- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Je eigen filmcreaties
Je eigen filmcreaties
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Ik kijk vaak op youtube naar korte films en amateurfilmpjes.
Vaak zie je wel overeenkomsten:
- Te weinig licht. Als je s'avonds filmt moet je erg uitkijken. Zoek een goede spot. En ook al film je smiddags, het kan mooi zijn om een lamp te gebruiken. Hier kun je ook schaduwen mee maken.
- Slechte muziek. Neem geen Snoop Dogg als je een gangsterfilm maakt, maar een viool met 'n piano ofzo. Muziek met gesproken tekst leid ook vaak af
- Weinig verschillende camera-standpunten. Neem shots van verschillende hoeken, dan kun je het later nog in de mix gooien tijdens het editen
- Slecht verstaanbaarheid van acteur. Praat óf niet, of echt duidelijk
- Aankleding zoals kostuums en decor. Soms speelt een filmpje zich af aan een keukentafel. Dat ziet er gewoon niet uit. Denk effe na waar je het shot neemt, wat er op de achtergrond staat
- Geen gebruik gemaakt van foleygeluiden. Kijk op freesound.org. Daar moet je even registreren. Als je dat hebt gedaan kun je alle geluiden die je tegenkomt op deze aardbol downloaden. Een kofferbak, papiertje, wind, telefoon, schreeuw, dialoog uit Pulp Fiction... noem maar op.
Misschien heb je er wat aan? 
Endeavour
-
- 41 messages
- 10 votes
Thnks J Lee Hooker..
Best handige tips.. Ik zal ernaar kijken wat ik nog meer bij kan toevoegen.. xD
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Ik heb een aantal korte filmpjes gemaakt om uit te proberen.
Er was iets misgegaan met het renderen in HD dus de kwaliteit is niet echt hoog helaas. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat zit. Het scheelt misschien wel iets als je 480p aanklikt?
Hierbij moest je een stijl kiezen voor je filmpje. Ik had Tarantino gekozen ( kofferbak, smokings, etc. )
Deze hadden we met een groepje gefilmd. ikzelf had 'm geedit. De opdracht was een achtervolging waarbij je een aantal soepele overgangen tussen de scenes maakt.
Hier moest je de architectuur van de school filmen.
Hier moest je 'trucage' toepassen.
En nog twee reclames waarbij je het geluid weg moest halen, en er zelf iets voor in de plaats moest zetten.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
MoFeDu
-
- 2946 messages
- 0 votes
Leuke filmpjes JLH!
Wat voor opleiding doe je?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
JHL:
Rende je filmpjes naar
codec: h.264
formaat: 1280x720 square pixel(!)
bitrate 4Mb/s avarage 5 Mb/s maximum hoogste beeldkwaliteit
keyframe distance: elke 30 frames
audio 44.1 khz / 192 kb/s (ten minste)
Uploaden naar youtube en karren maar.
Ik vrees dat je je pixel aspect ratio fout hebt staan of je formaat in 4x3 propt.
Zodra je uit de avi stapt, vergeet de befaamde 720x576 met pixel ratio(4:3 of 16:9) maar ga voor breedbeeld naar 1024x576 of 1280x720 of 1920x1080 met square pixel.
O ja... en blijf van de zoom knop af!!! 
Verder leuke filmpjes! 
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Bedankt
Ik doe de opleiding filmmaker van het Koning Willem I college in Den Bosch. Je kunt er 'n beetje verschillende richtingen mee op, en het kan als opstapje dienen voor de NFTA of HKU ofzo.
En wat betreft dat renderen, dat moet ik nog even nakijken inderdaad. Thanks voor de info.
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
m'n nieuwe projectje voor de Drentse bluegrass band Tangarine, een hommage aan de fantastische winters die we afgelopen paar jaar hebben hier!
