• 177.976 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.057 votes
Profile

Top 250 films die je nog moet zien

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

Vooral Jagten lijkt me een heel naar moralistisch gedoe.

In mijn ogen is hij vooral heel erg slecht, dus staar je inderdaad niet blind op hoge noteringen. Maar wie weet valt hij je mee.

Van je lijstje is Million Dollar Baby m'n absolute favoriet. Bij de emoties op Eastwoods stokoude gezicht kan ik het maar niet droog houden.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Heb slechts 6 films van Eastwood als regisseur gezien... meestal spreekt het me totaal niet aan. Ook als acteur vind ik em vrij "houterig", wat in oude Westerns nog wel goed werkt, maar ik verder toch niet graag zie. Het is allemaal iets te rechts en macho voor mijn smaak denk ik, maar wellicht kan ook hij me nog eens doen verbazen... durf er alleen geen geld op te zetten

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Hier zie je een oude houterige macho inwendig compleet kapot gaan, juist dat vind ik zo aangrijpend aan de film.

Maar ik ben sowieso een liefhebber hoor, dus til niet te zwaar aan mijn mening.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

John Milton wrote:

maar zielbevlekkende, cinematische schandes zijn het ook niet

Temple Grandin

My Sister's Keeper

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

hehehe, ja mijn tegenzin voor My Sister's Keeper heb ik al meermaals uitgesproken, maar ergens vind ik dat sort of a given, dat is gewoon een dwaling dat die er staat

Temple Grandin was ik ook (zelfs na de trailer, of misschien wel juist) erg bevreesd voor, zoals ook in eerdere berichten te lezen valt. Maar die viel mij heel erg mee, al kan ik het me uitstekend voorstellen dat je het erover zou zeggen. Ik zie dat jij hem nog niet gezien hebt, misschien maar beter. Het zou me verbazen als het een OH film zou zijn. Ik ben er redelijk van overtuigd dat die een flink eind in het gedeelte van mijn smaak ligt dat bij ons niet overlapt. Maar ik heb die totaal verbouwereerd 4* moeten geven.

Ik vond Jagten trouwens uitstekend. Tandje beter dan Million Dollar Baby vond ik, dat (weliswaar heel vakkundig en meeslepend) net iets directer op het sentiment speelt. Geen perfecte film, maar Mads Mikkelsen vond ik echt wel een mooie rol spelen. Over stukgaan gesproken. Kan me moeilijk voorstellen wat je daar slecht aan zou vinden

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

John Milton wrote:

Dus dat zou je nog wel eens mee kunnen vallen HarmJanStegenga, gok ik, ook als niet fan!

Bedankt voor de aanvulling Milton! Ik ga 'm zeker wel eens zien, ben benieuwd. 'Rush' vond ik ook erg vermakelijk, buiten het Formule 1 gegeven om iets heel anders natuurlijk, maar ik hoop dat de docu eenzelfde effect zal hebben.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Leland Palmer wrote:

'Rush' vond ik ook erg vermakelijk, buiten het Formule 1 gegeven om iets heel anders natuurlijk, maar ik hoop dat de docu eenzelfde effect zal hebben.

Het heeft zeker wel overeenkomsten, beide ademen ze die prachtige sfeer van destijds. Rush hangt een beetje tussen Senna ("het" verhaal) en 1 (2013) (het gevaar op de baan van F1 destijds, ook zeker een aanrader) in.

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13395 votes

Mis er nog 19:

Temple Grandin

Changeling

Efter Brylluppet

Sa Som i Himmelen

Searching for Sugar Man

L'Instinct de Mort

Kimssi Pyoryugi

Hachiko: A Dog's Story

Le Premier Jour du Reste de Ta Vie

Control

Bound by Honor

Adams Aebler

Incendies

Le Conseguenze dell'Amore

Tekkon Kinkurito

Chi Bi Part II: Jue Zhan Tian Xia

Dalkomhan Insaeng

Law Abiding Citizen

My Sister's Keeper

De Deense films en de Sorrentino trekken me wel, de rest heb ik niet zo'n haast bij

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Ik moet niks, heb er dan ook nog geen één gezien.

Ik "moet" er nog 201 zien. Of beter gezegd is heb 49 wel gezien en denk niet dat er veel bij komt.

