- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Opvallend stil rond Transformers dit jaar, herinner dat er vorige keer veel rond te doen viel. Misschien komt die gewoon als nieuwkomer in de top 10…
Ik heb Film Pegasus beloofd er dit jaar niet over te beginnen. 
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Terwijl Film Pegasus in visgraat panty staat te dansen op Rocky Horror (en hij verdient dat!), heb ik even zitten rekenen.
Ondertussen 504 films van de lijst gezien. Ik heb bij elke editie al meegedaan en dit is de eerste keer dat ik de helft van de lijst gezien heb (hoewel ik de voorbije jaren een hoop minder films gezien heb). Hebben we een wat meer mainstream, 'populaire' lijst dit jaar? Biedt dit kansen voor The Godfather of Shawshank?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Blok 41 t/m 50 : alle 10 gezien en 6 nominaties : "Once upon a Time in America (1984)", "Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)", "The Matrix (1999)", "Prisoners (2013)", "The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)" en "Magnolia (1999)"
Totaal gezien : 718/960
Totaal # Nominaties : 220
Blok 31 t/m 40 : alle 10 gezien en 6 nominaties : "Jagten (2012)", "One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)", "Gisaengchung / Parasite (2019)", "American History X (1998)", "Schindler's List (1993)" en "The Silence of the Lambs (1991)"
Totaal gezien : 728/970
Totaal # Nominaties : 226
Wow, we zijn al dicht bij de ontknoping. Nog 30 te gaan. Niet dat ik hier begin te ijsberen van de zenuwen want eigenlijk weet je al sowieso welke laatste 30 dit gaan zijn. Alleen de volgorde is nog een grote onbekende. En eigenlijk maakt het mij niet uit wie nu op nummer één staat. Of het nu "2001 : A Space Odyssey", "Once upon a time in the west" of alweer "Mulholland Drive" zal zijn. Gelukkig dat dit nog elke keer kan veranderen. Anders was er geen hol aan. Als om de twee jaar de top-10 er hetzelfde uit zou zien, dan zou me dit helemaal niet meer zo boeien
En eigenlijk is de tweede helft interessanter. Daar valt telkens weer iets nieuws te ontdekken! Spijtig genoeg ga ik de ontknoping niet live kunnen volgen. Onderweg zijnde, naar onze vakantiebestemming met de wagen, zal dat bemoeilijken. 
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Rammstein was denk ik visueel de mooiste show waar ik ooit ben geweest (ook o.a. omdat er een vrouw meermaals een boobyflash deed
). Ik ben geen fan meer van Roses hun live geluid, de zanger vind ik maar een schreeuwlelijk geworden. Dinsdag ben ik voor de vijfde keer in ieder geval bij mijn favoriete band; Iron Maiden
!
Genoeg over muziek
!
Altijd mooi als zowel de muziek als de show leuk is en dat er dan ook nog wat naaktheid te zien valt, doet me denken aan de al eerder geposte video van "Suffocation" (na 0:37 minuten), is dan bonus.
Ik ben overigens ook geen fan meer van "Guns N' Roses" (ik was er eind jaren 80 eventjes fan van toen ik nog vooral van rockmuziek hield), maar mijn broer vroeg of ik mee wilde gaan omdat het zijn oudste zoon zijn eerste concert zou worden en dat kan je natuurlijk als broer en oom natuurlijk niet weigeren ondanks dat een kaartje circa 100 euro kost 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
20 nominaties bij de afgelopen 25 titels. Uiteraard een paar bij waarvan ik betreur dat ze iets dalen, maar deze positie bereiken is hoe dan ook een flinke prestatie.
Ik gok zomaar dat FP vanavond het laatste blokje presenteert. Al kan hij het natuurlijk ook naar morgen uitsmeren. We shall see 
Gezien: 929/975
Verzilverde nominaties: 320
cinemanukerke
-
- 1820 messages
- 1037 votes
Ook PTA wordt niet gespaard deze editie, pijnlijk.
En toch ... Black swan moet nog komen en kan wel eens een comeback alla Pogacar doen ...
Er wordt nu ook gesuggereerd dat Shawshank op nr 1 kan komen . Kinderen, Kinderen, blijf toch af van die geest verruimende middelen ...
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
The Shawshank Redemption op #01 zou echt het failliet voor dit topic betekenen, gaat gelukkig ook nooit gebeuren want er lopen hier gelukkig genoeg filmliefhebbers rond met ( wel ) veel liefde voor alternatieve films.
De mainstream films doen het deze editie helaas veel beter dan normaal. Wel fijn om Blade Runner zo hoog te zien staan.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Goede film, maar ik heb die ook buiten mijn top 100 staan. Maar hij staat er wel in, dus waar hij ook eindigt, JM is er medeschuldig aan.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ik wil Shawshank ook niet op nummer 1 hoor (al staat hij ook wel in mijn lijst...). 2001 is voor mij altijd een mooie winnaar.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Hij zal niet op 1 komen denk ik maar mogelijk wel top 10, gelet ook op de flinke stijging van die andere Darabont.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
The Shawshank Redemption op #01 zou echt het failliet voor dit topic betekenen, gaat gelukkig ook nooit gebeuren want er lopen hier gelukkig genoeg filmliefhebbers rond met ( wel ) veel liefde voor alternatieve films.
