- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Met de verwijzing naar het bericht van Siorgi laat ik zien op welke manier dit topic wel een toegevoegde waarde kan hebben. Jij hebt in tegenstelling tot genoemde user alleen maar je top 10 neergepend. Die kan ik ook op een andere manier bekijken. Mijn bericht is allerminst suf. Ik nodig je uit voortaan even na te denken voor je zo'n onzinnige opmerking maakt.
LEIDENAAR187
-
- 993 messages
- 0 votes
Wat voegt dit topic eigenlijk toe aan de top 10 die je van elke gebruiker kunt bekijken?
Jij hebt onzinnige vragen.
Je wilt het antwoord geven op een vraag die niemand stelt dus stel je hem zelf maar,en geef je een minuut later het antwoord...
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Ik heb je uitgenodigd even na te denken voor je weer een onzinnige opmerking maakt. Dat was blijkbaar te veel gevraagd. Dat had ik natuurlijk ook moeten weten. Je hebt inmiddels een mijlpaal aan trieste opmerkingen op je naam staan. Het komt nooit meer goed. 
LEIDENAAR187
-
- 993 messages
- 0 votes
Ik heb je uitgenodigd even na te denken voor je weer een onzinnige opmerking maakt. Dat was blijkbaar te veel gevraagd. Dat had ik natuurlijk ook moeten weten. Je hebt inmiddels een mijlpaal aan trieste opmerkingen op je naam staan. Het komt nooit meer goed.
Wat ik ben nu aan het doen?
Oh ik weet het antwoord al: Naar onzin aan het luisteren...
Kraay
-
- 6190 messages
- 1474 votes
Er zijn genoeg wijzigingen om het eens op de manier van Speranza te doen:
01. (#03) (#01) (#01) Trainspotting
Terug bovenaan, al ruim een jaar mijn favoriet vanwege oa de briljante soundtrack, het script en plot, de editting en natuurlijk de acteerprestatie van Ewan McGregor. Laatst een uitgebreidere recensie bij de film achtergelaten
02. (#01) (#////) (#////) Amantes del Circulo Polar, Los
Visuele pracht, plus een mooi drama. Medem weet zich subliem te uiten met een aantal duidelijke, prachtige metaforen. Fijne personages ook. Soundtrack van Iglesias is ook erg mooi
03. (#02) (#02) (#////) Elephant
Ook hier is een uitgebreidere recensie te vinden. Samen met Paranoid Park en Gerry het beste werk van Van Sant, die de laatste jaren mooie dromerige films heeft gemaakt. Als je de film op pauze zet heb je 99% kans dat het beeld zo ingelijsd en op de muur gehangen mag worden.
04. (#06) (#09) (#////) Innocence
Enige film die constant is gestegen. Locatie kan zo de mooiste uit de filmgeschiedenis genoemd worden, ook erg stijlvol gefilmd. De film is erg mysterieus en geeft genoeg ruimte voor eigen opvatting, maar is ook zonder erover na te denken al de moeite meer dan waard. Langere recensie staat bij de film.
05. (#////) (#////) (#////) Byôsoku 5 Senchimêtoru
Nieuwste en hoogste binnenkomer, 7 dagen geleden met dank aan de pakketservice gezien. Steek met kop en schouders boven alle andere animatiefilms uit, geweldige beelden en een pracht van een liefdesverhaal met de "consequenties" ervan. En dan nog een explosie van prachtbeelden op het einde bijgestaan door J-Pop (
).
06. (#04) (#03) (#////) Tillsammans
Beste film van mijn favoriete regisseur, nog van zijn oude werk. Pracht van een film met een hoog feelgoodgehalte, de laatste scene is een van de mooiste die ik heb gezien. Ook leuk was het om Bo Hansson te horen en SOS van Abba weet ik ook wel te waarderen
07. (#////) (#////) (#////) Cashback
Weer een nieuweling, staat er nu een paar maandjes in. Ben is zo'n fijne knaap die je als kijker alles gunt, waardoor ik de eindscene in de sneeuw erg mooi vond. Sfeervol en bijgestaan door een fijne Voiceover. Soundtrack van Guy Farley (
) is erg memorabel.
08. (#07) (#////) (#////) Sanger Fran Andra Vanningen
Uniek meesterkwerkje, erg stijlvol uiterlijk en een gitzwart, en vele lagen diep innerlijk. Het was deze of Du Levande die in mn top-10 zou staan, uiteindelijk gekozen voor deze. Personages zijn monotype losers, en stuk voor stuk onvergetelijk.
09. (#////) (#////) (#////) Survive Style 5+
Weer een nieuwe naam, dwaze komedie met briljante stukjes muziek en scene's. Verhalen lopen op een leuke manier door elkaar. Het personage Kobayashi (gehypnotiseerde man) steelt de show. Hilarisch.
10. (#08) (#////) (#////) Hal i Mitt Hjärta, Ett
En de tweede Moodysson mag de lijst sluiten, persoonlijke favoriet van Moodysson en itt Tillsammans juiste van zijn nieuwere, experimentelere werk. Geweldige kijkervaring, maar overal hopeloos ondergewaardeerd.
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
1. ABBA: The Movie
2. Across the Universe
3. Mamma Mia!
4. Rent
5. Hotaru No Haka.
6. Walk the Line
7. Untamed Heart
8. Twilight
9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
10. Bin-jip.
En een beetje Kraay's voorbeeld volgend, het waarom van mijn top 10:
1. ABBA is gewoon een geweldige popgroep, en hoewel de film flut is, zijn de liedjes dat allerminst. De kans om mijn adoratie aan te kaarten, kan ik nauwelijks meer laten blijken dan die film al heel lang op nummer 1 te zetten.
2. Ik ben niet heel bekend met de Beatles, maar het idee van deze film vond ik beslist heel mooi, en ook echt mooi uitgewerkt. En bovendien vind ik het koppel Evan Rachel Wood en Jim Sturgess heel mooi, en zijn de situaties waarin hun personages zich bevinden, mooi in beeld gebracht door Julie Taymor.
3. Mamma Mia! Mede door de vertolkingen van Amanda Seyfried en Meryl Streep en het geweldige Karaoke gebeuren, en de prachtige Griekse plaatjes (yah, ik ga er ook heen
), en ook dankzij de ABBA invloeden van die film. Een geweldige musicalfilm imo.
