- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2019
Filmvoornemens 2019
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Laat ik de aftrap voor het komende jaar maar weer doen!
Wat zijn de doelstellingen voor het komende jaar (of half jaar)? Het is een leuke traditie geworden om deze in een filmvoornemens topic op te schrijven, zodat je jezelf in de loop van het jaar af en toe kan herinneren waar je ook alweer heen wou wat betreft ontdekkingen. Het helpt daarbij ook fijn als focus. Wat zijn de schandalig lang ongeziene klassiekers, die plank in de collectie die al veel te lang stof loopt te happen?
---
Het is me vorig jaar gelukt om de hoeveelheid films die ik heb gezien iets terug te draaien naar gemiddeld 55 films per maand. Daar ben ik wel blij mee. Het komend jaar dus weer zoiets, of misschien zelfs 50 per maand. En dan meer tijd besteden aan lezen!
Doelstelling deel ik meestal in per land, regisseurs en aan ICM/lijstjes gerelateerd.
Landen:
-Ik heb ondertussen een flinke stapel experimentele cinema uit Spanje liggen, daar wil ik er minstens 10 van zien
-Italië, en dan met name gialli, Umberto Lenzi, Petri, Rosi, ten minste 20 is makkelijk te halen
-Japan, en dan met name pinky violence, anime en verder met het inhalen van recent werk (Hiroki!), ook ten minste 20
-Brazilië verder verkennen met ten minste 15 films
-Van een paar landen wil ik vijf tot tien films zien, zonder er gelijk helemaal in te duiken: Noorwegen, Chili, Finland, Roemenië, Egypte en Griekenland. Het gaat hier meestal steeds om een enkele regisseur en een paar losse grote klassiekers
Regisseurs:
Heb er hierboven al een paar genoemd. Ik merk dus dat ik de focus op landen momenteel belangrijker vind dan die op regisseurs. In dit kopje wil ik wel een paar klassieke Amerikanen noemen waar ik tenminste drie films wil zien het komende jaar: George Cukor, Elia Kazan en Raoul Walsh. En van de gebroeders Taviani zag ik nog geen enkele film, die mogen dit jaar ook wel eens aan de beurt komen met ten minste drie stuks.
ICM/lijstjes doelen:
-brons op de Azië lijst (24)
-brons op de Brazilië lijst (11 op de aankomende)
-verder weer de focus op 500<400, Doubling en Cahiers... maar ook TSPDT dit keer (82 te gaan voor platinum, dat zal ik niet halen, maar zou mooi zijn als ik er toch zo'n 20 zie; een aantal dat ik op al deze lijstjes wel kan en wil plakken)
-slashers: de child's play serie beginnen (en afronden als het leuk is)
-sherlock holmes: ten minste tien films met dit personage zien
Dan wordt het bij elkaar weer een mooi vol en gevarieerd programma voor me. Met, dat is de bedoeling, een goede balans tussen cult en art en tussen grote klassiekers en obscuriteiten! Ben benieuwd of ik over een half jaar alle doelen al heb behaald, of dat ik juist nog weer vele andere wegen heb ingeslagen
maar binnen een jaar zou dit toch zeker moeten lukken.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Filmvoornemens voor 2019 (aim low):
- 10+ films uit Japan jaren 60/70 zien
- 10+ bioscoopbezoekjes
- Minder Netflix, meer pindakaas
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik eindigde 2018 met 2536 stemmen. Afgelopen jaar wat minder films dan gedacht bekeken, maar ik hoop toch wel op 31 december op 2700 stemmen te staan.
Verder wil ik dit jaar enkele franchises opnieuw bekijken die ik vorig jaar al eens wilde zien, maar wat niet gelukt is. De M:I reeks, Saw reeks en de afgelopen 10 jaar Marvel (even kijken of ik dit voor of na Avengers Endgame ga plannen).
Ook wil ik dit jaar eindelijk eens Hitchcocks films gaan bekijken. Die heb ik altijd overgeslagen. Ook oude WO II films en rampenfilms wil ik graag nog eens op gaan zetten als er nog tijd over is. En ik wil de titels uit de Moviemeter top 250 die het hoogst staan genoteerd en die ik nog niet heb gezien eens gaan kijken.
