- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
WhoKnowZ
-
- 5336 messages
- 2208 votes
De evolutie van mijn top 10:
- 2007
1. Rounders
2. Lord of the rings: The two towers
3. Lord of the rings: The fellowship of the ring
4. The Godfather
5. Goodfellas
6. Reservoir Dogs
7. Gladiator
8. Donnie Brasco
9. Lord of the rings: Return of the king
10. 300
- 2009
1. Reservoir Dogs
2. Simon
3. Efter Brylluppet
4. Snatch.
5. Amores Perros
6. 25th Hour
7. Rounders
8. Dalkomhan Insaeng
9. The Straight Story
10. Lost Highway
- 2011
1. Reservoir Dogs (1992)
2. 25th Hour (2002)
3. Dead Man's Shoes (2004)
4. In America (2002)
5. Buffalo '66 (1998)
6. Rounders (1998)
7. Short Cuts (1993)
8. Snatch. (2000)
9. Avalon (2001)
10. Leaving Las Vegas (1995)
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Het opdelen in shots, waar Friedkin het over heeft is toch echt de decoupage van een film...
Edit: in filmland (anders dan in het theater) heb je en de acteur en de camera. In het theater heb je alleen acteurs en de mensen in de zaal. Dus in die zin is mise-en-scene een ander verhaal voor film dan voor theater.
maar goed, the wiki files:
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Ik was lang op zoek naar een vaste top 10, en na veel herzieningen ben ik hier op uitgekoemen:
01. Tokyo.Sora (Hiroshi Ishikawa, 2002)
Tokyo.Sora is een fantastisch natuurlijk drama, zelden zo goed kunnen inleven in personages. Tokyo.Sora weerspiegelt de blijdschap, van het hedendaagse geluk, maar weerspiegelt ook de gevolgen van verdomd bekende fouten. Verder is het visueel subliem, geen flitsende scenes maar prachtig camerawerk en editting.
02. Antichrist (Lars von Trier, 2009)
Visueel overdonderend mooi, perfecte combinatie van horror en drama, spijkerhard met veel emotie. Erg gedurft in het preutse cinema tijdperk waar we in beland zijn.
03. La Vie Nouvelle (Phillipe Grandrieux, 2002)
Erg naar filmpje, de openingsscene greep me, de eindcredits lieten me weer los. Niet hard of shoquerend maar gewoon naar, als het op films aankomt een goevel waar ik dol op ben. Verder is het audiovisueel sterk, maar het hachelijke sfeertje is zwanger van het leven.
04. Innocence (Mamoru Oshii, 2004) (I)
Innocence is tot op vandaag het mooiste wat ik visueel gezien heb, parades, spookhuizen en ruimteschepen hebben er nog nooit zo gelikt uitgezien. Elk shot bevat zoveel detail, zoveel te bewonderen en zoveel te zien, en die basset, cute, erg cute. Overigens ook een prachtige soundtrack. Lijkt me duidelijk.
05. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
Voormalig nummer 1, een van de meest sfeervolle films uit mijn stemmenlijst, verder levert Naomi Watts hier een wereldprestatie, prachtmuziek van Badelamenti, maar ook zijn acteerdeeltje blijft mijn favoriete scene uit de film.
06. El Laberinto del Fauno (Guillermo del Toro, 2006)
Prachtig sprookje, met bloeddorstige creaturen. Niet keihard, zoals veel mensen zeggen, maar wel lekker rauw, maar altijd lekker gloomy. Ivana Baquera is uiteraard superschattig, en de aankleding is heerlijk fantasievol.
07. Eraserhead (David Lynch, 1977)
Misschien wel Lynch zijn beste werk, al is Eraserhead duidelijk op leeftijd, het blijft een ongekend angstaanjagen nachtmerrie die ik altijd een plaatsje zal geven, erg verouderd maar nog steeds niet evenaard.
08. Enter the Void (Gaspar Noe, 2009)
Tweede film uit het fantastische filmjaar 2009. Audiovisuele trip op z'n Gaspar's, fenomenaal camerawerk, verder ook lekker gloomy, en kleurrijk.
09. Tetsuo (Shinya Tsukamoto, 1989)
Lekker hyperactief filmpje met weinig dialoog, top vermaak met een gouden strik.
010. Begotten (E. Elias Merhige, 1990)
Een film die vaak vergeleken wordt met Eraserhead, ook niet zo gek natuurlijk als het vermeldt staat op de hoes. Wanhoop heeft nog nooit zo duidelijk gesproken, grauwe visuals en brakke editting toveren ook dit experimentele werkje om in een meesterwerk.
Geen verhaal of dialoog, maar harde visuals met mysterieus en duister sounddesign.
donkied
-
- 334 messages
- 618 votes
Ik merk dat mijn top 10 wel steeds onbekender wordt
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Niet met enige bedoeling, maar 9/10 zijn overbekend
.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Buiten de laatste film van alle andere 9 ook al in overvloed gehoord.
