- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- iCheckMovies
iCheckMovies
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
...quasi opzichtig enkele grote namen vermijden. Neigt een klein beetje naar interessantdoenerij ... Niet te veel hollywood en als het even kan niet te bekend. Komt er een Spielberg in de lijst? Dan wel 1941, lekker tegendraads.
Altijd opvallend hoe een afwijkende smaak als 'interessantdoenerij' afgedaan wordt door mensen die de smaak niet delen. Ik vind 1941 ook wel één van de interessantere films van Spielberg, maar niet om tegendraads te doen, maar gewoon omdat mijn smaak nu eenmaal zo is. Ik zal nooit zeggen dat het voor iedereen de meest leuke en beste Spielberg film moet zijn of dat breder erkende klassiekers als Jaws maar matigjes zijn... kortom er is dus weinig opzichtigs aan.
Op mijn beurt vind ik het dan weer jammer dat jij een top 100/1000 lijstje blijkbaar alleen maar serieus kan nemen als het een brede consensus heeft met andere toplijstjes en waarschijnlijk uiteindelijk dus met Imdb / met lijsten die voor de meerderheid bestaan uit Hollywood films... erg smalle visie op wat goede films zijn wat mij betreft. Zoals in mijn eerdere bericht geschetst ga ik zelf graag de breedte in, en het liefst ook lekker diep 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Uit die lijst moet ik alleen nog Trouble in Paradise (sowieso een titel die in veel lijsten staat) en zeker een keer aan bod komt. Ga vanavond de lijst eens bekijken - kende m niet.
Ja consensus-lijsten (zie imdb of onze top 250) zijn vaak minder interessant.
Ik heb 1941 ook niet hoog zitten, maar Spielberg mag wat mij betreft uit elke lijst wegblijven 
Maar Jaws vind ik wel een titel die zonder al te veel discussie in een 'serieuze' overzchtslijst zou moeten komen. Zoals bijvoorbeeld de Cousins-lijst.
1941 zal er denk ik bij Rosenbaum instaan op basis van de eigen merites van de film dat was ook gebeurd als niet Steven Spielberg maar John Smith de film had geregisseerd (onder de voorwaarde dat de film niet in de vergetelheid zou zijn geraakt).
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Aangezien ik ook best wel een westernfan ben, is het 100 Essential Westerns lijstje wel leuk om af en toe een western uit mee te pakken.
Ik zie mijzelf ook wel western fan. Ik heb er 82 in die lijst, maar van de overige 18 is er maar eentje die op mijn wensenlijst staat: Lonely are the Brave en dat is dan eigenlijk ook alleen nog maar vanwege Gena Rowlands. Dus dat is eigenlijk niet ene lijst die ik verder bijhou. Neemt niet weg dat ik voor een goede genre lijst die toplijst wel een goede graadmeter vind.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Altijd opvallend hoe een afwijkende smaak als 'interessantdoenerij' afgedaan wordt door mensen die de smaak niet delen.
Ik wist dat ik zoiets om mijn oren zou krijgen. Het is helemaal niet dat ik de smaak niet deel, de films die ik zag vind ik eigenlijk allemaal goed en de films die ik niet zag lijken me reuze interessant. 1941 is de enige Spielberg die ik nog niet zag, lijkt me ook best goed. Maar het is natuurlijk wel opvallend dat hij die dan net moet noemen. Het voorbeeld dat ik noem kan ik zo inwisselen voor enkele tientallen andere. Staat er een Scorsese in (bekender wordt het niet) dan natuurlijk niet Taxi Driver, Raging Bull of Goodfellas, maar het net wat minder gelauwerde King of Comedy. Die is ook goed, maar lijkt er nu als een soort van statement in te staan. Laat hem dan helemaal weg. Als je al die voorbeelden als individueel geval bekijkt, kan dat natuurlijk prima. Het kan natuurlijk heel goed dat Casablanca de cut niet gehaald heeft. Maar To Have and Have Not natuurlijk wel. Alles samen krijg ik net het idee dat te grote namen plaats moesten maken voor iets minder groter namen als dat even kon. Die Rosenbaum heeft meermaals (terecht) uitgehaald naar de afi top 100 (te beperkt) en kwam toen met een eigen lijst, als statement tegen die lijst. Hier wil hij ook duidelijk een 'eigen' lijst maken. Een niemendalletje uit een relatief onbekend filmland heeft gewoon opzichtig de voorkeur bij hem. Pleur gewoon lekker eens een blockbuster er tussendoor. Ik kan me niet voorstellen dat hij zelden een blockbuster of zo'n film waarmee iedereen wegloopt (en dus niet interessant is om te noemen) goed genoeg vindt. En dan wel Zwartboek noemen (want die komt uit zo'n klein landje). Hij gaat voor een eigen lijst om zijn onderscheidend vermogen te behouden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja die AFI lijsten zijn ook niet heel bijzonder.
