- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
Beffrey28
-
- 474 messages
- 1343 votes
1. Once upon a time in America
2. Once upon a time in the West
3. Fear & Loathing in Las Vegas
4. Godfather
5. The Good, Bad & Ugly
6. Inception
7. Big Lebowski
8. Taxi Driver
9. One flew over the cuckoo's nest
10. Shutter Island
maerk
-
- 4249 messages
- 2702 votes
Mooie top 10 J. Clouseau. Erg benieuwd naar Le Huitième Jour, Into the Wild, Toto le Héros.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Hmm niet zo'n hele mooie en wat makkelijke horror top 10 met tamelijk vreemd 2 van dezelfde Lynch.. Nooit 2 van dezelfde regisseurs in je t10!!
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Hoezo niet? En dit is geen horror top 10, dat lijkt me duidelijk.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Nooit 2 van dezelfde regisseurs in je t10!!
Dus dan moet je maar een mindere film in je top 10 zetten omdat er al een film van die regisseur in staat?
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
@ dutchtuga: Er staat een foutje in de allerlaatste zin. Taxi Driver is uit 1976.
@ mikey: waarom niet? Als ik een film top 10 zou moeten maken, zouden er wellicht ook verschillende films van dezelfde regisseurs in staan.
Vind een regisseur top 10 sowieso eigenlijk interessanter. Het werk van veel meesters moet je eigenlijk bechouwen als één geheel... elke film is een stukje tot de puzzel van zijn unieke persoon, met eigen unieke ideeën. Of zo.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Dank voor de melding! Is me idd ontglipt.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Zeg dat wel!
Alle films in Dutchtuga's top 10 staan bij mij gewaardeerd voor 4,0* of hoger, waarvan maar liefst vijf 5 films met 5,0*.
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3922 votes
Ik weet dat ik het kan googlen, maar toch. Wat is mise-en-scène?
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Alles wat je binnen het kader ziet, belichting, camerastandpunt, esthetiek e.d. Kortom: cinematografie.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Het is ook meer een theorie toch, die uitgaat van de kracht van één shot i.t.t. (snelle) montage, of zeg ik nu hele rare dingen?
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Sorry... daarvoor. 
Tja eeh ik ben tegen 2 regisseurs in een t10.. Ja en je hebt een wat andere smaak dan ik. Sorry voor de botheid. Ik wist niet dat het de jouwe was/
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Tja eeh ik ben tegen 2 regisseurs in een t10..
maerk
-
- 4249 messages
- 2702 votes
Nooit 2 van dezelfde regisseurs in je t10!!
Is toch niet zo erg? Dan ben ik wel een ketter in jouw ogen, 4 van dezelfde regisseur. 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Sorry... daarvoor. 
Tja eeh ik ben tegen 2 regisseurs in een t10.. Ja en je hebt een wat andere smaak dan ik. Sorry voor de botheid. Ik wist niet dat het de jouwe was/
Geeft niet
Ik snap alleen nog steeds niet wat je makkelijk vindt aan mijn top 10. Jouw top 10 bestaat ook niet enkel uit onbekende art-house o.i.d.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Het is ook meer een theorie toch, die uitgaat van de kracht van één shot i.t.t. (snelle) montage, of zeg ik nu hele rare dingen?
Het is een theorie die uitgaat van wat het oog ziet. Wiki legt het prima uit:
Mise en scène - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
En wat 2 dezelfde films van een regisseur betreft: als je liefhebber bent van een regisseur is de kans sowieso groot dat je er meer dan een film van in stopt. Anders wordt een top 10 wel erg gecalculeerd en weinig representatief voor je smaak.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Je had toch ook The House of the Devil in je top 10 staan? Of vergis ik mij nu met iemand anders 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Nee, die heb ik nooit in mijn top 10 gehad 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Oh sorry ik zag al dat ik me vergist had, die staat in de top 10 van Halcyon 
Maar ja Halloween in je top 10
Geloof dat je avatar daar ook van is toch? Toevallig gister nog herzien, en ik herken nu dat spookje met bril 
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Haha dat was tijdens de avatar KO nog wel anders. Er waren users die hier zelfs een flatgebouw in zagen 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Echt waar?
Nou ik moet je zeggen dat ik het nu toevallig zie omdat ik net gister Halloween heb gekeken, maar het is wel een memorabele scene 
Voor de rest heb ik niet echt veel met je top 10 (sorry) maar ik moet nog wel een keer The Texas Chainsaw Massacre kijken en Psycho heb ik ook nog liggen, wel hoge verwachtingen van trouwens.
