• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Je eigen filmcreaties

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

Dankje! Die in die trui ben ik

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Vorig jaar bij mijn opleiding (Rits Brussel) een beetje genaaid door de technologie (crappy camera, kapotte apparatuur).

Nu ga ik een nieuwe camera kopen. Helaas heb ik niet zoveel besef van wat voor camera's er allemaal op de markt zijn, maar ik dacht aan een DSLR. Ik heb gespaard en kan er max 1200 euro aan uitgeven. Ik wil echter de filmcamera-ervaring zoveel mogelijk benaderen, dus wil er ook een microfoon, een paar lenzen en een steunsysteem of mount bij kopen (vergeet ik nog iets?). Dit vind ik bijna net zo belangrijk als de camera zelf, want een mooie beeldkwaliteit is lang niet alles.

Over de camera denk ik in de richting van de Canon T2i of misschien een 60D. Iemand ervaring met die camera's? Of misschien andere suggesties die in mijn prijsklasse passen?

Raad wordt geapprecieerd!

Leander

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

@ NYSe : ziet er gelikt uit! Sfeervol belicht.

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

@goongumpa: dankjewel, we doen ons best.

Wat betreft camera's en dergelijke kan ik maar weinig advies geven, aangezien ik er zelf maar nauwelijks ervaren in ben. Wel las ik in de krant onlangs iets over dit aantrekkelijke ding: THE PICOSTEADY - Video Camera Stabilizer die voor bijna elke DSLR camera te gebruiken is behalve voor de hele zware als de Canon 5D Mk2/3, 7D of Nikon D7000.

Maikeru

• 1934 messages
  • 2388 votes

goongumpa wrote:

Vorig jaar bij mijn opleiding (Rits Brussel) een beetje genaaid door de technologie (crappy camera, kapotte apparatuur).

Nu ga ik een nieuwe camera kopen. Helaas heb ik niet zoveel besef van wat voor camera's er allemaal op de markt zijn, maar ik dacht aan een DSLR. Ik heb gespaard en kan er max 1200 euro aan uitgeven. Ik wil echter de filmcamera-ervaring zoveel mogelijk benaderen, dus wil er ook een microfoon, een paar lenzen en een steunsysteem of mount bij kopen (vergeet ik nog iets?). Dit vind ik bijna net zo belangrijk als de camera zelf, want een mooie beeldkwaliteit is lang niet alles.

Over de camera denk ik in de richting van de Canon T2i of misschien een 60D. Iemand ervaring met die camera's? Of misschien andere suggesties die in mijn prijsklasse passen?

Raad wordt geapprecieerd!

Leander

Ik heb zelf een 600D om mee te filmen en ik vind het wel een aanrader. In principe koop je een DSLR omdat de beeldkwaliteit+lichtgevoelige chip extreem goed zijn voor het geld. Maar je moet wel weten dat dit een hype is; uiteindelijk blijft een DSLR een fotocamera en zijn er dus ook videocamera's. Een nadeel van een DSLR is dat de audiokwaliteit vreselijk is en er geen mogelijkheid is voor een XLR adapter. Mogelijkheden zijn dan ofwel een externe audio-opnameapparaat (zoom bv.) te gebruiken, ofwel 'Magic Lantern' te downloaden waardoor je als het goed is wel goede audio zou kunnen opnemen (maar ik heb dit zelf nooit gebruikt). Een ander nadeel is dat veel mounts/rigs/cranes gemaakt zijn voor videocamera's, waardoor ze soms nogal instabiel werken (maar het werkt in principe wel). Tot slot is de bediening niet helemaal voor video bedoelt, denk aan de zoom, scherpstellen, autofocus etc. Toch zou ik op dit moment (en met het budget dat je hebt) zeker een DSLR aanraden.

Ik zou overigens zeker een 600D boven een 550D verkiezen. De 50 euro die je extra betaald is het meer dan waard (indien je het voor video gebruikt). Het uitklapbare schermpje is in veel situaties erg handig gebleken.

Gezien je budget lijkt het me niet zo'n goed idee een 60D te kopen, omdat de voordelen voor video in mijn ogen vrij minimaal zijn en je nog wat lenzen etc. wilde kopen.