@Prinz: jijzelf nog suggesties/voorkeuren?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
mister blonde Met die laatste zin ben ik het dus niet eens, maar als je het vermoeden hebt dat hij wat betreft Hollywood met bepaalde titels een statement probeert te maken dan durf ik dat niet helemaal tegen te spreken
De lijst is voortgekomen uit een boek over film canons en hét nadeel van lijstjes/canons is dat de titels die er opstaan actief worden opgezocht en de titels die er niet opstaan vergeten dreigen te worden. Met dit in het achterhoofd kan het voor sommige titels best een motivatie zijn om em wel/niet te noemen. Maar daarin wijkt de Rosenbaum lijst dus ook wel af van een lijst als TSPDT: het is geen pure best off, maar een overzicht door de hele geschiedenis heen (vandaar dat er ook veel stomme films aanwezig zijn, die zich kwalitatief soms ook moeilijk laten vergelijken met moderner werk) van wat goed/bijzonder is en de aandacht verdient.
Hij wil dus nogmaals niet interessant doen en zijn smaak persé onderscheiden van een concensus, maar juist de kennis en smaak van anderen verbreden. in die opzet is hij wat mij betreft redelijk geslaagd en vandaar dat het een favoriete lijst van me is.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Ik noemde dat interessant doen dan ook heel voorzichtig en ik wil hem daar absoluut niet te sterk van betichten. Toch blijf ik erbij dat ie met sommige voorbeelden de schijn (waarover ik het heb) wat tegen heeft. Ik snap ook niet helemaal hoe je het niet met mijn laatste zin eens kunt zijn, als je enig statement niet durft uit te sluiten (want daar gaat het me juist om). Maar ik wil niet gaan lopen mierenneuken; als tiplijst is ie prachtig.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Je eerste laatste zin was "Een niemendalletje uit een relatief onbekend filmland heeft gewoon opzichtig de voorkeur bij hem." maar vond dat het voor je nieuwe laatste zin ook wel klopte (omdat hij volgens mij ook niet echt zelf actief aan een lijst loopt te werken, dat was toen voor dat boek en voor de rest leid het een eigen leven nu), dus had geen zin mijn bericht te editten 
denk dat het inderdaad nu wel duidelijk is wat we beiden bedoelen 
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Oh sorry, had mijn post nog iets aangevuld inderdaad.
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Ja die AFI lijsten zijn ook niet heel bijzonder.
@Prinz: jijzelf nog suggesties/voorkeuren?
Op ICM helaas niet, wanneer ik merk dat het weer op een saai consensuslijstje begint te lijken haak ik af. De door jou bovengenoemde lijsten vind ik dan wel interessanter. Ik ben nu op het moment de volgende IMBD-lijsten aan het 'volgen':
IMDb: My Favourite Films (Extended List) - a list by Miquel-Angel
IMDb: Overlooked or Underappreciated. - a list by Mister_Wolf
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Iedereen die alternatievere of persoonlijkere lijstjes kent of heeft mag die hier ook posten of delen, ze zijn zeer welkom.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik heb nog niet echt favoriete lijstjes, ik probeer in de eerste instantie van zoveel mogelijk lijstjes bronze award te krijgen door van dat lijstje de toppers of de films te kijken die op most official lists staan. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken allemaal op elkaar lijkende films achter elkaar te kijken (al is dat natuurlijk bij lang niet alle lijstjes zo), wekenlang noir ofzo, iehhhw dat zou me gauw tegen gaan staan.
De enige die ik echt heb afgewerkt (en met veel plezier) zijn de cartoons en shorts list!
Ik heb wel een paar leuke lijstjes 'geliked' omdat ze me interessant leken maar ook daar zal ik dan af en toe iets van pakken, maar niet in rap tempo afwerken. Ik wil zoveel mogelijk afwisseling en ik herkijk waarschijnlijk bijna meer dan dat ik nieuw kijk.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
afwisseling is zeker belangrijk, maar jij vind het award systeem van ICM ook wel echt leuk geloof ik, of niet?
voor mij is het puur dat handvat om nieuwe ontdekkingen te kunnen doen... het 'game element' werkt bij mij wel weer voor de favoriete lijstjes Junpo en Rosenbaum, daar zie ik het liefst zo veel mogelijk van, maar dat voelt eerder als een guilty pleasure dan als een goede manier om lijstjes te gebruiken 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Iedereen die alternatievere of persoonlijkere lijstjes kent of heeft mag die hier ook posten of delen, ze zijn zeer welkom.