Qua bioscoopbezoeken hoop ik dit jaar rond de 45 te eindigen.
Zoals elk jaar leg ik mezelf nooit echt kijkdruk op. Het is een hobby en het moet wel leuk en ontspannend blijven.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
2018 is geëindigd met 849 stemmen (inmiddels al 850..), dus mijn voornemen is om dit jaar de 1000 stemmen te gaan halen.
Daarnaast is het klassieke Russische in 2018 niet helemaal gelukt, maar toch wel tevreden dat ik must-sees heb gezien wat dat betreft (Idi i Smotri, Voyna i Mir). In 2019 proberen op te pakken. Duitse films helemaal mislukt, in 2019 ook geen voornemen meer. In die plaats komt de Italiaanse cinema. Al goed op weg geweest in 2018, in 2019 wil ik het voortzetten.
Ten slotte nog wat regisseurs ontdekken. David Lynch was in 2018 eindelijk aan de beurt en enkele andere films van hem (+ allicht Twin Peaks) staan nog op de planning, Gaspar Noé en Ingmar Bergman wil ik ook wel graag ontdekken in 2019
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Hier heb ik ook mijn filmvoornemens voor 2018. Ik ben 2018 geëindigd met 1439 stemmen en meningen, waar ik rond het begin van dit jaar terug was gezakt van 1471 stemmen naar +/- 1390 stemmen. Ik heb dit jaar 247 films gezien waarvan 97 herzieningen.
Maar dan nu dat ik toch mijn grootste doel van 2018 heb afgewerkt, de statistieken gelijk te krijgen, heb ik nu weer aardig wat tijd over om andere doelstelling in te plannen. Zo wil ik onder andere alle horror films bekijken die eind vorig jaar in de Horrordraft K.O. stonden (zie lijst). Ook wil ik franchises afkijken gelet op de James Bond films die ik nu al bijna twee jaar heb uitgesteld en Indiana Jones (voornamelijk wat herzien, hier heb ik nog geen stemmen van geplaatst).
Ook wil ik graag de Blu-Rays en DVD'S gaan bekijken die ik o.a. op oorlog beurzen heb gekocht (vooral lettend op de Tweede Wereldoorlog). En ik wil de top 250 wat meer uitdunnen en alle films kijken van regisseurs uit mijn top 10.
Voor de rest zie ik wel hoe het gaat.
Alathir
-
- 2125 messages
- 1635 votes
Mijn doel is om 900 meningen te hebben tegen eind 2019. Of dat gaat lukken zal afhangen van hoeveel vrije tijd ik ga hebben en hoeveel er voor de rest op televisie gaat zijn dat de moeite waard is om bekeken te worden.
Ik probeer ook 2 avonden per week te sporten in de winter om de conditie wat op peil te houden. Meer richting de zomer zal ik weer vaker op de fiets kruipen, veronderstel ik.
Welke films ik juist ga bekijken, bekijk ik meestal week per week en bij ongeveer een 40% van wat ik kijk wil ik toch de recente films blijven volgen. Doel is om de Harry Potter reeks wel eens in zijn geheel te bekijken want ben nooit verder geraakt dan de vijfde film. Verder moet ik nog een paar films zien van de Halloween franchise. Misschien is dit jaar een andere horrorserie aan de beurt zoals Friday the 13th.
Ik ga wellicht ook weer een Hitchcock proberen. Verder is het doel ook om nog het oeuvre te vervolledigen van namen zoals Nolan, Brian de Palma, Edward Zwick en James Cameron zijn films eens in de herziening te gooien en wil ik meer zien van Zemeckis en Joel Schumacher. Misschien ook eens de films van Felix van Groeningen proberen want daar heb ik tot mijn schande nog geen enkele film van gezien. Wil mij ook wat meer gaan focussen op de Scandinavische en Spaanse film.