Een lens die ik sowieso zou aanraden is de EF 50mm 1.8f lens van Canon. Prijs kwaliteit verhouding is echt ongelofelijk... (mocht je iets meer geld hebben kan je ook de 1.4f lens nemen, die is wat robuuster, grotere zoomring, groter diafragma). Verder misschien een zoomlens? EFS 18-135mm heb ik zelf en is wel een aanrader. Een veelzijdige lens met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Tot slot zou je eventueel een macro of groothoek lens kunnen halen... maar ik betwijfel of dit nog in het budget zit.

Hier wat artikelen/threads die je misschien wel interessant vind:

DSLR en audio

550D VS 600D

600D VS 60D

En op www.dpreview.com staat zo ongeveer elke camera+lens met uitgebreide informatie.

Hopelijk heb je hier iets aan...

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Heel erg bedankt Maikeru!!! Ik ga je links eens rustig doorlezen. Als ik eenmaal m'n keuze gemaakt heb laat ik wel wat weten.

Edit: nog een vraag over die audio. Ik was ook aan het denken aan een zoom mic, maar weet niet precies hoe zoiets werkt. Kun je dat ding gewoon koppelen aan je camera om gelijktijdig geluid en beeld op te nemen? Op een ander forum raadde iemand aan om er nog zoiets bij te kopen. Wat voor voordeel geeft dat (en is dat echt noodzakelijk)?

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

NYSe wrote:

@goongumpa: dankjewel, we doen ons best.

Wat betreft camera's en dergelijke kan ik maar weinig advies geven, aangezien ik er zelf maar nauwelijks ervaren in ben. Wel las ik in de krant onlangs iets over dit aantrekkelijke ding: THE PICOSTEADY - Video Camera Stabilizer die voor bijna elke DSLR camera te gebruiken is behalve voor de hele zware als de Canon 5D Mk2/3, 7D of Nikon D7000.

Oh dat lijkt me heel interessant, zeker voor die prijs! Bedankt.

Maikeru

• 1934 messages
  • 2388 votes

Graag gedaan. Het probleem met een zoom is dat je dus geen sync geluid hebt.. dit moet je (voor zover ik weet) dus doen in de nabewerking. Dit kost dus best wel wat tijd (maar is goed te doen). Die link met die richtmicrofoon ziet er best goed uit... maar het blijft een richtmicrofoon en ik kan ook niets zeggen over de kwaliteit. (Heeft zo'n kabeltje/ingang b.v. invloed op de kwaliteit?)

Ik geloof dat als je goed geluid wil opnemen je een XLR ingang nodig hebt. Op deze manier kan je gewoon een geluidsman+hengel+boom gebruiken. Dit is op het moment alleen mogelijk d.m.v. magic lantern en op het moment enkel bij de 5D/550D/60D. (niet de 600D) Ik verwacht echter dat het niet lang duurt voordat ze dit weten te fixen.

Unified - Magic Lantern Firmware Wiki - magiclantern.wikia.com

Hier zie je dat de audio van de 600D dus nog niet echt volledig wordt ondersteund met Magic Lantern. Ik kan je sowieso aanraden Magic Lantern te gebruiken. Het is veilig en heeft geweldige mogelijkheden.

Ik kan je echter niet heel veel over geluid vertellen. Ik weet dat het mogelijk is geluid op te nemen met een DSLR, maar ik heb niet ervaren hoe dit werkt. Tot nog toe heb ik altijd een Zoom gebruikt en zolang Magic Lantern de 600D niet (volledig) ondersteund zal ik dit blijven doen. Misschien toch maar denken over een 550D+Magic Lantern+XLR-adapter? Maar zoals ik zei: Ik heb er geen directe ervaring mee, dus ik durf je daar ook niet te definitieve dingen over te zeggen.

Succes met de zoektocht!

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

@John Lee Hooker: héél erg leuk. Lekker simpel, maar het werkt

En goongumpa, een vriend van mij heeft een Zoom H1 Recorder en is daar heel tevreden over. Enige waar je rekening mee moet houden is dat dat ding heel geluidsgevoelig is als het op beweging aankomt (dus beter niet op de camera zelf plaatsen of vasthouden tijdens opnemen: op een statief of andere stabiele ondergrond plaatsen tijdens de opnames is verstandiger). Verder heb ik hem er nooit over horen klagen: met zo'n pluizebol erop is het geluid top (zoals te horen op het filmpje van vorige week).

