- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 250 films die je nog moet zien
Top 250 films die je nog moet zien
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Nog 60 te zien, waarvan de volgende vijf uit de top 100:
- La Meglio Gioventù (2003) (de extreem lange speelduur schrikt nogal af!)
- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) (ben geen groot SF-fan, maar als ik deze film kijk wil ik ze wel allemaal zien)
- In the Name of the Father (1993)
- Alien (1979) (Nav de docu Jodorowskys Dune, waar deze film ook nog even ter sprake kwam, hier wel nieuwsgierig naar geworden)
Walk the Line (2005)
Het kijken van de top 250 films is niet echt een doel momenteel. Op zn tijd pak ik een film mee die in de lijst staat. Daarnaast hou ik de films in de tiplijst (wat mij betreft een veel interessantere lijst is) bij, zodat ik de films die 'promoveren' naar de toplijst vast gezien heb. Laatste tijd aardig wat films uit de top recent gezien (Victoria, Jodorowskys Dune, Look of Silence, Salt of the Earth, Mandariniid, Marie Heurtin (fantastisch!!) gezien. En ik vind 't het leukst om vrij onbekende films op te snorren. Onlangs bijvoorbeeld zwaar genoten van Shen Nu (een stomme Chinese film uit 1934).
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Alien (1979) (Nav de docu Jodorowskys Dune, waar deze film ook nog even ter sprake kwam, hier wel nieuwsgierig naar geworden)
Als je die gaat kijken kan ik je aanraden ook deel 2 (Aliens) en Alien 3 mee te pakken. Zelfde serie, maar drie heel verschillende benaderingen van drie verschillende topregisseurs. Alle drie erg goed, wat mij betreft.
Wel met een héél grote boog om het vierde deel heenlopen, als je ogen je lief zijn...
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Zelf als Fincher fan zou ik me niet schamen om te zeggen dat ik Alien 3 niet veel beter vind dan Alien Resurrection hoor. Some. Not a lot. 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Zelf als Fincher fan zou ik me niet schamen om te zeggen dat ik Alien 3 niet veel beter vind dan Alien Resurrection hoor. Some. Not a lot.
Echt? Ik vind hem zwaar onderschat, hij zet er een prachtige duistere sfeer neer waar je duidelijk zijn stempel in terugziet. En ik zou mezelf ook zeker wel fan willen noemen. 
Alien: Resurrection daarentegen... Brrrr!
Insignificance
-
- 3220 messages
- 5586 votes
"A lot of people hated Alien 3, but no one hated it more than I did." - David Fincher
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik ken de verhalen. Het is zijn goed recht dat te vinden, hij werd niet bepaald netjes behandeld. Ik vind het echter nog steeds een erg gave film.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Even de tien hoogst gerangschikte
The Godfather (ooit eens een deel gezien, maar toen niet verder gekeken), en vervolgen
Pulp Fiction
Lord of the Rings-serie
Il buono, il brutto, il cattivo
Scarface
One Flew over Cuckoo's nest
Gladiator (ook eens opgelegd, maar afgelegd)
Goodfella's
The Pianiist
The Usual Suspects
en dan fight club (26), enzovoort... Zal er vermoedelijk nog zeker 200 van de 250 moeten zien 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Een kleine 100 niet gezien. Afgaande op de kwaliteit van de lijst ga ik die ook niet binnen afzienbare tijd afvinken.
De 10 hoogst gerangschikte:
- The Pianist (lijkt me saai)
- La Meglio Gioventù (zegt me niks)
- Das Leben Der Anderen (zegt me ook weinig)
- Shichinin No Samurai (wel benieuwd naar)
- Blood Diamond (meh)
- Sen To Chihiro No Kamikakushi (zou ik nog wel meepakken op Netflix)
- A Woman Under The Influence (nooit van gehoord)
- In The Name Of The Father (val al in slaap bij de plotomschrijving)
- Spring, Summer, Fall etc. (zegt me niks)
Niet mijn lijst kortom. Zie voor mij ook veel zesjes, vijfjes en vieren in de bovenste regionen staan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wat de boer niet kent.... dat eet hij niet? 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Haha, zeker wel. Ik bedoel meer: kan ik niets over zeggen, ken ik (nog) niet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Oh ja, op die manier. 
Je kunt eens wat uitproberen.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Eerst nog even wat andere stapels wegwerken...
Heb iets te enthousiast blu-rays ingeslagen en die Netflix-cue wordt ook maar langer en langer.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Das Leben der Anderen kun je rustig kijken hoor, en The Pianist zou je ook best wel eens kunnen bevallen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Das Leben der Anderen kun je rustig kijken hoor
Absoluut, kussentje erbij en slapen maar. Door de film wordt je niet gestoord 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
OH toch, laat ons vuig voetvolk nou onze pleziertjes 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
137 minuten, daar slaap ik de hele week op 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) (ben geen groot SF-fan, maar als ik deze film kijk wil ik ze wel allemaal zien)
Dat heb ik bij al die filmseries. Als je er 1 ziet moet je ze direct allemaal bekijken.