4. Omdat ik de Nederlandse musical best geweldlg vond, die ik jaren geleden met mijn ouders zag in een of andere zaal van een onbeduidend theater (volgens mij). De acteurs doen hun best, ze zingen prachtig, en ik vond vooral (in het theater geloof ik al) de situatie met Mimi en Roger zo prachtig mooi in beeld gebracht. Heel mooi koppel imo.
5. Setsuko is het toppunt van lief, héél lief wat mij betreft. Gewoon een ontzettend gevoelig onderwerp, getekend is het iets wat je gewoon bijblijft en waar je over na blijft denken.
6. Ik had nooit van Johnny Cash of June Carter gehoord, tot ik ergens in 2008 (?) deze film opzette. Ik was compleet overdonderd door de vertolkingen van Joaquin (Spontaan held) en Reese, en het feit dat ze minstens een halfjaar les gehad hebben om te kunnen wat ze konden in die film. Dat heet toewijding, wat mij betreft. Na die film ben ik me meteen iets meer gaan verdiepen in Johnny Cash en z'n vrouw. Daardoor luister ik nu zowel de soundtrack als de Johnny Cash nummers.
7. Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar de film prijkt al tijden in m'n top 10, mede door het einde en de prachtige vertolkingen van Marisa en Christian.
8. Hetzelfde verhaal als 7, en ik had meteen een verliefdheid tot nu te pakken. Want wat werd ik spontaan en absoluut verliefd op die jongen die Edward Cullen neerzette, ik zat de eerste keer echt met een ontzettend brandend hart te kijken, nadat hij in beeld kwam.. Oeh!
9. Na het gevalletje met die boot en die ijsberg, opnieuw een geweldige rol van Kate (maar welke rol van haar is niet geweldig!!?), en Jim Carrey, die mij gewoon heel erg beetpakte met zijn fantastische rol.
10. Romantiek a la Ki-duk, wiens films ik graag kijk. Misschien komt het omdat ik zelf Koreaans ben van nature, maar ik kan me erg in die taal vinden, die hij tentoonspreid, en die dromerigheid die hij eraan geeft, vind ik meestal echt heel mooi. Ik ben al tijden op zoek naar Soom van hem..
.
Enfin, niet echt een goede, aparte hoogdravende, spannende top 10 natuurlijk zoals bijvoorbeeld die van speranza wel is, en zeker geen al te opvallende titels imo.
Maar je kunt wel merken dat ik van hapslik muziek en romantiek houd (denk ik).
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Dit zou iedereen moeten doen, zo'n uitleg waarom.
kimberlyVD
-
- 5946 messages
- 1567 votes
Net als Kraay & Soom zal ik even het waarom van mijn top10 uitleggen:
1. Titanic (1997)
Deze film heeft bij mij altijd op 1 gestaan, en zal daar ook altijd blijven staan. Al vanaf mij kindertijd wist deze een enorme indruk op me achter te laten. Ik heb hem dan ook geloof ik al meer dan 100 keer gezien en hij blijft boeien én ontroeren.
2. Blood Diamond (2006)
Afrika is zowiezo een continent dat me zeer nauw aan het hart ligt.
En in deze film vind ik het hele gebeuren in een deel van Afrika gewoon prachtig weergegeven. Het verhaal is spannend en ontroerend. Het acteerwerk is top.
3. Finding Neverland (2004)
Wederom een film die ik al meerdere malen heb gekeken en me blijft boeien. De manier waarop Johny Depp zijn rol neerzet is geweldig goed gedaan. En het hele fantasy gebeuren is zeer mooi maar subtiel in beeld gebracht. Hier hou ik gewoon van.
4. Into the Wild (2007)
Prachtige film over iemand die het materialistische wereldje beu is.
En daar kan ik me zeker in vinden. De landschappen zijn prachtig.
Gewoon een geweldig verhaal met een betekenis...
5. Finding Nemo (2003)
Alternatieve titel: Op Zoek naar Nemo
De beste animatiefilm ooit gemaakt. De animatie is heerlijk om naar te kijken en de grappen zijn beter dan in een gemiddelde komedie. Dit is gewoon top-vermaak!
6. Before Sunrise (1995)
Een film om van te smullen. Hier zijn het vooral de dialogen die me ertoe aanzetten om deze film steeds weer opnieuw te willen bekijken. De personages vormen een prachtig koppel.
Ook before sunset zorgt ervoor dat ik deze uiteindelijk toch in mijn top10 wou...
7. Donnie Darko (2001)
Donnie Darko, wat een verhaal... Ik hou er wel van, zo'n lekker ingewikkeld verhaal dat je aan het denken zet. En deze is gewoon de beste in zijn soort! Het duistere, donkere sfeertje... super.
8. Departed, The (2006)
Maffiafilms is eigenlijk niet echt mijn genre. Maar deze overtreft gewoon al mijn verwachtingen. Het verhaal op zich is al top. In het begin is het wat uitzoeken 'wie of wat' en hoe het allemaal in elkaar zit maar daar hou ik wel van. Zo zit je ook onmiddelijk in de film en kan je beginnen aan een heerlijke trip. De cast is in één woord schitterend! Stuk voor stuk topacteurs met op kop Dicaprio.
9. Running Scared (2006)
Ik verwachtte eerlijk gezegd weinig van deze film, het is dan ook niet echt mijn genre. Ik vreesde dat het allemaal wat té ging zijn. En wat blijkt? Het is ook allemaal fel overdreven maar het wérkt wel!
De spanningsopbouw, de 'chemie' tussen de verschillende karakters, het acteerwerk,... stuk voor stuk goed, heel goed zelfs.
Het verhaal bleef me gedurende de 120 minuten steeds boeien, geen minuut heb ik me verveeld.
En tenslotte het einde... prachtig gewoon.
10. Man on Fire (2004)
Wat een charisma heeft die Washington toch!
Hij blijft me verbazen, zo ook in dit prachtige actiedrama.
Vanaf de eerste minuut werd ik in het verhaal gezogen alsof het niets is. De film neemt je de volle 146 minuten mee, mede door de geweldige acteerprestaties van de cast en het geweldige plot.
Het verhaal is tot in de puntjes zeer goed uitgewerkt.
En de relatie tussen Pita en Creasy word gewoon heel mooi neergezet. Ook de flitsende beelden en het 'hevige' camerawerk voegt zeker wat toe aan het verhaal, vooral de spanning word er mee opgedreven vind ik. Die Scott kan er wat van...
