- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
top500, a list of films by Mezzanine • Letterboxd
Laatste afvallers er nog niet uitgefilterd, maar hier ook mijn lijst in lekkere lay out.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Zoals met de interesse in Aziatische cinema in het algemeen vrees ik. Binnen X aantal jaar is het wel weer hip, no worries
Mijn generatie is er ook niet echt mee opgegroeid (of zeker degenen na mij) Zelfs anime... Tot voor ik Moviemeter "actief" joinde, heb ik letterlijk nog nooit van anime gehoord of anime gezien (dus pak 2015-2016-2017 voor de eerste keer?). Het enige wat ik uiteindelijk al kende, wat misschien wel die animestijl heeft (en licht geinspireerd is op Azie, zie bvb. architectuur) was Avatar: The Last Airbender. Anderzijds is dat wel een Amerikaanse productie. En misschien kun je Pokemon ook wel als anime beschouwen (als je naar de ogen dan kijkt... ?) en het is Japans. Vermoedelijk het enige Japanse dat invloed had op mijn kindertijd, en ook daar lag de piek ervan voor mij. Ik ben opgegroeid met de derde en vierde generatie van pokémon.
Ik denk dat Aziatische cinema of anime gewoon enkele decennia geleden hun piek had. Zo rond de eeuwwisseling waarschijnlijk, maar nu door tal van redenen inderdaad naar de achtergrond is verdrukt. [En bovendien is er ook heel wat klassieke Japanse cinema ook].
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Even uit de losse pols geteld wat ik tot "Azië" reken en dan kom ik op 42/365. Even aangenomen dat dat ondanks de vlugge aanpak bij benadering wel moet kloppen valt dat mij toch nog tegen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik laat lopen. Ik heb nu simpelweg helemaal geen zin om een lijstje te maken en de deadline is er al. Ik zie over twee jaar wel weer.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik laat lopen. Ik heb nu simpelweg helemaal geen zin om een lijstje te maken en de deadline is er al. Ik zie over twee jaar wel weer.
Je kan wel mee genieten van het resultaat van dit jaar, en misschien wat inspiratie op doen. 
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Volgens mij is anime populairder dan ooit bij de jeugd. Geef les en heb veel middelbare scholieren die via Netflix veel anime kijken. Over kwaliteit van die series kan ik niets zeggen, maar lijkt mij prima opstap richting Aziatische cinema en ‘betere’ anime.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Het is nog af te wachten tot de eindlijst om te zien of Azië het wel zo slecht doet als iedereen denkt! 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Volgens mij is anime populairder dan ooit bij de jeugd. Geef les en heb veel middelbare scholieren die via Netflix veel anime kijken. Over kwaliteit van die series kan ik niets zeggen, maar lijkt mij prima opstap richting Aziatische cinema en ‘betere’ anime.
Ik weet het niet, maar voor mij was dat echt een cultuurgat indertijd, tenzij de dingen die ik opnoem ook als anime kunnen gezien worden.
Het is wel zo dat anime vooral in internetkringen en online populair is, maar dat is mijn idee. Ofwel ken ik gewoon al heel mijn leven lang de verkeerde mensen.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Bij mij is 24/250 Oost-Aziatisch, daarvan is Perfect Blue wel de oudste film en de enige Aziatische film uit de 20ste eeuw. (EDIT: vergeet even Princess Mononoke)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mijn zwager die 23 is kijkt inderdaad regelmatig anime en krijgt ook een hoop mee via reddit, veel meer dan ik met mijn 40 jaar en gebrek aan affiniteit met de tekenstijl van karakters. Al heb ik door ICM lijstjes alsnog wel het nodige 'afgetikt'.
En wat FP zegt starbright boy, het is uiteraard nooit een moetje, voel je niet verplicht. Enjoy the show en we zien je hopelijk over 2 jaar, want je inbreng wordt altijd gewaardeerd! Overigens heb ik er zelf 2 jaar geleden met een 'from scratch' lijst uren en uren ingestoken, dat was nu allerminst het geval. Mijn nieuwe 4,5* sterren snel een plekje gegeven (dat was 5 minuten) en even snel door de 4* sterren van de afgelopen 2 jaar en gekozen wat ik er absoluut in wilde hebben. Daarna vielen er een stuk of 30 uit onderaan.
Klaar 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik ontkom haast niet aan de anime liefhebbers in mijn sociale kringen. Helaas wil Aziatische cinema op studio Ghibli films, live-action anime adaptaties en K-drama's er niet in.
Heb helaas zelf ook minder dan 20% Aziatisch in mijn lijst, maar toch wel een aantal hoge noteringen. Hopelijk weet Herutâ Sukerutâ (2012) in de eindlijst te geraken dit jaar 
Sanderkeuh
-
- 582 messages
- 2953 votes
Mijn ljist is ook opgestuurd, schoot een uur voor de deadline in mijn gedachte dat het vandaag de laatste dag was. Op het nippertje..
Leuk om de persoonlijke lijstjes hier te zien, maar toch vooral benieuwd naar het resultaat van de algemene top 1000.
donnie darko
-
- 6140 messages
- 2816 votes
Ik heb de melding jammer genoeg niet gezien op het begin van de maand :/
Ome henk
-
- 30 messages
- 0 votes
Zo, waarschijnlijk als laatste mijn lijst ingestuurd? Nu begint de voorpret voor 1 dagje!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Hopelijk heeft McSavah zo'n last-minute moment. Zeer goede inbreng altijd! En Prinz heeft de site verlaten, lijkt het.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik heb de melding jammer genoeg niet gezien op het begin van de maand :/
Jammer man! Ach ja, dan maar genieten van de lijst.