Er zijn maar 14 films die redelijk goed tot zeer goed scoren:

Redelijk/goed (lage of geen herkijkwaarde)

Das Boot

Der Untergang

Casablanca

Walk the line

The great escape

Zwartboek

Amadeus

Strangers on a train

Dial m for murder

Goed/Zeer goed (grote herkijkwaarde)

North by Northwest

Psycho

Soldaat van Oranje

The Third Man

The longest day (kleurversie)

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

The longest day (kleurversie)

Wist niet eens dat hier een kleurversie van was, weer wat geleerd vandaag. ben zelf alleen bekend met de zwart/wit versie namelijk

Omdat je er toch specifiek kleurversie bij hebt vermeld is mijn vraag of je de z/w versie hetzelfde zou beoordelen, of hecht je juist veel (of meer) waarde aan de kleurversie?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Nee, de kleurversie krijgt 5.0 en de zwartwit versie 3.0

(Verder is het maar wat jezelf prefereert. Veel mensen vinden de ingekleurde tv-versie maar niks en anderen juist weer wel).

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Had al even bij de film zelf gekeken wat de reden daar van was en die is inmiddels duidelijk. Het is inderdaad wat je zelf prefereert en gewend. Iig. een erg interessante keuze.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Chevy93 heeft de ICM lijst van de Top 250 weer bijgewerkt. *KLIK*

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Nog niet gezien uit de Top 250:

La Meglio Gioventù

Jagten

A Woman under the Influence

Ikiru

Temple Grandin

La Battaglia di Algeri

Una Giornata Particolare

Le Cercle Rouge

Heima

The Grapes of Wrath

Umberto D.

Så som i Himmelen

Manon des Sources

Ladri di Biciclette

Searching for Sugar Man

L' Instinct de Mort

In a Lonely Place

Jean de Florette

Dare mo Shiranai

The World's Fastest Indian

Bound by Honor

Mississippi Burning

Incendies

The Sting

Taegukgi Hwinalrimyeo

Les Diaboliques

Sunrise: A Song of Two Humans

On the Waterfront

The Help

Gegen die Wand

30 films. Toch verbaasd dat ik wel al 220 stuks heb gezien aangezien ik me al een aantal jaar niet meer intensief met de lijst bezig hou. Enkele films heb ik wel in bezit. La Meglio Gioventù ligt hier al zo'm 5-6 jaar klaar en er nog niet klaar voor of zin in. Ladri di Biciclette en Les Diaboliques op het Arrow label gekocht in een 2 voor 15,- actie. Al durf ik aan beide niet echt te beginnen.

Nog wel enkele films die ik zeker nog een keer wil zien. Sunrise spreekt me wel erg aan, wilde laatst zelfs bijna een blinde aankoop van de MoC Blu-ray doen. Alleen heb ik niet veel met silent cinema en weet helemaal niet wat ik kan verwachten en of het de gok waard is.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

DVD-T wrote:

Ladri di Biciclette en Les Diaboliques op het Arrow label gekocht in een 2 voor 15,- actie. Al durf ik aan beide niet echt te beginnen.

Wat betreft die eerste ook zeker niet onterecht, als ik je smaak goed inschat. Ik vond het in ieder geval een verschrikking, voelde me langzaam ouder worden tijdens het kijken.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Dank voor deze bemoedigende woorden, Zwolle84 . Heb inderdaad meer met moderne cinema dan de "oudjes". Al zijn er genoeg oudere films die ik leuk/goed vind. Zal er toch wel een keer van moeten komen denk ik. En misschien valt het mee. De uitgave schijnt wel erg mooi te zijn. Misschien moet ik volgende maand wel als thema "klassiekers" gaan pakken en mezelf verplichten de film te gaan zien.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Haha, you're welcome. Ben overigens zeker niet vies van klassiekers hoor, maar dit was zo...