Ziezo, nu weten jullie toch al wat meer. 
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Blijft een mooie top 10 Kimberly
Bij mij ook wat wijzigingen:
1- Ben X
2- OUATIA
3- There Will be Blood
4- The Godfather
5- Apocalypse Now
6- 2001
7- Il Buono, il Brutto, il Cattivo
8- Southland Tales
9- Mulholland Dr.
10- Boogie Nights
1- Ben X (Nic Balthazar)
Heeft heel opvallend mijn nummer 1 (nu mijn nummer 2) van de troon gestoten(wat ik nooit had gedacht), maar Ben X heeft mij persoonlijk heel erg diep geraakt.Prachtig verhaal en een personage waarmee ik mij heel goed kon identificeren.Heeft mij dan ook tot tranen geroerd.
2- Once upon a Time in America (Sergio Leone)
Een magistraal misdaad epos van dik 4 uur die mij elke minuut weet te boeien en mij nooit verveeld.Door deze film ben ik ook een groot fan van Leone geworden, die inmiddels uitgegroeid is tot mijn favoriete regisseur.De schitterende muziek van Morricone mag ook niet vergeten worden natuurlijk.
3- There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson)
Echt zo'n film die je helemaal meesleept en ook van begin tot het eind toe weet te boeien, intrigeren.... Tja ik kan niet echt goed in woorden uitdrukken wat ik van deze film vind, dat is voor mij meer een gevoels kwestie.Misschien dat ik ooit een goede recensie bij deze film kan plaatsen.Zonder MM was ik deze film waarschijnlijk nooit gaan zien en PTA is na Leone en Kubrick ook een favoriete regisseur van mij. En inmiddels heb ik ook een recensie geplaatst.
4- Apocalypse Now (Francis Ford Coppola)
Dè beste oorlogsfilm, of beter gezegd oorlogs drama,ooit gemaakt.Een echte oorlogsfilm kun je het niet noemen want het draait meer om het psychologische aspect van wat een oorlog met een mens doet.Dat vind ik briljant uitgevoerd in de film, en die monoloog van Brando .De eerste keer dat ik AN zag was ik meteen verliefd op de film geworden.
5- 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick)
Voor ik op MM kwam had ik natuurlijk wel van Kubrick gehoord en ik had Eyes Wide Shut wel gezien, maar nooit echt wat anders van de regisseur geprobeerd.Na de eerste keer was het raak, wat een fantastische film.Het koude en afstandelijke, de prachtige shots, het statische, de kritiek op de mensheid en een prachtig einde die vragen achterlaat bij de kijker en je stof tot nadenken meegeeft.Als regisseur staat Stanley Kubrick als 2e op mijn lijstje.
6- Southland Tales (Richard Kelly)
Briljante film.Een politieke satire(of eingelijk een kritiek op de wereld), gemengd met science fiction.
Een verhaal dat blijft boeien, alles met een vette knipoog gebracht want serieus word het nergens.De humor en situaties waar de geweldige karakters in geraken worden tot het absurde doorgedreven(op een positieve manier dan).Een film die ik nu zo'n 4 x heb gezien en niet saai wordt.De plot bied genoeg om toch een heel aantal keren door te blijven puzzelen hoe het nu allemaal inelkaar steekt.Tevens bevat de film een overdonderende en tegelijkertijd een prachtige climax die je nog lang zal bijblijven.Een film die in de toekomst zeker nog kan groeien in waardering bij mij, nog steeds erg jammer dat hij zo'n lage waardering heeft.Een film die wat meer aandacht verdiend.De muziek in de film is ook erg mooi.
7- Mulholland Dr. (David Lynch)
Een heerlijke sfeervolle film van David Lynch.Het verhaal word geweldig gebracht en laat veel open om je eigen interpertatie op los te laten.Magnifiek acteerwerk briljante muziek en super geluid.Een film die bij mij meer drijft op sfeer en gevoel dan volledig het verhaal begrijpen.
8- Boogie Nights (Paul Thomas Anderson)
De eerste film die ik zag van Paul Thomas Anderson, en dat blijft ook een heerlijke swingende film die je helemaal opzuigt in het verhaal maar vooral in de sfeer.Leuke karakters of het nu gaat om de grote rollen of kleine rollen.Iedereen heeft iets speciaals in Boogie Nights.Het camera werk en de muziek maken dit tot een meesterwerk van PTA.
9- Sonatine (Takeshi Kitano)
Een fenomenale film van Kitano. Van al zijn films die ik tot nu toe gezien heb, heeft deze mij het meest geraakt. De mix tussen het geweld is fantastisch gebracht. Van begin tot het einde kent de film een hoog niveau en zakt ook geen enkel moment in. De spelletjes die ze op het strand spelen zijn erg leuk, naast dat is het ook een erg tragische film. In korte tijd is Kitano ook een van mijn favoriete regisseurs geworden.
10- Reconstruction (Christoffer Boe)
Films over de liefde of romantiek ben ik niet zo'n fan van, omdat het meestal erg klef en cliché gebracht word. Er zijn dan ook maar enkele romantische films die mij kunnen bekoren. De film die dat het meeste doet is Reconstruction. Een surrealistisch, pijnlijk liefdes verhaal met ontzettend veel gevoel gebracht. Tevens zijn de twee hoofdrolspelers zo goed, dat de liefde door het scherm te voelen is. En om mezelf even te quoten: "Een emotionele krachttoer waarin je je kan verdrinken.Prachtig uitgezet en met veel visuele flair verteld (...) en laat je met een diepe indruk achter"
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Met de verwijzing naar het bericht van Siorgi laat ik zien op welke manier dit topic wel een toegevoegde waarde kan hebben. Jij hebt in tegenstelling tot genoemde user alleen maar je top 10 neergepend. Die kan ik ook op een andere manier bekijken. Mijn bericht is allerminst suf. Ik nodig je uit voortaan even na te denken voor je zo'n onzinnige opmerking maakt.
De pot verwijt de ketel..
Remi
-
- 6720 messages
- 0 votes
Adaptation.
