• 177.992 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.163 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Pegasus zit de boel te saboteren!

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Film Pegasus wrote:

I AM PEGASUS!!

FULL OF SURPRISES

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

I.p.v. "Babyteeth (2019)" had ik liever "Teeth (2007)" (mijn nummer 237) in de Top 1000 gezien

cinemanukerke

• 1820 messages
  • 1037 votes

Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 16.04 h in de namiddag. Alweer zomerse temperaturen.

Blokken 521-540 (aantal gezien 171/480)

Charlie Kaufman groet 's morgens de dingen. Moet dringend werk maken om Synecdoche New york te zien want I’m thinking of ending things vond ik een sublieme film. Stond vorige editie er nog in (weliswaar laag) maar nu denk ik eruit gegooid. Jammer. Kaufman is voor mij één van de interessantste Hollywood cineasten waarin hij in ITOET zijn verbeelding volledig los. Hoe hij op een surrealistische vormgeving een verhaal over verleden, heden en toekomst vertelt, is formidabel.

Omdat ik de positieve reacties van JM en IH88 las over Marriage story heb ik deze eens opgezet. Zeer goede film. Ik was nochtans een beetje argwanend omdat het mij leek dat de film in de regionen van tearjearker zou zitten maar toen ik de naam van de cineast zag (Noah Baumbach) wist ik dat ik goed zat. Immers, zijn film The squid and the whale is jammer genoeg net uit mijn lijst gevallen maar dat moet ik nu toch even herzien. Prachtig geschreven door Baumbach en knap opgebouwd. Mijn favoriete scene was niet die ruzie maar wanneer een inspectrice langskomt bij Driver en die zich bezeert aan zijn zakmes omdat hij iets wil demonstreren. Tragi komedie op zijn best. Maar het meest fascinerende was misschien wel dat Laura Dern sinds Wild at heart in 1990 nog geen sikkepit heeft ingeboet qua figuur en qua uitstraling. Zou rock and roll dan toch gezond zijn ?

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Oh ja, Last Night in Soho.

Mooie binnenkomer.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ja tof. Ik had er meer van verwacht, maar niettemin een interessante film.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

horizons wrote:

Oh ja, Last Night in Soho.

Mooie binnenkomer.

Ik had liever die film erin gezien op de affiche in de achtergrond.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

515. Soldaat van Oranje (Film, 1977) heeft het toch gehaald, maar vorige editie niet. In 2013 nog hoog, daarna steeds lager nu weer wat hoger. Mooi!

De elfde film uit mijn lijst die het gehaald heeft.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Blok 511 t/m 520 : 6 gezien en 2 nominaties : "Rogue One (2016)" en "Dead Poets Society (1989)"

Totaal gezien : 324/490

Totaal # Nominaties : 78

Vandaag ook "Babyteeth (2020)" gekeken. Daar heb ik maar één kort woord voor: Wow!

Die stijgt met stip in mijn lijst.

Dus : Totaal gezien : 325/490

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Last Night in Soho! Baal nu dat ik die niet in mijn lijst heb gezet.

Lijst bijgewerkt

304/490 gezien.

49 van mijn nominaties zijn er voorbij gekomen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Een laatste blokje voor vandaag waarmee we de eerste helft afronden. Op naar de top 500 morgen met nog meer nieuwkomers en een hoop stijgers.

In deze blok ben ik vooral weer verrast met Kreuzweg dat het toch maar opnieuw zo goed doet. Een klein pareltje dat gelukkig goed gewaardeerd wordt. Heerlijke film!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Der Hauptmann op 502 oftewel één plek opgeschoven t.o.v. vorige editie; ik teken ervoor.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

Gezien 263/500. Mooi om Kreuzweg te zien inderdaad. Al vier edities heel stabiel rond plek 500. Knap!

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

Prachtige comeback van Capharnaum!