De mainstream films doen het deze editie helaas veel beter dan normaal. Wel fijn om Blade Runner zo hoog te zien staan.
Oh wow. Vroeg op de morgen en dan al zo'n snerende, minachtende post lezen, doet spontaan mijn bloed koken en maagzuur opborrelen. Ik heb altijd met veel plezier geparticipeerd bij de vorige edities van de Top-1000. Toegegeven, ik had bij de eerste deelname zo'n gevoel dat ik blijkbaar enorm veel prachtigs films links had laten liggen. En neen, ik behoor niet tot het popcorn-etende puber-publiek die louter en alleen geïnteresseerd zijn in actiefilms, rom-com's en tiener-college-komedies. En ik heb de laatste jaren enorm veel van die zogezegde betere, alternatieve films gekeken. Velen ervan waren gewoonweg prachtig (en zijn uiteindelijk dan ook in mijn eindlijst terechtgekomen). Anderen vond ik klinkklare onzin en bucht. Faillissement van dit topic? Dat zal niet vanwege het op nummer 1 prijken van "The Shawshank Redemption" zijn, maar eerder vanwege zo'n honende en denigrerende bewoordingen. Bij deze mijn officieel ontslag uit de Top-1000. Ik eindig op 758 geziene films en over de 220 nominaties (waaronder ook veel mainstream films. Mijn excuses.). Dit is dus mijn laatste deelname. Ik heb altijd een wrang gevoel overgehouden bij sommige toch wel kwetsende opmerkingen in de vorige edities. Ik heb enorm veel respect voor mensen die een bepaalde zienswijze hebben op bepaalde zaken maar toch openstaan voor anderen hun mening en niet problematisch doen indien de zaken anders verlopen dan hun smaak. Ik heb een schijthekel aan mensen die krampachtig vasthouden aan hun mening en alles wat tegen die mening ingaat verketteren. Zo'n beetje zoals de politieke macht hier in België die vanuit hun ivoren toren beslissen en denken dat zij alle wijsheid in pacht hebben. Ik heb ook een bepaalde mening over dingen op culinair, cultureel en zelfs op professioneel vlak. Maar ik behoor tot de eerste groep van mensen die andere meningen en smaken zonder probleem aanhoort en evalueert. En soms moet ik dan toegeven dat die meningen of keuzes die tegen mijn smaak ingaan, helemaal niet zo slecht zijn. En soms is het ook het tegenovergestelde. Ik hoop voor jou dat je de volgende keren een Top-1000 kunt samenstellen met een besloten groepje echte filmkenners met alleen die films die door jullie gezamenlijk goedgekeurd zijn. Op die manier kan je telkens naar het einde gezamenlijk juichen over dezelfde winnaars als in de vorige edities en met een tevreden gevoel uitkijken naar de volgende keer.
Ajuus Top-1000. Ik ga me alleen nog amuseren met de Horror-challenge en andere challenges waar het niet noodzakelijk is om een lidkaart te hebben van de "betere films"-club. En waar nog altijd één ding centraal staat: liefde voor films in het algemeen. 
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Niet nodig dit toch? Kom op, blijf gezellig meedoen.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Ja, gewoon blijven meedoen en de goede mainstream film in je lijst blijven opnemen.
Boeit die opmerking nou. Of er nou Shawshank, Sunset Blvd, Mulholland Dr of Transformers op 1 staat.
Genoeg lol met die andere 999 toch?
Maakt helemaal niet uit waar je voorkeur hoofdzakelijk naar uitgaat.
Emma!
-
- 30 messages
- 468 votes
Heel blij dat Casablanca toch nog zo populair blijft hier. En dat Leon zijn hoogste positie ooit scoort.
De lijst vind ik tot nu toe een mooie afwisseling van mainstream, arthouse, niet-Engelstalige films en alles ertussenin. Hopelijk blijft dat ook zo. Ben heel benieuwd naar de laatste blokjes.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Nergens voor nodig
Dit is maar de mening van één persoon. Maak geen conclusies op basis van één persoon (!).
Als iedereen zoals jou zou reageren, zouden er uiteindelijk nul personen meedoen.
Verder mee eens dat taste shaming en denigrerende opmerkingen niet op zijn plaats zijn (al wordt dat wel vaker gedaan op het internet in het algemeen). Maar zo een reactie zoals die van jou, vind ik eigenlijk ook niet mooi. Er zou veel niet meer gebeuren in het leven, mochten we allemaal op basis van één iemand vanalles beginnen boycotten.
