- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- MM-users met een aparte/opvallende smaak
MM-users met een aparte/opvallende smaak
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik word door de mensen in mijn omgeving als 'kenner' beschouwd, maar ik weet dus helemaal niks he.
Dat doet mij denken aan sommige Engelstalige films waar ze 'zogezegd' Frans spreken: ze weten niet wat ze zeggen maar ze komen geleerd over.
Noem tegen een film-dumbo een paar voor hem onbekende namen uit de filmwereld en je bent in zijn ogen de grootste filmexpert die er rondloopt.
En ze hebben ook nog gehoord van Ida Lupino , Edward G Robinson, Linda Darnell, Mammie Van Doren, Susanne Haworth, Deborah Kerr en zelfs Robert Mitchum, Stewart Granger, Karl Malden of Cyd Charisse, Lana Turner, Kirk Douglas , Gregory Peck, Heinz Ruhmann en mijn persoonlijke favoriet Richard Widmark en James Cagney etc etc
Drool, drool, drool: de zever loopt uit mijn smoel.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Nee, vroeger kon het me niet schelen, maar nu weet ik hoe veel je mist met de originele geluidsband, en de originele stemmen, de echte bedoeling wordt zelden getroffen...
Idem dito.
Verder is mijn collectie ook een soort van privé-dvd-theek geworden voor vrienden en familie. Er ligt ook een notitieblokje binnen handbereik wie wat heeft meegenomen. Opvallend is dat de oude films (laten we het even generaliseren: zwart-wit) het minst [op dit moment totaal niet] populair zijn. Mijn smaak is dan ook overwegend 'klassiek', 'art-house'. Maar er staan dan ook populaire films tussen...en dat kan dan weer niet volgens een aantal mensen ('je hebt Hellraiser????'). Het mooiste moment (dit gebeurt 9 van de 10 keer) is als de vingers aankomen bij de F (het staat alfabetisch gesorteerd) en men een beetje zenuwachtig wordt bij Fucking Åmål omdat men toch iets anders leest... Maar opmerkingen als "Kurosawa....die film ken ik niet" staan natuurlijk ook garant voor een bulderlach mijnerzijde.
Door de (redelijk) grote verzameling sta ik dus ook bekend als alleskenner op het gebied van film (een vriend heeft gelukkig het gebied 'muziek' inmiddels al van me overgenomen, hoezee!). Ook al is die eer vaak ook twijfelachtig als ik (zoals afgelopen zondag) binnen een seconde weet dat de titel "Miss Congeniality" is...
Maar er is slechts een handjevol vrienden die ook van interessante cinema houden. Gesprekken gaan dan ook snel over film (aanraders etcetera).
Nou, het is alsof de duvel naar me luistert. Mijn zus mailt me of ik mijn kinder-dvd-collectie dit weekend meeneem. Weer meer gaten in de muur... 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Mijn dvd-collectie is ook al een halve gratis videotheek voor vrienden en familie. Al heb ik nog nooit een film als Being There of 12 Angry Men hoeven uit te lenen. Standaard films die geleend worden zijn LotR, Troy en zo nu en dan eens Monty Python.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat hoe meer films je gezien hebt, hoe meer je verlangt naar iets verrassends, iets anders. Dat betekent niet dat je de commerciële films niet meer kunt waarderen of ervan genieten, maar het is logisch dat je op zoek gaat naar meer, en dan kom je terecht bij titels en mensen die anderen niet kennen of beschouwen als raar of moeilijk of saai of weet ik veel.
Persoonlijk zie ik er een soort hierarchie in (en daarmee wil ik de smaak van anderen niet beledigen, maar gewoon mijn eigen smaak uitdrukken) waarbij je begint bij de ontspannende entertainende films (romantische komedies, actiefilms, en op een goeie dag ook LotR of Corpse Bride), dan terechtkomt bij de klassieke 'betere film' (Pulp Fiction, Godfather, dat soort) en vervolgens kom je bij films die enkel nog bij de freaks bekend zijn (die lopen hier veel rond, maar ik ben altijd verbaasd hoe weinig mensen bekend zijn met, en ik noem maar wat, Bergman, Tarkovsky, Kitano, Visconti, Ki Duk, en dan vermeid ik nog de echt obscure namen). Niet dat je moet neerkijken op de films uit de eerste categorie (probeer ik ook niet te doen, al kan ik me vaak niet inhouden), wees gewoon blij dat er zo'n rijk aanbod bestaat, en dat jij er meer facetten van kent dan zij die jouw smaak vreemd vinden.