@ JHL, naast de goeie adviezen van stephan heb ik in de loop der jaren geleerd dat je echt extreem goeie kwaliteit krijgt als je keyframe distance terugbrengt naar 3 (ikzelf zet het zelfs op een, maar dit levert langere rendertijden op) en average bitrate op 12 (level 3.1) ik heb zelf nooit enige kwaliteitsverbetering gezien met two pass encodering en aangezien dat twee keer zolang duurt doe ik gewoon one pass variable bit rate (vbr)
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Mooie plaatjes, je hebt ook focus gebruikt zo te zien dus ik ben benieuwd wat voor camera je hebt gebruikt? Heb je alles zelf gefilmd?
Ik vind het wel jammer dat je het scherm in twee delen hebt gesplitst.
En keyframe distance zit in je montage programma neem ik aan?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Hou er wel rekening mee dat de keyframe distance ook de grootte van je bestand bepaald.
Mpeg werkt op basis van compressie t.o.v. het vorige frame. D.w.z. het kijkt enkel naar het verschil tussen frame 1 en 2. Zit er dus weinig verschil tussen die frames kan het met heel weinig informatie de video opslaan. De keyframe distance is het aantal frames vóórdat het een geheel nieuw (vers) frame opslaat.
Is keyframe distance bijvoorbeeld 5 dan krijg je dus dit:
frame 1 (keyframe) = 320Kb
frame 2 = 24Kb
frame 3 = 23Kb
frame 4 = 25Kb
frame 5 = 24Kb
frame 6 (keyframe) = 320Kb
Zet je keyframe distance op 1 krijg je dit:
frame 1 (keyframe) = 320Kb
frame 2 (keyframe) = 320Kb
frame 3 (keyframe) = 320Kb
frame 4 (keyframe) = 320Kb
frame 5 (keyframe) = 320Kb
frame 6 (keyframe) = 320Kb
De kwaliteit wordt daarmee uiteraard beter, maar het bestand extreem groter. Geef je een datalimiet aan je bestand werkt het contraproduktief.
Upload je zo'n joekel naar Youtube zal het daar alsnog gecomprimeerd worden.
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
ja in principe zijn jouw aanbevolen instellingen ook wel the way to go. Het is gewoon dat ik zelf nogal een kwaliteitsobsessie heb en als je op volledig scherm twee exports vergelijkt met alleen een verschil in keyframe distance zie je zelfs bij een hele hoge avg. bitrate onmiddelijk macrobokking ontstaan bij de niet-keyframes als er veel beweging in je beelden zit. Overigens wordt de bestandsgrootte maar 20% groter (bij h264). Bovenstaand filmpje is 250mb bijvoorbeeld (die had ik op lagere mb/s gezet trouwens). Vroeger had je trouwens ook trucjes om een video zo te comprimeren dat youtube het helemaal niet converteerde, maar tegenwoordig is de kwaliteit al zo goed dat dat niet nodig is.
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
Mooie plaatjes, je hebt ook focus gebruikt zo te zien dus ik ben benieuwd wat voor camera je hebt gebruikt? Heb je alles zelf gefilmd?
Ik vind het wel jammer dat je het scherm in twee delen hebt gesplitst.
En keyframe distance zit in je montage programma neem ik aan?
Dank je! Jammer dat de split screen je niet bevalt kan ook wel wat dwingend zijn inderdaad. Ik vind het zelf op m'n tv er ook veel mooier uitzien, op zo'n klein schermpje hier komt het er ook minder mooi uit. (misschien bevalt het beter als je em op 720p zet en fullscreen bekijkt) Het is een beetje love it or hate it deze techniek heb ik wel gemerkt met eerdere split screen filmpjes die ik heb gemaakt.
Ik film momenteel vooral met m'n canon 550D met een 50mm f1/4 lens. Ik houd enorm van die smalle scherpte diepte. Er zitten ook beelden van voorgaande winters in die ik heb gefilmd met een pal camcorder (bijna geen scherpte diepte). Verder ook wat super8 beelden van mezelf en wat super8 familiearchieven die ik op internet heb gevonden. Vind dat enorm sfeervol die oude beelden.