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
Maar mijn top 10 word wel echt iets onbekender 
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Als Dawn of the Dead, Avatar, Kill Bill, Ong-Bak, Sin City, Machete, Ong-Bak 2 en Chocolate onbekende films zijn dan wel. Anders heb je een Top10 met films die vrij bekend zijn.
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
Nee ik bedoelde ook dat er eerst alleen maar bekende films in stonden maar nu is Shogun Assassin en Alferd Packer er in gekomen en die zijn erg onbekend.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Bekendheid van de films uit je Top10 maakt overigens niet zoveel uit. Als jij ze goed vindt en anderen niet... hun probleem. 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Top 10acties: maak CSV-export | OpenSocial gadget | genereer stemtabel | toevoegen aan Mijn Films | naar Mijn Updates
1. Alien (1979)
Meesterwerk en meest creepy Alien ooit in een film
2. Donnie Darko (2001)
Meesterwerk
3. C'era una Volta il West (1968)
Meesterwerk en meesterlijke muziek
4. Full Metal Jacket (1987)
Meesterwerk
5. Halloween (1978)
Meesterwerk en de meest zenuwslopende muziekscore ooit in een film
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Meesterwerk
7. Thing, The (1982)
Meesterwerk
8. Mulholland Dr. (2001)
Meesterwerk en geweldig hoe de dromen met de werkelijkheid verweven worden
9. Once upon a Time in America (1984)
Meesterwerk en meesterlijke muziek. Het melancholische gevoel van het eerste uur is onovertroffen
10. Stand by Me (1986)
Beste coming of age film ooit(een van mn favoriete genres)
Sorry voor de langdradige uitleggen, hoop dat jullie geen vierkante ogen krijgen van het lezen.
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Met name Alien en C'era una Volta il West zijn geweldige films.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Wel veel meesterwerken in je top 10, doe je dat bewust? 
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
1. Sunshine (2007)
2. Requiem for a Dream (2000)
3. Eyes Wide Shut (1999)
4. Le Conseguenze dell'Amore (2004)
5. Il Deserto Rosso (1964)
6. Identificazione di una Donna (1982)
7. Inland Empire (2006)
8. Lost Highway (1997)
9. Lucía y el Sexo (2001)
10. La Double Vie de Véronique (1991)
donkied
-
- 334 messages
- 618 votes
Niet met enige bedoeling, maar 9/10 zijn overbekend
.
Ja, op dit forum wel ja. Maar ik ken genoeg mensen die hier al de helft niet meer van kennen. Wat ik erg jammer vind. Ik moet inderdaad nog een hele hoop andere films zien en ik weet zeker dat er dan nog veel onbekendere bijkomen. En hij is niet echt helemaal up to date ook
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Wel veel meesterwerken in je top 10, doe je dat bewust?
Ja
Ik houd niet zo van variatie, dus heb er vooral meesterwerken in gestopt 
Loki87
-
- 228 messages
- 0 votes
1. The godfather II (1974):
Mijn favoriete film ooit, door de combinatie van 2 geweldige verhaallijnen van de bekendste filmfamilie in de geschiedenis vertolkt door de 2 beste acteurs van dezelfde geschiedenis. Ik vind Michael Corleone (in deze film) zelfs 1 van de beste karakters die ooit is neergezet op het witte doek. Koelbloedig doch beheerst zoals je verwacht van een spijkerharde maffiabaas.
2. Once upon a time in America (1984):
Komt nipt na mijn nummer 1. Een meesterlijk misdaadepos met een geniale ontknoping. Alles past precies in deze film. En doordat de film zolang duurt is er ook genoeg tijd om alles perfect uit te werken, de verschillende karakters en gebeurtenissen. Acteerwerk is hier ook weer fenomenaal
3. Black Hawk Dawn (2001):
Deze film zag ik gisteren en ik was overdondert. Nooit zag ik oorlog beter in beeld gebracht dan hier. De gruwelijkheden en onmenselijkheden ervan zijn fantastisch neergezet door Scott. Snel, shockerend redelijk expliciet en een geweldige muziek/geluidmontage.
4. Gattaca (1997):
Een filosofisch toekomstbeeld, een fantastisch jongensboek. Sci-fi, drama, thriller en romantische elementen in elkaar. Geweldig acteerwerk van Jude Law en Ethan Hawk. Deze film is zeer onderschat wat mij betreft.
5. A clockwork orange (1971):
Bizarre, geweldige film. Verfilmd door 1 van de meest geniale director's ooit. Het geweld wordt op indrukwekkende wijze verfilmd, er wordt een sfeer neergezet (combinatie van decors/kostuums/landschappen/camerawerk en muziek) die wat mij betreft ongeevenaard is (dont look now vind ik zo'n andere film met een geweldige sfeer).
6. There will be blood (2007):
Day Lewis spat werkelijk van het scherm in deze film. Hij zet 1 van de meest vervelende personen neer die maar kan bestaan (zo lijkt het door de flm). Enkele scenes, zoals de slotscene, de kerkscene en de moordscene zijn zo spectaculair dat ze niet uit je geheugen gewist kunnen worden.
