• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.979 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Kondoro wrote:

Dit herken ik wel. Ik heb die films vaak ook geplaats in mijn lijstje genaamd "Films voor vrijdag- en zondagavond". Gelegenheden dat ik vaak wel wat meer tijd heb en er dus even voor kan gaan zitten.

Ik herken die scheiding ook zeker.

Ik heb er (godzijdank) geen aparte mappen voor, maar ik onderscheid o.a.:

-Films om mee wakker te worden op een luie dag, vaak animatie.

-films om alleen te kijken tijdens een rustige nacht of weekenddienst (zoals vandaag) die Miss Milton niet persé hoeft te zien.

-films die we samen willen kijken, maar wanneer we te moe zijn voor iets dat vermoedelijk erg goed is of concentratie vergt (zonde!). Vaak een korte actiefilm, thriller of horror. Heel soms komedie

-films die we samen willen kijken als we allebei uitgerust zijn, mag uitdagend zijn. Vaak de zwaardere drama's en langere films.

Wat ik vaak doe voor samen is dat ik snel op letterboxd een lijstje in elkaar flans met films die ik wel zou willen zien die avond en waarvan ik denk Miss Milton ook, en dan mag zij kiezen. Die zien er iedere keer weer anders uit, afhankelijk van hoe gaar we zijn. Dit was de meest recente :

https://i.ibb.co/NFy9Rwd/dolly.jpg

Toen was de energie ietwat.... beperkt, maar niet op. Ze koos Alice, Darling overigens.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

IH88 wrote:

Deze week een heel andere film dan Dune. Met een betoverende actrice.

Manon des Sources (Film, 1986) - MovieMeter.nl

‘Manon’ heeft de vorige editie geen plekje in de top 1000 gekregen. Jean de Florette wel (op plek 611). Dat is op zich best opvallend. ‘Manon’ heeft hier een hogere beoordeling dan ‘Jean’ (en staat logischerwijs ook wat plekken hoger in de MM top 250). Het zou dus wel ‘logisch’ zijn als beide films in de top 1000 staan. Gelukkig is deze lijst geen één op één kopie van de top 250. Juist dat maakt de top 1000 weer zo leuk!

Ik zag beide films ná de top 1000 editie van 2021. Twee keer een 4,0. Dus gaan allebei m’n lijst halen.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

John Milton wrote:

Vermijd jij drama, Kondoro? Mis je dan niet een hoop moois? Voor mij is dat juist mijn favoriete genre, blijkt.

Dan moet je zeker kijken (naar de ongecensureerde versie) naar de drama film "Caligola (1979)", met een o.a. een indrukwekkende cast met Malcolm McDowell (als Caligula), een jonge en mooie Helen Mirren en Peter O'Toole. En buiten deze indrukwekkende cast krijg je ook veel andere indrukwekkende dingen te zien, waaronder veel grofheid zoals hoofden die boven de grond uitsteken en dan met een voertuig met ronddraaiende messen worden afgehakt en iemand die ze zijn penis afbinden (zodat hij niet meer kan plassen) waarna men hem volgiet met wijn en daarna in de buik steken met een zwaard.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Kondoro wrote:

In kader van JM's nieuwe topic "Naar welke film(s) kijk jij eigenlijk juist NIET uit?" is dat altijd een film geweest die ik expres heb vermeden. Drama; bah! Maar, als IH zegt dat ik hem moet kijken, dan moet ik hem kijken. Staat in de pindakaasmachine.

Volg het advies van IH88!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

(quote)
Ik herken die scheiding ook zeker.

Ik heb er (godzijdank) geen aparte mappen voor, maar ik onderscheid o.a.:

-Films om mee wakker te worden op een luie dag, vaak animatie.

-films om alleen te kijken tijdens een rustige nacht of weekenddienst (zoals vandaag) die Miss Milton niet persé hoeft te zien.

-films die we samen willen kijken, maar wanneer we te moe zijn voor iets dat vermoedelijk erg goed is of concentratie vergt (zonde!). Vaak een korte actiefilm, thriller of horror. Heel soms komedie

-films die we samen willen kijken als we allebei uitgerust zijn, mag uitdagend zijn. Vaak de zwaardere drama's en langere films.

Wat ik vaak doe voor samen is dat ik snel op letterboxd een lijstje in elkaar flans met films die ik wel zou willen zien die avond en waarvan ik denk Miss Milton ook, en dan mag zij kiezen. Die zien er iedere keer weer anders uit, afhankelijk van hoe gaar we zijn. Dit was de meest recente :

(afbeelding)

Toen was de energie ietwat.... beperkt, maar niet op. Ze koos Alice, Darling overigens.

