• 177.913 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.054 votes
Profile

De betere dvd zaken & import vs nl dvd's

Charles Manson

• 463 messages
  • 0 votes

Weet je wat ik even kwijt wou?

Wat is de filosofie achter sommige van de zgn. betere dvd zaken?

Ze verkopen allerlei import versies, UK versies, USA versies, weet ik veel wat al niet.

En ze zijn allemaal belachelijk duur en hebben geen Nederlandse ondertiteling. Ik versta prima Engels maar ondertiteling vind ik toch nog steeds wel erg prettig.

Ik merk persoonlijk dat ik toch wel eens kleine details net mis zonder ondertiteling.

Zaken als een Rodisc (verder prima zaak, zeik hem niet af, slecht als 1 voorbeeld) in Rotterdam bijvoorbeeld:

Als je dan een film zoekt, hebben ze rustig 5 versies, allemaal import, regio 1, geen NL ondertiteling, special versions, blablabla en ze kosten rustig 29,99 ofzo!

Dit terwijl je vaak (niet altijd maar vaak) bij de gewone huis tuin en keuken- Freerecordshop de normale versie met ondertiteling koopt voor 12,99 ofzo.

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat er vele films zijn die de gangbare zaken niet hebben en dat nu eenmaal niet alles zo makkelijk te verkrijgen is, maar ik heb sterk het idee dat dit soort zaken er ook een beetje in doorslaan.

Dat het misschien ook wel een beetje sjiek is of hip of weet ik veel wat om Amerikaanse versies van 30 euro aan te bieden.

Heel merkwaardig...

Iemand hier gedachten over?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Amerikaanse dvd's hebben vaak betere extra's.

Op nl dvd's ontbreekt vaak audiocommentaar e.d.

Overigens heeft Ro-disc die goedkopere NL versies ook gewoon.

Free Record Shop heeft een veel kleinere collectie dan een paar jaar geleden. Voor de brede collectie moet je bij Van Leest zijn bij het FRS concern.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Sommige mensen hebben ook liever Amerikaanse dvd's omdat je de film dan op de juiste snelheid ziet,

tsjidde

• 2112 messages
  • 4038 votes

En Amerikaanse dvd's hebben vaak engelse subs (=pluspunt).

EDIT: Dit is (voor de duidelijkheid) een voordeel, geen nadeel! Ik heb een hekel aan (zo vaak) slecht vertaalde nederlandse ondertitels.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

En honderd lijnen (ruim 16%) minder verticale resolutie.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Een combinatie van aanbod en aanwezigheid van extra's.

Ondertiteling (NL) vind ik te verwaarlozen.

Amerikaanse uitgaves zijn bovendien ook nog relatief goedkoper. Voor omgerekend 10 euro heb je een goede titel, die hier onder een hogere prijscategorie valt omdat het oh zo'n speciale uitgave is.

De exclusievere titels kosten ook meer, maar daar staat tegenover dat die hier niet uitgebracht worden. [Criterion, Blue Underground, Anchor Bay]

Over 'snelheid', waar Wouter over spreekt: het lijkt minimaal, maar het treffendste voorbeeld die ik kan opnoemen is O Brother Where Art Thou.

Als je de soundtrack grijsdraait en daarna de PAL-versie [NL] kijkt, merk je al het minimale verschil in de hogere stemmen.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Bij Ro-direct lag er bij de anime afdeling ook een stuk of 30 filmmuziek cd's, waar er ook een paar van 45 euro per stuk bij zaten! Voor de rest prima winkel.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

cornelis wrote:

En honderd lijnen (ruim 16%) minder verticale resolutie.

Precies, de kwaliteit van een NTSC-transfer vind ik toch beduidend minder dan een PAL-transfer.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

All things being equal, dan wel. Maar ook de kwaliteit van de transfer zelf (los van het videosysteem) en de kwaliteit van de encoding zijn van groot belang. Dus het is niet altijd gezegd dat de PAL versie beter is.

Op de projector zie ik het toch altijd, als het NTSC is.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

'Waaraan' zie je dat eigenlijk? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ligt het aan de kleur?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Minder verticale resolutie, dus minder scherp plaatje.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

ToNe wrote:

Als je de soundtrack grijsdraait en daarna de PAL-versie [NL] kijkt, merk je al het minimale verschil in de hogere stemmen.

Wat op zich wel weer op te vangen is door terug te pitchen. Gebeurt echter niet altijd.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Hm. Toch goed gezien dan.

Als ik NTSC 'native' probeer te kijken [voor zover je zoiets native kan noemen] lijkt het net of het beeld is aangepast. Uitgerekt wil ik het niet noemen, maar het is net alsof er 'scanlines' aanwezig zijn. Duidelijker dan een PAL iig.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Wouter wrote:

Wat op zich wel weer op te vangen is door terug te pitchen. Gebeurt echter niet altijd.

Nope. Niet altijd.