Nou ja, veel plezier alvast.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

64 checked - ik kijk trouwens met regelmaat wel een film uit de IMDb/MM top. Ik denk dat ik er in maart nog geen 5/10 had gezien

Uit de top 50 moet ik dit nog zien

The Godfather (wel al eens fragmenten van gezien, maar te lang geleden, dus zet ik er maar bij) + part II

Lord of the Rings-trilogie

Pulp Fiction

Il buono, il brutto, il cattivo

Scarface

One flew over the cuckoo's nest

Gladiator (niet afgekeken)

Goodfellas

The Pianist

The Usual Suspects

The Dark Knight (ik dacht dat ik deze had uitgezien, maar moet eens in slaap gevallen zijn en de laatste 20 min gemist hebben)

Saving Private Ryan (niet afgekeken)

Heat

Once Upon a Time in America

12 Angry Men

Jagten

Reservoir Dogs

Snatch

Braveheart

Lord, Stock and two smoking barrels

Apocalypse Now

Seven Samurai

Du rififi chez les hommes

Blood Diamond?.

Allemaal leuk plot (meestal toch). Alleen Gladiator/Braveheart sta ik minder voor te springen. Vaak wel lange films. Ik kan niet altijd mij concentreren op een film hier (5 a 10 films concentratieproblemen hier). Veel films wel makkelijk te halen. Ik probeer me nu te focussen op deze lijst (niet bewust, maar regelmatig kijk ik toch films die goed gewaardeerd zijn).

Mijn lievelingsfilms uit de top 250:

City of God

Bin-Jip

Lilja 4-Ever

2001: A Space Odyssey

Taxi Driver

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Zwolle84 wrote:

Haha, you're welcome. Ben overigens zeker niet vies van klassiekers hoor, maar dit was zo...

Nou ja, veel plezier alvast.

Thanks, gaat zeker lukken .

Een aantal mooie films heb je nog te zien TornadoEF5. Ik wou dat ik sommige nog voor de eerste keer moest zien.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Wat bedoel je met het laatste, dat ze je vaker hebt gezien en daardoor niet meer zo goed vindt?.

Dat heb ik namelijk wel, One flew over the cuckoo's nest, 12 Angry Men.... de eerste keer dat ik die zag vond dat ik dat goede films.

Aangezien ik sterke voorkeuren heb voor bepaalde acteurs en Nicholson en Fonda nou niet bepaald tot mijn favoriete acteurs horen, willen die films ook niet meer.

The Sting vond ik destijds ook een leuke film. Robert Redford is ook zeker een leuke acteur.

Er zijn gewoon een heleboel films en die liggen me niet (meer). Gewoon allemaal aardig om een keer gezien te hebben.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Nog steeds erg goede films hoor. Apocalypse Now bijvoorbeeld staat in mijn all time top 10. Wat ik bedoel is hoe je een film voor de eerste keer ervaart. Denk dat hoe vaak je een film die je echt fantastisch vind ook ziet die eerste keer nooit weer wordt overtroffen. Daarna groeit een film denk ik meer. Kan me het gevoel en de situatie nog erg goed herinneren dat ik Apocalypse Now voor het eerst heb gezien. Bij herzieningen natuurlijk nog steeds fantastisch, maar niet zo als bij de eerste keer waarbij de ervaring zo intens was en een ware ontdekking was.

Al zijn er natuurlijk ook die films die behoorlijk in waardering dalen en bij herziening zodanig tegenvallen waarbij je bij de eerste keer misschien een heel andere ervaring was.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Het klopt wel wat je zegt... intense ervaring en in het algemeen kunnen films groeien of dalen. Heb ook wel films die in het verleden lang niet zo goed waren als dat ik ze nu vind.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik heb laatst Lost Highway gezien, en ga deze maand nog A Woman Under the Influence zien.

Daarna heb ik er nog twintig van de 250 te gaan, waarvan er verder niets concreets op de planning staat om op korte termijn te gaan zien. Ik zal er gewoon af en toe eentje pakken. Een Manon de Sources-je hier.... Een Adams æblertje daar... Als ik er nog maar tien moet zal mijn completisme wel toeslaan, maar voorlopig kan ik er goed mee leven dat ik er nog een aantal 'moet'.