Zulke bijzondere lijstjes heb ik niet hoor. Ik zocht altijd een functie binnen MovieMeter dat ik hogere genoteerde films kon filteren voor bepaalde dagen. Die functie bestaat echter helaas niet. Zodoende heb ik dus een lijstje gemaakt voor hoog genoteerde films.

's ochtends kijk ik vaak YouTube, en ik ga twee keer per dag naar de gym dus overdag heb ik sowieso weinig tijd voor films. Nu de Champions League en Europa League ook weer bezig zijn, ben ik in de avond ook met andere dingen bezig. Anders heb ik mijn kijk-lijst met meer dan 3500 films nog waar ik altijd wat uit kan kiezen, waar ook veel "simpele" films tussen staan !

origineelhe

• 60 messages
  • 1291 votes

IH88 wrote:

Deze week een heel andere film dan Dune. Met een betoverende actrice.

Manon des Sources (Film, 1986) - MovieMeter.nl

(afbeelding)

Ik heb 'm in m'n kijklijst gezet, bedankt voor de tip!

Dievegge

• 3168 messages
  • 8191 votes

De laatste twee jaar heb ik ongeveer één topfilm per maand leren kennen. Dat betekent zo'n 20 à 25 nieuwkomers. Bij een zesde deelname is het logisch dat je lijst voor een groot deel dezelfde titels behoudt. Voor het eerst heb ik meer dan 500 films met minstens 4,0*. Waarschijnlijk zal ik op vijf kortfilms en twee documentaires stemmen. Dan blijven er 493 plaatsen over voor langspeelfilms. Dus moet ik er nog een vijftiental schrappen. De komende maanden hoop ik nog een paar toppers uit het huidige decennium te ontdekken, want dat is ondervertegenwoordigd. Dan doe ik nog een soort ladderspel om de volgorde bij te werken. Een paar herbekeken films kunnen 200 plaatsen stijgen of dalen, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik streef altijd naar een lijst waarin mijn favorieten uit verschillende periodes, landen en genres goed vertegenwoordigd zijn.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Net het zwaarste werk achter de rug: mijn eigen lijstje opgemaakt. Ik ben zelf het 6e lijstje ondertussen. Geen slecht begin. Ben wel benieuwd hoeveel lijstjes er nog zullen volgen, wie ik van vorige editie terug zie en welke nieuwe spelers met hun lijstje de top 1.000 wat door elkaar doen schudden.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik denk dat ik door mijn "laag" aantal stemmen nog wel geluk heb met het uitzoeken van films vóór mijn top. Zoals ik al eerder zei ben ik meer aan het stoeien met het feit waar de films moeten staan ipv. welke films erin moeten staan.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

Dievegge wrote:

Waarschijnlijk zal ik op vijf kortfilms en twee documentaires stemmen.

Doe je goed denk ik om niet teveel docu’s in je lijst te zetten. De vorige editie was ik nogal scheutig met alleen al 20 docu’s in mijn top 300. En in de overige 200 films zaten ook nog aardig wat docu’s.

Uiteindelijk hebben slecht twee (!) docu’s de top 1000 gehaald. Chelovek s Kino-Apparatom (1929) op plek 877 (en die zou ik zelf niet eens als documentaire willen oormerken) en Woodstock (1970) op plaats 985. Kortom, ik geloof het wel een beetje met het nomineren van docu’s!

Vorige keer moest ik ook nog een heel klein beetje grabbelen in de 3,5 stemmen om tot een top 500 te komen. Nu heb ik de ‘luxe’ dat ik 542 films met een beoordeling van 4,0 of hoger heb (inclusief docu’s). Daar zal de komende maanden nog wel wat bij komen. Genoeg moois om weer een gevarieerde lijst samen te stellen.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik heb maar twee documentaires in mijn top 250 staan. "Auschwitz: The Nazis & the 'Final Solution'" op plek 39 en "Cobain: Montage of Heck" op plek 92. Geweldige docu's maar, meer hebben ook niet veel kans gemaakt om echt hoog te eindigen trouwens. En ik heb wat dat betreft ook niet heel veel docu's gezien nog.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Film Pegasus wrote:

Net het zwaarste werk achter de rug: mijn eigen lijstje opgemaakt. Ik ben zelf het 6e lijstje ondertussen. Geen slecht begin. Ben wel benieuwd hoeveel lijstjes er nog zullen volgen, wie ik van vorige editie terug zie en welke nieuwe spelers met hun lijstje de top 1.000 wat door elkaar doen schudden.