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Blok 501 t/m 510 : 6 gezien en 2 nominaties : "Der Hauptmann (2017)" en "Aladdin (1992)"

Totaal gezien : 331/500

Totaal # Nominaties : 80

En vanzelfsprekend nog eentje uitgevinkt op mijn Neverending Watchlist

Dit keer een mainstream blockbuster. Maar wel eentje van formaat. Namelijk "The Batman (2022)". Ik ben niet echt een Batman fanaat. Maar deze bijna 3 uur durende DC-superhero-actiefilm hield me probleemloos aan mijn tv-scherm gekluisterd. Lekker duister, grimmig en verrekt deprimerende boel. Loved it. Ik vond dat het een beetje een "Se7en" sfeer uitstraalde. En dat Lenny's dochter een verreks lekker ding is, zorgde ook al voor de nodige concentratie Toch een mooi resultaat vandaag. 2 Films die moeiteloos ergens bovenaan mijn volgende lijstje zullen prijken!

Dus : Totaal gezien : 332/500

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Lijst bijgewerkt

na 500 films, 308/500 gezien.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

Een tussenstand halverwege.

Gezien: 444/500

Gestemd: 71/500

Zoals altijd ervaar ik het als een mengeling van meesterwerken en van films waarvan de aantrekking mij volkomen ontgaat. In elk geval zit ik mooi op schema om weer boven de 150 te scoren, want in de bovenste helft staan films met meer stemmen, dus is de kans statistisch groter dat je er zelf op gestemd hebt.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Gezien : 340/500 68% (ik eindig gewoonlijk rond de 80%, benieuwd of dat dit jaar ook het geval is).

Gestemd : 42/500 (top 250 ingezonden), wat uiteraard betekent dat ik veel persoonlijke 4* films zie passeren waarop ik deze editie niet (of in vorige edities net wel) heb gestemd.

cinemanukerke

• 1820 messages
  • 1037 votes

Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 8.19 h "s morgens. Volle zon.

Tussenstand van de 500 films die voorbij zijn gekomen :

Aantal gezien 176/500

Aantal gestemd 69/500

1 top tien notering van mij reeds in de lijst (The conversation).

Code Oranje was deze week in ons land. Nee, ik heb het niet over de het onweer, wateroverlast en verzopen festivals maar over het feit dat het Nederlandse koningspaar ons Belgenland aandeed. Deze grote eer mag ik toch niet ongemerkt voorbij laten gaan hier op MM waar de multiculturele mix van Nederland en België al sinds jaar en dag perfect samenvloeit in liefde voor films.

Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima kwamen aangetuft met de koninklijke trein en hartelijk verwelkomd door onze Koning Filip en Koningin Mathilde. Deze fab 4 gingen naar verschillende uithoeken van België en ze zagen dat het mooi was.

Met deze ingesteldheid in gedachte wil ik even de balans - toepasselijk vanwege de helft van de lijst - opmaken tussen de Nederlandse films en Belgische films. Alvast op voorhand excuses voor wat ik vergeten zou zijn of wat mij ontgaan zou zijn maar hier de vaststelling.

Nederland heeft De marathon (ken ik,niet), Borgman (moet ik nog zien), natuurlijk het parade paardje Verhoeven met zowel zijn Hollywood producties als Nederlandse (Soldaat van Oranje - mooi dar die erin staat) en ook nog Flodder (ben ik niet jaloers op).

België heeft Rundskop (Goed), misschien wel ons paradepaardje Felix Van Groeningen met De helaasheid der dingen en zijn Hollywood uitstap Beautiful boy maar ook onze Waalse broeders zijn vertegenwoordigd met Vinyan en Deux jours, une nuit. De broers Dardenne die trouwens artistiek voor mij van wereldformaat zijn en met hun palmares gerust naast een Fellini of Almodovar (om maar 2 grote namen van Europa te noemen) mogen staan zonder te blozen.