7. Grave of the fireflies (1988):
1 van de beste oorlogsdramas en animes ooit gemaakt. Het grijpt je bij de strot en na de film voel je je ellendig, precies wat oorlog met de mens doet. Muziek is ook fenomenaal. Ik raad wel aan een Japans gesproken versie te kijken.
8. Rumble Fish (1983):
Coppola maakt dit relatief onbekende meesterwerk in de nadagen van zijn toptijd (filmtechnisch gezien is dit absolute topklasse). Een sterrencast zorgt voor de rest. Een geweldig drama over kansloze jongeren waarin zowel hoop als wanhoop belangrijke elementen zijn.
9. Saw (2004):
Beste einde in een film ooit. Een soort filosofische/psychologische thriller/horror film voor de ene en gewoon een brute slachtfilm voor de andere. Ik hou van beide daarom staat deze in mijn top 10. Ik vond het ook een zeer vernieuwende film.
10. Scarface (1983):
Geweldige opkomst en ondergang van de gangster Tony Montana. Zeer gewelddadig, en heel veel excentrieke emoties zoals we dat van Pacino gewend zijn.
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
De ondergewaardeerde film The Last Exorcisml aatst toegevoegd aan mijn top tien
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Sinds deze week 10 films de volle punten gegeven dus leek mij een mooi moment om een top10 in te vullen. Moeilijk plaatsen maar wel tevreden als ik zo kijk:
1. Into the Wild (2007)
2. Babel (2006)
3. Green Mile, The (1999)
4. Donnie Darko (2001)
5. Idi i Smotri (1985)
6. Simon (2004)
7. Reservoir Dogs (1992)
8. Festen (1998)
9. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
10. Lion King, The (1994)
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
Mooi, maar zonder The Lion King was ie nog veel beter geweest 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Haha, het is inderdaad een nogal vreemde wending maar hij zit er toch echt tussen. Waarschijnlijk de enige film die ik meer dan 20 keer heb gezien en nog steeds de volle punten waard vind. Vind ik een plaats in mijn top 10 waardig. 
Joe
-
- 12 messages
- 683 votes
1. Taxi Driver (1976, Martin Scorsese)
2. Do the Right Thing (1989, Spike Lee)
3. Raging Bull (1980, Martin Scorsese)
4. The Godfather: Part II (1974, Francis Ford Coppola)
5. C’era una Volta il West [Once Upon a Time in the West (1968, Sergio Leone)
6. Paris, Texas (1984, Wim Wenders)
7. There Will be Blood (2007, Paul Thomas Anderson)
8. Paths of Glory (1957, Stanley Kubrick)
9. A Clockwork Orange (1971, Stanley Kubrick)
10. The Godfather (1972, Francis Ford Coppola)
Net niet:
Apocalypse Now (1979, Francis Ford Coppola), Das Weisse Band [The White Ribbon] (2009, Michael Haneke), Shichinin no Samurai [Seven Samurai] (1954, Akira Kurosawa), Lost in Translation (2003, Sofia Coppola), Annie Hall (1977, Woody Allen), La Haine [The Hate] (1995, Mathieu Kassovitz), 25th Hour (2002, Spike Lee), 12 Angry Men (1957, Sidney Lumet), Il Buono, il Brutto, il Cattivo. [The Good, the Bad and the Ugly] (1966, Sergio Leone), Magnolia (1999, Paul Thomas Anderson), Requiem for a Dream (2000, Darren Aranofsky), Ladri di Biciclette [Bicycle Thieves] (1948, Vittorio De Sica), Biutiful (2010, Alejandro González Iñárritu), 2001: A Space Odyssey (1968, Stanley Kubrick), Once Upon a Time in America (1984, Sergio Leone), Cidade de Deus [City of God] (2002, Fernando Meirelles & Kátia Lund), Rear Window (1954, Alfred Hitchcock), One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975, Milos Forman), Manhattan (1979, Woody Allen), Lolita (1962, Stanley Kubrick)
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Er zijn er meer die er net niet in staan dan dat er wel in staan 
Wel mooie titels!
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Even mijn ouwe top 10 teruggezet tot de nieuwe compleet is en ik zeker weet wat ik erin zet.
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
Eventjes mijn top 10 aangepast en er zijn twee nieuwe titels bij gekomen.
1. Dawn of the Dead
2. Aegri Somnia
3. Shogun Assassin
4. Avatar
5. Kill Bill Vol.1
6. Ong Bak 2
7. Machete
8. Sin City
9. Ink
10. Ong-Bak
Nu is Aegri Somnia en Ink er bijgekomen en heb ik bijna het gevoel dat mijn top 10 compleet is 
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
Mijn top 10 is aangepast. Grootste oorzaak daarvan zijn de nieuwkomers Enter the Void (op 3) en La Vie Nouvelle (op 10). Dit ten koste van Si le Vent Soulève les Sables en Voskhozhdeniye. Na een herziening van Stalingrad heb ik die film overigens weggelaten, en heb ik Crash weer een plaatsje gegeven.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Nice! La Vie Nouvelle is er bij mij ook bijgekomen. Binnenkort verwacht ik ETV erin en een nieuwe #1...Sucker Punch
Kan niet wachten!