- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat je dan iets wat je een (welliswaar krappe) voldoende vindt een onvoldoende geeft.
Ik vind het niet vreemder dan dat je een krappe voldoende beloont met een dikke voldoende (3*). Krek eender.
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
Als Belg is mijn 2,5* gelijk aan een 5 op 10, een krappe voldoende! 
Ik bedenk een eens:
wanneer ik in Belgie had gewoond was ik destijds met mijn 5 voor wiskunde gewoon ook voor dat vak geslaagd!! 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Zolang je verder geen buispunten zou hebben inderdaad wel, anders was het gewoon mee overnieuw doen.
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
Ik vind het niet vreemder dan dat je een krappe voldoende beloont met een dikke voldoende (3*). Krek eender.
Een 6, ofwel drie sterren, is nou niet bepaald een dikke voldoende, maar het is altijd nog anders dan dat je een onvoldoende aan een voor jou net voldoende geeft.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Vind ik wel, ervan uitgaande dat 5,5 de krapste voldoende is.
Ik zie 't verschil niet. In het ene geval geef je te veel, in 't ander te weinig en uiteindelijk is het beide niet helemaal correct.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Ik vind een 2,5* ook een krappe voldoende. Letterlijk omrekenen naar schoolcijfers slaat net zo goed nergens op.
SilverGun
-
- 1151 messages
- 818 votes
Het is imo realistischer om nuance aan te brengen in het sterrenaantal bij films die je interessant vindt dan andersom. Ik ben in ieder geval meer bezig te bedenken hoeveel sterren ik zal geven aan een goede film, dan aan een slechte film. Daarom zie ik een 2,5 ook al als een voldoende. Het verschil in kwaliteit tussen 4,0, 4,5 en 5,0 films is bij mij veel groter dan bij de 0,5, 1,0 en 1,5 films.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Het is imo realistischer om nuance aan te brengen in het sterrenaantal bij films die je interessant vindt dan andersom.
...
Het verschil in kwaliteit tussen 4,0, 4,5 en 5,0 films is bij mij veel groter dan bij de 0,5, 1,0 en 1,5 films.
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen ? Als je nuance brengt in de film die je goed vindt is bij de hoge stemmen het kwaliteitsverschil toch lager ?
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Ik zie 't verschil niet. In het ene geval geef je te veel, in 't ander te weinig en uiteindelijk is het beide niet helemaal correct.
3* = krap voldoende
2,5* = krap onvoldoende
Als jij zegt dat je een film een krappe voldoende geeft, dan zou je hem dus 3* moeten geven.
Dit bedoelt Thunderball volgens mij..
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Inderdaad geen goed idee denk ik om filmbeoordeling letterlijk gelijk te stellen met een of ander schoolsysteem.
Wanneer iemand de helft van de punten geeft (2,5 dus), dan is dat voor mij een teken dat diegene toch ongeveer de helft kon apprecieren van de film. Een middelmatige film dus. Krap voldoende, maar niet meer dan dat. Niet goed, niet slecht et cetera...
3 sterren is duidelijk iets méér dan voldoende (is al meteen 60 % nb), er is iets waardoor de film een beetje overweegt naar het positieve. Het weegschaal principe: enkel door 5 gram te verdelen in 2,5 per schaaltje zal je preciés voldoende evenwicht bereiken, met 3 en 2 partities zal het altijd ergens overwegen.
Lijkt mij zo logisch als iets. Vreemde kijk hebben ze daar in Holland. 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dit bedoelt Thunderball volgens mij
Bij mij: 3*= een voldoende.
Nu heb ik net een film gezien en ik kan niet over de score uit (dat is bij mij een 5,5): het hangt dus tussen de voldoende en de onvoldoende in. Als ik 3* geef, doe ik de film te veel eer aan, geef ik 2,5* dan geef ik in principe te weinig. Maar de juiste score (2,75*) kan hier op MM niet gegeven worden. Meeste users hier zullen dan naar boven afronden, ik niet: ik rond naar onder af.
Daar zit dus geen enkel verschil in. De meeste mensen geven 'te veel', ik 'te weinig'. Moet nu toch wel duidelijk zijn. 
Spetie
-
- 38871 messages
- 8152 votes
Bij mij: 3*= een voldoende.
Nu heb ik net een film gezien en ik kan niet over de score uit (dat is bij mij een 5,5): het hangt dus tussen de voldoende en de onvoldoende in. Als ik 3* geef, doe ik de film te veel eer aan, geef ik 2,5* dan geef ik in principe te weinig. Maar de juiste score (2,75*) kan hier op MM niet gegeven worden. Meeste users hier zullen dan naar boven afronden, ik niet: ik rond naar onder af.
Daar zit dus geen enkel verschil in. De meeste mensen geven 'te veel', ik 'te weinig'. Moet nu toch wel duidelijk zijn. 
Logisch inderdaad.
. Al hebben sommigen hierboven daar duidelijk moeite mee
.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Maar de juiste score (2,75*)
Dan is dat nog de juiste score niet. Het overweegt naar het positieve (met 0,25 meer richting 5 uit). Natuurlijk in jullie redenering klopt het aangezien 3 als een voldoende gezien wordt en niet 2,5*, maar zoals ik al zei hierboven een erg absurde redenatie die indruist tegen de logica om mee te beginnen lijkt me...
