• 177.981 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.070 votes
Profile

Je persoonlijke top 10

misterwhite

• 4726 messages
  • 656 votes

Die 2 titels klinken als muziek in men orgen. Is verplichte kost, vooral als je Noe en Lynch al in je top 10 hebt staan

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Geinig, keek net bij m'n eerste post hier en van die top10 (juli 2009) zijn 2 titels nog overgebleven (Noroi=gestegen en DotD is uiteraard zo gebleven). Betekent dat ik gelukkig genoeg ontdek via Moviemeter, hopelijk wordt 2011 weer zo'n jaar waar ik heel m'n top10 kan omgooien door al die meesterwerken !!

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Mulholland Dr er uit, Black Swan er in, Tangled er uit, Mulholland Dr er weer terug in.. Zo blijf je bezig.

Donnie Brasco wil ik er niet uit, maar die zal vast als eerste het veld moeten ruimen wanneer ik er een nieuwe film in wil zetten. Hetzelfde met Silence of the Lambs.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Tonypulp wrote:

Geinig, keek net bij m'n eerste post hier en van die top10 (juli 2009) zijn 2 titels nog overgebleven (Noroi=gestegen en DotD is uiteraard zo gebleven). Betekent dat ik gelukkig genoeg ontdek via Moviemeter, hopelijk wordt 2011 weer zo'n jaar waar ik heel m'n top10 kan omgooien door al die meesterwerken !!

Het is inderdaad zoeken naar vastigheden. Mijn bovenste regio staat nu meer dan vast, maar van onder staat het nog niet solide.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Qua genre staat 't wel zo goed als vast maar ik wissel regelmatig met bijvoorbeeld de animatie plek (dead leaves erin, dan weer iets van Ghibli en nu dan Princess) of de 'deze-film-heeft-aandacht-nodig-plek op 10 . Mijn top5 zal eigenlijk niet veranderen, dat zijn de voor mij écht uitzonderlijke films.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Perfect Blue en GitS 2 kijken Jeroen. Hoef je ook niet meer moeilijk doen met die anime's . Niki, jij als Black Swan fanaat MOET die ook zien. Kan je de inspiratiebron voor BS zien en hoe invloedrijk die is geweest voor Black Swan.

Top 5 staat bij mij ook vast, dat is inderdaad van de buitencategorie.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

GitS heeft ondertussen schimmel van het wachten en Perfect Blue moet ik gewoon een keer tegenkomen dan neem ik 'm zeker mee .

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Naomi Watts wrote:

Top 5 staat bij mij ook vast...

Haha, voor hoe lang dit keer? Volgens mij staat er bij jou maar één film vast en dat is je nr. 1.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Leland Palmer wrote:

(quote)
Haha, voor hoe lang dit keer? Volgens mij staat er bij jou maar één film vast en dat is je nr. 1.

Klopt, was voorheen alleen mijn top 4, maar verwacht nu wel voor een hele tijd, zo niet definitief .

misterwhite

• 4726 messages
  • 656 votes

Naomi Watts wrote:

Perfect Blue en GitS 2 kijken Jeroen. Hoef je ook niet meer moeilijk doen met die anime's . Niki, jij als Black Swan fanaat MOET die ook zien. Kan je de inspiratiebron voor BS zien en hoe invloedrijk die is geweest voor Black Swan.

Ik zal die morgen dan eens kijken

Was al langer benieuwd naar Perfect Blue na het zien van Paprika.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

misterwhite wrote:

Heb 2001 eruit gesmeten en op de 10de plaats staat nu Innocence en op 8 Inland Empire. Bedankt voor de waarschuwing

Hallo... Dat gaat zomaar niet, eh..

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Naomi Watts wrote:

Perfect Blue heb ik erg laag staan, tijd voor een herziening?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Ik heb 'm gister nog gezien maar wil 'm zo nog een keer kijken. Briljant filmpje .

misterwhite

• 4726 messages
  • 656 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Hallo... Dat gaat zomaar niet, eh..