Beide landen hebben dus ongeveer gelijke overwinningen (qua aantal en qua bekende namen) en mij lijkt het aandeel van beiden niet zo groot. Natuurlijk komen er nog 500 titels aan en kan er veel veranderen maar als ik voor mezelf spreek; zie ik vooral Belgische films die nog kans maken. Ik ken helaas niet veel van Nederlandse films maar ik kan niet zo op een film komen (behalve de Verhoevens) die ik nog in de lijst wil zien. Ik zelf heb nog een paar Belgische titels gestemd zoals Ex-drummer, De Patrick, le tout nouveau testament (een echte aanrader !) en L'enfant (wat zeer weinig is realiseer ik me nu) maar er zullen nog ongetwijfeld films voorbijkomen van Felix Van Groeningen, misschien Erik Van Looy en ook misschien de populairste film van Vlaanderen dit jaar Zillion (DE sensatie van het jaar, zeg maar) maar ik weet niet of die al uit was in Nederland.

Nieuwsgierig hoe de balans de komende 500 films zal zijn, welke Belgische en Nederlandse films het halen en ja, waarom niet, wie de winnaar zal worden. Halftime dus voor De match België Nederland, neem nog een biertje, maak een gezellige BBQ en ik hoop dat het een mooie strijd wordt.

.

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

De balans halverwege

315/500 gezien (ik moet voor eerst boven 70% kunnen eindigen)

46 nominaties (valt mij eigenlijk wel mee met mijn top 500)

Als ik door mijn lijst ga zie ik zoveel films die ik in de lijst zou verwachten, maar waarvan nu tot mij doordringt dat die het echt niet allemaal meer gaan halen. Beginnen halverwege ook pas beetje zicht te krijgen op slagveld van films die het niet (meer) halen.

Gezien:

All The presidents men, moet je toch eens gezien hebben leuk om dat oude journalistieke handwerk te zien, leuke geschiedenisles, maar miste als film wel wat spanning en drama.

Martha marcy may Marlene, weer zo’n film waarvan ik het bestaan niet wist, terwijl hij al vijf keer op rij in top 1000 staat. Nooit opgevallen, dus goed dat lijst weer eens gehusseld is, want nu viel mijn oog er wel direct op. Sterke film, maar miste ook net dat beetje extra.

Twee films die vooral predicaat degelijk krijgen, net 3,5*

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

About Elly is lekker constant de afgelopen 4 edities. Possessor en Roman Holiday staan netjes naast elkaar. Zoiets kan alleen bij MM top 1000 .

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

In de filmstrijd (en muziek) maakt Nederland geen schijn van kans tegen België. Vele malen meer Belgische films in mijn lijst, naast genoemde namen zeker ook man bites dog, vinyan, anyway The wind, close en hazard.

Maar ik zie dat ik meer Nederlandse films in mijn lijst heb dan verwacht. Ben fan van films van taihuttu (Rabat, wolf, oost) Koolhoven met suzy q en brimstone, en dan nog zusje, Poolse bruid, gluckauf, j. Kessels en aanmodderfakker. Toch nog wat tips voor op het Vlaamse platteland.

Rick18

• 232 messages
  • 5294 votes

380/500 gezien

80 likes

64 nominaties

34 dislikes

Gemiddelde waardering geziene films, 3,19 ster

Uit mijn top 10 inmiddels Cercle Rouge en Stop Making Sense voorbij zien komen, ook blij om mijn nummer 14 Flodder in deze top 1000 tegen te komen .