Hopelijk is de kwaliteit weer wat beter dan van veel films die ik dit jaar zag. Ik merk toch dat mijn stemgemiddelde gestaag achteruit gaat en dat ligt volgens mij vooral aan de films die Hollywood uitbraakt. Ik ga zeker niet meer Amerikaanse films kijken, maar Forrest Gump ja die moet wel echt eens aan bod gaan komen.
madmadder
-
- 371 messages
- 3054 votes
Het is me in 2018 voor het eerst gelukt om gemiddeld een film per dag te kijken en ik zou het wel leuk vinden als me dat in 2019 weer zou lukken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een groot gedeelte van 2018 ziek ben geweest en dat ik dus veel meer vrije tijd dan de jaren ervoor had. Maar goed, we zien wel hoe het loopt wat dat betreft.
Ik hoop dat het me, net als in 2018, lukt om in ieder geval een keer per week naar de bioscoop te gaan en de nieuwe releases een beetje bij te houden.
Ik zou ook wel graag wat meer films uit de jaren '10, '20 en '30 zien. Denk dat ik gewoon de films uit het '1001 Movies you must see before you die' boek af zal gaan, tenzij er hier gebruikers zijn die nog andere goede tips voor me hebben.
Wat betreft regisseurs zou ik wel wat meer willen zien van Jean-Luc Godard, Federico Fellini, Pier Paolo Pasolini, Gregg Araki, Andrei Tarkovsky en Billy Wilder.
Tot slot wil ik me wat meer verdiepen in de Japanse film van voor 1990, want daar heb ik beschamend weinig van gezien. Wederom zijn tips zeker welkom.
En als ik dan nog tijd over heb, heb ik altijd nog mijn herkijklijst en mijn 'reguliere' watchlist met van alles wat.
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
- Watchlist + De Vervangers inkorten van 165 naar maximaal 130
- Aantal stemmen op 1300
- Meer films kijken van voor 1990
- Volledige Horror K.O. films kijken (momenteel sta ik op 106/180)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb 2018 afgesloten met 4669 stemmen, Het is niet ondenkbaar om de 5000 aan te tikken voor het einde van het jaar, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik dat wel wil. Sterker nog, mijn voornemen wordt om dat niet te doen. Ook tijd voor andere zaken.
Landen
- Het meeste lol afgelopen jaar had ik aan landen ontdekken. En dan bedoel ik niet 10 films uit Griekenland kijken, maar eentje uit Fiji, eentje uit Peru, eentje uit de Fillipijnen, etc. De Reis rond de wereld challenge en het topic Uit welke landen kijk jij films? werkten erg stimulerend. Misschien iets té. Maar dan nog, ik wil ermee door 
- Februari 2017 werd in datzelfde topic te kennen gegeven dat ik me moest schamen hoe weinig Nederlandse films ik had gezien. Deed ik niet, uiteraard. Maar die uitspraak was wel de basis voor een omslag in het denken over Nederlandse films kijken, en toch eens af en toe eentje proberen. En dat beviel wel. In 2019 wil ik meer NL en Vlaamse films zien. Sowieso een aantal.
Genre:
-wat meer focus op Westerns en noir en rustig verder kijken in het horror en sci-fi genre.
-TV. Ik wil nog een hoop tv series inhalen, dat zal ten koste gaan van film kijken
Icheckmovies:
- Brons op: BFI westerns, Césars
- MovieMeter top 1000 wat huiswerk inhalen, een titel of tien van deze selectie zodat ik op 750 sta voor de editie van 2019 begint.
Overig:
- Victoria (2015), Kreuzweg (2014) en Respire (2014) zeker tegen ten laatste juni 2019 gezien hebben. Beloofd aan TornadoEF5.
- Proberen wekelijks een film van Mubi te kijken. Mubi Maandag oid. En ook af en toe Cinemember.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
John Milton Dit jaar is er op het ICM Forum een Benelux forum list ergens in juni, dus daar kan je dan ook aan meedoen. En misschien dat je daarvoor nog wat Belgische films gaat moeten zien. Ik moet ook wel nog wat Dardennes en films uit Nederland zijn.
