• 178.060 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.747 votes
Profile

iCheckMovies

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

ik ben niet bekend met wetgeving op dat gebied, maar dit is volledig legal toch, lijkt me?

zij bieden de gebruiker dat .csv bestand zelf aan, ik neem aan juist met het doel dat hij die info kan gebruiken voor andere doeleinden? en dat ICM de mogelijkheid biedt zo'n bestand te importeren is an sich toch ook niet grijs gebied?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ben inderdaad ook benieuwd, op de ene manier "mag het niet", deze dan wel (voor zolang het duurt ) maar het resultaat is hetzelfde.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Nee, nu niet inderdaad Nu levert IMDb expliciet hun data aan zodat anderen het kunnen gebruiken, vroeger deden ze dat niet. Dat is het grote verschil.

Maar daarvoor was er geen csv bestand. Toen haalde ICM de desbetreffende pagina binnen en puurde de info eruit op basis van de html die op de pagina gebruikt wordt. Dit automatisch verwerken (=scraping) is normaal gezien niet toegelaten. Je zou zo bijv volledig automatisch je eigen IMDb kunnen bouwen door elke filmpagina te laden en alle informatie daarop in je eigen database te steken. Daarom dat er in de meeste van deze sites bewuste fouten in hun data zit. Google Maps heeft zo ook ergens een dorpje dat niet bestaat. Komt het naar boven bij een concurrerend bedrijf of service, dan weet je meteen wat er gebeurd is.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Dat CSV bestand was er al wel op IMDb, maar ICM had ervoor gekozen om het dus vanaf de pagina in te laden, terwijl IMDb dat export list voor zover ik weet al tijden aanbood.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Ook maar lid geworden van de MM groep.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Krijgt ook een nieuw design. (En dat lijkt me wel een verbetering)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Als het zoeken dan ook verbetert - die functionaliteit hapert soms nogal.
Soms is een film lastig of zelfs niet te vinden. Je moet eens proberen de film Enemy van Denis Villeneuve te vinden op ICM.

Oplossing (suggesties hoe het anders/sneller/beter kan zijn welkom):
de film staat hier - de enige manier hoe ik bij deze titel kom (geen regisseur, verkeerde titel etc) is omdat ik via het toevoegscherm de imdb-url invoer en dan de mededeling krijg dat de titel al bestaat in de database. Op een andere manier lukt het me niet.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Zoekscherm is matig, dat klopt. Via lijsten kun je dan nog wel eens wat terugvinden.

Heb(ben) je/jullie trouwens evenveel stemmen bij IMDb als bij ICM. Ik had eerst een paar meer bij IMDb maar op het moment meer bij ICM, vreemd.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik stem niet op imdb, dus zou het niet weten.

Ik heb er op ICM ruim 1000 meer dan hier op MoMe, omdat ik redelijk bij met alle shorts, alleen Chaplin, Laurel&Hardy, Disney en Looney Tunes zal zeker niet kloppen.

Ben de afgelopen twee weken wel bezig met het kijken van alle (32) Buster Keaton shorts. Dat zie je hier niet in mijn recente stemmen terug.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ok, dan iemand anders.

Heb je wel snel gedaan, met dat checken, toen met je een nieuwe account.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Mochizuki Rokuro wrote:
Oplossing (suggesties hoe het anders/sneller/beter kan zijn welkom):
de film staat hier - de enige manier hoe ik bij deze titel kom (geen regisseur, verkeerde titel etc) is omdat ik via het toevoegscherm de imdb-url invoer en dan de mededeling krijg dat de titel al bestaat in de database. Op een andere manier lukt het me niet.

Ja die zoekfunctie blijft onwaarschijnlijk slecht. Zeker kleinere films met in de titel veel voorkomende woorden zijn niet te vinden. Gisteren bijvoorbeeld Der Samurai (2014) die alleen via die methode zoals jij hem noemt vindbaar is, en zo heb ik dat wel vaker moeten oplossen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Ja die zoekfunctie blijft onwaarschijnlijk slecht. Zeker kleinere films met in de titel veel voorkomende woorden zijn niet te vinden. Gisteren bijvoorbeeld Der Samurai (2014) die alleen via die methode zoals jij hem noemt vindbaar is, en zo heb ik dat wel vaker moeten oplossen.

Als de naam van de regisseur erbij staat in de credits van ICM kun je in de zoekstring ook een combi van titel en regisseur invoeren, bijvoorbeeld "samurai till". Dan komt hij wel tevoorschijn. Datzelfde geldt voor HAL/Haru, maar dan moet je wel de regisseursnaam weten. Bij Enemy is de regisseursnaam niet ingevuld en werkt dat dus niet.

Maar goed blijft een gammele constructie. Jaartal reageert de functie niet op. Zou fijn zijn als dat wel zou werken

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

(quote)

Als de naam van de regisseur erbij staat in de credits van ICM kun je in de zoekstring ook een combi van titel en regisseur invoeren, bijvoorbeeld "samurai till". Dan komt hij wel tevoorschijn. Datzelfde geldt voor HAL/Haru, maar dan moet je wel de regisseursnaam weten. Bij Enemy is de regisseursnaam niet ingevuld en werkt dat dus niet.