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2630 votes
Is jou avatar inderdaad van Halloween, dutchtuga? Ik zie er vanalles in, behalve iets van Halloween.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Misschien is dat dat gordijn wat door de wind op en neer gaat? Ik zag het eigenlijk ook nooit. Het is dat je het nu zelf zegt.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Sinds dat ik hier stond ingeschreven had ik praktisch altijd dezelfde top met hier en daar eens een verandering. Nu 4 jaar later vond ik het wel tijd om hem eens te herzien en dit is het dan geworden. Een kleine verandering is wel het feit dat ik niet meer de films er in zet die technisch erg sterk maar eerder de films die ik dagen achtereen kan kijken. Een film als Dead Man Walking staat op 4.5* maar het is een erg zware film waardoor hij niet in de top 10 komt. Reservoir Dogs krijgt 5* en was vroeger mijn favoriete film maar tegenwoordig blijkt een herziening toch minder uit te vallen dus die 5* blijft staan maar niet meer in de top 10. Duidelijk? Ik hoop het wel.
1. Warriors, The (1979)
Mijn favoriete film bij uitstek. Ooit eens gezien op aanraden van mijn moeder en sindsdien is hij blijven hangen. De sfeer die doorheen heel de film hangt, de verschillende bendes. Wat had ik dit graag ooit op het grote doek willen zien. Ook de enige film waar ik een Belgische poster van heb en zou doodgraag zo'n vest willen hebben. Spel is trouwens ook wel vermakelijk.
2. Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, The (2007)
Ik was altijd al wel geïnteresseerd in de Jesse James legende maar deze film gaf de doorslag. Assassination of Jesse James is een eerlijk maar vooral heerlijk portret over een cowboy die als een Robin Hood werd neergezet maar het eigenlijk niet is. Hoewel de verloop van het verhaal bekend is blijft de film de volledige speelduur boeien.
3. All the President's Men (1976)
Ooit eens opgezocht naar aanleiding van Veronica Mars maar toen noodgedwongen moeten zien zonder ondertiteling waardoor ik niet alles mee had over het Watergate schandaal. Ben zelf te jong om het effectief meegemaakt te hebben maar toen ik de film op DVD herzag viel het kwartje. Dit is een waar meesterwerk met uitstekende vertolkingen en de reden waarom ik twijfelde tussen journalistiek of informatica.
4. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
Als klein mannetje ooit eens gekocht omdat mijn filmsmaak zich begon te ontwikkelen en ik wat klassiekers wou hebben. De film beviel me toen erg goed maar ik zag er geen meesterwerk in. Om de een of andere reden besloot ik een tijd geleden de film toch maar eens op te zetten en toen wist ik niet wat me overkwam. Hoe je zo'n fantastische film over een paar zotten kunt maken, het verbaast me nog altijd. Glansrol van Nicholson.
5. Boat That Rocked, The (2009)
Eindelijk eens een recente film na al dit 'oud' geweld. Ben zelf grote fan van het genre muziek dat zich in de tijdsperiode van The Boat That Rocked afspeelt. Het idee van de piratenzenders is gebaseerd op waargebeurde feiten maar ook de sfeer die hier hangt is fenomenaal. Uitstekende feel-good film met een aantal fantastische scènes.
6. Nightmare on Elm Street, A (1984)
Ooit eens indruk gemaakt op een vriendin van mijn broer omdat ik de Nightmare on Elm Street films had gezien terwijl zij ze niet aandurfde. Een paar maanden geleden alle delen nog eens gezien maar vooral deel 1 was een ware revelatie. De uitstraling van Freddy, het kleine rolletje van Depp, het geweldige verhaal, ... Met recht de enige horror in mijn top 10.
7. I'm Not There. (2007)
Nog een recente titel en ook één die ik nog niet zo lang geleden heb ontdekt. Ik ben pas recent fan geworden van Bob Dylan maar de manier waarop dit biopic verteld wordt is geniaal. 6 verschillende acteurs die elk een karaktertrek van Dylan vertolken. Op papier lijkt het maar raar maar in de film past het perfect. Ik ben de vriendin die me dit heeft aangeraden nog altijd eeuwig dankbaar.
8. Rear Window (1954)
Hitchcock kon natuurlijk niet ontbreken in het lijstje. Een tijdje bezig geweest met alles te verzamelen van de beste man maar omdat er in België bijlange na niet alles is te vinden ben ik noodgedwongen moeten stoppen. Ben wel van plan om een Hitchcockjaar te houden waarin ik elke week een film van hem zien maar dat resulteert wel in films op een alternatieve manier te zien vinden... Rear Window is wel zijn ultieme meesterwerk. De bloedmooie Grace Kelly, de meester van Suspense en James Stewart zijn een gouden combinatie.
9. Third Man, The (1949)
Ook Orson Welles kon niet ontbreken. De enige film die ik bij mijn weten 2 dagen achter elkaar heb gezien. de eerste keer alleen maar omdat ik er zo lyrisch over was, was het de 2e keer met mijn broer. Sindsdien is het alweer even geleden maar ik moet er maar over babbelen en ik krijg al zin om hem weer op te zetten.
10. Seven Year Itch, The (1955)
Uiteindelijk mag de mooiste vrouw van de cinema ook niet ontbreken. Tot nu toe de enige met de film in zijn top en daar verschiet ik van. De bekendste rol van Monroe met natuurlijk de magistrale opwaaiende jurk scène. De film zit vol met heerlijke humor en is voor mij dan ook het beste van Wilder tot nu toe.