• 178.094 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.704 votes
Profile

Bol.com

GinolaEHV

• 2127 messages
  • 2611 votes

thunderball wrote:

Als gewone doorsneeconsument WEET je dat gewoon niet en neem je bijna klakkeloos aan wat er op het bonnetje staat.

Om het hele verhaal duidelijk te krijgen, moet ik nog wel even op je laatste zin ingaan.

Wat op het kassabonnetje staat gaat in negen van de tien gevallen niet over de garantie, maar over de termijn waarbinnen het product geruild kan worden indien de consument toch van het gebruik van het product afziet.

En dat moet nogmaals los worden gezien van de situatie waarin de consument wel gebruik wil maken van het product, maar dat niet (volledig) kan omdat er iets mis is met het product.

In de eerste situatie (er is niks mis met het product, consument wil het toch terugbrengen) is de termijn meestal 14 dagen (bij multimedia volgens mij 8 dagen). Deze termijn staat op het bonnetje (''dit product kan enkel op vertoon van de kassabon binnen 14 dagen geruild worden'', of iets dergelijks).

Wettelijk gezien zijn de verkopers daartoe niet verplicht. De Nederlandse wet schrijft voor: koop is koop. Indien je iets gekocht hebt met je volle verstand en later blijk je het toch niet leuk te vinden: jammer, maar helaas. Het is enkel service van de Nederlandse winkeliers dat zij de consument de gelegenheid geven tot ruilen. En daarbij is het dus ook aan de winkelier om geld terug te geven of slechts een tegoedbon.

In de tweede situatie (er is iets mis met product) gaat het pas over garantie, en heb je dus het 6 maanden wettelijke garantie-minimum.

Rujar

• 2871 messages
  • 3816 votes

GinolaEHV wrote:

Wettelijk gezien zijn de verkopers daartoe niet verplicht. De Nederlandse wet schrijft voor: koop is koop. Indien je iets gekocht hebt met je volle verstand en later blijk je het toch niet leuk te vinden: jammer, maar helaas. Het is enkel service van de Nederlandse winkeliers dat zij de consument de gelegenheid geven tot ruilen. En daarbij is het dus ook aan de winkelier om geld terug te geven of slechts een tegoedbon.

Maar aankopen via internet heeft weer een aprate regelgeving dacht ik.

GinolaEHV

• 2127 messages
  • 2611 votes

Dat klopt. Het gaat hier om bol.com inderdaad, dus via internet.

Kopen via internet (net zoals telefonisch verkopen) valt onder 'overeenkomsten op afstand', wat dus inhoudt dat er niet direct ('face-to-face') een koop plaatsvindt.

De consument (in de wet aangeduid als 'koper') is gerechtigd binnen 7 werkdagen na ontvangst van de zaak (het product) de koop te annuleren. Daarvoor hoeft de consument geen redenen op te geven. Het annuleren mag geen extra kosten met zich meebrengen voor de consument. De verkoper is verplicht het geld terug te geven binnen 30 dagen.

Let wel: de wet geeft een uitzondering die hier eventueel van toepassing kan zijn. Alles wat ik hierboven nu typ is niet van toepassing op:

'Audio- en video-opnamen' (dvd's dus) indien de consument de verzegeling heeft verbroken.

Je kunt dus niet een opengemaakte dvd-hoes (je hebt dus het plastic eraf gehaald, of een sticker die de dvd-hoes dichthield) terugzenden en je geld terug verwachten.

Dit alles staat in afdeling 9A van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en meer specifiek in artikel 46d.

Norma

• 3463 messages
  • 5088 votes

GinolaEHV wrote:

Je kunt dus niet een opengemaakte dvd-hoes (je hebt dus het plastic eraf gehaald, of een sticker die de dvd-hoes dichthield) terugzenden en je geld terug verwachten.

Maar dat geldt dan weer niet voor de eerder genoemde beschadigde producten, toch?

Reuze handig trouwens, onze eigen MovieMeter Jurist

Over drie weken volgt de rekening zeker

GinolaEHV

• 2127 messages
  • 2611 votes

Dat geldt niet voor de beschadigde producten inderdaad. Je kunt immers niet vaststellen dat een dvd het niet doet zonder de hoes te openen.

Je moet hier dus echt onderscheid maken tussen twee situaties:

- met het product is niks mis, maar de koper wil afzien van de koop (hij wil toch geen gebruik maken van het product)

Hierbinnen heb je dus weer verschil tussen een 'face-to-face'-koop en het kopen van een product op afstand (tefefoon, internet).

- er is iets mis met het product, de consument wil het product retourneren

Over 2,5 week ben ik afgestudeerd, dan ben ik echt jurist (meester in de rechten noemen ze dat).

Als er nog vragen zijn, stel ze maar. Ik moet aan m'n presentatie werken, maar ik heb weinig zin. Ik verveel me dus een beetje.

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

Wat als je een dvd onverzegelt koopt, maar de dvd nog in goede staat is? Dan kun je de dvd niet verzegelt inleveren, en misschien heb je de film nog niet gezien, maar wil je toch afzien van je aankoop. Mag dat dan?