Ik kan me goed vinden in de "Theorie van Freud".
Ik behoor zelf inmiddels tot de laatse catagorie en ben vooral op zoek naar verrassingen en films die iets nieuws brengen.
Daarnaast blijf ik ongeveer de helft van mijn oude filmsmaak trouw. Ik ben nog steeds dol op jaren 80 pulp en horror, maar de publieksfilms van tegenwoordig vind ik weinig meer aan. Waarschijnlijk omdat het totaal niet vernieuwend is en doorgaat op de filmstijl die Spielberg en Bruckheimer in de jaren 80 gedefinieerd hebben. Sindsdien is er (een enkele uitzondering daar gelaten) weinig progressie in het 'genre' en komedies daar vind ik meestal weinig aan.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Naar mijn idee ben ik in voor zowel recentere films als films die teruggaan naar de begin periode. Ik kijk zoveel mogelijk arthouse, maar wissel dat ook af met al het andere. Zelfde probleem als stinissen en speedy omtrend oudere films. Het komt ook veel voor dat ik als enige iets over een film te zeggen heb of erop stem. Maar of dat echt opvallend is...
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Klopt. Een evolutie van Don 'The Dragon' Wilson tot aan de films die nu in mijn top 10 staan. Ik blijf constant zoeken naar nieuwe uitdagingen. En ik heb ook nog het geluk dat ik mijn passie kan delen met sommigen in mijn omgeving: mijn beste vriend en mijn moeder zijn dol op film. Mijn dvdtheekje loopt daarentegen niet: mijn vrienden beperken zich enkel tot recent Amerikaans werk.
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
als jongen van 13 heb je het ook niet gemakkelijk hoor !
iemand van mijn leeftijd heeft nooit van Hitchcock gehoord en wanneer volwassenen te weten komen dat ik naar Hitchcock, of andere 'ongewone' regisseurs voor mijn leeftijd, kijk dan vinden ze me al meteen een filmkenner...
jammer dat mijn leeftijdgenoten niet naar oudere films( en daarmee bedoel ik voor 1990 !) niet kijken waardoor ze films al troy en the fast and the furious als klassiekers beschouwen 
televiesie heeft daar ook een grote invloed op denk ik.
bij ons in Belgie zijn de enige zenders die regelmatig films uitzenden vt4 en kanaal2 ."maar jong volk hoeft helemaal geen saai oude films zien want anders dalen onze kijkcijfers " zullen ze dan denken. op canvas zenden ze dan wel goede films uit maar die beginnen dan om 22.30
films in de cinema zijn juist hetzelfde: wat krijg je allemaal voorgeschoteld: The davinci code, mission impossible 3....
ik zeg niet dat dat slechte films zijn maar ze zijn gewoon te gewoontjes...tegenwoordig komt er niet veel controversieels voor onze leftijd in de cinemazalen.
ze durven bijna nooit iets anders te doen, bang dat het publiek het niet zal apprecieren dus geen geld.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
als jongen van 13 heb je het ook niet gemakkelijk hoor !
Troost je jong, als 'oudje' van bijna 50 is het nog veel moeilijker. Op jouw ouderdom plaste ik wel 20 meter ver, nu moet ik al veel moeite doen om niet op mijn pantoffels te pissen. 
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Troost je jong, als 'oudje' van bijna 50 is het nog veel moeilijker. Op jouw ouderdom plaste ik wel 20 meter ver, nu moet ik al veel moeite doen om niet op mijn pantoffels te pissen. 
ik weet niet goed welke smiley ik moet gebruiken
of
of
of 
KrisV
-
- 8061 messages
- 1173 votes
op canvas zenden ze dan wel goede films uit maar die beginnen dan om 22.30
Idd, op canvas veel goede films. Beginnen idd. laat, maar iedere jonge gast van 13 kan toch een video of tegenwoordig een digitale recorder bedienen.
Vanavond kan ik "The Man who would be King" warm aanbevelen 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Zeker en vast. 
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik leen de laatste tijd veel films uit, aan vrienden, kennissen en familie. Maar ik merk dat hun interesse meestal bij de iets makkelijker te volgen films ligt. Vaak vinden ze lange films langdradig, of boeit het verhaal ze niet voldoende.
Door de jaren heen heb ik 1 film aan iedereen uitgeleend, en iedereen vond hem geweldig! Le Comte de Monte Cristo
, met Gerard Depardieu. Een waar meesterwerk, dat door weinig users gezien is. Een echte aanrader
!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Bedankt voor de tip. Ik zou hem zo vergeten zijn. Ik zag hem een aantal jaar geleden al en toen maakte die best wel indruk. Wou hem al een tijdje weer eens zien.