Voor Inland Empire gaat dat zeker

rensie32

• 4359 messages
  • 1768 votes

1. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)

2. Godfather, The (1972)

3. Clockwork Orange, A (1971)

4. C'era una Volta il West (1968)

5. Irréversible (2002)

6. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

7. Kikujirô no Natsu (1999)

8. Apocalypse Now (1979)

9. Ninth Gate, The (1999)

10. 12 Angry Men (1957)

Ik denk dat dit wel een top-10 is die voor zichzelf spreekt. Films die het dichtst tegen mijn top-10 aanstaan zijn ''2001'' en ''Det Sjunde Inseglet''. Wat dat betreft denk ik dat er het komende jaar nog wel wat zal veranderen.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

De laatste update is alweer van juni.

Het getal achter de # is hoogste positie ooit behaald in mijn top 10, de getallen daarachter waren de posities op 18 juni en op 16 maart.

1. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966) - #1 - (01) (01)

Alternatieve titel: The Good, the Bad and the Ugly

Geweldige film! Perfecte muziek, prachtige setting. Geweldige dialogen, nog betere 'actie'scènes. Je moet deze film zien om te begrijpen wat ik bedoel. Met Eastwood natuurlijk als perfecte naamloze cowboy.

2. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)* - #2 - (02) (03)

Staat eigenlijk voor de hele Lord of the Rings-trilogie. Deze film vind ik daarvan het beste, omdat het verhaal en de actie beter zijn. Geweldige trilogie met de prachtige muziek en de mooiste omgeving ooit gemaakt!

3. 2001: A Space Oddysey (1968) - #3 - (04) (06)

Langdradige film die nooit verveelt. Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar beter kan je deze film niet beschrijven. De achterliggende gedachte en het overweldigende slot maakten deze film tot nr. 6 in mijn Top 10. Ik heb het laatste half uur vol geconcentreerd zitten kijken. Bekaf was ik toen hij afgelopen was.

4. Monty Python and the Holy Grail (1975)* - #2 - (08) (XX)

Wat moet je hier over zeggen. De komedie die met kop en schouders boven de anderen uitsteekt. Geweldige grappen die 30 jaar later nog steeds even hilarisch zijn als altijd. Typische Britse humor. Lachen, gieren, brullen voor anderhalf uur lang. Weinig zwakke momenten en die zwakke momenten die er zijn worden ruimschoots gecompenseerd door de ene na de andere geniale grap. Een must-see voor iedereen!

5. Psycho (1960)* - #5 - (05) (07)

Ooit een keer midden in de nacht op Nederland 2 gezien. Niet te geloven wat was dat spannend. Ik moest en zou de film afkijken. De prachtige muziek, Herrmann, zorgt ervoor dat dit één van de beste horrorfilms ooit is!

6. Clockwork Orange, A (1971) - #6 - (XX) (XX)

Eén van de vreemdste films die er is. Maar tevens ook één van de geniaalste. Kubrick heeft een meesterwerk afgeleverd. Een superverhaal, een prachtige setting en geniale dialogen. En één van de beste soundtracks ooit, maar dat is altijd zo bij Kubrick. Met geweldige ultra-violence.

7. Fucking Åmål (1998) - #7 - (XX) (XX)

Ik had van tevoren nooit gedacht dat ik dit zo’n goede film zou zijn. Een heel basic verhaal eigenlijk. Wellicht zelfs cliché te noemen. Maar de film en de acteurs (en met name Alexandra Dahlström) hebben een bepaalde aantrekkingskracht. Het plaatje klopt gewoon en ik heb nog dagenlang met deze film in mijn hoofd gezeten. Overigens een perfecte timing als het geweldige I Wanna Know What Love Is van Foreigner komt.

8. Platoon (1986) - #8 - (XX) (XX)

De eerste keer vond ik hem wat standaard en niet aangrijpend genoeg om een echte topper te zijn. Bij de tweede kijkbeurt heb ik echter mijn ogen uitgekeken. Wellicht de meest aangrijpende oorlogsfilm die er is. Perfecte vertolking door Charlie Sheen. Hij speelt zo overtuigend. Ik werd helemaal in het verhaal gezogen en heb achteraf dan ook de hele aftiteling afgekeken (ook vanwege de prachtige muziek).

9. Johnny Got His Gun - #6 - (XX) (XX)

Op deze film gekomen door de clip van One van Metallica. In deze clip worden stukjes gebruikt uit de film. De film heeft dan ook dezelfde strekking als het verhaal. Johnny Got His Gun is een rauwe, maar steengoede film. Een echt beklemmende film die zelfs de kilste persoon niet koud laat.