Vreemd dat in het voorbeeld dat je aanhaalt blijkbaar vooral DVDs verkocht worden die ook hier in de gewone winkel te krijgen zijn. Ik moet toegeven dat 3/4 van mijn DVD-collectie ook niet-ondertitelde import is, maar da's gewoon omdat ik een voorliefde heb voor veel films die hier eenvoudigweg niet te vinden zijn (tenminste, ik heb hier nog nooit "Die Nibelungen" van Fritz Lang of de originele "Wicker Man" in een Nederlandse versie tegengekomen).

Een uitstekende site om eens de verschillende internationale releases met elkaar te vergelijken wat betreft beeldkwaliteit en extra's is www.dvdcompare.net

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Misschien even de titel van dit topic aanpassen in een goed Nederlandse zin?

betere ipv "beter"

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ze verkopen allerlei import versies, UK versies, USA versies, weet ik veel wat al niet.

En ze zijn allemaal belachelijk duur en hebben geen Nederlandse ondertiteling

CC aanschaffen en online gaan winkelen (in het buitenland bestellen). Het is vaak zo dat de Nederlandse dvdzaken de import dvd's veel te duur aanbieden. Ik heb in Engeland ooit een dvdbox besteld voor 35 Euro (En NL ondertiteld), terwijl ik in Nederland voor dezelfde box (zelfde dvdmaatschappij, met 1 film minder zelfs nB!) 80 Euro zou moeten betalen. Het verschil is schrikbarend.

Ik moet toegeven dat 3/4 van mijn DVD-collectie ook niet-ondertitelde import is, maar da's gewoon omdat ik een voorliefde heb voor veel films die hier eenvoudigweg niet te vinden zijn

Eens. Plus vaak een betere beeldkwaliteit. Plus vele extra's terwijl de NL releases (vooral van oude films) vaak bare-boned zijn. Of verkeerde beeldverhoudingen, of ingekort, of gedubd, of ingekleurd, het is hier altijd wat! Ik koop nog zelden een Nederlandse dvd. Persoonlijk vind ik Nederland gewoon een kutland als het om dvd-distributie gaat. En Nederlandse subs zijn absoluut geen must. Ik spreek goed Engels.

Ik heb bijvoorbeeld al die nl Kurosawa-boxen (zonder ook maar het kleinste beetje aan extra materiaal) aangeschafd a 80!!! Euro de stuk destijds. 11 van de 12 films zijn elders in de wereld met betere beeldkwaliteit, vele extra's en vaak zelfs goedkoper te krijgen. Ik begin er niet meer aan.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Was het maar zo simpel. Een paar voorbeelden: Die Kurosawa's bijvoorbeeld liggen nu overal voor minder dan 10 euro per stuk en de verschillen met de (vooral de wat oudere) Britse releases zijn meestal niet echt groot. Niet groot genoeg voor veel mensen om er meer dan het dubbele voor neer te leggen. Van Les Enfants du Paradis is de Nederlandse DVD goedkoper èn beter dan de Britse. En zelfs van Tarkosky's Offret is de Nederlandse DVD beter dan de Britse. Als je oudere exploitatiefilms en horror koopt in Engeland is de kans dat je een geknipte versie krijgt in Engeland vrij groot, veel groter dan in Nederland. Zelfs Universal presteert het om van een film in Engeland een ingekleurde versie uit te brengen en in de VS zijn bijna alle Aziatische films waar Miramax zijn handen oplegt stevig ingekort. Er zijn meerdere Amerikaanse labels die ontzettend veel geld vragen voor vaak heel erg matige DVD's. Het is vooral een kweste van opletten en afwegen en weten bij welke labels het meestal goed zit (in Nederland bijvoorbeeld Filmfreak) en bij welke erg vaak fout (in Nederland bijvoorbeeld DFW en RCV). .

De reden dat er in Nederland niet zoveel uit is is natuurlijk vooral marktwerking. Zelfs Masters of Cinema heeft van een deel van haar releases niet meer dan een paar duizend exemplaren verkocht. En dat is een Brits label die erg haar best doet, maar ze hebben op verschillende titels gewoon dik verlies geleden. De waarheid is gewoon dat de nieuwe Harry Potter alleen in Nederland al meer verkoopt dan de hele MOC-catalogus wereldwijd bij elkaar.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Moeten de MOC het niet hebben van hun lange adem, en wat men noemt "Tail". Superaantrekkelijk bij een fanatieke groep filmkijkers.?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ja wellicht, maar MOC is wel erg superduur (hoewel Criterion de kroon spant). Ben benieuwd wat dubbele titels uit de MOC catalogus en op het nieuwe Filmfreak-Fuji label (bijv. Scandal en The Idiot) voor kwaliteit en prijsverschil opleveren.

Naast het eventuele beeld (bij de MOC release van Twenty-Four Eyes ook niet geweldig) blinken de MOC releases wel uit in papieren info in een boekje en soms ook de extra's. Dat kun je over de Total Film -Kurosawafilms niet zeggen.