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4553 votes
films in de cinema zijn juist hetzelfde: wat krijg je allemaal voorgeschoteld: The davinci code, mission impossible 3....
ik zeg niet dat dat slechte films zijn maar ze zijn gewoon te gewoontjes...tegenwoordig komt er niet veel controversieels voor onze leftijd in de cinemazalen.
ze durven bijna nooit iets anders te doen, bang dat het publiek het niet zal apprecieren dus geen geld.
Je hebt in België ook andere cinema's waar je naar toe kunt gaan hé en waar ze wel de "betere film" aanbieden. Ik ken de streek waar je woont niet zo goed, maar er moet in Leuven bijv. toch ook een alternatievere bioscoop zijn?
Ik woon in Gent en op dat gebied kan ik absoluut niet klagen. We hebben natuurlijk ook een Kinepolis, met de grote blockbusters, maar daarnaast zijn er nog een aantal andere cinemazalen waar ze leuke films aanbieden!
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
hier in Leuven ken ik er nog maar twee anderen: Zed cinema en Studio.
In de Studio's draaien ze dezelfde films als in de kinepolis, het enige verschil is dat het de maandag filmparade is en daar zijn er betere oudere films te bekijken. zo was er vorige week The birds van Hitchcock. maar die beginnen natuurlijk de maandagavond om 22.30 !!en als ze vroeg zouden beginnen, de zaterdag of zo, zou ik daar helemaal alleen naar moeten gaan want ik ken bijna niemand in mijn omgeving die zich voor die films echt interesseerd zoals ik...
hetzelfde probleem heb je bij Zed cinema
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Het aanbod van de Studio's is helemaal niet hetzelfde als in de Kinepolis, al heb je gelijk dat ze geen klassiekers draaien, daarvoor dienen filmmusea en dingen zoals Cinema Zed. De filmparade maandag is echter wel geweldig goed, maar ik snap dat half elf laat is
. Toch, films als Andrei Rublev, Playtime, Paris Texas, Hiroshima Mon Amour, Rashomon, Paths of Glory, M, Fanny och Alexander of Morte a Venezia (allemaal uit het programma van vorig jaar!), ik hoop dat je beseft wat voor een unieke kans het is om die op groot scherm te kunnen zien, voor ocharme vijf euro, daar krijg je in de Kinepolis zelfs nog een zakje chips voor.
In Cinema Zed spelen ze trouwens ook elke avond om acht uur
.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De 3-fasen ontwikkeling van Freud met betrekking tot filmsmaak vind ik toch wat beperkt (standaardfilms > klassiekers > arthouse). Liefde voor het een of ander is ook iets wat je bijvoorbeeld van huis meekrijgt. Een omgeving die sterk op cultuur is gericht zal je eerder stimuleren om je daarin te verdiepen. Ik heb bijvoorbeeld vroeger weinig films gezien maar vrij veel gelezen. De smaak die je zodoende ontwikkeld is mijns inziens terug te vinden wanneer je je pas later in film gaat verdiepen. Dus je kan ook direct houden van arthouse, of je leven lang genieten van 'standaardfilms'.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Eindelijk eens een kritische noot, ik was al zo verbaasd dat iedereen dat gedoe slikte
. Voor mij klopt het ongeveer, en ik merk bij mezelf dezelfde evolutie in mijn smaak voor muziek, stripverhalen of theater, maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde
.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Hong Gao Liang is 1 van de weinig arthouse-films(toch?) heb gezien en ik denk niet dat arthouse-films mij ooit erg aan zullen spreken. Maar aan de andere kant, toen ik begon met fanatiek films huren waren dit vooral horrorfilms. Echter, als je daar veel van ziet is de spanning weg. Nu wil ik graag alle films uit de top 250 zien en ik heb er nog een hele boel te gaan. Maar als ik dit dan vergelijk met leeftijdsgenoten, is mijn smaak nog wel heel anders. Ik kijk de films vaak met 2 vrienden die via het internet voor de films zorgen (ja wat wil je, als 15-jarige groeit het geld je niet op de rug, dan maar zo die films kijken eh...