In De Site > Gebruikers > Cameramensen (M/V) gezocht:

Voor een gloednieuw landelijk initiatief ben ik op zoek naar cameramensen in heel Nederland. Het liefst een of twee per provincie en daarnaast in de grote steden. Het gaat hierbij om het maken van korte filmpjes van 1 a 2 minuten voor cliënten uit heel Nederland.

Waarom in heel Nederland? De reden hiervoor is om het logistiek in de hand te houden. Het is handiger om iemand uit Limburg die een filmpje wil laten maken te koppelen aan een cameraman (m/v) die ook in Limburg woont.

Ben jij een enthousiaste (en min of meer ervaren) cameraman, stuur me dan a.u.b. een privébericht. Misschien ken je iemand die het leuk vindt om met enige regelmaat een kort filmpje te maken, breng hem of haar dan op de hoogte!

Indien mogelijk zie ik graag een film(pje) waar je als cameraman aan hebt meegewerkt. Je moet overigens wel over je eigen camera beschikken en het helpt als je montage-ervaring hebt.

clockwork72

• 2780 messages
  • 1736 votes

Ik ben vanaf vandaag ook youtube video's gaan maken en heb de eerste afgerond vandaag en online gezet. Dit is een low-budget film met een budget van 0 euro dus super professioneel is het niet. Ga waarschijnlijk nog meer video's maken die gebaseerd zijn op films. Ja en die guy in deze video ben ik.

clockwork72

• 2780 messages
  • 1736 votes

Gisteren nieuw project afgerond. Ik ben nog beginner (met het maken en editen enzo) maar vind het toch redelijk goed gelukt.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ik werk al vijf zomers met heel veel plezier op Theaterfestival De Parade bij de wc's. De leukste plek omdat je iedereen tegenkomt en heel veel bizarre, grappige en smerige dingen meemaakt en tegenkomt.

Dit fimpje heb ik tijdens de Parade Utrecht van dit jaar geregisseerd met een groep medewerkers van verschillende plekken op het festival, voordat het terrein openging. We hebben 2,5 uur geknald omdat mensen (waaronder ik zelf) op tijd moesten zijn om te gaan werken en omdat we een praktisch lege camera hadden, maar op het resultaat ben ik trots. Geen briljante camera-voering en de strepen van het TL-licht over het beeld zijn zonde, maar dit ademt wel enorm het 'Parade-gevoel' waar wij medewerkers zo enorm van houden.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Na tijden weer eens een film maken! Zit momenteel midden in de pre-productie van mijn korte afstudeerfilm voor de HKU; Rood, het vervolg op het sprookje van Roodkapje.

Site met info en foto's komt eraan. En dit is de film op CineCrowd; Rood | Cinecrowd

Korte teaser:

Rood Teaser Trailer on Vimeo

maerk

• 4249 messages
  • 2702 votes

Zeer mooie teaser, lekker mysterieus en die paar shots weten al veel sfeer neer te zetten. Houdt ons op de hoogte!

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Vanmiddag om 16.00 uur is regisseur Elbe Stevens te gast bij 'Goeiemiddag Limburg' op L1 (eenieder die digitale TV heeft kan dit ontvangen) om te praten over 'Voorbij' en 'Flight of Life', twee korte films die we afgelopen week opnamen met o.a. Gaite Jansen, Susan Visser en Egbert-Jan Weber.

Herhalingen om 17, 18, 19, 20 en 21u.

(afbeelding)

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

Nieuwe trailer van Tristan. Coming very, very soon.

In Film > Overige films > bloedband:

Hallo

Ik heb al enkele kortfilms gemaakt

En nu zijn we bezig met een langspeelfilm.

Dat kost natuurlijk wat geld.

Jullie zouden mij een groot plezier doen als je op mijn filmpje zou willen stemmen. www.filmangel.tv/project/bloedband

Dat zou veel voor mij betekenen.

Alvast bedankt en reacties zijn altijd welkom!

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

Tijdje geleden dat ik op dit forum ben geweest. Zie wel dat er weer veel vette filmpjes en trailers hier staan.