Gewoon kijken trouwens, DVD-T, die klassiekers. Ik vond ze allebei wel sterk, maar ik heb wel een voorliefde voor oudere films. Ladri vond ik trouwens erg toegankelijk, het is een simpel verhaal, maar tijdloos. Duurt ook niet heel lang. Les Diaboliques zou je wat slepender kunnen vinden als je voornamelijk op moderne films gericht bent, maar die wordt op een gegeven moment wel behoorlijk creepy. Ik kan me nog herinneren hoe de haren op mijn arm tijdens een bepaalde scène recht overeind stonden. Ik verplicht mezelf inderdaad af en toe om klassiekers te kijken die me niet helemaal trekken. Fellini bijvoorbeeld en veel Kurosawa. En bij mij komen Dr. Zhivago en Spartacus er maar niet van. Zelfs wanneer ik die op mijn klassieker watchlist zet, komen die bad boys er niet van. Die is van maart en ik moet ze nog steeds zien. Ik laat ze er voorlopig maar weer even vanaf.

En ik ben ook een beetje jaloers op TornadoEF5. The Godfather, Pulp Fiction, Goodfellas, Heat... Zoveel moois nog te ontdekken. De meeste van die films die hij hierboven noemt heb ik allemaal in mijn eerste jaren filmkijken verslonden. Op koopvideo. Those were the days

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

De laatste keer dat ik op de MM-Top 250 op ICM (met dank aan Chevy93) keek was een half jaar geleden, toen had ik 117 te gaan, nu nog "slechts" 113. Twee van de afgestreepte zijn i.i.g. Return of the Yedi en Pulp Fiction. Top 250 zien is voor mij geen doel, dus 4 in zes maanden vind ik wel heel aardig. Alleen Pulp Fiction heb ik "met opzet" gekeken omdat dat de hoogst genoteerde was uit de films die ik nog te gaan had. Die eer is nu weggelegd voor C'era una Volta il West (1968), dus dat wordt de volgende "verplichte" voor de komende 6 maanden

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

Ik heb laatst Lost Highway gezien, en ga deze maand nog A Woman Under the Influence zien.

Daarna heb ik er nog twintig van de 250 te gaan, waarvan er verder niets concreets op de planning staat om op korte termijn te gaan zien. Ik zal er gewoon af en toe eentje pakken. Een Manon de Sources-je hier.... Een Adams æblertje daar... Als ik er nog maar tien moet zal mijn completisme wel toeslaan, maar voorlopig kan ik er goed mee leven dat ik er nog een aantal 'moet'.

Gewoon kijken trouwens, DVD-T, die klassiekers. Ik vond ze allebei wel sterk, maar ik heb wel een voorliefde voor oudere films. Ladri vond ik trouwens erg toegankelijk, het is een simpel verhaal, maar tijdloos. Duurt ook niet heel lang. Les Diaboliques zou je wat slepender kunnen vinden als je voornamelijk op moderne films gericht bent, maar die wordt op een gegeven moment wel behoorlijk creepy. Ik kan me nog herinneren hoe de haren op mijn arm tijdens een bepaalde scène recht overeind stonden. Ik verplicht mezelf inderdaad af en toe om klassiekers te kijken die me niet helemaal trekken. Fellini bijvoorbeeld en veel Kurosawa. En bij mij komen Dr. Zhivago en Spartacus er maar niet van. Zelfs wanneer ik die op mijn klassieker watchlist zet, komen die bad boys er niet van. Die is van maart en ik moet ze nog steeds zien. Ik laat ze er voorlopig maar weer even vanaf.

En ik ben ook een beetje jaloers op TornadoEF5. The Godfather, Pulp Fiction, Goodfellas, Heat... Zoveel moois nog te ontdekken. De meeste van die films die hij hierboven noemt heb ik allemaal in mijn eerste jaren filmkijken verslonden. Op koopvideo. Those were the days

Ja, is inderdaad erg fijn, maar ik kijk vanalles wel wat. Ik denk dat het niet zo leuk zou zijn om de top 250 films allemaal na elkaar te kijken. Staan heel wat films op mijn verlanglijstje en kan zeker de helft nu zien als ik dit wil.

Ik kijk nog maar een korte tijd actief films. Vorig jaar zelfde periode ben ik wat begonnen ( ervoor enkel jongerenfilms gezien, en eens City of God (tot vandaag nog altijd mijn favoriete film). In mijn jeugd waren vooral: The Exorcist, Hachi: A Dog's Story en Titanic mijn favoriete films. (die stonden op 1,2 en 3 op een oud intussen verwijderd moviemeteraccountje van 2012). Twilight, Das Experiment en Pirates of the Caribbean vond ik toen ook erg goed. Nooit echt van actie gehouden (zeker vroeger), al mocht het ook niet saai zijn. Nu is dat al verbeterd (bij actiefilms met een redelijk/goed verhaal). Maar geef mij maar (misdaad)drama's.