Mijn voornemens:
- 100 films kijken (dat is minder dan vorig jaar, maar ik vrees er een beetje voor dat ik een pak minder film ga zien dit jaar doordat mijn leven wat drukker zal zijn)
- Wat meer films uit de Benelux kijken
- Vooral wat films in het coming-of-age genre kijken.
- Meer horror kijken
- Wat meer Aziatische films zien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
In grote lijnen zijn mijn voornemens, zoals ik nu al een paar jaar doe, redelijk uitgestippeld. Eerste helft van het jaar:
Qua landen worden het Groot Brittannië (films uit de Korda-stal, nog wat ontbrekende Hammer en Amicus horrors en het oeuvre van Terence Davies). Duitsland vanaf Jaren 80 (Yasemin, Abwärts, Der Totmacher en eindelijk Heimat - dat soort dingen) en klein beetje recent België (Brosens & Woodworth oa, Patser al bekeken) en een stapeltje recent Italië (Di Gregorio, Costanzo, ontbrekende Guadagnino en het ontdekken van Carpignano) liggen grotendeels klaar. En tot slot weer eens een bundeltje uit Tsjechië kijken. De Svankmajer tentoonstelling kwam dus precies op tijd.
Grootste klapper wil ik maken met Zuid Korea (Hong en actie/misdaad en slecht drama (omdat het moet)) en Hong Kong (al een Sammo Hung gezien, verder gaan met Johnnie To en Jackie Chan). Zal wel over het hele jaar uitgesmeerd worden schat ik in.
Uit Amerika vooral aandacht voor silents (DeMille en Griffith, en (eindelijk!) Greed) en van mijn favoriete acteurs/actrices speciale aandacht voor Rita Hayworth, Barbara Stanwyck en Claude Rains. En bij de silents trouwens ook nog wat Zweden, zoals Mauritz Stiller en Sjöström.
Oh ja en tot slot probeer ik na een focus op t Midden-Oosten het afgelopen half jaar het komende half jaar wat meer Arabisch Afrikaanse films te zien.
Tot slot wil ik nog wat meer kijken uit mijn kijkvoorraad Japanse films en wil ik elke maand een docu uit de Frederick Wiseman box gaan kijken.
Al met al zal ik minder kijken dan in 2018 (dat kan ook haast niet anders) - in de bios is het even afwachten nu t Hoogt minstens een jaar gesloten is.
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Mijn voornemen 2019 was om bij iedere film in ieder geval íets neer te pennen. Begin januari haperde dat nog wat, maar inmiddels hou ik het aardig vol. Iedere gekeken film zonder mening begint steeds meer te knagen. De inhaalslag om bij íedere film een mening te hebben staan (wat sommigen - kudos! - dus hebben) ga ik zonder herziening van zo'n 1500 films niet bereiken.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Er is een nieuw voornemen bijgekomen.
Flink huishouden in de verzameling (digitale) films. Nadat de dvd collectie vorig jaar al het veld had geruimd, hebben we nu een kleine 800-1000 boeken aan de kringloop geschonken. Het idee dat je nu al weet dat je ze niet allemaal meer kunt lezen voor je dood gaat (we hebben er nog meer) benauwde enigszins, dus alle twijfelgevalletjes zijn de deur uit. Hele oeuvres van Mulisch, Reve en Hermans; dat voelde heerlijk opgeruimd.
Maar ik had óók richting de 25 terrabyte aan films verzameld in de afgelopen 15 jaar, en toen ik door die collectie heenging voelde ik geen trots of blijdschap, maar eerder een soort druk en gevoel van onbehapbaarheid.
Ik wil dat de nadruk weer wat meer op filmconsumptie komt te liggen, in plaats van het onderhouden, sorteren, archiveren en uitbreiden van die immer uitdijende verzameling, waarbij alles wat maar leuk leek direct moest worden aangeschaft, opgezocht of gepindkaast.
Kortom, simpeler. Maar óók minder; mijn neiging bij te willen blijven met de actuele releases is dit jaar ineens enorm afgenomen. Ik ben weer meer bezig met muziek en met lezen. Voelt goed.