• 22396 messages
  • 5066 votes

FisherKing wrote:

Moeten de MOC het niet hebben van hun lange adem, en wat men noemt "Tail". Superaantrekkelijk bij een fanatieke groep filmkijkers.?

Dat proberen ze, maar dat is, zo las ik van een MOC-medewerker op een ander forum, erg moeilijk. Zelfs in de markt waarin zij zitten haal je het grootste deel van je verkoop in de eerste maand na de release en koelt het daarna af.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Kijk maar eens op imdb bij het stemaantal bij veel (zgn.) klassiekers. Vaak maar een paar honderd stemmen. Wereldwijd!

Nu zal niet elke filmliefhebber zich op imdb registreren en stemmen, maar ik vind het altijd maar verdacht weinig.

Hoe groot de markt is, dat is gissen. Er zijn er waarschijnlijk ook genoeg die klassiekers op TCM kijken en geen dvd-tjes kopen.

Wat Nederland betreft mogen we zeker niet klagen.

Op labels als Moskwood en De Filmfreak mogen we trots zijn.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Die Kurosawa's bijvoorbeeld liggen nu overal voor minder dan 10 euro per stuk

Die prijsdaling komt toch veel te laat. Bovendien betaal je nog steeds bakken met geld als je de oorspronkelijke box wilt. Ik wilde Takeshis' en Paprika aanschaffen, maar die kosten 18 a 20 Euro de stuk.

de verschillen met de (vooral de wat oudere) Britse releases zijn meestal niet echt groot.

Maar het verschil met de Criterions en verschillende Aziatische releases is wel degelijk groot.

Als je oudere exploitatiefilms en horror koopt in Engeland is de kans dat je een geknipte versie krijgt in Engeland vrij groot, veel groter dan in Nederland.

Ik ga hier nog op in. Ben het er niet mee eens.

Op labels als Moskwood en De Filmfreak mogen we trots zijn.

Moskwood. Pffff. 35 Euro voor oa Dersu Uzala en Idi i Smotri. De Bergman releases zijn rechtstreekse kopieen van Tartan (incl extra materiaal) en regelmatig duurder.

MOC ligt trouwens regelmatig in de aanbieding. Kost je hooguit een Euro of 12 (zoals bij CDWOW).

Maar ik bestel maar 30 dvd's in de maand hoor, dus ik weet er niet zoveel van af.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Volgens mij kosten die Bergmans vaak maar 9,99.

Rechtstreekse kopieen, wat is daar mis mee. Ze hoeven toch niet het wiel opnieuw uit te vinden. Raar commentaar.

• 22396 messages
  • 5066 votes

Ramon K wrote:

Ik ga hier nog op in. Ben het er niet mee eens.

Het is toch echt zo. Vier bekende voorbeelden (en er zijn er meer). Cannibal Holocaust is in Engeland 6 minuten korter dan hier. Canniball ferox: idem. House on the Edge of the Park: maar liefst 12 minuten. I Spit on Your Grave: 7 minuten. Expliciet gewelddadige films moet je nooit in Engeland kopen en in de VS moet je oppassen dat je de unrated versie koopt en niet een R-rated versie.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nu moet Ramon ineens al die genoemde titels opnieuw aanschaffen.

• 22396 messages
  • 5066 votes

kappeuter wrote:

Rechtstreekse kopieen, wat is daar mis mee. Ze hoeven toch niet het wiel opnieuw uit te vinden. Raar commentaar.

Het is zelfs meestal de enige manier om oudere niet-Hollywood films in Nederland uit te kunnen brengen. Zelfstandig gaat niet, dat moet in altijd in samenwerking met. Dus of betaalt een Nederlands label mee aan de productie van een DVD of kopen ze de rechten ervan.

Ik zit hier trouwens niet om Nederlandse labels te verdedigen, integendeel, ik erger me groen en geel aan sommige blunderende Nederlandse labels en geef ook heel vaak de voorkeur aan import. Maar het verhaal is gewoon een stukje genuanceerder dan Ramons eerste post.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

kappeuter wrote:

Volgens mij kosten die Bergmans vaak maar 9,99.

Dan heb je goed gezocht kapp! Ik ken maar 1 winkel waar dat zo is, incl. de internetwinkels. En ken er vele (alle andere dus) waar ze meer kosten, ook bij FRS met de 2e Halve Prijs. En ik kan je melden dat ik veel research doe, want ik loop al die zaken continu af... En hoewel ik weinig geduld heb wacht ik toch nog wel tot de ultieme aanbieding.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Een aantal Nederlandse Bergmans zijn voor die prijs te verkrijgen (tenminste, ooit) bij Van Leest, ook 3 voor 25 overigens.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Mug wrote:

Een aantal Nederlandse Bergmans zijn voor die prijs te verkrijgen (tenminste, ooit) bij Van Leest, ook 3 voor 25 overigens.

Dan mag jij mij die Van Leest aanwijzen... Die in Utrecht en Den Haag in elk geval niet.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.