GinolaEHV

• 2127 messages
  • 2611 votes

Ik moet trouwens wel even tussendoor vermelden dat ik geen expert ben op het gebied van civiel recht. Ik ga afstuderen in Europees Strafrecht.

Daarom zal ik niet op elke specifieke vraag (over dit onderwerp) een (geheel accuraat) antwoord kunnen geven.

Allereerst moet ik zeggen dat ik nu niet weet of je het hebt over het kopen van een dvd gewoon in de winkel of via internet...

Het verbreken van de verzegeling zoals ik dat heb besproken gaat namelijk enkel over het kopen van dvd's via internet.

Dus, indien je het over het aankopen van dvd's via internet hebt... antwoord op je vraag:

Volgens mij is het uitgangspunt dat bedrijven als Bol.com de dvd's die ze verkopen, ook daadwerkelijk verzegelen (bijv. door middel van een plastic omhulsel).

Indien dat niet gebeurd is en je derhalve een dvd thuis krijgt gestuurd die niet verzegeld is, dan is het ook niet mogelijk om de verzegeling te 'verbreken'. Dan geldt dus de door mij genoemde uitzondering ook niet. Het is voor de verkoper van de dvd dan ook niet mogelijk om te zien dat er gebruik is gemaakt van de dvd.

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

Nee, mijn vraag ging over aankoop van dvd's gewoon in de winkel.

GinolaEHV

• 2127 messages
  • 2611 votes

Zoals ik al zei, de voorwaarde aangaande het verbreken van de verzegeling ging enkel over aankopen via internet.

Als je in een winkel een dvd koopt, dan zegt de wet in eerste instantie heel simpel: koop is koop. Winkels geven echter vaak aan dat je de aangekochte producten toch kan ruilen, binnen een bepaalde termijn en onder bepaalde voorwaarden. Welke voorwaarden dat zijn, dan verschilt ook nog per winkel.

Dus op jouw vraag kan ik geen zinnig antwoord geven.

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

Ik heb weer de code kunnen gebruiken voor geen verzendkosten

Bedankt !!!!!!!!!!

doodah

• 1538 messages
  • 1233 votes

code voor geen verzendkosten?

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

doodah wrote:

code voor geen verzendkosten?

Ja, gratis verzendkosten:

KRTNENQUETE

Kun je zo vaak gebruiken als je wilt. €1,95 korting heb je dan (gratis verzendkosten). Ik heb deze code al meer dan 13x kunnen gebruiken

En als je dan kijkt: 13 x 1,95 = €25,35. Dan heb ik toch behoorlijk wat geld bespaard kun je wel zeggen

doodah

• 1538 messages
  • 1233 votes

En waar type je die dan in? Want het ziet er me wel iets handigs uit.

OlafK

• 955 messages
  • 1814 votes

Bij t betaalscherm klik je op 'couponcode'

doodah

• 1538 messages
  • 1233 votes

ah, merci.

Twiggertje

• 167 messages
  • 453 votes

vorige week weer die code gebruikt en in eerste instantie dacht ik dat het werkte (ik kreeg geen melding van verkeerde code) maar helaas heb de dvd binnen en moet ook verzendkosten betalen.

Normaal krijg je een melding als de code onjuist of verlopen is maar deze keer dus niet.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Hier werkt hij nog hoor. Eerst altijd even de code "activeren", kun je zien of het geld er daadwerkelijk af gaat. Zojuist nog gebruikt.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Thanks voor de code, werkt inderdaad

Twiggertje

• 167 messages
  • 453 votes

Drs. DAJA wrote:

Hier werkt hij nog hoor. Eerst altijd even de code "activeren", kun je zien of het geld er daadwerkelijk af gaat. Zojuist nog gebruikt.

Je hebt gelijk nu werkt die wel weer, ik heb de code dus nu eerst geactiveerd. Eerder werkte het zonder de code te activeren.

bedankt voor de tip!

daviddoelen

• 663 messages
  • 6589 votes

Vandaag bestaat bol.com 10 jaar! Extra feestelijk is het omdat bol.com voor de 4e keer door het publiek is gekozen tot beste webwinkel. Ook zijn we voor de 4e keer op rij gekozen tot de beste webwinkel van Nederland op gebied van boeken, cd’s, dvd’s, games en elektronica.

Daarom de hele week: gratis verzending!*

*Geldig van maandag 30 maart t/m zondag 5 april 2009. Alleen geldig voor verzending binnen Nederland en naar België. Niet geldig voor de verzending van televisies.