Meteen ook de de reden waarom ik als enige op deze planeet LOTR nog niet gezien heb. 600 minuten op middelaards gespuis kijken lijkt me niets.
Ik hou ze wel als laatste films van de top 250. Duurt nog wel ff voor ik heel de lijst gezien heb 
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Dat heb ik bij al die filmseries. Als je er 1 ziet moet je ze direct allemaal bekijken.
Meteen ook de de reden waarom ik als enige op deze planeet LOTR nog niet gezien heb. 600 minuten op middelaards gespuis kijken lijkt me niets.
Ik hou ze wel als laatste films van de top 250. Duurt nog wel ff voor ik heel de lijst gezien heb
Haha, heel herkenbaar. Had de trilogie een jaar of vier in huis en toen ik een weekje vrij was moest ik eraan geloven. Ik vond het een hele zit. Zeker omdat ik niet zo'n fantasyliefhebber ben (lees veel, maar dergelijke boekreeksen laat ik ook links liggen). Dan nog kwam ik uit op twee keer een 3,5 en één keer een 4,0. Dus wellicht valt het jou ook mee.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Als je die gaat kijken kan ik je aanraden ook deel 2 (Aliens) en Alien 3 mee te pakken. Zelfde serie, maar drie heel verschillende benaderingen van drie verschillende topregisseurs. Alle drie erg goed, wat mij betreft.
Wel met een héél grote boog om het vierde deel heenlopen, als je ogen je lief zijn...
Dank voor de tip, ze gaan op de steeds meer uitpuilende 'to-see' lijst!
Jij hebt ook nog een aardig rijtje goede films te zien. Om Kappeuter aan te halen, probeer eens wat. Het zal je vast en zeker bekoren! Ik weet niet of je veel Japanse films kijkt, maar Shichinin no Samurai was ook één van de eerste Japanse films die ik zag. Verwachtte er niet veel van, maar inmiddels kan ik met volle overtuiging zeggen dat Japan één van mijn favoriete filmlanden is. Ongekend hoeveel goede films daar zijn gemaakt. En dan heb ik nog genoeg Japanse pareltjes niet gezien. Hopelijk bevalt het jou ook!
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Dank voor de tip! Die film staat ook zeker op mijn watchlist. Ik wacht nog steeds tot de blu-ray een keer in de aanbieding is.
En ik heb zeker nog wat inhaalwerk te verrichten wat Japan betreft. Het probleem dat ik echter met Aziatische films heb, is dat ik constant personages door elkaar haal en daardoor snel de draad kwijtraak. Dat is absoluut niet discriminerend bedoeld, ook al klinkt het misschien fout. Ik vind het domweg lastig.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Moet nog 16 stuks zien uit de top 250. Een aantal kijk ik absoluut niet naar uit, een aantal zeker wel. De films met een sterretje erachter heb ik in bezit. 'A Woman Under The Influence' zal hoogstwaarschijnlijk één van de eersten zijn, aangezien ik rap meer van Cassavetes ga loeren. 'Star Wars' is echt zo'n film die ik liever laat liggen, aangezien ik na 2 delen al redelijk klaar ben met die films en bij 'Senna' ben ik dan weer benieuwd wat die film zo goed maakt. Trekt me niet echt verder.
01. A Woman Under the Influence*
02. Judgment at Nuremberg
03. Senna
04. Temple Grandin*
05. Una Giornata Particolare*
06. Novacento
07. Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
08. Searching for Sugar Man
09. Mr. Smith Goes to Washington*
10. White Heat*
11. Adams Æbler
12. Taegukgi Hwinalrimyeo*
13. Dare mo Shiranai
14. L' Armée des Ombres*
15. The Longest Day*
16. Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
bij 'Senna' ben ik dan weer benieuwd wat die film zo goed maakt. Trekt me niet echt verder.
Senna is een docu, geen film. Ik blijf het ook raar vinden dat docu's in de lijst staan.
Absoluut kijken als de historie van Formule 1 je interesseert, met name de achterkamertjespolitiek van de FIA en Senna's jarenlange strijd met Prost. Als neutrale kijker zal het heel wat minder impact hebben, denk ik.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes

Ben verder niet zo'n Formule 1 fan, vandaar dat die prent me niet echt lokt. Maar we zullen zien. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Ik ben ook gewend geen onderscheid te maken tussen film en docu. Documentaires vallen volgens mijn zienswijze evenzeer onder film, als een animatie of een short. Of een non-narratieve avant-garde film.