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
Kortom:
iedereen geeft zijn eigen draai aan het sterrensysteem, zodat we het gemiddeld aantal sterren hier bij films totaal niet meer serieus kunnen nemen.
Of Jordi en co moeten zelf met een betekenis/waarde-uitleg van het aantal sterren komen, dan kan het niet anders dat iedereen het zelfde waarde-systeem gaat handteren.
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
3* = krap voldoende
2,5* = krap onvoldoende
Als jij zegt dat je een film een krappe voldoende geeft, dan zou je hem dus 3* moeten geven.
Dit bedoelt Thunderball volgens mij..
Dit is exact wat ik bedoelde, maar dat schijnt voor sommigen hier hogere wiskunde te betekenen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
2,5* = krap onvoldoende
En als 3* al een krappe voldoende is, wat is dan een normale voldoende? 3,5*? Toch veel te hoog joh!
Maar iedereen moet het verder voor zichzelf uitmaken.
Kan mij ook niet zoveel schelen. Kijk tegenwoordig nauwelijks naar de gemiddeldes, en ook niet naar al die toplijsten. Bovendien zullen die verschillende visies op de waardering weinig verschil uitmaken.
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
De meeste mensen geven 'te veel', ik 'te weinig'.
Stel je zou moeten kiezen in het algemeen: Geef je liever te weinig of liever te veel?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ok hopelijk speel je dan nooit voor Sint. 
Dat hoop ik dus ook. 
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Kortom:
iedereen geeft zijn eigen draai aan het sterrensysteem, zodat we het gemiddeld aantal sterren hier bij films totaal niet meer serieus kunnen nemen.
Of Jordi en co moeten zelf met een betekenis/waarde-uitleg van het aantal sterren komen, dan kan het niet anders dat iedereen het zelfde waarde-systeem gaat handteren.
De vraag is of dat wel nodig is.
Zelfs als we dat probleem van de baan helpen door een gezamelijk waardensysteem te integreren oid, schieten er nog veel te veel -doorgaans onoplosbare- redenen over waardoor stemgemiddeldes totaal niet serieus te nemen vallen. In de eerste plaats omdat sommigen nu eenmaal met vervormde ideeen rondlopen, die voortkomen uit pure beinvloedbaarheid die nu eenmaal in onze natuur zit.
Om maar een quote te noemen uit een eerdere discussie in het 'beoordeling van klassiekers' topic:
Er was zelfs een user die The Third Man na vijf minuten had uitgezet en vervolgens een 3,5* gaf. Hij vond er niks aan, maar de reacties op imdb lieten zien dat het wel een goede film was.
Stemgemiddeldes? Toplijstjes? Gebakken lucht zeg ik maar. Ik geef Ramon groot gelijk dat ie er minder minder naar kijkt. Waarom er zoveel belang aan hechten thunderball? De échte tips haal je toch uit (min of meer) gelijkgestemde mede-users.
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Gebakken lucht is het niet. Als je net op Moviemeter komt en je serieus bezig bent om films te verkennen is een toplijstje zeker interessant.
Ben je er wat langer, dan ga je meer op bepaalde users letten.
Ik geef er tegenwoordig ook niet veel aandacht meer aan, maar het gaf mij wel een goeie kickstart om eens andere films te kijken i.p.v. alleen maar blockbusters..
thunderball
-
- 5880 messages
- 1414 votes
Laat ik het anders zeggen:
ik doe altijd mijn best zelf een zo'n eerlijk mogelijke goed doordachte waardering te geven, maar waarom dan nog langer zo mijn best er op doen als het toch niks voorstelt. Kan ik net zo goed ook maar wat uit de losse pols gaan waarderen, of gewoon helemaal niks geen sterren meer geven. Zonde van mijn tijd, toch?
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
Nee Thunderball, stemmen is nog steeds goed op Moviemeter. Het geeft wel degelijk een indicatie.
Ik ben het, op enkele films na, nog nooit oneens geweest met de gemiddelde stemming.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Ik vind:
0,5* = Een 1...
1* = Een 3
1,5* = Een 4
2* = Een 5
2,5* = Een 5,5
3* = Een 7
3,5* = Een 7,5
4* = Een 8+
4,5* = Een 9
5* = Een dikke 10
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Laat ik het anders zeggen:
ik doe altijd mijn best zelf een zo'n eerlijk mogelijke goed doordachte waardering te geven, maar waarom dan nog langer zo mijn best er op doen als het toch niks voorstelt. Kan ik net zo goed ook maar wat uit de losse pols gaan waarderen, of gewoon helemaal niks geen sterren meer geven. Zonde van mijn tijd, toch?
Nee, want je weet van jezelf dat jij wél zo eerlijk en doordacht mogelijk stemt, en je weet ongeveer welke users je tevens serieus kan nemen op dat vlak. Vica versa. Je doet het dus voor jezelf (eigenwaarde) en iedereen die jou correctheid deelt en dan ook rekent op jou. Stemgemiddeldes en toplijsten zijn inderdaad handig als leidraad om verschillende soorten films te verkennen, maar als kwaliteitsmeter of waarheidsgetrouw gemiddelde is het waardeloos. Daar hoef je het iig niet voor te doen.
(Tenzij je natuurlijk zoals Van Nunen toevallig je bijna altijd kan vinden in de gemiddeldes zal het voor jou persoonlijk wel een bruikbare indicatie zijn, maar in dat geval is er voor jou dan uberhaupt geen probleem momenteel.)