10. Mississippi Burning (1988) - #6 - (06) (XX)

Een zeer realistisch en bovenal confronterende film over rassenhaat. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het verhaal zit vol met schokkende beelden van de realiteit. De rassenhaat is overduidelijk aanwezig en neemt soms weerzinwekkende vormen aan. Erg aangrijpende film.

Films die eruit zijn gegaan:

Pulp Fiction (1994); Ik was er na de vorige herziening al bang voor. De film deed me niet zo hard lachen als vroeger. Ook kreeg ik de laatste tijd niet meer hetzelfde (warme) gevoel als ik ergens de naam Pulp Fiction las. De verdwijning uit mijn top 10 was onvoorkombaar. Niettemin nog steeds een superfilm hoor.

Dial M for Murder (1954); Waarom weet ik eigenlijk niet. Niet vanwege een herziening of iets dergelijks. Ik heb gewoon films gezien waar ik een beter gevoel bij heb. That's all.

Double Indemnity (1944); Deze film is één van de redenen dat ik gestopt ben met het direct uitdelen van een 5,0*. Ik heb vroeger veel films te snel beoordeeld (vaak vlak na de film) waardoor ik nog veel positiever was dan ik eigenlijk denk over de film. Deze film heb ik vrij snel verlaagd naar een 4,5* en uit mijn top 10 gehaald. Johnny Got His Gun is overigens de laatste film die ik direct een 5,0* heb gegeven. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij herziening.

12 Angry Men (1957); Heeft eigenlijk maanden lang onderaan gebungeld. Hiervoor geldt, ben ik bang, hetzelfde als bij Double Indemnity. Iets te makkelijk beoordeeld. Deze ga ik binnenkort dan ook herzien.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Jammer van Dial M for Murder, erg ondergewaardeerde Hitchcock.

simonvinkie

• 2271 messages
  • 827 votes

Zeker, hij hangt bij mij ook tegen een top tien plek aan.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Naomi Watts wrote:

Hij staat momenteel op plek 12.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Er is nog hoop op een comeback dus .

Stu-Pot

• 3491 messages
  • 1189 votes

Een Top10 waar ik me momenteel goed bij voel maar waar er nog veel verschoven en herbekeken zal worden.

01. Vozvrashchenie

02. Southland Tales

03. Un Prophete

04. Dead Leaves

05. Eden Log

06. Tekon Kinkurîto

07. C'era una Volta il West

08. Umfeld

09. Irréversible

10. Gomorra

Films die zeker zijn van een plaats in mijn Top10: Vozvrashchenie, Southland Tales en Un Prophete.

De rest moet nog herbekeken worden. De films die nog in aanmerking kunnen komen en zeker eens herbekeken moeten worden:

- 2001: A Space Odyssey

- Akira

- Bin-Jip

- Elephant

- Pi

- Shichinin no Samurai

- Small Gods

- Stalker

- There Will Be Blood

- Vinyan

- Xich Lo

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Naomi Watts wrote:

De beste Hitchcock!

Kaas9

• 157 messages
  • 829 votes

1. C'era una Volta il West (1968)

Beste film allertijden. Voor het eerst als kind een keer met mijn ouders meegekeken, en alhoewel ik niet alles begreep was ik onder de indruk van de karakteristieke koppen van Henry Fonda en Charles Bronson. Ondertussen kan ik de film wel dromen, en eigenlijk is alles precies goed: de muziek, de beelden, de acteurs, de thema's. Prachtig!

2. Pi (1998)

Qua stijl bijna het tegenovergestelde van mijn nummer 1. Ik vind vooral het onderwerp van Pi erg fascinerend, bovendien is de uitwerking fantastisch. Door de muziek en de beelden is het een claustrofobische 'puntje op je stoel'-ervaring. Aronofsky is uitgegroeid tot m'n favoriete hedendaagse regisseur.

3. Donnie Darko (2001)

Nadat ik Donnie Darko voor het eerst heb zag, zette ik 'm de dag erna weer aan. Ik wilde het verhaal helemaal begrijpen. Ik heb het ondertussen opgegeven om Donnie Darko helemaal te doorgronden, en eigenlijk is het verhaal niet eens het belangrijkste aan deze film. Er valt zoveel te genieten en elke keer ondek ik weer wat nieuws. De maffe sfeer die er hangt heb ik nog nergens anders gezien, en zelf als jaren '80 highschoolcomedy zou Donnie Darko nog geslaagd zijn.