Prachtige film over hoe Kaufman een script schrijft over de film die je te zien krijgt. De gedachten en manier van doen laten geeft een heel mooi beeld over hoe Kaufman nou zijn script wil afmaken. Ook geweldig hoe Nicolas Cage met zichzelf in discussie kan gaan. Het mooie van Adaptation. is, is dat de verhalen allemaal door elkaar heen lopen waardoor ieder zjn verhaal perfect op mekaar aansluit, zodat je ziet waar het allemaal om draait. Ik had zelf het idee dat Kaufman met deze film wou zeggen dat het ontzettend belangrijk is welke keuzes je maakt in het leven.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Samen met Adaptation. mjn favoriet. Het gaf mij het gevoel van elkaar accepteren en ik moest ook wel denken aan reincernatie, omdat Joel en Climentine elkaar weer ontmoette, blijkbaar omdat ze nog niet klaar waren met elkaar. Echte zielsverwanten, dus. Jim Carrey is toch mijn favoriete komiek en om hem zo te zien, is gewoonweg briljant. Ook het script is gigantisch mooi.
The Big Lebowski
Geweldige quotes, personages en gebeurtenissen die mij altijd zullen bijblijven. The Dude is mijn favoriete filmpersonage, gewoon omdat hij zo 'cool' blijft terwijl de mensen om hem heen alleen maar meer problemen bezorgen. Ook de meeste scenes zijn hilarisch droog waardoor The Big Lebowski een mooie 2e plaats verdient.
The Shining
Stanley Kubrick is altijd één van mijn favoriete regisseurs geweest, maar om nou 3 a 4 films van hem in mijn top 10 te gooien, gaat me iets te ver. Zo vind ik 2001: A Space Odyssey en A Clockwork Orange bijvoorbeeld ook echt briljant, maar ik wil maar één film per regisseur in mijn top 10 hebben. Ik heb The Shining gekozen om in mijn top 10 te doen, omdat Jack Nicholson mijn favoriete acteur is en omdat The Shining nog altijd even angstaanjagend is, omdat de acteerprestaties en de sfeer ontzettend indrukwekkend is.
Slumdog Millionaire
Buiten de prachtige scénes, muziek en acteerprestaties heeft deze film ook iets magisch. Het gaf mij het gevoel dat iedereen een eigen verhaal en ervaringen heeft die niet in boeken te leren zijn. Op sommige gebeurtenissen ben je gewoon niet voorbereid en die gebeurtenissen maken wie je bent. Als ik die muziek hoor, krijg ik nog steeds weleens kippenvel.
Solyaris
Een hele intrigerende film over wat nou eigenlijk echt belangrijk voor je is en wie belangrijk voor je is. Wat heb je voor die ander over en hoe sta je daar eigenlijk zelf tegenover. Buiten de schitterende scénes, heeft de muziek ook een hele bijzondere indruk op me gemaakt. Die combinatie vond ik schitterend en met het verhaal is het gewoonweg geweldig gedaan.
Magnolia
Negen prachtige verhalen die eigenlijk voor mij ook nog eens heel herkenbaar zijn. Alle verhalen hebben wat met elkaar te maken en je merkt dan even dat iedereen zijn eigen problemen heeft, hoe sterk diegene ook is. De subtiele humor en prachtige scenes zorgen ervoor dat het niet té serieus wordt waardoor het allemaal heerlijk cynisch wordt, terwijl het eigenlijk niet echt grappig is.
Amadeus
Zelf hou ik wel van de muziek van Mozart, maar hoe het in beeld wordt gebracht wat voor gevoel er nou eigenlijk bij speelt, maakt de muziek voor mij alleen maar beter. Het wordt hier zo mooi omschreven en in beeld gebracht, dat de muziek veel meer is gaan betekenen voor mij. Ook kreeg ik een beter beel wat voor iemand Mozart nou eigenlijk was, die heel leuk is gespeeld door Tom Hulce.
Hotaru no Haka
Een broer en zijn zusje die samen proberen te overleven tijdens de 2e wereldoorlog. Zelf moest ik heel vaak aan mijn eigen zusje denken als ik Setsuko zag, het doen en laten van Setsuko is gewoon eng als ik dat vergelijk met mijn eigen zusje. Mijn verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn zusje toe kwam heel erg naar boven en dit is één van de weinige films waar ik toch wel een traantje moest wegpinken.
Deliverance
We zijn eigenlijk heel klein vergeleken met de natuur, maar ons instinct is wel natuurlijk. In Deliverance wordt heel mooi laten zien wie we in de beschaving zijn en hoe we zijn als we ons natuurlijke instinct volgen. Zelf hou ik ook erg van de natuur en vind het hele idee van 'survival' erg mooi, dus hier kon ik mij heel erg verplaatsen. Al is dat niet zo nodig met de geweldige acteerprestaties van Jon Voight en Burt Reynolds.
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
De pot verwijt de ketel..
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
On topic maar weer. Ik lees mooie omschrijvingen bij de top 10 van iedereen. Daarmee promoten jullie je top 10. Dat wekt nieuwsgierigheid op. Heel goed gedaan. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Eens in de zoveel tijd buig ik me weer eens serieus over mijn top 10, omdat ik er niet meer echt tevreden over ben. Vandaag was weer zo'n dag en weer blijkt het een helse taak om een fatsoenlijk lijstje te maken. Het blijft een zinloze bezigheid, zo'n top 10, maar toch vind ik dat ik er een moet hebben.
Opvallend is dat de top 5 toch wel redelijk vast staat. Annie Hall heb ik hoger gezet, maar de posities van die films zijn eigenlijk inwisselbaar. In ieder geval lijken er dan ook 5 films te zijn die echt boven de rest uitsteken.
The Night of the Hunter keert terug in de lijst, hoger dan ooit. Donderdag herzag ik de film en het is knap als een film na 4 keer kijken nog zo fris aan kan voelen. Het gekke is dat ik de film absoluut niet perfect vind en er wel wat dingen op aan te merken vallen, maar toch wordt ik bij iedere kijkbeurt weer zo sterk in de film getrokken dat een top 10-positie gerechtvaardigt is. De film is een unicum en wellicht de mooist geschoten film die ik ken.
My Darling Clementine komt na lang wachten eindelijk de top 10 binnen. Ik wou die er al lang inzetten, maar het ging telkens tussen die film en Rio Bravo. Voor de afwisseling wilde ik geen 3 westerns in mijn top 10. Nu koos ik toch voor My Darling Clementine, omdat de film in verhouding met de rest van de top 10 wat meer anders is. Het überluchtige karakter van Rio Bravo is al terug te vinden in andere films uit mijn lijstje en het zogenaamde hang-out karakter van die film doet denken aan het toch wel superieure The Big Lebowski. My Darling Clementine is unieker en daardoor een voor mij welkome toevoeging.
