- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Bij deze tien zat dan maar weer een enkele nominatie van mijn kant, Verhoevens klassieker RoboCop. Ik zag beide Japanners niet, wel benieuwd naar de Koreeda. Jin-Rô zal ik gelijk maar even checken, als eerbetoon aan Onderhonds avatar. Vind ik wel een zaterdagmorgen film.
Gezien: 283/310
Verzilverde nominaties: 45
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Manon en haar voorganger Jean zijn ook twee nieuwe films in mijn lijst. Emmanuelle Beart is betoverend. RoboCop zakt iedere editie iets verder in mijn lijst, maar tegelijkertijd kan ik me geen top 500 lijst van mijn hand voorstellen zonder deze klassieker. Dat voelt gewoon slecht.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Drie op een rij en totaal vier nominaties dit blok. Dat tikt lekker aan! Mooi om Manon des Sources (1986) na afwezigheid in 2021 weer terug te zien. Ik vond het al zo apart dat Jean de Florette (1986) de lijst toen wél ruim haalde op plaats 611 en er van ‘Manon’, die zelfs iets hoger scoort op MM, geen enkel spoor was.
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
157/310 gezien
Nominaties: 39
Man with a Movie Camera is mijn grootste ontdekking van dit jaar. Verder blijft Robocop natuurlijk heerlijk. Ik heb denk ik nog één Verhoeven hoger staan.
Ondertussen ben ik als een bezetene (voor mijn doen) films aan het kijken en checken op icheckmovies maar ik ben nog steeds 'actor' terwijl velen om mij heen in de ranking al een 'lead role' hebben. 
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Volgend mij werkt dat ook niet helemaal lekker, Madelon. Ik sta in die lijst als Oscar nominee, maar op mijn profiel pagina staat Oscar Winner. Zeg het maar 
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Ondertussen ben ik als een bezetene (voor mijn doen) films aan het kijken en checken op icheckmovies maar ik ben nog steeds 'actor' terwijl velen om mij heen in de ranking al een 'lead role' hebben.
Bij de ranktitle op ICM gaat het meer om kwaliteit (in hoeveel lijsten staat een film) dan om kwantiteit.
Ik zie dat ik ook ‘lead role’ heb. Leg ook vaak de focus op de lijstjesfilms.
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Zeer benieuwd of we deze editie werk van Buñuel gaan tegenkomen. In 2013 stond hij met liefst vijf films in de top 1000 (met als hoogste positie Los Olvidados op plek 175). In 2015 was de oogst al iets minder met drie films. In 2017 nog met twee films in de lijst: Belle de Jour (1967) op plaats 684 en Los Olvidados (1950) op 526. In 2019 en 2021 is hij helaas helemaal van de ranglijst gevallen. Komt er deze editie verandering in?
Ik betwijfel het. Zelf heb ik maar één Bunuel film genomineerd (El angel exterminador) maar Viridiana of Le charme discret de la bourgeoisie had ook gekund. Toch ben ik niet zo'n grote Bunuel fan. Misschien dat Flavio een paar films heeft genomineerd ?
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik betwijfel het. Zelf heb ik maar één Bunuel film genomineerd (El angel exterminador) maar Viridiana of Le charme discret de la bourgeoisie had ook gekund. Toch ben ik niet zo'n grote Bunuel fan. Misschien dat Flavio een paar films heeft genomineerd ?
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
Ik heb het zelf alleen bij Los Olvidados gelaten 
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Yes, deze twee heb ik ook genomineerd. Viridiana zag ik vrij recent. Erg mooie film. Met name de eerste 45 minuten zijn zeer indrukwekkend.
Toch wel hier en daar een stem voor Buñuel. We gaan het zien of hij het haalt!
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Persoonlijk meer fan van Tristana (Film, 1970)
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Ah wat fijn om te zien dat Freaks de lijst weer gehaald heeft na zo'n lange afwezigheid.
Emma!
-
- 30 messages
- 468 votes
Bunuel komt vijf keer voor in mijn lijst. Maar het lijkt me sterk dat iemand anders Diary of a Chambermaid heeft genomineerd. Misschien Un Chien Andalou? Viridiana wel, dus misschien maakt die film een kans.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Ah wat fijn om te zien dat Freaks de lijst weer gehaald heeft na zo'n lange afwezigheid.
Die had ik ook niet echt verwacht
Steady op 683 na een afwezigheid in een vier edities. Dat mogen we gerust bijzonder noemen!
Ook mooi om te zien dat Salinui Chueok (2003) er opnieuw in staat.
ArjanvDijk
-
- 28 messages
- 1472 votes
De ningen no joken films wil ik al zolang zien, maar waar kan ik die ergens met Nederlandse ondertiteling vinden? Ik heb ze wel ooit gedownload met Engelse subs, maar dan kan ik het niet perfect volgen en dat zou ik jammer vinden. Iemand een idee?
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 14.11 h in de namiddag. 27 graden warm.
Blokken 681-700 (aantal gezien van 701 tot 1000 = 83/300)
Er is voor mij 1 naam die eruit springt nl Theo Angelopoulos DE grootmeester van de Europese cinema tweede helft 20 ste eeuw.
Topio Stin Omichli (oftewel landschap in de mist) viel weliswaar nipt uit de boot. Ook Alexander the great en Eternity and a day heb ik niet genomineerd. Ik heb gekozen voor zijn 4 meesterwerken : The travelling players, The suspended step of the stork, Ulysses' gaze en Trilogy : the weeping meadow.
Mijn vraag aan tbouwh die de film Topio Stin Omichli op zijn lijst op nr 1 heeft (en bij uitbreiding aan alle anderen die op de film hebben gestemd, mochten ze zich geroepen voelen) : Vind je dit werkelijk zijn beste of heb je die anderen (nog) niet gezien ?