had ik mijn eigen lijst hier al eens gepromoot? hoe dan ook, dit is em
http://www.icheckmovies.com/lists/blown+away+by+light/beavis/

dit leek me ook wel een leuke
http://www.icheckmovies.com/lists/stanley+kubrick+cinephile/timec/
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Deze heeft ook wel iets
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ben 't trouwens wel eens met mister blonde's bedenkingen bij Rosenbaum's lijst. Je kunt 't ook te obscuur of 'alternatief' maken. Het is wel een TOP 1000/ essential viewing list toch? Als je dan films als Dog Day Afternoon/Network, Seven Samurai/Rashomon, en His Girl Friday/The Big Sleep gaat mijden ten faveure van oa Find Me Guilty, Rhapsody in August en Land of The Pharaohs, dan ben je natuurlijk niet echt oprecht bezig met het samenstellen van een essentiele lijst. Neigt naar aanstelleritis.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5071 votes
Meest onverwachte titel in de consensuslijst is Who Framed Roger Rabbit wel. Leuk. Die zou ik eens moeten herzien.
Vind trouwens juist het feit dat Rosenbaum regelmatig afwijkende films noemt voor zijn lijstje pleiten. Gewone lijstjes zijn er al zat. Het is juist daar waar het lijstje zijn kracht uithaalt en deels is het ook de reden van het lijstje. Dat en het feit dat ik Rosenbaum erg hoog heb zitten (hoewel ik het ook vaak zat met 'm oneens ben).
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Mits de afwijkende keuze te verdedigen is. En ik twijfel daar aan. Er staan bijvoorbeeld niet veel HK films in de lijst van Rosenbaum, en één van de enige HK martial arts film die in de lijst staat (ik kan er naast 'geteld' hebben) is The Iceman Cometh uit 1989. Van Clarence Fok (!?) en met Yuen Biao (!?) in de hoofdrol. Dat is gewoon niet te vatten toch?
Ik kan me voorstellen dat je Yuen Biao in het zonnetje wil zetten omdat ie immer 'in de schaduw' van de HK cinema heeft gewerkt en weinig hoofdrollen heeft gekregen (terwijl ie nogal belangrijk was voor het genre), maar dan noem je die titel naast een reeks films van regisseurs en leading men die de martial arts industrie gedefinieerd hebben. Nu lijkt het alsof ie 100 toplijsten van vooraanstaande HK critici heeft doorgenomen en de minst genoemde film daaruit gepikt heeft. Om maar tot een alternatieve lijst te kunnen komen. Voelt onoprecht aan die lijst. Toch nog leuk als tiplijst natuurlijk. Dat staat buiten kijf.
Nadeel van bijvoorbeeld de Halliwell top 1000 (heb 't boek hier al jaren) vind ik het hoge aantal Britse films die de lijst sieren. Die lijst is niet echt in balans.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Iceman Cometh was een van de eerste titels in het HK genre die ik zag. Niet door Rosenbaum, maar toen HK een beetje begon door te dringen begin jaren 90 in de Nederlandse videotheken en later ook beperkt in filmhuizen was Iceman Cometh al snel een titel die 'erbij hoorden'. Dat er een wereld achter lag, was toen voor mij nog onbekend. Iceman Cometh heeft daardoor bij mij ook wel een mythische bijklank, waarvan het nu makkelijk lijkt hem in perspectief te plaatsen. Misschien deelt Rosenbaum met mij die herinnering en is die titel hem te lief, zodat hij die heeft gekozen.
Ik zeg maar wat (of juist niet eigenlijk), maar de lijst is niet de definitieve lijst. Het is de aanvulling op.
De consensus lijst is eigenlijk vreselijk. Na 1979 wordt het landschap natuurlijk veel te kaal, waar Kiarostami dan eigenlijk potsierlijk de rij sluit. Neemt niet weg dat er mooie films in staan, maar als overall lijst is het eigenlijk pijnlijk.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Hoewel ik ICM een erg leuke site vind, blijft het voor mij wel een soort van "canon" project. Er wordt hier ijverig onderscheid gemaakt tussen consensus-lijsten en zogenaamde obscuurdere (diepere) lijsten, maar ze blijven uiteindelijk toch vaak in hetzelfde vijvertje vissen.
Ik heb eigenlijk geen enkele lijst waar ik écht positieve tips uithaal of waar ik verrassende films in teruggevonden heb. De genrefilm komt er compleet bekaaid vanaf, enkel de allerbekendste krijgen een beetje aandacht.
Snel berekend:
36/50 films uit mijn persoonlijke top 50 komt in geen enkele officiële toplijst voor.
01/50 komt in meer dan 10 officiële toplijsten voor (Hotaru no Haka)
03/50 komt in meer dan 04 officiële toplijsten voor (Irréversible, Kokaku Kidotai, Mary and Max)
06/50 komt maar in 01 officiële toplijst voor.