Het verwijderen van Rio Bravo en ook It's a Wonderful Life zegt niets over mijn waardering van die films. Die is niet minder geworden. Ik vind slechts dat ik ze niet meer nodig heb.
Dr. Strangelove en Adaptation staan stevig.
North by Northwest (gezakt naar 10) is een twijfelgeval. Ik weet niet of ik die film nog nodig heb in mijn lijstje. Wellicht waardeer ik andere films toch stiekem meer, maar ik wil een Hitchcock in mijn top 10 hebben staan en NbN is de film waar ik het meest naar terugkeer.
Er zijn genoeg andere kapers op de kust: Monty Python and the Holy Grail (er zitten echter al te veel komedies in) In a Lonely Place, Taxi Driver, Sunrise, Murder, My Sweet, Sweet Smell of Success, Children of Men. Of zal ik toch maar eens een niet-Engelstalige film toevoegen voor de afwisseling? Idi i Smotri? M? Los Olvidados? Het lijkt echter geen goed argument om een film in de mijn top 10 te stoppen. Vreemd genoeg zijn er ook een aantal 4,5*-films die ik wellicht in mijn top 10 wil stoppen. Ik merk de laatste tijd sowieso bij mezelf dat ik de scheidslijn van 4,5* en 5* wat onduidelijk ben gaan vinden. Misschien tijd om die categorieën eens om te gooien.
Er was een tijd waarin ik nog duidelijk kon zeggen welke films mijn 10 favorieten waren. Nu kan dat al lang niet meer en wil ik een dwarsdoorsnede maken van mijn smaak, als een soort visitekaartje. Maar dat is mogelijk ondoenbaarder. Ik denk dat de top 9 nu echter voor een tijdje goed vaststaat. Wat ik met het tiende nummer doe, moet ik nog even afwachten.
1. C'era una Volta il West
2. Annie Hall
3. Magnolia
4. Casablanca
5. The Big Lebowski
6. The Night of the Hunter
7. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
8. My Darling Clementine
9. Adaptation.
10. North by Northwest
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Vreemd genoeg zijn er ook een aantal 4,5*-films die ik wellicht in mijn top 10 wil stoppen. Ik merk de laatste tijd sowieso bij mezelf dat ik de scheidslijn van 4,5* en 5* wat onduidelijk ben gaan vinden. Misschien tijd om die categorieën eens om te gooien.
Dat had ik dus ook. dat is een van de redenen geweest om maar een klein aantal films (5 op dit moment) een 5* te geven. Het zou kunnen dat ze in de toekomst een 4,5* krijgen en dat een paar ouwe bekenden of nieuwe films een 5* krijgen. Maar zo heb ik een beter overzicht op wat ik op het moment mijn beste films vind en ben Ik meer tevreden over mijn top 10. (Het is maar waar je je mee bezig houdt
maar het is wel leuk)
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Ik ga Festen er even uithalen totdat ik hem weer heb herzien en ga nu kijken aan welke film ik de eer ga geven. Als Festen geweldig blijft komt ie wrssc weer terug.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Pfff, Lost Highway moet er dan ook uit, te lang geleden alweer.
B13 en A Bittersweet Life erin en de volgorde blijft twijfelachtig.
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Mijn top 10 ook nog eens grondig vernieuwd:
01. A Clockwork Orange (1971)
Een heerlijk controversiële en invloedrijke film van Stanley Kubrick, de film was zo invloedrijk dat kort na de première in Londen (in '71) zwervers mishandeld werden en verkrachtingen plaatsvonden die treffende gelijkenissen vertoonde met de film. De film onderscheid zich dan ook van andere films. Verder zijn alle filmtechnische aspecten perfect: hoogstaande camerabewegingen, speciaal kleurgebruik, meesterlijke soundtrack, vernieuwende scènes en natuurlijk de geniale dialogen waarbij elk woord perfect getimed leek te zijn.
De hele film is een aaneenschakeling van schitterende scènes.
- Het eerste filmpje is de meesterlijke intro van de film. (helaas wel Franse dub)
- Het tweede filmpje is een voorbeeld van een controversiële scène die invloed had op jongeren in Londen in '71:
A Clockworck Orange: Ultraviolence
02. Pulp Fiction (1994)
Meesterwerkje van Quentin Tarantino met een hoog jaren '70-sfeertje. Komische elementen en grof taalgebruik volgen elkaar continu op in geniale dialogen, verder ook een speciale vermelding voor de schitterende cast en soundtrack.
In het filmpje zie je Vincent Vega en Mia Wellace dansen met elkaar op de Jack Rabbit's Slim Contest:
03. Apocalypse Now (1979)
Geniale film van Francis Ford Coppola die de waanzin van de Vietnamoorlog het best naar voren brengt. Coppola heeft enorm veel moeite gedaan om de film te voltooien op de manier dat hij dat wou (hij was dan ook bankroet voor de film in Cannes de Palm d'Or kreeg.) De sterrencast is dik in orde: Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall en een leuke bijrol voor Dennis Hopper.
Hieronder vind je één van de prachtigste oorlogsscènes uit de filmgeschiedenis (de helicopters die boven het kustdorpje rondcirkelen met de muziek van Wagner) en met de schitterende one-liner: 'I like the smell of napalm in the morning..'
Apocalypse Now: Ride of the Valkyrie
04. The Sixth Sense (1999)
De film bevat al het beste van Shyamalan: een prachtige, mysterieuze sfeer, de schrikmomenten, symboliek, een prachtige soundtrack (van James Newton Howard), een goede cast, ... Vooral van Bruce Willis was ik na het zien van de film verschoten, ik had nooit gedacht dat een actieheld de rol van een kinderpsychiater zo goed kon neerzetten, het bewijst nog maar eens de veelzijdigheid van Willis. Verder ook veel lof voor Toni Collette, de rol van huismoeder die al wat meegemaakt heeft is haar op het lijf geschreven en ook lof voor Haley Joel Osment, het probleem met kindacteurs is het gebrek aan acteerervaring, Osment bewees het tegendeel.