6 lijstjes al is zeker een mooi begin. Ik wil nog wat films zien die een kanshebber zijn voor mijn lijst, dus ik doe het lekker rustig aan.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Over docu's heb ik zelf gisteren ook nog getwijfeld of ik ze er misschien toch in moet zetten maar ik doe het toch niet maar waarom niet weet ik niet, die beslissing heb ik een paar geleden gemaakt dus hou ik het zo. En shorts doe ik er niet in ik vind de verhouding niet eerlijk. Stel je hebt een film van 30 minuten tegenover een film van 2 uur, dan zou je die short 4x in dezelfde tijd kunnen bekijken (dit kan voordelig/nadelig uitpakken, dus doe maar niet).

Verder gaat het goed, ik ben in onderste regionen bezig maar wel moeizaam.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

(quote)
Voor mij ook, tot 29 december van dat jaar en ik Quo vadis, Aida? (2020) zag. Die verstootte Dune op de valreep nog van de eerste plek

Quo Vadis, Aida? (2020) is mijn kijktip van deze zondag als potentiële kanshebber die je wellicht nog niet gezien hebt.

(afbeelding)

*Trailer*

Maar Dune gaat zeker in mijn lijst komen met 4,5*, dat staat vast!

Keurige tip JM, al zeg ik het zelf

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Komt ook zeker in mijn top 500 terecht. Een 'stoot in de maag film'.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

The Oceanic Six Was jij hier al in getagd?

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

IH88 wrote:

Komt ook zeker in mijn top 500 terecht. Een 'stoot in de maag film'.

De film is mijn lijst ingeslopen op plekje 246. Niet al te hoog maar de film heeft School of Rock gelukkig uit mijn lijst geschopt. Ik moet nog even wat meer films kijken en dan kan ik een soepele top 500 maken.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Als de top 1000 afgerond is wordt de lijst dan ook nog op I Check Movies geplaatst?

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Ja, ik geloof dat John Milton dat altijd doet (maar ik kan het ook een keer op me nemen als hij het te druk heeft met luiers verschonen).

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

John Milton wrote:

Uiteraard ben ik erbij, en zal ik weer getrouw de Icheckmovies lijst bijwerken. Mijn kleine bijdrage.

Luiers of niet, JM gaat de lijst ook weer bijhouden op ICM.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik heb vernomen dat JM precies op dat moment luierverschoonvakantie heeft.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Dk2008 wrote:

Als de top 1000 afgerond is wordt de lijst dan ook nog op I Check Movies geplaatst?

Hier is de lijst van 2021, Top 2021 ICM

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

John Milton IH88 Vooral de oudjes gaan het redden maar geen probleem.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

IH88 wrote:

Wel grappig dat Mean Girls (Film, 2004) erin staat (al staat die bij mij er niet in). Als ik toen had meegedaan met mijn huidige lijst hadden slechts 8 films het eindresultaat gehaald, ik vermoed dat dit keer niet anders is maar maakt niet uit ik doe niet mee om te scoren maar omdat ik het leuk vind. (Al dacht ik aanvankelijk toch wel een stuk of 20)

(Wel heb ik van die lijst 143 films gezien)

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Wel grappig dat Mean Girls (Film, 2004) erin staat (al staat die bij mij er niet in). Als ik toen had meegedaan met mijn huidige lijst hadden slechts 8 films het eindresultaat gehaald, ik vermoed dat dit keer niet anders is maar maakt niet uit ik doe niet mee om te scoren maar omdat ik het leuk vind. (Al dacht ik aanvankelijk toch wel een stuk of 20)

(Wel heb ik van die lijst 143 films gezien)

Kan natuurlijk ook zijn dat films net door jou steun een plaatsje in de top 1000 weten te bemachtigen. Wij zien alleen de top 1000, maar Pegasus weet ook echt iedere andere film waarop gestemd is. En het (net) niet gehaald heeft. Dat is het leuke eraan.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

IH88 wrote:

(quote)

Van deze lijst heb ik er 742 gezien. Ben benieuwd welk eindtotaal ik dit jaar ga halen

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ying Xiong (Film, 2002) - MovieMeter.nl

https://s3.amazonaws.com/media.thecrimson.com/photos/2021/10/04/224453_1351825.jpeg

Hero is een film met een schitterende cinematografie, weergaloze vechtscenes en een geweldige regie van Yimou Zhang. En twee betoverende actrices in Maggie Cheung en Ziyi Zhang. Wat wil je nog meer? Jet Li en Tony Leung zijn altijd een meerwaarde in een film, en je komt ogen tekort om alle fraaie beelden te registreren.

Vroeger heb ik Hero vaak gezien, maar eigenlijk pas sinds kort heb ik de film weer herontdekt. En gelijk een terechte plek in mijn top 500 gegeven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.