Tanguy
-
- 455 messages
- 2051 votes
Mooie stijgingen van Come and See, Psycho en 12 Angry Men. Met de komst van deze drie is mijn gehele top tien langs gekomen. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Geweldige stijging van Psycho inderdaad. Begin me nu wel een beetje zorgen te maken om Shawshank
. Grapje mensen, rustig aan.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik hoop wel dat Transformers nog voor Shawshank staat. Anders is deze top 1000 helemaal niet serieus te nemen
.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Zowel 12 Angry Men als Psycho bereiken hun hoogste notering ooit. Hoera voor de oudjes!
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
ikkegoemikke Dingen mogen af en toe wel een beetje schuren toch?! Juist datgene wat ik mis bij films als o.a. The Shawshank Redemption. Ben superblij met de lijst verder, alleen de Darabontisering van de lijst is niet iets wat ik toejuich. Laat je daardoor vooral niet op de kast jagen. Beetje jammer om alles dan maar te gaan boycotten.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
ikkegoemikke Dingen mogen af en toe wel een beetje schuren toch?! Juist datgene wat ik mis bij films als o.a. The Shawshank Redemption. Ben superblij met de lijst verder, alleen de Darabontisering van de lijst is niet iets wat ik toejuich. Laat je daardoor vooral niet op de kast jagen. Beetje jammer om alles dan maar te gaan boycotten.
Nou, volgens mij zijn er twee Darabont films die hoog scoren maar Aronofsky staat er paar keer hoog in. Villeneuve. Hitchcock, Leone, Tarkovsky. Kubrick, Tarantino, Lynch zijn er toch wel stuk vaker.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
maxcomthrilla heeft hier natuurlijk wel een punt....... top 1000 mag geen kopie worden van de top 250.
Dat is waarschijnlijk ook een reden waarom er veel gebruikers afhaken.
Persoonlijk ben ik nogal tuk op lijstjes, dus ik vind het verder allemaal prima 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Terwijl ik onderweg ben naar het buitenland toch nog eventjes reageren. Voor diegenen die denken dat mijn reactie in een opwelling gebeurde. Nope. Ik heb me meermaals geërgerd in het verleden over zulke statements bij andere users. Ik krijg het heen en weer van zo'n attitude als "Wij kijken de toonaangevende, superieure films die erkend worden door de echte kenners in de filmwereld. En als je niet daar mee eens bent dan behoor je tot het dom mainstream publiek die er niets van snapt of kent". En boycotten? Zonder mij zal de Top1000 wel blijven bestaan. En bijkomend voordeel: mainstream films zullen een beetje zakken of verdwijnen. En de betere films stijgen. Iedereen weer blij 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik ben blij als mijn @ikkegoemikke erbij is 
Maarre, buitenland? lekker man. Geniet ervan!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Hoewel ik Shawshank Redemption zelf niet had genomineerd, vind ik het ook een geweldige film. Dergelijke narratieve films worden soms best wel onderschat. Gelukkig staat deze ook mooi in deze gevarieerde top 1.000. 
https://wp.scoopwhoop.com/wp-content/uploads/2016/07/57985a7a6e510a52b9206c5c_133758726.png
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Terwijl ik onderweg ben naar het buitenland toch nog eventjes reageren. Voor diegenen die denken dat mijn reactie in een opwelling gebeurde. Nope. Ik heb me meermaals geërgerd in het verleden over zulke statements bij andere users. Ik krijg het heen en weer van zo'n attitude als "Wij kijken de toonaangevende, superieure films die erkend worden door de echte kenners in de filmwereld. En als je niet daar mee eens bent dan behoor je tot het dom mainstream publiek die er niets van snapt of kent". En boycotten? Zonder mij zal de Top1000 wel blijven bestaan. En bijkomend voordeel: mainstream films zullen een beetje zakken of verdwijnen. En de betere films stijgen. Iedereen weer blij
Het punt is niet dat iemands persoonlijk smaak ter discussie staat.... integendeel !
De top 250 op moviemeter is redelijk "mainstream" om dat woord dan nog maar eens te gebruiken, en deze top 1000 evolueert steeds meer in die richting. Is gewoon een vaststelling.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
maxcomthrilla heeft hier natuurlijk wel een punt....... top 1000 mag geen kopie worden van de top 250.
Dat is waarschijnlijk ook een reden waarom er veel gebruikers afhaken.
Persoonlijk ben ik nogal tuk op lijstjes, dus ik vind het verder allemaal prima
Dus aan beide kanten haken gebruikers af 
Maar zolang aantal deelnemers rond de 70 blijft krijg je een mooie gevarieerde lijst als deze top 1000. Ga je het aantal deelnemers verdubbelen dan zal het vanzelf naar de bekendere films toegaan. Is gewoon logisch. Niet omdat er mainstream deelnemers bijkomen maar omdat de goede bekende film bij iedereen wel op een lijst kan veschijnen terwijl de goede minder bekende film bij een wat selecter groepje op de lijst verschijnt.