Enkele fragmenten waaronder de bekende 'I see dead people'-scène:
05. Casablanca (1942)
Een mooie film die de tand des tijds goed doorstaan heeft. Normaal ben ik niet voor romantische films te vinden maar Casablanca is niet bepaald een doorsneefilm op vlak van romantiek: de WO2-situatie zorgt ervoor dat het verhaal interessant en spannend blijft. Verder zijn er nog de schitterende one-liners waarvan ik niet wist dat ze origineel uit deze film komen, zoals: 'Play it once, Sam. For old times' sake.' en 'Of all the gin joints (café's) in all the towns in all the world, she walks into mine.'
Hét kippenvelmoment uit de film, de legendarische marseillaise-scène:
06. Reservoir Dogs (1992)
Het filmdebuut van Quentin Tarantino, het geniale aan deze film is het feit dat Tarantino gebruik maakte van zo weinig mogelijk settings en zo veel mogelijk acteerwerk, het verhaal valt of staat trouwens met het acteerwerk. Een goed voorbeeld hiervan is het pakhuis, gewoon een lege ruimte, Tarantino plaatst daar een aantal talentvolle acteurs in en tovert op die manier een low-budget meesterwerk. Leuk is dat ook hier het jaren '70 sfeertje aanwezig is.
In de volgende scène zie je de hele bende door een straatje wandelen met het schitterende Little Green Bag op de achtergrond:
07. Die Hard (1988)
Mijn favoriete actieheld in mijn favoriete actiefilm, John McClane is een heerlijk stereotype Amerikaanse actieheld die het onmogelijke van het onmogelijke doet om mensenlevens te redden. De film is niet meteen de meest hoogstaande film ooit gemaakt maar wel een van de meest vermakelijke. Geweldige one-liner: 'Yippee kay yee, motherf*cker!'
De trailer van de film:
08. Kill Bill (2003)
De derde geniale film van Quentin Tarantino in mijn top 10. Kill Bill is gewoon een heerlijk sadistisch wraakfilmpje gebasseerd op de Japanse film Lady Snowblood. De katana is altijd al mijn favoriete wapen geweest en in deze film krijgt het 'Japanse zwaard' veel aandacht. Typisch voor films van Tarantino is het hoog entertainmentgehalte, ook Kill Bill is weer een heel vermakelijke film van Tarantino. Verder vond ik Uma Thurman schitterend als Beatrix 'Black Mamba' Kiddo.
De leukste scène uit de film, het katanagevecht met de 'Crazy 88':
09. Goldfinger (1964)
Mijn favoriet Bondfilm, de film heeft altijd het voorbeeld geweest voor zijn latere navolgers, men heeft altijd geprobeerd het te evenaren en dat is niet altijd met succes gelukt. De film had dan ook alles wat een goed Bondfilm hoort te hebben: een geweldige intro, mooie Bondgirl, geweldige actiescènes, een goed plot, Sean Connery als Bond en de legendarische Bondwagen: de Aston Martin DB5.
Title sequence van Goldfinger, gezongen door Shirley Bassey:
10. The Godfather (1972)
Meesterlijke film van Francis Ford Coppola en de tweede film van hem die ik in mijn top 10 heb staan. De film schakelt van de ene legendarische scène over naar de andere, daarnaast is het acteerwerk al even legendarisch: Marlon Brando won destijds terecht een oscar voor zijn rol als Don Vito Corleone, en ook Al Pacino en James Caan zetten hun rol uiterst indrukwekkend neer.
Een trailer van The Godfather:
Kraay
-
- 6190 messages
- 1474 votes
Op zijn minst een schande om zowel je favoriete film als je favoriete (?) regisseur tot driemaal toe verkeerd te spellen.
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Op zijn minst een schande om zowel je favoriete film als je favoriete (?) regisseur tot driemaal toe verkeerd te spellen.
Spellingfoutjes zijn verwijderd, tevreden? 
rebel777
-
- 1 messages
- 0 votes
Hallo allemaal, mijn 1e posting. Hier mijn top-10, of eigenlijk top 800+
http://www.top-5000.nl/rating1.htm
Ed
killerfreak
-
- 846 messages
- 1066 votes
1. The Lord of the Rings: The Return of the King
Deze staat bij mij op 1 simpelweg omwille van het feit dat de hele trilogie gewoon geweldig was. Ik had natuurlijk ook nog de 2 andere films er kunnen inzetten, en misschien had hier zelfs Fellowship of the Ring kunnen staan, maar ROTK vormde een zeer waardige afsluiter.
2. The Shining
Meesterlijk horrorfilmpje, die ge absoluut moet gezien hebben, en als het even kan ook in het donker (zo hoort dat nu eenmaal bij horror). Maar iedereen die de film gezien heeft weet natuurlijk dat horror in dit geval geen 'schrikmomenten' zijn, maar een mooi opbouwende spanning met beklijvende momenten.
3. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
In tegenstelling tot LOTR kon enkel deze POTC hier staan. Geweldig vermaak, schitterende effecten en zowaar nog een leuk en spannend verhaal. Meer moet dat niet zijn natuurlijk. Ahja, en zeer goed geacteerd natuurlijk
4. The Departed:
Mijn 3de film van de afgelopen 5 jaar, maar dat is eerder toeval dan norm. Het is gewoon een meesterwerk (toch imo) waar het spannend blijft tot het einde. Kan natuurlijk wel niet zeggen of ie z'n origineel overtreft; die heb ik immers nog niet gezien. Maar zowel Leonardo, Matt als Jack Nicholson spelen voortreffelijk.
5. The Shawshank Redemption:
Ik denk niet dat hier nog veel commentaar bij moet. Imo de film in de top 250 van MM die het het meest verdient om bovenaan te staan. Vormde ook nog een schitterende proloog voor Prison Break btw.
6. Back to the Future
Geen echte 'spanning' in de letterlijke zin van het woord, maar gewoon puur vermaak en entertainment van begin tot einde. De vervolgfilms waren wel een stuk minder, vandaar dat ik hier ook niet echt spreek over een succesvolle trilogie, al moet ik wel toegeven dat ik ze allemaal met veel plezier heb uitgekeken.