En nog even iets ruimer gezien: 70/100 komt in geen enkele officiële toplijst voor.
Toch droevige stats gezien het grote aantal lijstjes dat daar tegenwoordig voor in aanmerking komt.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Je moet het niet omdraaien natuurlijk.
Jouw beste lijst is waarschijnlijk de MoMe lijst, omdat die voor een deel door jou is samengesteld.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Als tiplijst is de MM lijst compleet waardeloos 
Maar ik heb het enkel over officiële lijsten, die user lists heb ik eerlijk gezegd nog niet echt bekeken.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Op welke lijst doel je dan? Of bedoel je in het algemeen?
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
afwisseling is zeker belangrijk, maar jij vind het award systeem van ICM ook wel echt leuk geloof ik, of niet? voor mij is het puur dat handvat om nieuwe ontdekkingen te kunnen doen... het 'game element' werkt bij mij wel weer voor de favoriete lijstjes Junpo en Rosenbaum, daar zie ik het liefst zo veel mogelijk van, maar dat voelt eerder als een guilty pleasure dan als een goede manier om lijstjes te gebruiken
Stiekem wel een beetje, maar het is niet zo dat ik me er primair door laat leiden hoor. Het is inderdaad meer een handvat om nieuwe dingen te ontdekken. Toch vind ik het wel leuk om van veel lijstjes zo'n award te hebben. Maar om van brons zilver te maken of van zilver goud intereseert me dan weer iets minder.
Het is geinig, maar meer niet. Vooralsnog red ik me prima met een combinatie van:
-films kijken die op veel official lists staan
-films van obscure lijstjes
-meer gangbaar hollywoodvermaak
-filmgeschiedenis films en docu's die vaak niet op lijstjes staan
-het herkijken van films
-en series
Ik probeer het zo breed en afwisselend mogelijk te houden 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Die awards interesseren me eigenlijk echt niets. Ik gebruik de site vooral als handig hulpmiddel om te checken welke films ik van een bepaalde acteur/actrice/regisseur nog niet heb gezien. Neem nu de Shaw Brothers. Dan is een lijstje als dit wel handig. Al mag het op zich nog wel wat duidelijker worden, want die Chinese titels zijn allemaal hetzelfde voor mij.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Die awards interesseren me eigenlijk echt niets.
snap ik heel goed, virtuele medailles zijn immers totaal nutteloos. niet virtuele ook trouwens, wat moet je ermee... enige pluspunt is dat mensen in één oogopslag kunnen zijn dat je van veel lijstjes films hebt gezien als ze op je profiel kijken. Dat vind ik dan stiekem wel leuk, al heb je er verder weinig aan natuurlijk, het is meer een spelelement wat er voor zorgt dat je van veel lijstjes films ziet denk ik
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
Ben inmiddels ook al meer dan een jaar lid van ICM en moet zeggen dat ik er veelvuldig een kijkje neem. Na het zien van een film beoordeel ik hem op MM en IMDb, en ook op ICM vink ik de film direct na het kijken aan. De hier genoemde lijsten zijn me nog iets te hoog gegrepen en vind ik voorlopig nog niet echt interessant, maar ik heb wel zo mijn eigen (veelal onofficiële) lijstjes die ik graag af en toe eens raadpleeg. Een mooie manier om te kijken wat je bijvoorbeeld van een bepaald acteur of regisseur al gezien hebt.
En die awards vind ik persoonlijk wel wat hebben. Vond het wel geinig om vandaag na het zien van Silver Lode (what's in a name) de zilveren medaille voor '100 Essential Westerns' uitgereikt te hebben gekregen. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
En er zijn inderdaad ook veel behoorlijk oninteressante lijstjes, met Imdb uiteraard voorop!! Wordt ook veel aan stemvervalsing gedaan in die lijstjes. Op een gegeven moment bestond de comedy top50 bijna alleen nog uit Turkse titels leek het. Dat is wel iets opgeschoond nu, maar heel het Imdb blijft een probleem...
Er is weer iets obscuur (Indiaas dit maal?) opgedoken bij imdb, die nu toplijstjes gaat bevolken 
Op MoMe is de film in elk geval nog onbekend: http://www.icheckmovies.com/movies/1+-+nenokkadine/history/action/
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Hangt er bij die Indische films maar vanaf hoe je "obscuur" definieert ...
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Er is weer iets obscuur (Indiaas dit maal?) opgedoken bij imdb, die nu toplijstjes gaat bevolken 
Op MoMe is de film in elk geval nog onbekend: http://www.icheckmovies.com/movies/1+-+nenokkadine/history/action/
Is niet nieuw hoor, kijk maar bij de comments, daar staat al een disgruntled reactie van mij van 3 maanden en drie weken geleden bij die film