). Maar we zijn een paar weken terug op werkweek in Tsjechie geweest en toen hebben we Shawshank Redemption, Heat, Big Fish en nog een paar meegenomen maar de bus vond Shawshank Redemption en co SAAI! Halverwege werd de film gewoon stopgezet(wij 3en met nog een paar waren zo'n beetje de enige van 50 man die protesteerden) en werd Scarface(nog zo'n geweldige film maar verrassend genoeg meegenomen door iemand anders!
) erin gedaan. Ook tijdens deze film viel 3kwart in slaap.
Typerend vond ik de opmerking dat ze geen verhaal wilden maar actie, zelfs Scarface of Gladiator voldoet niet aan hun eisen, ondanks dat er in deze 2 films nog redelijk wat actie zit...
Maarja, hoop doet wonderen, en ik hoop dan ook dat ze vooral doorgaan met het kijken van die zielloze commerciele films waar ze nu mee bezig zijn zodat ze daar vanzelf op uit gekeken raken en ze overstappen op de 'klassiekers'(zoals ik wel deed en de meesten van jullie ook) en films als Fight Club en Requiem for a dream bij hun toppers hebben staan...
Ik ben aan de ene kant wel benieuwd naar het moment dat ik de toppers van de top 250 enz. heb gehad maar aan de andere kant ook niet. Ik ben benieuwd of ik dan ook arthouse-films ga kijken maar ik denk van niet. En wat moet ik dan, hopen op nieuwe klassiekers?
Gelukkig ben ik nog maar 15 en heb ik nog maar zo'n 300 films beoordeeld, het moment is nog lang niet daar... 
Damn, wat een gelul en wat voor nuttigs heb ik nou eigenlijk gezegd...

EDIT: de filosofie van freud gaat dus lang niet voor iedereen op, ik kan wel overstappen van bijvoorbeel horror naar top 250-films maar ik denk niet dat ik van top 25-films kan overstappen naar chinese films. Ik denk dat dat bij velen zo is.
Dan nog iets, ben ik de enige die bijna geen regisseurs kent? Ik kijk eigenlijk alleen naar het verhaal en wat voor cijfer het krijgt op bijvoorbeeld MovieMeter. Ik zal me eens wat meer verdiepen in regisseurs en acteurs/actrices, al weet ik wel dat Shyamalan(?), Norton en Hanks me wel liggen... 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Regisseurs ken ik heel goed, omdat dat het enige is waar ik op let als ik een film ga zien, verhaal en acteurs kunnen me meestal niet veel schelen, aan de regisseur kun je toch al voorspellen wat voor soort film het gaat zijn en dat volstaat.
Wat die arthouse-films betreft: als je de hele top 250 wilt zien dan zul je ze toch niet kunnen ontlopen vrees ik: La Meglio Giuventu, Hotaru no Haka, Seven Samurai, Persona, zelfs Amélie Poulain horen wat mij betreft allemaal wel in die categorie. Het moeten niet per se trage Chinese familiedrama's te zijn hoor
.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Hoewel die ook mooi kunnen zijn! Ik kan me alleen niet meer herinneren hoe die ene nou heette die ik heb gezien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Nog maar een kritische noot bij de Freud-classificatie dan.
Persoonlijk denk ik dat iedereen wel begint bij de "commerciële" films. Als kind kijk je sowieso wel eens een film, en dan is dat een logisch startpunt. Toen Jurassic Park uitkwam in de cinema vond ik hem ook geweldig. Wat er verder gebeurt hangt een beetje af van je omgeving denk ik. Wat mag je zien van je ouders, welke vrienden heb je, worden "betere" films gestimuleerd. Dat soort zaken.
Als ik naar mezelf kijk heb ik de "klassiekers" fase overgeslagen. Film is redelijk lang een hobby op laag pit geweest. Ik zag meer heil in anime en boeken. Mijn horrorfascinatie was ongeveer over toen ik 16 was, daarna keek ik vooral films ala Wild Things, Very Bad Things, U-Turn. Zwarte komediesm, films die net buiten de mainstream vielen.
Zoals steeds is er dan één film, nummer of boek dat er voor zorgt dat een latente hobby actief wordt bij mij. In het geval van films was dat Tetsuo. Een film die het potentieel van film voor mij blootlegde. Die klassieke fase is voor mij te "saai" vrees ik. Wanneer ik mij in een hobby stort beland ik erg snel bij de extremen en uitwassen. Daar liggen voor mij de boeiende zaken. Ik denk dat ik van mezelf wel kan zeggen dat ik een aparte/opvallende smaak heb.