Maar goed blijft een gammele constructie. Jaartal reageert de functie niet op. Zou fijn zijn als dat wel zou werken

Uiteindelijk inderdaad erg omslachtig, dan is het nog simpeler om die imdb-code in te voeren. Blijft een beetje raar dat dit zo slecht werkt voor een toch redelijk grote site.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik was die zoekfunctie zo enorm beu geraakt dat ik mijn stemmen heb overgepompt naar IMDB en dan gewoon elke keer mijn ratings importeer. Het overzetten is wel wat werk als je vrij veel stemmen hebt, maar het zorgt er wel voor dat het klungelen met de zoekfunctie verleden tijd is.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

IMDb import werk perfect en is gewoon zoveel eenvoudiger. En dankzij de MM <-> IMDb link ook gewoon makkelijker bij te houden.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ondertussen mogen Locarno (Gouden Leeuw) en Rotterdam (Tijgers) ook wel toegevoegd worden tot de officiële lijsten.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Van de essentiële films van Jonathan Rosenbaum zag ik er 210. Pittige lijst.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Ik 228, inderdaad.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ben aan 612 en daarmee sta ik geloof ik net binnen de Top 100 van Top Users.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Is dat die lijst waarin er zoveel korte stomme films staan?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ook, maar er zijn meer van dat soort lijsten. Sommige lijsten bestaan bijna geheel uit Lumière shorts etc. Die heet iets van Anthology, nog wat. Ik denk dat jij deze bedoelt: http://www.icheckmovies.com/lists/anthology+film+archives+essential+cinema/

Rosembaum is een criticus-lijst, door de hele cinema-periode heen, maar die begint met veel zwijgende shorts.

Ik ben toevallig (als goed Film voornemen van 2014 - zie dat topic) bezig met die periode (Keaton, Chaplin, Méliès, Griffith, etc) en het valt me op dat er veel van die shorts ICM-vermeldingen hebben. Al is daar niet echt een lijn in te ontdekken. Zo staan de toch wel legendarische Chaplin-shorts als The Tramp en The Vagabond niet in die lijsten en zo'n beetje de hele Lumière output wel.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Ohja, inderdaad, ik zie wat je bedoelt. Die van Rosenbaum toch maar eens uitchecken !

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Malick wrote:

Van de essentiële films van Jonathan Rosenbaum zag ik er 210. Pittige lijst.

Zit dicht bij elkaar, ik 235!

Op die andere lijst, Anthology film Archives ess... kom ik op 272...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik (nog) maar op 111 (maar er wordt aan gewerkt).

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ach ik vermoed zo dat je op meer lijstjes 'wint' dan ik

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Wat zijn jullie favoriete lijstjes?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

John Milton wrote:

Ach ik vermoed zo dat je op meer lijstjes 'wint' dan ik

't Is meer dat ik het idee heb al veel meer shorts en avant-garde van deze lijst (van Chaplin tot Anger, Brakhage en Kubelka) te hebben gezien, maar dat gaat dus stapje voor stapje. Ik blijf dit een merkwaardige lijst vinden.

Prinz wrote:

Wat zijn jullie favoriete lijstjes?

Dat wisselt. Ik loop geen specifieke lijstjes af, althans buiten enkele Awards-lijstjes: Academy Award Best Picture (3 te gaan), Gouden Kalf (compleet), Berlijn, Venetie en Cannes. Die laatste zijn moeilijker te completeren. Het meeste dat voorhanden is heb ik wel gezien.

Ik hou sowieso wel van de landen- en de meeste genrelijstjes, maar de bron moet wel enigzins betrouwbaar zijn. Ik heb het idee dat dat wisselt. Kinema Junpo graag, maar die Zweedse en Koreaanse lijst kan ik niet zoveel mee. Bij die laatste is het gebrek aan een recente update wel een manco. Ofwel een extra lijst die ook dat meeneemt. Een goede Giallo-lijst mis ik wel, van het niveau van de Spaghetti lijst. De gecombineerde cultlijstjes zijn ietwat teveel houtje-touwtje. En de imdb-genre lijstjes bekijk ik ook niet, die zeggen me niks.

Verder zijn de lijsten van TSPDT, Rosenbaum, Sight+Sound natuurlijk toch wel essentieel.

Maar er zijn ook onzinnige lijsten als 'Most Favorited' 'Fok', Spike Lee en QT en zo.