7. Scarface
Geweldige misdaadfilm die zeker niet misstaat in lijstjes als The Godfather, Goodfellas ed. In mijn top 10 komen deze andere 2 zelfs nog niet eens voor. Geweldig acteerwerk ook van Pacino. 1 van de eerste jaren 80 films die me bijbleef
8. Crash
Ben wel te vinden voor films die verschillende verhalen in elkaar laten overvloeien. Maar deze film overstemt toch wel duidelijk alle andere. Gewoonweg geweldige film die na een 2de kijkbeurt dus in de top 10 terechtkwam. Kan hier zelfs nog in stijgen
9. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
An other (dubbele) trilogy zou je denken, maar ik kon deze gewoonweg niet weglaten uit mijn top 10 lijst. Ook de 4de en 3de episode konden op veel sympthie van mij rekenen. Maar zoals vermeld in de betreffende topics bevatte episode 5 het meeste spanning (IV was het origineelst uiteraard, III de meeste actie)
10. The Green Mile
Met de hakken over de sloot zou je denken, maar hij verdient z'n plaats hier wel. 2de film van Frank Darabont ook, en hoewel sommigen deze film 'overdreven' vinden, is ie zeker niet overrated wat mij betreft.
- 'Nieuwe' films in top 10: The Green Mile, Star Wars V en the Shawshank Redemption
- Films die uit top 10 zijn gevallen enkele weken/maanden geleden: The Matrix, Mulholland Drive, The Sting, Memento, Braveheart en Schindler's list
- Films die top 10 reiken: Cidade de Deus, Aliens, Eternal Sunshine of the Spotless Mind en The Prestige
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
1. Casualties Of War
cast: Sean Penn en Micheal J. Fox regie : Brian De Palma
Wel dan krijgen we even een absolute A film te zien met nog niet te vergeten het uitstekend muziekwerk van Ennio Morricone (misschien is het wel verkeerd geschreven) . Ja , dan zo een filmpje dat me echt aanstaat. Laat al dat melodramatisch gedoe maar achterwege, krijgen we een echt drama te zien! Je verkomt geen echt drama als je de ergste scènes niet verfilmd, en ja hoor hier worden die verfilmd.
Een drama zoals het moet zijn !
2. The Hills Have Eyes
cast: Aaron Stanford regie: Alexandre Aja
Een horrorfilm die niet rond de pot draait. Realistisch weergegeven. Zeer veel spanning. Maar wat het echte positieve punt is van deze film is dat er drama is in verwerkt.
3. Apocalypto
cast: Rudy Youngblood regie: Mel Gibson.
Deze film is een absolute wegkijker die geen seconde verveelt. Je wilt echt dat die film nog een uur langer duurt alhoewel de film nu al 139 minuten duurt. Wat ook een positief punt is dat we zelf ook niet weten wat er nu precies met die Maya's gaat gebeuren. Niet alleen actie, maar ook enorm veel spanning met zelfs enkele horror en drama elementen.
4. Taken
cast: Liam Neeson regie : Pierre Morel
Bij de actie met Neeson merk je dat het niet over een actieheld gaat. Die gast geeft een heel leuk gevoel in zijn actiescènes. Zowat het tegengestelde van Seagal en Van Damme films.
5. Platoon
regie: Charlie Sheen, Tom Berenger regie : Oliver Stone
Bij het genre van Platoon staat er 'oorlog'. Inderdaad klopt maar maak daar van maar oorlogsdrama. Heel aangrijpende film waarin een groep jonge soldaten hartverscheurende beslissingen moeten nemen.
6. The Midnight Meat Train
cast : Bradley Cooper, Vinnie Jones regie : Ryuhei Kitamura
Heel underrated. De dag van tegenwoordig worden horrorthrillers erg underrated, en als daar dan 3.08 staat dan mag je als horrorfan je er in gedachten een sterretje bij doen. Een van de betere recente horrorthrillers. Spanning is rijkelijk aanwezig.
7. Joy Ride
cast : Steve Zahn, Paul Walker en Leelee Sobieski regie: John Dale
Ja thriller/komedie komt niet zo heel vaak voor. Op moviemeter staat er Thriller/actie maar dat moet dringend veranderd worden. Goed, als je zo'n thriller/komedie bekijkt wat moet je dan in godsnaam gaan verwachten. Precies 2 genres die niet te combineren vallen maar goed de film houdt dat erg goed gescheiden. De eerste 30 minuten moet je doodlachen , daarna komen we wat meer tot de ernst en krijgen we echt wel veel spanning!
8. Cast Away
cast: Tom Hanks regie: Robert Zemeckis
Een man op een eiland en dat kan toch zo boeien. Een film die je een erg rustgevend gevoel geeft alsof je alle tijd van de wereld hebt.
Zonder een goede cast was die film niets geweest, dus een pluim voor Hanks.
9. Escape from alcatraz
cast: clint eastwood regie : don siegel
Bij deze film heb je op bepaalde momenten veel spanning maar op grote delen is dit gewoon een wegkijkertje. Maar dan wel een erg, erg leuk wegkijkertje !
10. Blood Diamond
cast: Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly en Djimon Hounsou
regie : Edward Zwick
Ja dat begint natuurlijk al bij die uitstekende cast ! De film zelf is echt leuk om te zien als je nog eens een stukje miserie van de wereld kunt zien. Maar deze geeft nog veel meer extra dan enkel een stukje miserie tonen. Verbazingwekkende actiescènes, Echt dramatische momenten en zeer veel spanning.
nieuw: Blood Diamond, Platoon, Escape From Alcatraz
UIt: creep, the descent, p2
Net niet in de top : P2, the descent, the gangs of new york, shuttle, children of men, black cadillac, five fingers, gladiator (1992!!!!!), die hard 4.0 , running scared, death sentence, gladiator (2000!!!), the mist, borat, jackass number 2 , jackass the movie , creep, return to paradise, black hawk down.
MovieFreak1995
-
- 123 messages
- 449 votes
1 : Gladiator
2 : Forrest Gump
3 : 300
4 : The lord of the rings : Return of the king
5 : One upon a time in America
6 : Lord of the Rings : The fellowship of the ring
7 : American Gangster
8 : Scary Movie 3
9 : The Godfather (1972)
10 : American History X
®Tc
-
- 8212 messages
- 1087 votes
Ook nog eens een aanpassing gedaan:
1. Goodfellas - /
2. Taxi Driver - /
3. The Godfather - /
4. Elephant - Heb ik veel hoger gezet, na een herziening ben ik hem nog meer gaan appreciëren
5. Pulp Fiction - Plaatsje gezakt voor Elephant
6. Boogie Nights - Was ik zo van onder de indruk dat ik hem nu al 2 maal op korte tijd heb herzien, naar 5 sterren en top 10.