Midlife Crisis? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Meer een Marie Kondō crisis, zoals miljoenen andere Nederlanders.

Het klinkt alvast wel wat minder obsessief, ik denk dat je er geen spijt van zult krijgen. 
Ik laat waarschijnlijk een Jean-Pierre Melville film op MUBI schieten omdat het onderwerp me niet aanspreekt:
Nee ik ben geen completist. Dat benauwt me te veel.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik weet inderdaad wel sinds kort wie dat is en heb ook een paar boeken van twee zogeheten minimalisten besteld.
Niet dat ik in een leeg huis wil wonen met zeer minimale bezittingen, maar declutteren zie ik zeker wel zitten 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik weet inderdaad wel sinds kort wie dat is en heb ook een paar boeken van twee zogeheten minimalisten besteld.
Ik wilde je bijna een berichtje sturen dat ik die boeken wel voor je heb, maar ik heb ze uiteraard zelf al lang ge-minimized 
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
Er is een nieuw voornemen bijgekomen.
Flink huishouden in de verzameling (digitale) films. Nadat de dvd collectie vorig jaar al het veld had geruimd, hebben we nu een kleine 800-1000 boeken aan de kringloop geschonken. Het idee dat je nu al weet dat je ze niet allemaal meer kunt lezen voor je dood gaat (we hebben er nog meer) benauwde enigszins, dus alle twijfelgevalletjes zijn de deur uit. Hele oeuvres van Mulisch, Reve en Hermans; dat voelde heerlijk opgeruimd.
Maar ik had óók richting de 25 terrabyte aan films verzameld in de afgelopen 15 jaar, en toen ik door die collectie heenging voelde ik geen trots of blijdschap, maar eerder een soort druk en gevoel van onbehapbaarheid.
Ik wil dat de nadruk weer wat meer op filmconsumptie komt te liggen, in plaats van het onderhouden, sorteren, archiveren en uitbreiden van die immer uitdijende verzameling, waarbij alles wat maar leuk leek direct moest worden aangeschaft, opgezocht of gepindkaast.
Kortom, simpeler. Maar óók minder; mijn neiging bij de blijven met de actuele releases is dit jaar ineens enorm afgenomen. Ik ben weer meer bezig met muziek en met lezen. Voelt goed.
Midlife Crisis?
Klinkt eerder een normalisering van een hobby. In vergelijk met m'n omgeving kijk (en spaar) ik bijvoorveeld vrij veel films, maar wanneer ik hier door lijsten scroll en mezelf spiegel aan hardcore-moviemeterleden, dan is 't net alsof ik nauwelijks films zie.
Mijn voornemen: dit jaar nog 10 keer naar de bioscoop.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik eindigde 2018 met 2536 stemmen. Afgelopen jaar wat minder films dan gedacht bekeken, maar ik hoop toch wel op 31 december op 2700 stemmen te staan.
Verder wil ik dit jaar enkele franchises opnieuw bekijken die ik vorig jaar al eens wilde zien, maar wat niet gelukt is. De M:I reeks, Saw reeks en de afgelopen 10 jaar Marvel (even kijken of ik dit voor of na Avengers Endgame ga plannen).
Ook wil ik dit jaar eindelijk eens Hitchcocks films gaan bekijken. Die heb ik altijd overgeslagen. Ook oude WO II films en rampenfilms wil ik graag nog eens op gaan zetten als er nog tijd over is. En ik wil de titels uit de Moviemeter top 250 die het hoogst staan genoteerd en die ik nog niet heb gezien eens gaan kijken.
Qua bioscoopbezoeken hoop ik dit jaar rond de 45 te eindigen.
Zoals elk jaar leg ik mezelf nooit echt kijkdruk op. Het is een hobby en het moet wel leuk en ontspannend blijven.
Helaas, geen 2700 stemmen behaald eind dit jaar. Wel 2688, ik zat in de buurt. 152 nieuwe stemmen dus gezet.
De Saw reeks inderdaad opnieuw bekeken, de andere reeksen niet.