Gelukkig bevind ik mij vaak onder mensen (vrienden/vriendin) die voor een groot deel meegaan in die zaken, al is het opvallend makkelijker bij film dan bij muziek 
Hier ben ik het 100% mee eens. Geef Miike een K3 filmscript en de film wordt waarschijnlijk 18+. Regisseurs zijn toch diegene die (in het beste geval) hun stempel op de film drukken. Script en acteurs zijn meer een noodzakelijk kwaad wat mij betreft.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Hier ben ik het 100% mee eens. Geef Miike een K3 filmscript en de film wordt waarschijnlijk 18
Beetje raar gezegd door een filmliefhebber. Misschien kijk jij alleen naar visueel geweld en let je niet op de dialogen, op de structuur en het verhaal etc.. Maar ik vind een script net zo belangijk als regie. Ik ga er ook van uit dat de regisseur en schrijver best veel samenwerken om een zo goed mogelijk produkt te maken.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ach, de beste films zijn auteursfilms. Een film dat helemaal van de regisseur zelf is (idee + uitvoering). Andere films met een apart script, maar gemaakt door regisseurs die een heel duidelijke stempel hebben en die ook willen doordrukken zijn doorgaans ook wel het risico waard. Maar script is daarin niet onbelangrijk. Er bestaan wel scenario's waar geen enkele regisseur iets van kan maken denk ik (of ze moeten al erg eigenwijs zijn en er durven aan knutselen, -dit gebeurde zo met Face Off als ik me niet vergis...).
Dus ja, regisseur is zeker en vast het belangrijkste, maar alles hangt wel een beetje af van de bewegingsvrijheid dat ie heeft, hetzij eist en zo mogelijk ook krijgt.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Na het zien van Callas Forever(2002) probeerde ik een gedeelte van de klas te mobiliseren, om de film, en eventueel de andere van Franco Zeffrelli te bekijken.
Niemand had interesse!
Sommige wilden niet eens luisteren. Ik ben dan ook diep teleurgesteld. 
En dan vragen ze daarna of je mee gaat naar Poseidon! Want dat moest volgens hun een hele mooie film zijn.
Ik heb nog nooit zo hard gelachen!

speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik heb nog nooit zo hard gelachen!

Daar kan ik niet om lachen. Ik vind die kereltjes echt trieste gevallen. Filmbarbaren. 
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ja in mijn vriendenkring en bij familie sta ik ook bekend als de kenner. Terwijl ik bij veel leden hier natuurlijk in het niet val
Kan nu ondertussen ook wel aardig een film op bepaalde punten beoordelen en weet dus, mede dankzij deze site, ook wat kwalitatief goede films zijn.
Zoals ik, ik hou van aziatische films. Die vrienden en familie van mij moeten daar helaas niks van hebben. Die snappen er ook helemaal niks van dat ik dat leuk vind. Die gaan inderdaad naar commerciele films zoals Ice Age: The Meltdown of de nieuwe Harry Potter. Zonde, denk ik dan.
Voorheen liep ik juist altijd met een grote boog om bepaalde genres heen. Drama, oorlog en buitenlandse films moest ik niks van hebben. Daar heb ik nu spijt van, maar daar was toen niks aan te doen. Ik was niet lid van een site, las geen filmbladen en niemand in de buurt die dat wel doen. Conclusie: We gingen altijd met z'n allen naar de meest commerciele zooi die er was.
Nu weet ik beter. Nu ik me meer met films bezig houd sta ik bekend als film- en gameskenner. Ook ik krijg regelmatig lui op bezoek die films willen lenen. Maar om te voorkomen dat het uit de hand loopt ruilen we meestal of ze betalen ervoor.
In deze tijden sta ik open voor iedere film, zolang hij positief word beoordeeld en kwalitatief goed is. Ik geef hem zelfs nog een kans als het verhaal leuk klinkt, ookal kraakt iedereen hem af. Of het nou drama, oorlog of misschien een erotische film is. Let them come! 
KristofBeckers
-
- 1733 messages
- 4739 votes
Ik heb een zwak voor vooral Fassbinder
en dan nog Ozon en Hanneke.
Iedereen die ik ken ziet mij als gek aan en kijken enkel commerciele troep. (ik kijk het ook en kan er ook van genieten maar het is gewoon niet hetzelfde)
En verder heb ik ook een zwak voor stomme films.
Die blijven goed 
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Nog users die gek zijn over de films van Jesus Franco?
KristofBeckers
-
- 1733 messages
- 4739 votes
Nog users die gek zijn over de films van Jesus Franco?
Een paar film van in frs zien liggen maar ik had altijd gedacht dat die niet veel voorstelden.