Ik kan ook nog niet iedere film die goed gewaardeerd is goed waarderen. Das Leben Der Anderen is een voorbeeld van een film waar ik nog niet klaar voor ben, of van een film rond een onderwerp dat me niet echt boeide. Ik zal het later wel nog eens proberen. Ik moet er ook wel wat voor in de mood zijn.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

John Milton wrote:

Moet zeggen dat bij aanschaf van beide me het plot wel erg aansprak. En van Clouzot had ik Le Salaire de la Peur al gezien die ik erg goed vond. Dit stelt me al wat meer gerust. Leuk idee trouwens om een watchlist te maken met een aantal klassiekers die je wilt gaan zien. Het is vooral de laatste jaren wat verwaterd om echt wat oudere films te gaan kijken. Dus een leuk iets om jezelf een aantal klassiekers op te leggen. Van Fellini heb ik bijvoorbeeld nog nooit wat gezien. En van Hitchcock heb ik hier nog genoeg klaarliggen. Toch wel een filmmaker die mij heel erg ligt de laatste tijd.

Denk dat ik ook even een lijstje ga maken voor volgende maand. Dr. Zhivago heeft trouwens ook lang in het stof gelegen hier. Maar als je hem dan gezien hebt is het de moeite zeker waard geweest.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Een aantal nieuwe films maakten de voorbije week hun opwachting in de top 250. Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956) was gisteren de laatste van de bubble. Op de volgende debutant is het nog wel een tijdje wachten.

Daardoor zal het aantal ongeziene films in de top 250 bij de meesten onder ons gestegen zijn. Ik moet er dringend mijn werk van maken om mijn aantal te doen dalen.

TMP

• 1890 messages
  • 1715 votes

Ook in 2015 niet veel opgeschoten wat de top 250 betreft, van 37 naar 35. Van de lijst van vorig jaar heb ik ook daadwerkelijk maar 2 films gekeken. Ik verwacht niet dat de lijst begin 2017 veel korter zal zijn...

1. (48) Du Rififi chez les Hommes (1955)

2. (61) Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut, Un (1956)

3. (70) Idi i Smotri (1985)

4. (71) Woman under the Influence, A (1974)

5. (84) Vie d'Adèle, La (2013)

6. (85) Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (1991)

7. (97) Stalker (1979)

8. (107) Ikiru (1952)

9. (128) Giornata Particolare, Una (1977)

10. (129) Cercle Rouge, Le (1970)

11. (140) Heima (2007)

12. (147) Fanny och Alexander (1982)

13. (149) Nostalghia (1983)

14. (156) Novecento (1976)

15. (157) Searching for Sugar Man (2012)

16. (158) Umberto D. (1952)

17. (168) Persona (1966)

18. (176) Lilja 4-ever (2002)

19. (178) Andrey Rublyov (1966)

20. (189) Amantes del Círculo Polar, Los (1998)

21. (192) Kokuhaku (2010)

22. (205) Bound by Honor (1993)

23. (209) Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

24. (211) Dare mo Shiranai (2004)

25. (215) Sunrise: A Song of Two Humans (1927)

26. (216) Armée des Ombres, L' (1969)

27. (226) Control (2007)

28. (227) Adams Æbler (2005)

29. (230) Kikujirô no Natsu (1999)

30. (232) Tekkon Kinkurîto (2006)

31. (233) Chi Bi Part II: Jue Zhan Tian Xia (2009)

32. (238) Lost Highway (1997)

33. (241) Barry Lyndon (1975)

34. (243) Solyaris (1972)

35. (245) Tunnel, Der (2001)

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Moet er nog 141, dit jaar maar proberen flink in te korten.

Djarune

• 296 messages
  • 903 votes

@TMP, gewoon een Tarkovsky marathon houden en daarna een Kurosawa marathon. Zijn er gelijk 10 minder en ben je een ervaring rijker

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.