet je eigenlijk schrijven als:
Jan kijkt boos.
JAN
Ga weg!
En beschrijf in ieder geval geen 'gedachtes'.
INT. KAMER - DAG.
Annemarie loopt de kamer in en Klaas wist het meteen... zij is de ware.
Een script is een blauwdruk. Zakelijk en to the point. De kunst is om de handeling/dialoog in het script spannend te maken zodat het een pageturner wordt. Het script zelf is geen proza.
Zo maar even tussen door.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Klinkt goed Stephan. Is dit iets waar je mee bezig bent? Zou graag je eerste versie lezen...
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Glacius, zonder je de les te willen lezen vraag ik me af wat je doet denken dat je al voldoende kennis hebt om scenario's te schrijven. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer je je er serieus in hebt verdiept, het bovenstaande nieuw voor je is.
Met andere woorden, voordat je aan een script begint zou je deze basiskennis en vaardigheden echt al moeten kennen. Indien dat niet het geval is durf ik te stellen dat je het moeilijk gaat krijgen om een uitgebalanceerd, goed gestructureerd script te schrijven.
Het vaker genoemde boek van Lievaart is een absolute aanrader. Voor verdere verdieping in het scenarioschrijven is Syd Fields 'Screenplay' (Engelstalig) of de Handleiding voor scenaristen ook interessant (al zijn beide boeken wel redelijk dogmatisch).
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Ben nu bezig in Story, van McKey; iets minder dogmatisch...
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Ervaar je dat boek als een aanvulling op de drie door mij genoemde boeken Gotti?
McKee is een grote naam en ik heb al meerdere malen overwogen om 'Story' te kopen maar ik twijfel dus of het écht de moeite loont.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Het viel me wel op dat de 'regels' die FIeld je opstelt je zo nu en dan wel beperken. De wat vrije methodiek van McKey werkt op dit moment fijner voor mij...
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Voordat ik aan Screenplay begon was ik me echter al bewust van wat ik kon verwachten (Lievaart stelt dat op zijn site ook). Toch beschouw ik het nuttig om al die regels (of in ieder geval de kern ervan) in je achterhoofd te hebben. Wat je er dan verder mee doet is een tweede.
Eerst maar eens Beukenkamps 'De Verborgen Schrijver' die over een paar weken eindelijk weer beschikbaar is.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Met andere woorden, voordat je aan een script begint zou je deze basiskennis en vaardigheden echt al moeten kennen. Indien dat niet het geval is durf ik te stellen dat je het moeilijk gaat krijgen om een uitgebalanceerd, goed gestructureerd script te schrijven.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Je geeft het zelf aan; scenarioschrijven is een vak apart. Juist daarom moet het belang van gedegen vakkennis niet onderschat worden.
Daarnaast is Tarantino niet direct de meest getalenteerde scenarist. Hij heeft een aantal maal een heel knap kunstje geflikt (dat ik enorm bewonder) maar ik zie hem bijvoorbeeld geen fatsoenlijk drama schrijven.
Absoluut onwaar. Leuk als je visie en talent bezit, maar juist die vakkennis zorgt ervoor dat je je kan ontplooien en dat talent eruit komt.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Je geeft het zelf aan; scenarioschrijven is een vak apart. Juist daarom moet het belang van gedegen vakkennis niet onderschat worden.
. Tenzij je het alleen maar over scripts met veel drama en onderliggende emoties hebt allicht.
Absoluut onwaar. Leuk als je visie en talent bezit, maar juist die vakkennis zorgt ervoor dat je je kan ontplooien en dat talent eruit komt.
Ander voorbeeld: P.T. Anderson. Heeft zichzelf het filmvak geleerd, heb ik gelezen. Het kán dus zeker wel.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Ander voorbeeld: P.T. Anderson. Heeft zichzelf het filmvak geleerd, heb ik gelezen. Het kán dus zeker wel.
Je leert jezelf iets door te kijken (en te lezen) van anderen...
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Je leert jezelf iets door te kijken (en te lezen) van anderen...
Ik kan me niet voorstellen dat alle manieren om een goed script te schrijven op schrift vastgelegd zijn.