En er zijn nog onoficciële lijsten als Locarno, Mark Cousins die ook wel meer verdienen.

etc etc.

mister blonde

• 12694 messages
  • 5825 votes

Hoewel het natuurlijk een reuze interessante lijst is, vind ik zo'n lijst van Rosenbaum net wat te quasi opzichtig enkele grote namen vermijden. Neigt een klein beetje naar interessantdoenerij wanneer dat onderdeel uit lijkt te maken van de selectie. Natuurlijk zijn er dan wel weer voorbeelden in de lijst om dit te ontkrachten (je moet toch aan de 1000+ komen), maar er ontbreken meer Hollywoodclassics dan dat er in staan. Van enkele onbekendere films die ik wel zag kan ik me in sommige gevallen dan weer nauwelijks voorstellen dat die oprecht hoger aangeslagen worden, dan een aantal films die ontbreken. Niet te veel hollywood en als het even kan niet te bekend. Komt er een Spielberg in de lijst? Dan wel 1941, lekker tegendraads. Dat soort voorbeelden zitten er te veel in. TSPDT is veel beter en eerlijker in balans w.m.b.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Junpo is een mooie doorsnee lijst om in de Japanse cinema te kunnen duiken, er zit echt van alles wel wat in... maar dat maakt het toch ook weer een rare lijst eigenlijk. Maar ben zéker films gaan opzoeken omdat ze op deze lijst voorkwamen

TSPDT is een 'lijst der lijsten' wat em behoorlijk sterk maakt, S&S is vergelijkbaar in kwaliteit en volgens mij ook een grote factor in de TSPDT lijst, maar dit soort lijsten bekijk ik altijd wel in combinatie met Rosenbaum, omdat die man redelijk in mijn smaakgebied zit... weet ook niet zo snel een andere naam te noemen, Ebert zeker niet...

Ik vond laatst een lijst die Rosenbaum en de andere 1000/1001 filmlijsten vergelijkt en op 87 "consensus titels" uitkomt. Daar moet ik er nog slechts één van, en die ga ik straks opzetten, dus voor mij geen lijst meer om te volgen, maar wellicht nog een goede starter:

https://www.icheckmovies.com/lists/top+1000slash1001+lists+consensus/baalman/

de MovieMeter top1000 is ook een fijne lijst overigens

De Russische lijsten waren ook wel handig voor me om wat dieper dat terrein te kunnen verkennen en volgens mij hebben de Braziliaanse en Tsjechisch/Slovaakse lijst ook wel die kwaliteit. Nadeel is wel de beschikbaarheid. Als je alleen de officiële kanalen tot je beschikking hebt, dan zijn die lijsten vaak wel interessant, maar te obscuur om er écht in te kunnen duiken.

Juist de combi ICM en KG heeft de laatste jaren mijn kennis van de filmgeschiedenis verdiept op een manier waar je vroeger, met alleen de speelfilm encyclopedie, tv, videotheek en filmmuseum ter beschikking bij lange na niet in de buurt kon komen.

Uiteraard probeer ik wel zoveel mogelijk alles via de officiële kanalen te doen, en dan is er nog steeds ruim voldoende beschikbaar dezer dagen om je niet te hoeven vervelen, maar voor de echt brede en diepe kennis van de filmgeschiedenis, waar ik de laatste jaren redelijk aan werk, is het essentieel en een echte 'eye opener' gebleken.

Ik denk dat de meeste cinefielen tegenwoordig wel deze aanpak hanteren. In het Ruskino programma vorig jaar in EYE werd tenslotte de film July Rain ook met de KG-subs vertoond (en ze hadden niet eens de voorzorg genomen om de KG credits uit de subtitle-file te wissen vandaar dat het me opviel), dus voor de niet-casual filmkijker kan ik het van harte aanbevelen.

En er zijn inderdaad ook veel behoorlijk oninteressante lijstjes, met Imdb uiteraard voorop!! Wordt ook veel aan stemvervalsing gedaan in die lijstjes. Op een gegeven moment bestond de comedy top50 bijna alleen nog uit Turkse titels leek het. Dat is wel iets opgeschoond nu, maar heel het Imdb blijft een probleem... als men over een 100 jaar een boek zou schrijven over de huidige filmwereld, en men heeft alleen Imdb ter beschikking, dan zal het beeld behoorlijk scheef zijn volgens mij... maar goed, dat is het wellicht altijd wel geweest, want zoals gezegd, als je alleen op de officiële distributie af moet gaan, dan heb je ook geen écht beeld van wat er allemaal gebeurt op filmgebied in de wereld. Al is dat tegenwoordig dan ook weer 10x beter dan in de tijd vóór het Internet en media globalisatie (en piraterij ).

Spetie

• 38871 messages
  • 8146 votes

De TSPDT lijst, is een beetje de rode draad, die ik volg op ICheckmovies. Daarnaast volg ik ook wel wat landenlijstjes en Zijn de Italiaanse, Russische, Japanse en zeker ook de Iraanse lijst handige lijsten om bepaalde films te vinden.

Aangezien ik ook best wel een westernfan ben, is het 100 Essential Westerns lijstje wel leuk om af en toe een western uit mee te pakken.

beavis wrote:

Ik vond laatst een lijst die Rosenbaum en de andere 1000/1001 filmlijsten vergelijkt en op 87 "consensus titels" uitkomt. Daar moet ik er nog slechts één van, en die ga ik straks opzetten, dus voor mij geen lijst meer om te volgen, maar wellicht nog een goede starter:

https://www.icheckmovies.com/lists/top+1000slash1001+lists+consensus/baalman/

de MovieMeter top1000 is ook een fijne lijst overigens

Leuke lijst. Ik hoef er ook nog maar eentje. Fat City van John Huston, maar die heb ik niet direct klaarliggen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.