Ik ben zelf ook nog bezig geweest met een klein project. Ik wilde eens wat anders proberen. Daarom maakte ik 'Konijn'.

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Origineel en absurd. Ik vind 'm wel geslaagd.

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

John Lee Hooker wrote:

Origineel en absurd. Ik vind 'm wel geslaagd.

Ok bedankt man

jordandejong

• 4772 messages
  • 1431 votes

In Overigen > Algemeen > Je zelfgemaakte filmposter(s):

Geen idee of hier al een topic over bestaat (Zo ja, dan is 'ie goed verstopt) en of er überhaupt animo voor is maar aangezien ik nu 2 daagjes bezig ben met het maken van fictieve filmposters via photoshop leek het me ook wel aardig als gebruikers ze hier aan elkaar kunnen showen.

Ben zelf een totale photoshop noob (Had het zelfs tot 2 dagen geleden nooit gebruikt) maar op internet zijn meer dan genoeg makkelijke tutorials te vinden over hoe je filmposters via photoshop kan creëren.

Anyway, ik ben iemand die al snel gecharmeerd is van een film met een briljante poster (vaak genoeg een actie of horror film van de 70's/80's die film inhoudelijk eigenlijk waardeloos is). Daarom heb ik me even bezig gehouden met het creëren van Grindhouse posters.

Resultaat:

(afbeelding)

-

(afbeelding)

Als je ook aan een grindhouse poster wilt beginnen is dit een hele goede tutorial. Alles wordt rustig en uitstekend uitgelegd waardoor zelfs de grootste kluns dit nog relatief makkelijk lukt.

Maakt me verder niet uit of je een poster van een fictieve of een bestaande film maakt.

maerk

• 4249 messages
  • 2702 votes

Beste mensen,

Afgelopen 9 maanden heb ik met drie vrienden (waaronder mede MM gebruikers Anne J en Yvette0x) hard gewerkt aan onze derde korte film. Hij is nu eindelijk af. Enjoy en laat alsjeblieft weten wat je er van vindt!

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Ziet er wel aardig uit maar ik zou eerlijk gezegd niet zeggen dat dit het werk is van negen maanden hard werk? Het blijft zogezegd toch 'binnen de perken' met vrij eenvoudige locaties die waarschijnlijk ook dicht bij elkar zullen liggen. Daarbij vond ik het jammer van die close-ups van de voorkant als ze aan het rennen zijn want je ziet dat ze iets met hun armen vasthouden. Het bloed mocht trouwens iets donkerder zijn en de colour correction had een stukje grauwer gemogen (met name als ze door die straat aan het rennen zijn, iets te licht naar mijn idee). Verder begreep ik niet zo goed waarom dat meisje zo chagrijnig aan die tafel zat, het leek alsof ze er helemaal geen zin in had.

Schaduwen op de muur, die strakke blik van de badguy en de muziek waren wel tof.

maerk

• 4249 messages
  • 2702 votes

John Lee Hooker wrote:

Ziet er wel aardig uit maar ik zou eerlijk gezegd niet zeggen dat dit het werk is van negen maanden hard werk? Het blijft zogezegd toch 'binnen de perken' met vrij eenvoudige locaties die waarschijnlijk ook dicht bij elkar zullen liggen. Daarbij vond ik het jammer van die close-ups van de voorkant als ze aan het rennen zijn want je ziet dat ze iets met hun armen vasthouden. Het bloed mocht trouwens iets donkerder zijn en de colour correction had een stukje grauwer gemogen (met name als ze door die straat aan het rennen zijn, iets te licht naar mijn idee). Verder begreep ik niet zo goed waarom dat meisje zo chagrijnig aan die tafel zat, het leek alsof ze er helemaal geen zin in had.

Schaduwen op de muur, die strakke blik van de badguy en de muziek waren wel tof.