7. 2001 - Moest er eens inkomen, elke keer ik hem zie wordt hij beter
8. Stalker - Heb ik al langer voorgenomen deze hierin te plaatsen.
9. Le Conseguenze Dell'Amore - Plaatsje gezakt voor Stalker
10. Big Fish - Leuke film, maar staat beter om het lijstje af te sluiten
Eruit:
- The Godfather Part II - 1 Godfather maakt het punt wel.
- Cidade de Deus - Overtroffen door andere films
- One Flew over the Cuckoo's Nest - Zie Cidade de Deus
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
1. ABBA: The Movie
2. Twilight
3. Untamed Heart
4. Mamma Mia!
5. A Clockwork Orange
Toelichting: Heftige film, stond al een tijdje op 5*, nu in mijn top 10, ben benieuwd hoe lang hij hier staat..
6. The Proposal. Erg grappige film. Een soort Bouquet roman, maar dan in het echt, met een lekker romantische inslag, en natuurlijk Ryan en Sandra die een lief en schattig koppel neerzetten. Het maakt niet uit dat zij al de 40 gepasseerd is en hij nog niet, ik vind het gewoon geweldig om te zien.
7. Little Miss Sunshine. Mooie kijk ervaring.
8. Hotaru no Haka
9. Rent
10. Across the Universe
En van de rest is het al bekend.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Voor mezelf, en eventueel voor wie het interesseert mijn top 10 dan maar hier neergezet maar, zoals eerder bericht lukt me vanwege de ruimte niet echt.
28 films die er eventueel ook in hadden kunnen staan, staan hier
Film >> Toplijsten en favorieten >> Net niet in je top 10.
TOP 10
13woutie13
-
- 4384 messages
- 0 votes
Nou, dit is mijn top 10.
zeker de helft van moviemeter denkt over deze top 10, gadver wat een hoop draakjes, en wat een hoop cliche-gedoe.
Ik vind deze films gewoon geweldig, en moet het totaal niet hebben van films zoals: Fight Club, American Beauty, Bin-jip.
1. Vita È Bella, La (1997)
Alternatieve titel: Life Is Beautiful
2. Dances with Wolves (1990)
3. Beautiful Mind, A (2001)
4. Braveheart (1995)
5. Cinderella Man (2005)
Alternatieve titel: Cinderella Man: A Fighter's Tale
6. Gladiator (2000)
7. Last Samurai, The (2003)
8. Big Fish (2003)
9. Forrest Gump (1994)
10. Requiem for a Dream (2000)
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Mijn top10
1. Dawn of the Dead (2004)
Hele simpele reden waarom deze op de eerste plek staat, ik weet nog precies dat ik jaren geleden deze film huurde en hem diezelfde dag 3 keer had bekeken, sinds dien heb ik het niet meer bij gehouden, maar dat de film me keer op keer weer laat genieten van de achtbaanrit vol van zombies en brute actie..tsja dat heb ik met geen enkele andere film.
2. Martyrs (2008)
Onovertroffen op het gebied van gore en ook nog nooit met zulke grote ogen en zwetende handjes naar een film zitten kijken, daarnaast is het verhaal geweldig en zit vol met verassingen.
3. South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999)
Zelfde verhaal als met Dawn of the dead, kan hem zo vaak kijken en nog hard lachen. Favoriete serie, en 1 van m'n favoriete films.
4. 28 Days Later... (2002)
Groot zwak voor rennende zombies, en in welke film gebeurd dat nou beter dan in 28 days later? ... Dawn of the dead, maar verder is dit een geniaal werkje die een hele nieuwe dimensie gaf aan het zombie sub genre. daarnaast is dat beeld van een leeg londen ontzettend mooi.
5. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)
Eerste ervaring met een animatie uit het oosten en dat is me niet tegengevallen. de sfeer, de look, het verhaal, alles klopt eraan en het blijft nog wel een tijdje hangen, zeker een film die je vaker wilt zien.
6. Noroi (2005)
Best te vergelijken met blair witch, al vind ik dit een stuk beter omdat er daadwerkelijk wat te beleven valt, vooral verhaal gericht dan,
Deze documantaire achtige vorm van een haast te vaak geest verhaaltje heeft me ontzettend weten te verassen, zelden zat je zo dicht op het gebeuren, iets wat je als liefhebber van geest films graag ziet.
7. À l'Intérieur (2007)
Zelfde verhaal als Martyr eigenlijk, ontzettend veel en prachtige uitziende gore, bordevol spanning en een gruwlijke climax.
Voor elke horror liefhebber een must.
8. Janghwa, Hongryeon (2003)
Diepgaand, verwarrend, dramatisch en spannend, A tale of Two Sisters heeft het allemaal, al snapte ik er geen reet van na de eerste keer kijken, is het toch een meesterwerk.
Blij dat je er veel over kunt lezen achteraf
9. Halloween (1978)
Om de sfeer, wanneer die kop van myers weer eens ergens opduikt krijg je gewoon rillingen..
10. Shutter (2004)
Zo'n typisch thais filmpje, met sneltrein vaart schrik je je helemaal de tyfus, gelukkig is er ook genoeg originele insteek en zul je je op geen moment ook maar kunnen vervelen.
Dat einde is ook geweldig.
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
Enkele aanpassingen
1. Casualties Of War /-
2. The Hills Have Eyes /-
3. Apocalypto /-
4. Taken /-
5. Platoon /-
6. Vacancy
cast : Luke Wilson regie ; Nimrod Antal
Spanning waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten, een film die je niet loslaat en voor je het weet de film gedaan is. Prachtig acteerwerk van Luke Wilson en heel origineel weergegeven. Niet al te standaard en niet al te veel clichés.
7. Freeze Frame
cast: Lee Evans regie : John Simpson
Erg originele thriller met heel goed verhaal die ook enorm spannend is. Originele verfilming en alles is erg duister verfilmd.
8. Full Metal Jacket
cast : Matthew Modine, Adam Baldwin regie : Stanley Kubrick
Bij het eerste deel van de film is het kapotlachen, een stuk die je nooit meer vergeet. Het tweede deel is serieuzer en meer aangrijpend. Geweldige dialogen en erg goed geacteerd !
9. Escape From Alcatraz /-
10. Blood Diamond
Exit : Joy Ride, The Midnight Meat Train, Cast Away