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland.
Begin toch erg benieuwd te worden waar dat bureautje is gelegen......... beetje nieuwsgierig aangelegd 
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Er is voor mij 1 naam die eruit springt nl Theo Angelopoulos DE grootmeester van de Europese cinema tweede helft 20 ste eeuw.
Topio Stin Omichli (oftewel landschap in de mist) viel weliswaar nipt uit de boot. Ook Alexander the great en Eternity and a day heb ik niet genomineerd. Ik heb gekozen voor zijn 4 meesterwerken : The travelling players, The suspended step of the stork, Ulysses' gaze en Trilogy : the weeping meadow.
Ik heb gekozen voor Mia Aioniotita kai Mia Mera (Film, 1998) , To Meteoro Vima tou Pelargou (Film, 1991) en O Melissokomos (Film, 1986)
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Begin toch erg benieuwd te worden waar dat bureautje is gelegen......... beetje nieuwsgierig aangelegd
wordt nochtans verklapt in mijn usernaam én in mijn avatar ...
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Omgeving van De Ronde
....... maar had er nooit van gehoord.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
De ningen no joken films wil ik al zolang zien, maar waar kan ik die ergens met Nederlandse ondertiteling vinden? Ik heb ze wel ooit gedownload met Engelse subs, maar dan kan ik het niet perfect volgen en dat zou ik jammer vinden. Iemand een idee?
Ze zijn ooit alle drie uitgebracht door Koinobori. Ik heb zelf deel 1 en 3 in m’n bezit (2 was toen uitverkocht en van een collega kunnen lenen
). Als je deze twee een keer wil lenen, stuur mij dan even een privébericht.
Voor het geval je ze zelf wil aanschaffen. Na een kleine zoektocht heb ik wat gevonden. Deel 1 is hier te krijgen. Wel vrij prijzig. Deel 2 hier, iets goedkoper. En tenslotte deel 3 hier. Deel 1 en 3 tweedehands en deel 2 nieuw. Ben je in totaal iets meer dan € 100 lichter. Even de vraag of je het er voor over hebt. Ik vond de trilogie zeer de moeite. Deel 3 scoort bij mij een 5,0. En dat cijfer heb ik slechts aan 25 andere films gegeven.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Flavio
-
- 4893 messages
- 5225 votes
Ik heb 4 Buñuels genomineerd. Maar dan weer niet Los Olvidados of El Angel Exterminador (die eerste staat wel op 4 sterren maar te lang geleden gezien, die moet ik eerst weer eens herzien voor ik m in mijn lijst zet).
Dat is het nadeel van een cineast met zo'n veelzijdig oeuvre, als iedereen er dan net een andere uitpikt dan kan hij zomaar met lege handen komen te staan.
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Een meesterwerk indeed. Als je na die mooie still nog geen zin krijgt om deze te (her)zien dat kan dit enkel te wijten zijn door die lange aanhoudende hittegolf ...
Trouwens - als ik me niet vergis - is die still een beeld op het einde en meteen herbeleef ik weer dat zinderend slot waar obsessie steeds een overslagen vijand blijft.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik ben weer terug uit München, even kijken wat ik heb gemist...
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Blok 691 t/m 700 : 6 gezien en 5 nominaties : "Edge of Tomorrow (2014)" , "Miller's Crossing (1990)" , "Hard Candy (2005)", "Split (2016)" en "RoboCop (1987)"
Totaal gezien : 193/310
Totaal # Nominaties : 43
Blok 681 t/m 690 : 6 gezien en 4 nominaties : "Adams Æbler (2005)" , "Blue Valentine (2010)" , "The French Connection (1971)" en "The Martian (2015)"
Totaal gezien : 199/320
Totaal # Nominaties : 47
Blok 671 t/m 680 : 9 gezien en 3 nominaties : "Angel-A (2005)" , "Hotel Mumbai (2018)" en "Almost Famous (2000)"
Totaal gezien : 208/330
Totaal # Nominaties : 50
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Mijn vraag aan tbouwh die de film Topio Stin Omichli op zijn lijst op nr 1 heeft (en bij uitbreiding aan alle anderen die op de film hebben gestemd, mochten ze zich geroepen voelen) : Vind je dit werkelijk zijn beste of heb je die anderen (nog) niet gezien ?
Momenteel staat de teller bij Angelopoulos op drie. Naast het fantastische Topio Stin Omichli (1988) (die eindscène is zo bloedmooi, die kijk ik nog geregeld terug) verder ook Taxidi sta Kithira (1984) en O Melissokomos (1986) gezien. En O Thiasos (1975) staat al heeel lang op de nominatie om een keer te kijken. Maar die 230 minuten hè 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Leuk dat van twee personen hun nummer 1 al zo vroeg langskomen. En in hetzelfde blokje.
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8194 votes
The Innocents als nieuwe is een mooie verrassing. Samen met Freaks zijn de oude griezelfilms daarmee vertegenwoordigd.
Buñuel staat er bij mij drie keer in, maar dat zijn dezelfde drie als vorige keer.
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
The Forest of Love vond ik een prachtige film en een mooie kennismaking met de bijzondere Sono. Leuk dat ook deze zo hoog mag debuteren, vooral te danken aan Ekmichel. 
De vrije val van Oslo 31 August, dat doet wel wat pijn. In mijn ogen nog steeds een ijzersterke film en ook Triers beste. Zou toch jammer zijn mocht The Worst Person in the World hoger eindigen.
Still Walking al jaren stabiel en ook gelukkig dit jaar weer in de top 1000 te vinden, als iemand eenvoud mooi kan maken is het Kore-eda wel.