Hitchcocks bekijken: Alleen Psycho. Een beetje behaald dus.
Oude WO II en oude rampenfilms niet gezien.
Niet bekeken top 250 films die hoog genoteerd staan niet gekeken.
Ik heb 54 films in de bioscoop gezien. Doelstelling ruim behaald.
Kortom, doelstellingen zijn vrij zinloos 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Het is me vorig jaar gelukt om de hoeveelheid films die ik heb gezien iets terug te draaien naar gemiddeld 55 films per maand. Daar ben ik wel blij mee. Het komend jaar dus weer zoiets, of misschien zelfs 50 per maand. En dan meer tijd besteden aan lezen!
625 films totaal werd het, dat is gemiddeld 52 per maand. Heb ook maar liefst een paar boeken gelezen! (nog steeds veel te weinig) en ben weer meer gaan fietsen. Volgend jaar móet ik ook echt structureel meer sportten... dus wellicht zet de daling nog wat door in 2020
Landen:
-experimentele cinema uit Spanje
-Italië
-Japan
-Brazilië
-Van een paar landen wil ik vijf tot tien films zien, zonder er gelijk helemaal in te duiken: Noorwegen, Chili, Finland, Roemenië, Egypte en Griekenland. Het gaat hier meestal steeds om een enkele regisseur en een paar losse grote klassiekers
De quota die ik mezelf voor deze landen had gesteld zijn over het algemeen wel gehaald, alleen wat betreft Italië heb ik mezelf echt overtroffen. Finland en Egypte heb ik weer laten zitten en van Brazilië had ik nog graag "brons gehaald" op de ICM checklist
Regisseurs:
tenminste drie: George Cukor, Elia Kazan en Raoul Walsh. En de gebroeders Taviani
Cukor en Taviani zijn gelukt. Er ontstonden wel nog ándere punten van focus: Agnes Varda zag ik met 8 stuks de meeste films van, maar er was ook nog Pim de la Parra (7), Wajda (6) en Scola, Rosi en Fassbinder met elk 5. Acteurs kregen ook opeens sterk mijn focus, meer nog dan regisseurs. Daar won Anouk Aimee het met 13 stuks; gevolgd door Michel Piccoli (12) Fanny Ardant (11) en Marcello Mastroianni (ook 11). En tussen alle doelstellingen door, was het een schrijver die met de hoofdprijs wegliep. Ik zag maar liefst 15 films waar de hand van Tonino Guerra in stak!
ICM/lijstjes doelen:
-brons op de Azië lijst (24)
-brons op de Brazilië lijst (11 op de aankomende)
-verder weer de focus op 500<400, Doubling en Cahiers... maar ook TSPDT dit keer (82 te gaan voor platinum, dat zal ik niet halen, maar zou mooi zijn als ik er toch zo'n 20 zie; een aantal dat ik op al deze lijstjes wel kan en wil plakken)
-slashers: de child's play serie beginnen (en afronden als het leuk is)
-sherlock holmes: ten minste tien films met dit personage zien
allemaal zeer haalbare doelen, maar uiteindelijk lukte het toch niet, mijn focus verschoof te veel. Maar er zijn zeker wel vorderingen gemaakt, dus het komende jaar kan ik deze doelen alsnog gaan inkoppen.
Over het algemeen ben ik redelijk tevreden met hoe ik deze doelen heb gebruikt als richtlijn, en het grootste deel is me goed gelukt ook. Ben zeer tevreden met de grote hoeveelheid Franse en Italiaanse films die ik zag, met een focus op Nederlandse "underground" cinema en met een grote spontane focus (de hele maand mei vooral) op historische/middeleeuwse films. Ook had ik het hele jaar door een sterke nadruk op de jaren 80 (uiteindelijk 14% van alle films die ik zag, naast de 39% films uit de jaren 10 het best vertegenwoordigde decennium) en zag ik ook weer iéts meer silents dan vorig jaar.
Nu eerste maar eens proberen te slapen door het geknal heen, en dan ben ik "morgen" terug om de doelen voor het nieuwe jaar onder elkaar te zetten.