Wat Senna betreft, even in klare taal: formule 1 zal me compleet hoesten. Maar ik heb me alsnog enorm vermaakt. Asif Kapadia is een mooi verteller en construeert zijn film bijzonder vakkundig. Dat bleek ook maar weer eens met Amy. Hij gaat door naar de mens achter het persona, wat ze najagen, waar ze voor staan en waar ze tegen oplopen, in plaats van aan de oppervlakte van Senna de coureur of Winhouse de druggie singer te blijven.
Dus dat zou je nog wel eens mee kunnen vallen HarmJanStegenga, gok ik, ook als niet fan!
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ah, korte films kijk ik eigenlijk net zo min als docu's (op Senna en een handjevol andere na). Ik geef ze sowieso ook nooit een waardering, omdat ze dan tussen m'n films komen te staan.
Goede aanvulling wat Senna betreft, John Milton. Ik heb hem alleen door mijn fanbril gezien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heb de MM250 ook maar eens even doorgenomen dan en moet er nog een whopping 41 als ik goed heb geteld:
Pianist, The (2002)
American History X (1998)
Once upon a Time in America (1984)
Meglio Gioventù, La (2003)
Earth (2007)
Nuovo Cinema Paradiso (1988)
Per Qualche Dollaro in Più (1965)
Heima (2007)
Judgment at Nuremberg (1961)
Hotel Rwanda (2004)
Walk the Line (2005)
Efter Brylluppet (2006)
Fanny och Alexander (1982)
Mar Adentro (2004)
World's Fastest Indian, The (2005)
Premier Jour du Reste de Ta Vie, Le (2008)
Hachiko: A Dog's Story (2009)
Instinct de Mort, L' (2008)
Så som i Himmelen (2004)
Manon des Sources (1986)
American Gangster (2007)
Dog Day Afternoon (1975)
My Sister's Keeper (2009)
Novecento (1976)
Million Dollar Baby (2004)
Bound by Honor (1993)
Mou Gaan Dou (2002)
Kikujirô no Natsu (1999)
Jean de Florette (1986)
Cinderella Man (2005)
Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)
Cove, The (2009)
Mississippi Burning (1988)
Sometimes in April (2005)
My Name Is Khan (2010)
Taken (2008)
Longest Day, The (1962)
Great Escape, The (1963)
Tunnel, Der (2001)
Last King of Scotland, The (2006)
21 Grams (2003)
Dit schreef ik in 2012, heb er in al die tijd slechts 13 van de lijst gezien, maar met fluctuaties in de lijst moet ik er nog steeds 30 als ik de lijst vol zou willen maken, maar eerlijk gezegd spreken veel titels me niet zo aan...
de huidige 30 zijn:
Intouchables
American History X (1998)
Meglio Gioventù, La (2003)
Jagten
Earth (2007)
Nuovo Cinema Paradiso (1988)
Prisoners
Judgment at Nuremberg (1961)
Hotel Rwanda (2004)
Senna
Temple Grandin
Mar Adentro
Efter Brylluppet
Heima (2007)
Novecento (1976)
Searching For Sugar Man
American Gangster
Instinct de Mort, L' (2008)
Million Dollar Baby (2004)
Hachiko: A Dog's Story (2009)
World's Fastest Indian, The (2005)
Rush
Cinderella Man (2005)
Bound by Honor (1993)
Mississippi Burning (1988)
Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)
Premier Jour du Reste de Ta Vie, Le (2008)
Chi Bi Part II: Jue Zhan Tian Xia (2009)
My Sister's Keeper (2009)
JFK
-Bound by Honor heb ik misschien heel lang geleden al eens gezien, maar heb daar geen notitie van
-Red Cliff heb ik in een edit gezien die de twee losse film in één film combineerde, dus daarna nooit meer los ingehaald.
- Novecento en JFK zijn momenteel denk ik de enige films die ik wel graag zou willen zien van dit rijtje... Mar Adentro misschien ook nog.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Ik vond de meeste daarvan ook geen straf, een aantal zelfs goed/erg goed. Misschien zal je sommigen 'een beetje meh' vinden, maar zielbevlekkende, cinematische schandes zijn het ook niet, beavis 
Al zitten er een paar bij waarvoor ik ook niet sta te popelen...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
bij Prisoners heb ik nog wel interesse in de regisseur, maar lees ik tussen de regels door dat deze film een ook weer niet zo heel bijzondere thriller is, dus ik verwacht er gewoon niet veel van.
Die andere twee zie ik wel degelijk tegenop. Vooral Jagten lijkt me een heel naar moralistisch gedoe.
Maar uiteraard zullen heel veel mensen deze films aanprijzen als ze in de top250 staan! 
Veel van de films uit de lijst krijgen van mij 3,5 of 4 sterren... maar er staan ook een aantal 2,5 sterren films tussen en zelfs een 1-ster film (Crash)...dus ik kan er gewoon niet zo van op aan als tiplijst...