Keyframe distance zit inderdaad in je editing programma, ikzelf werk met adobe premiere cs5.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Interessante en sterk geproduceerde video's, jtsterkenburg. Niet allemaal my cup of tea (vind het vaak teveel blijven hangen in 'nostalgische sfeerbeelden'), maar je camerawerk en afwerking (neem aan dat je veel in postproductie schroeft) zijn erg sterk.
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
Interessante en sterk geproduceerde video's, jtsterkenburg. Niet allemaal my cup of tea (vind het vaak teveel blijven hangen in 'nostalgische sfeerbeelden'), maar je camerawerk en afwerking (neem aan dat je veel in postproductie schroeft) zijn erg sterk.
begin er zelf ook een beetje zat van te worden hoor, wil weleens echt iets verhalends gaan maken. Als ik wat budget ergens los kan peuteren wil in de lente een korte film gaan maken over een jongen die het evangelie verkondigt aan de dieren en alleen in de wildernis woont. Zijn moeder had visioenen en heeft hem toen ie jong was de natuur ingestuurd, maar nu begint hij te twijfelen aan z'n heilige bestemming. heb laatst overigens wel een korte documetaire gemaakt (zie m'n website). postproductie neemt inderdaad heel veel tijd in, heb hier wel zo'n 15 uur editing in zitten.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik heb die korte documentaire al bekeken. Daar is goed te zien dat je camerawerk ook los van de super8-look kan komen en dat het werkt. Je verhaal hierboven klinkt als een meesterwerk, mits uitgevoerd door de juiste maker (en met je smaak en je potentie is niets mis) 
Springfilm
-
- 6 messages
- 2 votes
fijn dat je hier je eigen producties kunt tonen en kan het dus niet laten dit ook te doen hoor dus ook graag jullie ongezouten en oprechte mening erover YouTube - Trailer Lilet Never Happened hoop dat het zo werkt heb me net aangemeld voor verdere info over de film neem gerust een kijkje op onze website of bij www.liletneverhappened.org
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Ziet er mooi uit, maar ben je maker van de trailer/film of heb je het gewoon geupload? 't Is wel de bedoeling dat je het zelf creëert.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ik denk dat Springfilm gewoon Jacco is.
Top!
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
prachtige trailer, kan niet wachten tot de film in de filmhuizen verschijnt. de acteerprestaties zien er behoorlijk echt uit. het verbaasd me dat een professionele regisseur hier om onze mening vraagt, maar wel gaaf. met hoeveel mensen maak je nou een film als dit? en werken jullie met professionele acteurs of hebben jullie mensen van de straat geplukt (ala slumdog millionaire)? moeten jullie nog meer filmen trouwens of zijn de donaties nodig voor postproductie en distributie?
veel succes met de afronding ieder geval!
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Dan is het idd heel erg leuk dat hij zich heeft gemengd in zijn publiek. Zou hem best wel graag willen zien, totaal mijn soort film (wat ik kan afleiden van de trailer).
Springfilm
-
- 6 messages
- 2 votes
Springfilm
-
- 6 messages
- 2 votes
Dan is het idd heel erg leuk dat hij zich heeft gemengd in zijn publiek. Zou hem best wel graag willen zien, totaal mijn soort film (wat ik kan afleiden van de trailer).
kun je alles vinden op www.liletneverhappened.org
Groetjes jacco
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Mooi, ik ga vanmiddag even rondkijken. Trailer deed me denken aan combinatie van Tideland en Born into Brothels (Recent herzien, vandaar...)
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Filmpje waar ik persoonlijk zelf behoefte aan had. Idee kwam van een contest op youtube, was de bedoeling om iets maatschappelijk sarcastisch te doen maar was te laat voor de inschrijvingen, dus maar voor mezelf gemaakt.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
De boodschap komt goed over met die grauwe beelden. Maar eigenlijk is het gewoon wat foto's achter elkaar plakken, dat vind ik jammer. De muziek past er wel bij.