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Met 71/400 doe ik het wat Azië betreft ook vrij aardig. Europa met 165/400 wel nog steeds het meest dominante vertegenwoordigd.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
3 Aziatische titels op 350...Op het laatste moment nog Wandafuru Raifu en In the Mood for Love eruit gehaald. Mijn excuses. Wel For A Few Dollars More in de plaats gezet, dus zo zie je maar.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
23/250 Aziatisch, maar relatief weinig films gezien uit het continent.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
176/500 Aziatisch (inclusief Iran), dus aan mij zal het niet liggen, haha!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik weet niet hoeveel Aziatische films ik in m'n lijst heb en het interesseert me ook niet. Ik ben toch zeker Onderhond niet!
#waarblijftdielijst?!
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Zelfs ik weet niet hoeveel Aziatische films ik in m'n lijst heb 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ook ik heb hem af, het einde was wel even grinden, heb dan ook nog niet echt een mega catalogus om uit te kiezen. Voor de geïnteresseerden heb ik hem ook bijgehouden op mijn Letterboxd account.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Ik denk dat de Aziatische cinema het net zo goed zal doen, als anders! In vorige editie van 2019 stonden er als ik het goed geteld heb rond de 105 Aziatisch films in de top 1000. Deze editie zullen dat er niet veel meer of minder zijn!
Sowieso was erin 2020 nog de hype rond de Oscar-winnende Koreaanse Gisaengchung (2019) Plus verschillende regisseurs (ik denk aan bv; Sion Sono, Hayao Miyazaki, Kim Ki-duk en Yimou Zhang, Takashi Miike, Akira Kurosaw, Hirokazu Koreeda)kunnen meestal ook wel op een trouwe schare fans rekenen!
Met een snelle telling kom ikzelf op ongeveer 74 Aziatisch films. Waaronder ook twee Indonesische films! Drie notering in de top 30 en die zijn voor Kûkai (2017), Tokyo Tribe (2014) en Ching Se (1993)
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2723 votes
Ook ik heb hem af, het einde was wel even grinden, heb dan ook nog niet echt een mega catalogus om uit te kiezen. Voor de geïnteresseerden heb ik hem ook bijgehouden op mijn Letterboxd account.
207/250 gezien.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Alle lijstjes zijn verwerkt! Ik heb 70 deelnemers. Dank alvast aan deze filmliefhebbers:
ArjanvDijk Badalamenti Baggerman beavis Brave-Neo Cikx cinemanukerke Collins Dievegge Don Homer DVD-T Dying Rose Emma! eRCee Ferdydurke Film Pegasus Finisterra Fisico Flavio g_unitboy GoodOldJack Graaf Machine Hega Horizons IH88 Ikkegoemikke joachimt John Milton Joolstein Kaketoe kappeuter Knisper Kondoro Kurtz KwintenS leatherhead Ludo92 Mat_ maxcomthrilla McSavah Metalfist Mezzanine mjk87 Movsin MRDammann mrklm Nathaniel177 Norma Ome Henk Onderhond oup Pecore Pieter Montana RimbaudArthur Sanderkeuh schrans SergioMalick Shaky SimonSav Soom Staaajn stephan-0115 tbouwh TheBunk Tonypulp TornadoEF5 Warp wendyvortex wwelover Zjokke
Al de lijstjes samen zorgde voor een top 7.538, maar dat lijkt me overdreven. Ik presenteer jullie binnen een paar dagen de top 1.000 er van.
Veel nieuwe deelnemers deze editie, anderen die dan weer niet meer mee deden. Dat zorgt voor variatie in de lijst. Maar ben persoonlijk wel blij met het eindresultaat, want er is weer voldoende variatie. Van indie films waar ik met moeite de naam van kan uitspreken tot de gekende blockbusters. En er zal ongetwijfeld ook wel een Aziaat tussen zitten. 
De lijst is door elkaar geschud, en veel films zijn er uit gevallen. Maar dat geeft veel nieuwe tips. En er zijn natuurlijk ook bekende titels die terug komen. Afwachten of die gezakt of gestegen zijn. En wat zou de hoogste nieuwkomer zijn? En welke films staan boven in de top 10? Jullie kunnen nog enkele dagen raden tot de presentatie begint in een apart topic.
Mat_
-
- 737 messages
- 1334 votes
Ondanks het feit dat er heel wat bekende users (tijdelijk) hebben afgehaakt toch zo goed als het zelfde aantal deelnemers als 2 jaar geleden. Toch wat opvallend, op een positieve manier.
Alvast nog een keer bedankt voor de organisatie, Stijn. Ben benieuwd of een aantal van mijn "kleinere" persoonlijke favorieten de lijst hebben gehaald.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Er is een apart topic voor de uitslag: MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2021
Ik hoop volgende maandag te starten. Dat geeft me nog tijd om de presentatie voor te bereiden.
Ook veel plezier voor wie geen lijstje heeft opgemaakt. Misschien kan je er wat tips op doen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
237 gezien. Bijna eng
.