Voor de tweede helft hoop ik dat mijn nummer 4 The Long Good Friday het net als in 2013 gaat halen. Voor mijn nummer 7 Toto les Heros heb ik al een stuk minder hoop, al stond ook deze in 2013 op een mooie plek 941 in de lijst, dus wie weet.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

Na de bovenste helft:

269/500 gezien

Nominaties: 78

Van het laatstje blokje 7 gezien waarvan 2 nomi's. Maar ik vind vooral de drie die ik nog niet zag in het oog springen. Millennium Mambo, Jeanne Dielman en La Vie Nouvelle lijken me allemaal helemaal voor mij en ben ik enorm benieuwd naar.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ik heb Baby Driver in mijn lijst, maar de vorige editie stond hij wel echt te hoog. Gelukkig iets gecorrigeerd. Ik dacht dat E.T. geliefder was en hoger had gestaan de vorige edities, maar blijkbaar altijd al middenmoot.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

We zijn nu de helft gepasseerd, er zullen veel titels volgen, die ken ik wel maar toch nooit gezien. Ik blijf toch behoorlijk honkvast bij genre van de film en de cast die erin meespeelt, dat zal altijd zo blijven. E.T. nooit gezien, (wat een klapper was dat, tsja Spielberg, de man van de blockbusters). Roman Holiday ook nooit gezien, hoewel bij die laatste een paar jaar geleden nog wel getwijfeld. Interesse voor Gregory Peck (lang mijn 4e favoriete acteur geweest) is weg en Audrey Hepburn, met alle respect natuurlijk, ben ik nooit zo'n liefhebber van geweest. Ik heb wel Breakfast at Tiffany's gezien.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Halfweg en ik vrees dat drie van mijn top 10 noteringen het dit jaar niet gaan redden......

L'Intrus (Film, 2004), Bad Timing (Film, 1980) en Cike Nie Yin Niang (Film, 2015)

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

231 /500 Geziene films van 470 -500; Ergens ging er iets mis....ook mij dus zijn er nog een paar films extra...John Wick (1,5*), Watchmen (4*), Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (3,5*)

Eigen nominatie; 'Das Cabinet des Dr. Caligari De klassieker van Robert Wiene die met zijn film aan de geboorte en groei van de moderne horrorfilm stond, die kan als horror-fan natuurlijk niet ontbreken.

Verdere geziene films;Zombieland (3*), Dead Poets Society (4*), Soldaat van Oranje (3,5*), Rogue One (4*), The Dark Knight Rises (3,5*), Aladdin (2,5*),Sleepy Hollow (3,5*), Minority Report (3,5*), The Bourne Ultimatum (3,5*),E.T. the Extra-Terrestrial (3,5*), Baby Driver (3*)

Nog meer eigen nominaties;

Last Night in Soho; Regisseur Edgar Wright was met zijn voorgaande films niet mijn smaak, hier laat hij de humor varen en komt met een heerlijke toffe spannende genremix van; haunted house, coming of age-drama, whodunit, en horror

Der Hauptmann; regisseur Robert Schwentke kende ik van lichtgewicht- thriller actie en komedie, deze bijzondere oorlogsfilm was dan ook een grote verrassing!

Kawaki Als liefhebber van films waar het bloed rijkelijk stroomt, kan je niet om Japanse films heen. Toch is deze veel duister, heftiger hard in-your-face dan de bekende Bloed-fonteinen (al staan die ook in mijn top 450 lijst!)

Possessor; Over deze film van Brandon Cronenberg (ja zoon van) kan ik kort zijn deze tweede film en eerst die ik zag blies me omver Inmiddels alle drie de films die hij heeft uitgebracht, gezien, géén slechte en twee halen met gemak de top van mijn 450 films

Nominaties uit mijn lijst; 43 /450

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

400/500 gezien, waarvan 73 eigen nominaties.

Wat betreft Nederland versus België, ik zie dat ik geen enkele Nederlandse film heb in mijn top 500 heb staan, en slechts drie Belgische- allen Waals ook nog.

Maar The Broken Circle Breakdown of Rundskop hadden mijn lijst best kunnen halen, horen tot de vele 4 * noteringen die buiten de boot vielen. Mijn hoogste Nederlandse waarderingen zijn vooral documentaires, die ik sowieso bijna niet heb opgenomen in mijn lijst. Maar Karakter had er ook best in gekund.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.