Moest je niet zelf iets filmen voor die contest?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Hoewel het niet mijn ding is (zag dit soort compilaties vaak in het eerste jaar op de filmacademie) is het natuurlijk niet zomaar plaatjes achter elkaar knippen. De losse plaatjes zelf doen weinig, maar de selectie en ritme met muziek maakt het "eigen".
Daarentegen is het relatief "makkelijk scoren" met een filmpje als dit. Het shockeert.
Aan de andere kant maakt het wel een statement (niet nieuw uiteraard). Er zal behoorlijk werk in gezeten hebben.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
@John Lee Hooker
Je mocht van alles doen. Wilde zelf graag iets met bestaand beeldmatteriaal doen, wilde eigenlijk filmpjes downloaden en daar een show van maken, maar uiteindelijk toch gekozen voor foto's, die vertellen een verhaal in een oogopslag en bij filmpjes heb ik, persoonlijk, meer de tijd nodig. Heel simpel gezegd is het natuurlijk gewoon een slideshow en daar volgt een opeenvolging van foto's aan 
@Stephan
Probeerde niet bewust te shockeren, wel natuurlijk gekozen voor de wat heftigere foto's maar eerste instantie was in een sarcastische rol te blijven, vandaar ook de thank YOU! Maarja, eerste instantie dit filmpje gemaakt omdat ik altijd wel iets wil maken en dit concept mij wel aansprak en het was makkelijk realiseerbaar vanuit mijn luie stoel
In een weekje trouwens gemaakt, de foto's selecteren kosten het meeste tijd 
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
De losse plaatjes zelf doen weinig, maar de selectie en ritme met muziek maakt het "eigen".
Sarahaha
-
- 1 messages
- 0 votes
In Film > Overige films > Mijn films op youtube:
Heey!
Op youtube zijn ontzettend veel goede korte films te vinden. Zelf wil ik graag naar de filmacademie en ben dus nu al aan het experimenteren met films maken. Zou je alsjeblieft mijn youtube kanaal een bezoekje willen geven?
Feedback is altijd welkom, zolang het opbouwende feedback is 
Dit Topic is ook bedoeld voor andere youtube films die jij de moeite waard vindt om hier te noemen.
Misschien heb je zelf wel het een en ander er op staan.
Groetjes Sarah
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Leuke filmpjes, juist met deze kleine filmpjes vind ik het persoonlijk belangrijk dat de makers dicht bij hunzelf blijven. Ga dus lekker verder in het Nederlands, dan zie je dat je dialogen en monologen veel meer woorden en inhoud krijgen en ook de speciale audio effecten hoeven van mij niet perse, zoals wanneer je het blok laat vallen. Less is more. Welk programma gebruik je voor montage?
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Aardige filmpjes, maar bij sommige dingen zet ik m'n vraagtekens...
Until death us part kon wellicht mooier zijn door betere shots te nemen. Het is een mooie locatie met die sneeuw en door die kostuums oogt het meteen indrukwekkender. Maar het lijkt of je zomaar wat shots hebt genomen zonder er bij na te denken, dat vind ik jammer.
Het om de gezicht draaien en naar achteren lopen vond ik wél leuk gedaan. Die effecten met dat geknipte gezicht in die verschillende beelden had je van mij weg mogen laten.
Time is chasing you vind ik niet echt duidelijk overkomen. Dat gedoe met die wasbak snapte ik niet echt? Dan staat ze stil in de stad, ze schrijft op een kladblok, en daarna heb je met After Effects (?) nog wat toegevoegd.... dat vind ik er niet echt bij passen. Ook de muziek vind ik erg raar eigenlijk... 'n beetje lomp erin gegooid.
Leuke ideeën maar ik denk dat je het beter had kunnen uitwerken, dat vind ik wel jammer.