Bron: Bol.com nieuwsbrief

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Omdat ze 10 jaar bestaan dus geen verzendkosten deze week (zie voorgaande bericht). Ik ook eens iets besteld, want dan werd het weer nét interessant. Waar je bij Play meestal de zelfde dag (of op zijn minst avond) een mail krijgt met dat het verzonden is, weet Bol.com mij vanmorgen met trots te melden dat de DVD vanmorgen (ruim vier werkdagen later) verstuurd is. Pfff, wat een slome duikelaars zeg. Ik had m vrijdag op zijn laatst zaterdag op de mat verwacht (afgelopen week dan wel te verstaan).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De keren dat ik bij BOL bestelde had ik de dvd vaak de volgende dag in huis, of in ieder geval binnen 2 dagen.

De meeste dingen hebben ze wel in voorraad, maar jouw dvd wellicht niet.

Ik bestel tegenwoordig vaak bij Cosmox. Daar betaal je sowieso nooit verzendkosten en je bent vaak 1 of 2 euro goedkoper uit dan bij BOL.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Prima webwinkel hoor, niet de goedkoopste, maar wel altijd binnen de aangegeven levertijd de bestelde producten ontvangen en een goede klantenservice.

mister blonde

• 12694 messages
  • 5828 votes

Je moet alleen niets retour willen sturen. Wat een gezeik heb ik daarmee gehad.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

kappeuter wrote:

Ik bestel tegenwoordig vaak bij Cosmox. Daar betaal je sowieso nooit verzendkosten en je bent vaak 1 of 2 euro goedkoper uit dan bij BOL.

Maar daar hebben ze echt vrijwel niks dat ik nog zoek (kon twee titels vinden. Wel inderdaad 1 of 2 euro goedkoper dan bol.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

mister blonde wrote:

Je moet alleen niets retour willen sturen. Wat een gezeik heb ik daarmee gehad.

Paar keer moeten doen. Eén keer kreeg ik daarna een 'aanmaning', maar toen ik zei dat ik het product wel degelijk had terugestuurd, werd dat ook direct afgehandeld.

kleez

• 849 messages
  • 1207 votes

Ik zie een discussie over internet aankopen! Hopelijk kan ik voor jullie wat duidelijkheid geven, ik heb zelf namelijk een webshop met fitness artikelen.

De algemene voorwaarden! Wat staat er precies in de A.V. ? Bijna altijd komt hier iets over terug over ruilen / retourneren. LET OP: veel webshops hebben onjuiste A.V.! De consument heeft een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst herroepen zonder opgaaf van redenen.

Een artikel mag ALTIJD teruggestuurd worden door de consument; de webshop is verplicht het bedrag terug te storten (binnen 30 dagen) indien de consument het artikel terug retourneerd! Dit moet wel binnen 7 dagen gebeuren! Bij DVD's en CD's is het noodzakelijk dat de verzegeling [b]NIET[/b[ geopend is!

Sterker nog: als jij iets wilt ruilen, moet de verkoper zelfs de verzendskosten voor het terugsturen betalen!

Voor meer algemene info:

ConsuWijzer - Kopen op afstand

kleez

• 849 messages
  • 1207 votes

Ik had trouwens wat bij bol.com besteld wat binnen 2 werkdagen zou worden geleverd! Maak daar maar 4 van...

Norma

• 3463 messages
  • 5088 votes

Ik mailde de vraag waarom een bepaalde dvd die in juni uitkomt op andere websites al wel reeds te reserveren valt maar bij hun niet. (wilde dit combineren met een andere bestelling) Krijg ik als antwoord: wij hebben de door u genoemde titel niet terug kunnen vinden in ons assortiment op onze website. Nee, duh! Dus ik heb weer teruggemaild dat dit geen antwoord op mijn vraag is, mijn vraag is juist waarom het artikel er nog niet op staat! Krijg ik als antwoord terug: wellicht is het artikel tijdelijk niet op voorraad bij de fabrikant. Aargh!! Natuurlijk is het niet op voorraad, de release is in juni Ik word soms zo moe van de onnozelheid van hun klantenservice.

kleez

• 849 messages
  • 1207 votes

Norma wrote:

Ik mailde de vraag waarom een bepaalde dvd die in juni uitkomt op andere websites al wel reeds te reserveren valt maar bij hun niet. (wilde dit combineren met een andere bestelling) Krijg ik als antwoord: wij hebben de door u genoemde titel niet terug kunnen vinden in ons assortiment op onze website. Nee, duh! Dus ik heb weer teruggemaild dat dit geen antwoord op mijn vraag is, mijn vraag is juist waarom het artikel er nog niet op staat! Krijg ik als antwoord terug: wellicht is het artikel tijdelijk niet op voorraad bij de fabrikant. Aargh!! Natuurlijk is het niet op voorraad, de release is in juni Ik word soms zo moe van de onnozelheid van hun klantenservice.

O

MY

GOD

Wat énorm slecht, pffffffff!! Ik ben vaak tevreden over bol.com (levering), maar de klantenservice is inderdaad BARslecht! Om de klantenservice bij bol.com te mailen is een hele tour!

Wat ik een keer had: 2 dingen besteld. De ene kwam een dag later maar werd wel extra verzendskosten bij gezet, terwijl ik op de site bij de bestelling slechts 1 keer verzendskosten hoefde te betalen!!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.