Toch wel, aangezien wij allevier ook nog per blok twee niveau 3 vakken aan de universiteit volgen. Dat maakt het toch een stuk lastiger om tijd te vinden om te filmen, en daarom duurde het wat langer. Daarnaast kwamen de acteurs uit Goirle, Arnhem en Teteringen waarvan drie niet dezelfde studie als wij volgen. Het heeft ons hel en moeite gekost om ze tegelijkertijd op een set te kunnen krijgen. En vrij eenvoudige locaties valt ook wel mee. We hebben gefilmd in Woerden, Utrecht en Oosterhout Noord-Brabant. In Utrecht hadden we toestemming nodig van onze docenten om een paar uur in het kantoor terecht te kunnen. In Oosterhout hebben we een klein gebouwtje gevonden bij het bedrijf Tata steel en daar hebben we alles helemaal omgegooid om de set te krijgen zoals hij nu op film staat. Het ziet misschien goedkoop uit (we hebben ook geen geld), maar werk zit er zeker in.

Daarnaast moet ik wel vermelden dat van die 9 maanden er 2 maanden waren voor het schrijven (ik ben in juni daarmee begonnen, en in augustus was het af). En tot oktober hebben we voorbereidingen getroffen voor het filmen. Dus het film- en montageproces heeft eigenlijk 4 maanden geduurd.

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Ik snap nooit hoe zoiets zó lang kan duren. Twee maanden voor het schrijven? Dan lijkt het net alsof je aan een boek bezig bent. Bedoel je dat je bijvoorbeeld op 24 juni iets bedacht hebt, op 19 juli er mee verder ging en op 20 augustus het afgemaakt had? Dat lijkt me eerder aannemlijk. En een film- en montageproces van 4 maanden is ook absurd. Als je eenmaal je plan klaar hebt en een storyboard bedacht hebt kun je het in een paar dagen af hebben (een tijdje geleden volgde ik een filmopleiding dus ik weet dat het niet zó lang hoeft te duren om iets op te nemen en te monteren).

Ik waardeer de moeite wel hoor, daar niet van.

maerk

• 4249 messages
  • 2702 votes

John Lee Hooker wrote:

Ik snap nooit hoe zoiets zó lang kan duren. Twee maanden voor het schrijven? Dan lijkt het net alsof je aan een boek bezig bent. Bedoel je dat je bijvoorbeeld op 24 juni iets bedacht hebt, op 19 juli er mee verder ging en op 20 augustus het afgemaakt had? Dat lijkt me eerder aannemlijk. En een film- en montageproces van 4 maanden is ook absurd. Als je eenmaal je plan klaar hebt en een storyboard bedacht hebt kun je het in een paar dagen af hebben (een tijdje geleden volgde ik een filmopleiding dus ik weet dat het niet zó lang hoeft te duren om iets op te nemen en te monteren).

Ik waardeer de moeite wel hoor, daar niet van.

Over het schrijfproces heb je inderdaad gelijk. Ik heb een idee en werk dat pas later uit, als ik het compleet heb in mijn hoofd. Het filmproces is echter volkomen normaal, aangezien wij dus allemaal op school zitten, bij commissies zitten én werken. Dan is het verschrikkelijk moeilijk om tijd te vinden waarin je kunt filmen of monteren. We hebben ongeveer 6 hele dagen gefilmd in totaal denk ik en het monteren zullen er misschien wel 14 zijn geweest. Bij een filmopleiding krijg je tijd om een film te maken, en misschien ook materiaal. Maar dat hebben wij dus niet.

sonyjh

• 546 messages
  • 570 votes

yoo guys, kzou graag wat feedback van jullie hebben. Dit is een ruwe montage van iets dat deel uit gaat maken van een nieuwe kortfilm. Moeten nog stemmen over enzo.

Maar wat vinden jullie van de sfeer, de beelden? Is het niet te donker?

Private Video on Vimeo

pasw: gh

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

De sfeer is prima, zeker met dat klokgelui aan het begin. Ik zou zeggen dat enkel dat beeld van voren als het kind gepakt wordt (na 21 seconden) te donker is. Je ziet twee handen en een vaag zwart iets erachter. Verder weinig veranderen. Of je zou de muziek eruit kunnen halen met enkel de klokken en slagen op de achtergrond, vooral omdat dat nog beter werkt voor de spanning. Verder mooie beelden tot aan het laatste shot (baby van achteren gezien). Ik weet niet waarom, maar dat lijkt niet echt bij de rest te passen en vind ik gewoonweg niet mooi. Montage voelt verder prettig ritmisch en juist aan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.