4. Smoke (1995)

Misschien niet helemaal de 'beste' film in mijn top 10, maar wel een persoonlijke favoriet. Smoke is een heel naturel filmpje. De sfeer is goed getroffen en Harvey Keitel speelt een geweldige rol. Het scenario is van Paul Auster, een van m'n favoriete schrijvers. Opvolger Blue in the face is ook leuk!

5. Apocalypse Now (1979)

Absolute klassieker, waarvan elke scene memorabel is. Van de openingsscene met de ventilator in de hotelkamer tot het einde met Marlon Brando, en alles er tussenin is ook briljant.

6. Shining, The (1980)

Spannend! Met een hele toffe rol van Jack Nicholson en een aantal scenes die je niet meer van je netvlies krijgt.

7. Station Agent, The (2003)

Mooie 'kleine' film waarin precies de juiste balans tussen humor en drama is gevonden. De vriendschap tussen de twee hoofdpersonen is hilarisch. Deze zet ik vaak nog eens op om met vrienden te kijken.

8. Meglio Gioventù, La (2003)

Prachtig familie-epos met de italiaanse geschiedenis als achtergrond. Als je klaar bent met deze 6-uur durende beleving ben je bijna vergeten dat het maar filmpersonages zijn en geen persoonlijke vrienden. Misschien iets te sentimenteel voor sommigen, maar ik kon het prima hebben.

9. Mulholland Dr. (2001)

Lynch z'n beste wat mij betreft. Fascinerend verhaal met een geweldige sfeer, spannender dan menig horrorfilm. En Naomi Watts!

10. Straight Story, The (1999)

Ook van Lynch, maar dan anders. The Straight Story is een silmpel, maar ontroerend verhaal. Verder maken de muziek, het landschap en de rol van Richard Farnsworth deze film tot een pareltje.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

The Smoke ken ik (nog) niet. Ik ga eens op zoek.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

dutchtuga wrote:

Alles wat je binnen het kader ziet, belichting, camerastandpunt, esthetiek e.d. Kortom: cinematografie.

Nee hoor. Mise-en-scene is een theaterterm. De choreopgrafie van de acteurs

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Ookay, maar in een interview bij de film BUGS van Friedkin, zei hij dat het choreografie was maar ook in combinatie van camerastandpunten. Bijvoorbeeld Henk zegt 'hoi', gefilmd van links dus vanaf de rechterkant gefilmd, en Jan zegt 'hey hoi' van rechts dus zijn linkerkant is gefilmd.. dat dan ten behoeve van de helderheid in het vertellen. Dus de 'regels' van vertellen door acteurs en camarastandpunten (=mise en scene).

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Amerikanen kunnen er een eigen draai aan geven, natuurlijk. Die goochelen wel vaker met Europese begrippen. De term mise-en-scene is misschien wel ouder dan het medium film. Het komt namelijk uit het theater. Het opdelen in shots, waar Friedkin het over heeft is toch echt de decoupage van een film...

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Vandaag ook maar weer eens over mijn top 10 gebogen. Blijft toch lastig. Vooral omdat ik mijn nummer 4 nog altijd maar één keer heb gezien (eigenlijk staan films pas in mijn top 10 nadat ik ze twee keer gezien heb) omdat die film in Nederland gewoon nergens te krijgen is.

1. Usual Suspects, The (1995)

2. Mulholland Dr. (2001)

3. Magnolia (1999)

4. Don't Look Now (1973)

5. Donnie Darko (2001)

6. Stalag 17 (1953)

7. C'era una Volta il West (1968)

8. Conseguenze dell'Amore, Le (2004)

9. Battaglia di Algeri, La (1966)

10. Dark Knight, The (2008)

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Mooie top 10 wel, al zou ik aan de hand van je berichten bij films niet meteen verwachten dat The Usual Suspects jouw favoriete film zou zijn.

Walkure

• 1690 messages
  • 0 votes

timbo_ wrote:

omdat die film in Nederland gewoon nergens te krijgen is.

Jouw nummer 4, Don't Look Now? Daar moet in Nederland toch wel aan te komen zijn? Hij heeft hier zeker overal in de winkels gelegen (Fame, Frs etc.) en volgens mij nog steeds.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.